کد خبر 573495
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران پایان یافت. در این گزارش به برخی کتاب‌های پرفروش ناشران شاخص حوزه دفاع مقدس پرداخته‌ایم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، قطار بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خط پایان رسید. می‌توان انتقال نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» را اتفاقی فرخنده برای تمام ناشران دانست زیرا هر چند امسال برخی ناشران از فروش خود رضایت کافی نداشتند اما همگی بر حرفه‌ای شدن فضای نمایشگاهی کتاب تاکید داشتند. در این گزارش به پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه «دفاع مقدس» در بیست و نهمین میعاد‌گاه کتاب و دغدغه‌های ناشران در این زمینه پرداخته‌ایم.
 
زندگی آیت‌الله خامنه‌ای پرفروش نشر «سایان»
حمید کفاش، مدیر انتشارات سایان از پرفروش شدن کتاب «زندگی و زمانه آیت‌الله سید علی خامنه‌ای» تا روز نهم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.
 
وی با بیان این‌که کتاب «زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از ۱۳۱۳ تا ۱۳۹۴» رتبه دوم فروش را از آن خود کرد، افزود: «دایره‌المعارف مصور زندگی امام خمینی (ره)» رتبه سوم، «دایرة المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم» رتبه چهارم و کتاب «دایره‌المعارف مصور جنگ» رتبه پنجم را در فروش این دوره از نمایشگاه‌ها به خود اختصاص دادند.
 
مدیر انتشارات سایان، استقبال از نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» را رضایت‌بخش توصیف و ابراز امیدواری کرد که سال آینده تمام ناشران با شرایط مطلوب‌تری در نمایشگاه مستقر شوند.  
 
اقبال «اطلس نبرد‌های ماندگار» از «سوره سبز»
محسن صادق‌نیا، مدیر انتشارات «سوره سبز» نیز درباره پرفروش‌ترین کتاب‌های این انتشارات گفت: کتاب «اطلس نبرد‌های ماندگار» در این غرفه پرفروش بود. پس از آن به ترتیب کتاب‌های «هفت»، «چریک پیر»، «ایل، ارتش، ایران»، «من زنده‌ام»، و «اطلس پدافندی» در شمار پرفروش‌ها بودند.
 
وی فروش این غرفه را در نخستین نمایشگاه کتاب «شهر آفتاب» بسیار کمتر از نمایشگاه کتاب در «مصلای امام خمینی(ره) توصیف کرد و گفت: جمعیت زیادی به نمایشگاه کتاب امسال آمدند اما متاسفانه پلاکادر‌ها و تابلو‌های اطلاع‌رسانی از روز نخست در نمایشگاه نبود تا مردم به درستی راهنمایی شوند. بسیاری از مراجعان نتوانستند به خوبی غرفه انتشارات «سوره سبز» را بیابند.

صادق‌نیا یادآور شد: انتشارات «سوره سبز» با 120 عنوان کتاب در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب حضور یافت که از این میان، 5 عنوان با نام‌‌های «اتاق عمل»، «ایل، ارتش ایران»، «ارمغان پرواز‌های سیاه»، «جلوه فرخنده» و «تپیدن‌‌ها» چاپ نخست بودند.

تعبیه شدن امکانات خوب در شهرآفتاب
علی امینی، مسئول غرفه انتشارات «شهرستان ادب» گفت: با 35 عنوان کتاب چاپ اولی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافتیم. کتاب‌های این انتشارات در دو گروه «شعر» و «داستان» عرضه شدند.

به گفته وی، کتاب‌های «ناخوانده»، «بی‌خبری‌ها» «گاهی حواست نیست»، «دست‌خون»، «بی‌تو نبودن»، «قرار» و «رود‌خوانی» در حوزه شعر و کتاب‌های «وقتی دلی»، «عاشقی به سبک ون‌گوک»، «جشن باغ صدری» و «برج قحطی» در حوزه داستان پرفروش بودند.

امینی درباره میزان رضایت خود از برپایی نمایشگاه کتاب در «شهرآفتاب» توضیح داد: با وجود آن‌که زیرساخت‌ها هنوز به خوبی آماده نشده بود اما امکانات خوبی در نمایشگاه کتاب تعبیه شده بود. متاسفانه برخی ناشران به دلیل باران خسارت دیدند زیرا آمادگی لازم برای باراش باران نداشتند.

وی نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» را پر استقبال توصیف کرد و گفت: میزان خرید کمتر از سال گذشته بود و این شاید به دلیل نا آشنا بودن مردم با فضای نمایشگاه بود. آن‌ها به نقشه نمایشگاه مسلط نبودند.

تخفیف بیشتر از «شاهد» برای مخاطبان
محبوب شهبازی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره شیوه حضور این انتشارات در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: انتشارات «شاهد» با بیش از 140 عنوان کتاب حضور داشت. کتاب‌های «راز درخت کاج»، «ققنوس فاتح»، «داستان بهنام»، «داستان مریم»، «سه روایت از یک کرد»، مجموعه «قصه فرماندهان» و «اکیپ حاج هادی» کتاب‌های پرفروش این انتشارات در نمایشگاه کتاب بودند.

وی با بیان این‌که تمام آثار این انتشارات از 20 تا 30 درصد تخفیف برخوردار بودند، افزود: برای مراجعانی که خرید بیشتری از غرفه «شاهد» داشتند، تخفیف بیشتری در نظر گرفته بودیم.

این مقام مسئول ادامه داد: هرچند استقبال مردم از «شهر آفتاب» بسیار خوب بود اما مراجعانی که از طریق مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی به این مکان آمدند، با مشکلات زیادی مواجه شدند که امیدواریم در سال‌ آینده این مشکل نیز برطرف شود.
 
پرفروش‌های انتشارات «صریر»
رسول هاشمی، مدیر غرفه انتشارات «صریر» درباره آثاری که این ناشر در نمایشگاه کتاب عرضه کرد توضیح داد: کتاب‌های «آنک جنگ، اینک داستان»، «قهرمانان؛ شهید صیاد»، قهرمانان؛ شهید بروجردی»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «پرسمان یاد» و «رد پابرهنه‌ها» به ترتیب، عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های این انتشارات را به خود اختصاص دادند.

 وی با اشاره به این‌که امسال غرفه انتشارات صریر، فقط کتاب‌‌های انتشارات خود را عرضه کرد، افزود: با وجود این تفاوت، فروش خوبی داشتیم و غرفه انتشارات صریر با استقبال مواجه بود.
 
مراجعانی که برای تفرج می‌آمدند
سردار علی ناظری، مدیر انتشارات فاتحان گفت: کتاب‌های «بار دیگر نادر»، «عباس دست طلا»، «حزب دیالمه»، «فرشته نجات»، «بچه‌های حاج قاسم» و «خط تماس» کتاب‌های پرفروش این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند.
 
وی استقبال از غرفه انتشارات فاتحان را در مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» خوب توصیف کرد و افزود: ما امسال تصور درستی از مکان نمایشگاه نداشتیم بنابراین، تبلیغات چندانی در نمایشگاه صورت نگرفت و گمان می‌کردیم استقبال خوب نیست. اما با وجود تبلیغات اندک که محدود به پخش تراکت و نمایش تصاویری از شهیدان مدافع حرم در خارج از غرفه می‌شد، حتی مراجعانی که برای تفرج هم به غرفه «فاتحان» آمدند، خرید خوبی داشتند.

«عماد فردا» و پرفروش‌های شهرآفتاب
فخر‌الدین پزشکی، مدیر انتشارات «عماد فردا» نیز گفت: کتاب‌های «پسران دوزخ»، «غرش رعد» و «هیام» از آثار پرفروش این غرفه در نمایشگاه کتاب بیست و نهم بودند.
 
ناظری با اشاره به مکان تازه نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» افزود: گویی مخاطبان هنوز آن گونه که باید، با این نمایشگاه انس نگرفته بودند و به دلیل دوری راه نمی‌توانستند هر روز از نمایشگاه دیدن کنند.

وی به تخلف برخی ناشران در عرضه کتاب‌های ناشران گوناگون در غرفه بدون درج نام آن‌ها بر سر در غرفه گفت: متاسفانه هنوز رویکرد فروش، بیش از ایجاد فضای تعاملی میان ناشران در نمایشگاه کتاب حاکم است و امیدوارم با انتقال نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» زمینه حرفه‌ای شدن آن نیز فراهم شود.
*ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس