مدیر آژانس عکس ایران معتقد است، جمع‌آوری عکس‌های جنگ، آن‌ها و تشکیل موزه باید به‌عنوان یک بحران ملی مطرح شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، علیرضا کریمی صارمی درباره‌ی ضرورت جمع‌آوری و تشکیل موزه‌ای برای عکس‌ها و اسناد تصویری دوران جنگ، اظهار کرد: شاید بهتر باشد ابتدا موقعیت و اوضاع و احوال عکاسی هشت سال دفاع مقدس بررسی شود. میلیون‌ها فریم عکس از دوران جنگ در آلبوم‌های خانوادگی وجود دارد که باید بررسی شوند.

او ادامه داد: تا کنون مسؤولیت سنگین جمع‌آوری بخشی از این عکس‌ها برعهده‌ی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بوده است؛ اما بقیه‌ی متولیان فرهنگ و هنر چه جایگاهی در این زمینه و موضوع مهم داشته‌اند؟ انجمن با اعضایی که از جان و دل مایه گذاشته‌اند، تا کنون موفق شده حدود دو میلیون فریم عکس از دوران جنگ را جمع‌آوری، اسکن و بازسازی کند.

مدیر آژانس عکس ایران با بیان این‌که ابتدا باید جمع‌آوری عکس‌های جنگ به‌عنوان یک بحران ملی مطرح شود، گفت: اولین کاری که باید در این زمینه صورت بگیرد، این است که موضوع را به‌عنوان یک بحران ملی در سراسر کشور مطرح کنیم و بعد به فکر تأسیس موزه باشیم. وقتی هنوز عکس‌های دوران جنگ به‌صورت سازماندهی‌شده جمع‌آوری نشده‌اند و معلوم نیست کجا و به چه نحوی نگهداری می‌شوند، نمی‌توان از داشتن موزه حرف زد.

کریمی صارمی به نابودی نگاتیو عکس‌های جنگ در طول زمان اشاره و اظهار کرد: عکس‌های دوران جنگ به‌صورت نگاتیو و فیلم ثبت شده‌اند و تحت تأثیر هوا و فعل و انفعالات شیمیایی قرار می‌گیرند. تا امروز ممکن است تعداد زیادی از این عکس‌ها به مرور زمان از بین رفته باشند.

این عکاس در پاسخ به این‌که چه نهادی متولی جمع‌آوری و تشکیل موزه برای عکس‌های جنگ است، گفت: یک گروه شامل سازمان‌های بانی فرهنگ و هنر با یک اعتبار مالی ویژه باید تشکیل شود و در کنار فعالیت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به جمع‌آوری عکس‌ها و اسناد تصویری دوران جنگ بپردازد. بعد از جمع‌آوری عکس‌ها می‌توان درباره‌ی نحوه‌ی نمایش و انتشار آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و نمایشگاه گذاشت و موزه تشکیل داد.

مدیر آژانس عکس ایران همچنین بیان کرد: بسیار جای تأسف است که عکس‌های دوران جنگ به‌عنوان بخشی از اسناد ملی مملکت در حال نابودی هستند. نمی‌خواهم بگویم کسی به فکر نیست، اما این موضوع به‌عنوان دغدغه‌ی اولیه مطرح نشده است. متولیان فرهنگی باید بتوانند جوابگوی نسل آینده باشند.

کریمی صارمی اضافه کرد: مطمئن باشید عکاسان جنگ مایل هستند با شرایط مناسب و برنامه‌ریزی درست، عکس‌های‌شان را در اختیار این حرکت بگذارند. آن‌ها با فعالیت گسترده‌ی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس همراه شدند و فریم‌های خوبی جمع‌آوری شد. حالا ما به یک عزم ملی نیاز داریم و اگر اعتمادسازی درستی انجام شود، عکاس‌ها به این روند کمک می‌کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس