کد خبر 585730
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

مدیرعامل شرکت ایران ایر گفت، این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است که احتمالا مشابه سفارش خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود.

به گزارش مشرق، مدیرعامل شرکت ایران ایر گفت، این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است که احتمالا مشابه سفارش خرید بیش از 100 فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود، اما موانع پیش روی هر دوی این قراردادها باید حل شود تا توافق سال گذشته در زمینه لغو تحریم ها رعایت گردد.

شرکت ایران ایر همچنین در حال گفت و گوبا بوئینگ درباره ارائه خدمات حمایتی به ناوگان قدیمی این شرکت است.

فرهاد پرورش که در مصاحبه با رویترز سخن می گفت افزود: «نشست ها و مذاکرات در جریان است. ما امیدواریم که در آینده بتوانیم به تفاهمی با یکددیگر برسیم.»

«تعداد و نوع هواپیماها باید در آینده مورد بحث قرار گیرد، اماگام اول رسیدن به یک فهم مشترک است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران ایر به دنبال قراردادی حتی بزرگتر از قرارداد ایرباس، با بوئینگ است گفت: «نه، نه بزرگتر از قرارداد ایرباس، شاید نزدیک به آن. اما این هم بستگی به شرایط دارد. در هر صورت ایران برای یک دهه آینده به حداقل 300 فروند هواپیما نیاز دارد.»

وی گفت، هرگونه قرارداد اینچنینی همچنین بستگی به «روند حرکت دولتمان هم دارد، زیرا ما یک شرکت دولتی هستیم.»

پرورش گفت، «مسائل زیادی» باید در گفت و گوهای بین ایرباس و واشنگتن درباره مجوز صادرات هواپیماهای اروپایی به ایران بر اساس توافق هسته ای روشن شود.

«ما بسیار امیدوار و خوشبین هستیم که این مجوزها در آینده نزدیک صادر شود. بر اساس برجام، نباید هیچ مسئله عمده یا بهانه ای وجود داشته باشد و اگر سوالی وجود دارد آنها باید ابهام زدایی کنند.»

جاستین دوبون، سخنگوی ایرباس در پاسخ به سوالی درباره وضعیت گفت و گوها با خزانه داری آمریکا گفت: «ما داریم پیشرفت می کنیم.»

پرورش گفت: «قرارداد ما با ایرباس به یورو است. تامین کنندگان مالی ای که ما در حال گفت وگو با آنها هستیم... در حال یافتن راه حلی برای پرداخت پول به ایرباس به یورو هستند و آنگاه ما پول را به تامین کنندگان مالی خواهیم پرداخت. ما داریم روی این کار می کنیم.» وی افزود، گفت گوها «رو به پیشرفت» بوده است.

پرورش گفت، برخی بانک ها تمایل دارند در این فرآیند مشارکت کنند، اما از ظرفیت کافی برای اینکه از عهده کل بسته برآیند برخوردار نیستند.

«هرکسی مایل است، تامین مالی 10 فروند یا بیشتر را بر عهده بگیرد که این به نفع ما نیست. ما ترجیح می دهیم برای آسانتر کردن کار، بیش از یک یا دو (تامین کننده مالی) نداشته باشیم و در این باره بحث های خیلی مفیدی با برخی تامین کنندگانی که می خواهند با ایران و به ویژه ایران ایر کار کنند داشته ایم.»

منابع مالی می گویند، برخی شرکت های خاورمیانه ای و چینی لیزینگ هواپیما ظاهرا مایل به تسهیل قراردادهای خرید هواپیمای ایران هستند. اما چنین قراردادهایی همچنان به حمایت بانک ها نیاز دارند که بسیاری از آنها همچنان به دلیل نگرانی از تحریم های پابرجای دولت آمریکا از همکاری با ایران امتناع می ورزند.

پرورش گفت، امیدوار است اظهارات اخیر مقامات آمریکایی به بانک ها درباره همکاری با بخش هوانوردی اطمینان دهد که این می تواند یک سیگنال مهم به دیگر بخش ها نیز ارسال کند. «برخی ها تبلیغ می کنند که برجام اتفاق نخواهد افتاد زیرا مسائل بانکی حل نشده است. این مسئولیت 1+5 است که این مشکل را آنگونه که متعهد است حل کند.»

مدیرعامل ایران ایر افزود: «در طی 10 سال آینده، اگر همه چیز خوب پیش برود، ما به حداقل 250 تا 300 فروند هواپیما یا حتی بیشتر نیاز خواهیم داشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس