یک پایگاه روس با استناد به مقالات رسانه‌های غربی گزارش کرد که تعداد بیشتری از رسانه‌های بین‌المللی به این توافق رسیدند که رئیس‌جمهور ترکیه یک ستمگر ظالم است که خودش در حال حفر گورش می‌باشد.

به گزارش مشرق، پایگاه روسی «اسپوتنیک» در یک گزارش انتقادی عنوان کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه یک ستمگر ظالم است که در حال حفر کردن گور خود است.

این گزارش اینگونه آغاز می‌شود که تعداد بیشتر و بیشتری از منابع رسانه‌های غرب هم‌اکنون آشکارا، رئیس‌جمهور ترکیه را یک ستمگر ظالم می‌نامند که سرگرمی خطرناک ریشه‌کن کردن هر شکلی از مخالفت یا روشنگری را دارد.

طبق این گزارش، با توجه به چالش‌های اخیر خاورمیانه، میل شدید اردوغان برای کنترل یکجانبه ترکیه می‌تواند در نهایت او را به دام بیاندازد.

اسپوتنیک سپس به برخی از رسانه‌های غربی اشاره کرد و نوشت که روزنامه «العرب» که پایگاه آن در انگلیس است اخیراً در تحلیل‌های خود به تحولات سیاسی ترکیه اشاره کرده است و اردوغان را یک «دیکتاتور ظالم خوانده که سرگرمی وی ریشه‌کن کردن هر شکلی از مخالفت و روشنگری در ترکیه است».

در این روزنامه به تغییرات اخیر در دولت ترکیه و استعفای «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه اشاره شده است و آمده است: «اردوغان بدون استثناء با همه سرسخت و ظالم است. او هیچ جایگاهی به هیچ‌کس در کشورش نمی‌دهد و نگران تهدیداتی در خود کاخ ریاست‌جمهوری‌اش است».

در این گزارش آمده است: «به بیان ساده‌تر، اردوغان تشنه قدرت مطلق در کشورش است. به این دلیل نگران تمامی انتقادات مخالفان تحولات کشورش است. بعلاوه، او هرگونه نشانه انتقادی که حتی از جانب چرخه داخلی خودش باشد را نیز سرکوب می‌کند».

طبق این گزارش، سلطه 14 ساله اردوغان در ترکیه او را به دیکتاتوری ظالم تبدیل کرده است که به شدت معترضان و تظاهرات‌کنندگان را متفرق می‌کند و منابع رسانه‌های جمعی مخالف را مسدود می‌کند و ازادی‌های مختلف را محدود می‌کند و بر سر آوارگان در جهت منافع خود چانه‌زنی می‌کند.

اسپوتنیک ادامه داد، اردوغان تلاش می‌کند سیستمی را ایجاد کند که قدرت مطلق در دستان یک رئیس‌جمهور ظالم و ستمگر باشد. رئیس‌جمهور ترکیه که تقریباً برای پیوستن به اتحادیه اروپا مشتاق است، تا تمامی مخالفان و منتقدانش را از پا درنیاورد، دست بردار نیست؛ حتی اگر این منتقد، احمد داوود اوغلو باشد.

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» نیز دیدگاه مشابهی دارد، به طوریکه اوایل ماه مارس گزارش کرد: «آقای اردوغان در حال حاضر تلا می‌کند تا بر تمامی چالش‌های احتمالی که با آن مواجه است غلبه کند. روزنامه‌نگاران دردسرساز مستقیم به زندان فرستاده می‌شوند و به شهروندان عادی ترک ملحق می‌شوند که متهم به توهین کردن به رهبر خود هستند که این مسئله نقض بند 299 قانون مجازات است».

این گزارش ادامه می‌دهد: «اردوغان در حال حاضر می‌خواهد با بازنویسی قانون اساسی به منظور ایجاد یک ریاست‌جمهوری امپریال، این مانور را کامل کند و این اقدام در واقع برای تحقق جاه‌طلبی‌های او است».

این روزنامه انگلیسی سپس این سوال را مطرح کرد: «بنابراین ترکیه یک رهبر ذاتاً مستبد دارد که با قانون اساسی همچون یک اسباب‌بازی رفتار می‌کند و به دنبال چندین دهه سلطه‌گری است. چطور چنین چیزی خطرناک نیست؟»

در یک تحلیل جداگانه در خصوص تحولات کشور ترکیه، نشریه آمریکایی «فرانت پیج» ترکیه را «یک استبداد اسلامی خواند که هر روز نیز اوضاع آن بدتر می‌شود».

در این مقاله آمده است: «زمانی اوباما ترکیه را مدلی برای خاورمیانه می‌دانست اما هم‌‌اکنون حتی نمی‌خواهد با این کشور کاری داشته باشد. اما اردوغان ستمگر، اتحادیه اروپا را در منگنه قرار داده است. بحران پناهجویان به او اجازه داده که اروپا را تهدید کند و از این موضوع بهره‌برداری کند».

این رسانه‌ آمریکایی می‌افزاید: «او به وضوح اعلام کرده است که پیوستن ترکیه به اروپا هیچ تأثیری در حقوق بشر این کشور ندارد».

با اینحال برخی از رسانه‌ها معتقدند که سیاست خارجی و داخلی اردوغان احتمالاً نتیجه عکسی برای خود رئیس‌جمهور ترکیه به همراه خواهد داشت.

پایگاه اینترنتی المانتیور گزارش کرد: «ترکیه در حال تبدیل شدن به مدل توسعه یافته سبک آسیایی از یک رهبر قدرتمند است که در آن تمامی تصمیمات توسط رئیس‌جمهور و گروه کوچک و غیرمنتخب از مشاوران اتخاذ می‌شود. خطر این قضیه، تضعیف مکانیسم کنترل تعادل و کیفیت مدیریت دولتی است. نتیجه آن ضعیف‌ شدن سیاست‌ها است. انتخاب‌های غلط سیاسی می‌تواند به چشم‌انداز بلند مدت رشد آسیب وارد آورد».

این وب‌سایت ادامه داد که به واسطه افزایش فشار به بانک مرکزی و ناملایمات سیاسی،نرخ رشد سالانه ترکیه از پیش کاهش داشته است.

اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند که تأخیر در اصلاحات ساختاری و نظریه‌های اقتصادی اردوغان می‌تواند به کاهش بیشتر نرخ رشد سالانه ترکیه منجر شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 1
    روس ها ازاردوغان زخم خوردند که اینها را می گویند؟
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    1 0
    دنیا بدون ترکیه و اردوغان دنیای بسیار بهتری است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس