انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با مجموعه‌های تازه‌ای از عکس‌های هشت سال جنگ تحمیلی و التبه دیگر جنگ‌های خانمان‌سوز در نمایشگاه ۲۹ حضور پیدا کرده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس مجموعه‌ای فرهنگی و غیرانتفاعی است که به طور خودجوش توسط چند عکاس جنگ تحمیلی پایه‌گذاری شده است. این موسسه در سیزده سال فعالیت خود موفق به جمع‌آوری یک میلیون و دویست هزار فریم نگاتیو شده است که در پروسه اسکن، کدگذاری، آرشیو و استاندارد تبدیل به آثار مکتوب شده‌اند.

مجموعه‌های «شهدا»، «زن در دفاع مقدس» یا «خرمشهر» آثار شناخته شده پیشینی این انجمن هنری است. برای نمایشگاه 29ام، انجمن آثار تازه‌ای تدارک دیده است. سال 93 بود که کتاب The Hard Time محسن راستانی منتشر شد، مجموعه‌ای تصاویر جنگ بوسنی. اکنون قسمت دوم کتاب با عنوان The Hard Time2، با تصاویر تازه‌ای از عکاس خوش قریجه کشور در نمایشگاه کتاب در دسترس است.

سال 94 «عکاسی زیر آتش» پیتر هاو منتشر شد و شکل جدیدی از آثار انجمن را رقم زد. کتاب مجموعه‌ای از تصاویر جنگی و گفتارهای نقادانه بود. کتاب پرطرفدار هاو این روزها در قطع جدیدی در نمایشگاه عرضه می‌شود تا علاقه‌مندان بتواند با هزینه کمتر آن را خریداری کنند. «عکاسی زیرآتش» بیات تجربیات 10 عکاس برجسته در جنگ‌هاست. این کتاب توسط سولماز حدادیان ترجمه شده است.

کتاب دیگر این روزهای انجمن در نمایشگاه مجموعه آثار علی فریدونی است که به آثار او طی سال‌های 1359 تا 1367 گرفته شده است. آثار این فعال حوزه دفاع مقدس در دو قطع خشتی و جیبی به فروش می‌رود.

اثر مهدی منعم کتاب جذاب دیگر غرفه انجمن است.  کتاب «قربانیان جنگ» نخستین بار در سال 1388 منتشر شد، این کتاب در چاپ نخست خود در 112 صفحه و با تیراژ 3500 نسخه منتشر شد و اکنون با افزوده شدن 30 عکس جدید با 144 صفحه به چاپ دوم خواهد رسید. یک هزار و پانصد جلد از چاپ نخست این کتاب که با هزینه شخصی حودم منتشر شد، از سوی کمیته بین‌المللی سازمان صلیب سرخ خریداری شد و باقی جلدهای این کتاب نیز مدتی پس از رونمایی کتاب به سرعت به فروش رسیده و نایاب شد.

در نسخه جدید تصاویر تازه‌ای به مجموعه اضافه شده است. کتاب توجه خود روی قربانیان جنگ از جمله قربانیان مین در بخش‌های مرزی معطوف کرده است.

دو کتاب نیز به نمایشگاه نرسیده است، نخست «عکاسان جنگ» سعید صادقی است که همچون دیگر مجموعه‌های انجمن، هویت تازه‌ای به آثار یک عکاس می‌دهد. اما اثر دوم بسیار جذاب است: «روزهای انقلاب» از میشل بستون. این عکاس فرانسوی در سال 57 با حضور در نوفل لوشاتو و دنبال کردن امام خمینی (ره) در تهران، مستندات زیبایی از روزهای پایانی پهلوی ثبت کرده است. قرار است از این عکاس در قید حیات برای حضور در ایران دعوت شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس