شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا سه‌شنبه 21 اردیبهشت، بیش از 4500 واحد افت کرده است.

گروه اقتصادی مشرق-شاخص کل بورس پس از 2 سال رکود و رخوت، از زمان اجرای برجام در دی‌ماه سال گذشته با رشد هیجانی مواجه شد و تا پایان سال حدود 20 هزار واحد رشد کرد و از 60 هزار واحد به بالای 80 هزار  واحد رسید.

حامیان دولت، رشد مداوم بورس پس از برجام را نشانه اثرگذاری فوری لغو تحریم‌ها بر اقتصاد کشور عنوان می‌کردند.

این در حالی بود که کارشناسان بازار سرمایه هشدار می دادند که هیچ تغییری در وضعیت فروش و درآمد شرکت‌ها پس از برجام ایجاد نشده و رشد مداوم بورس در 3 ماه پایانی سال گذشته ناشی از تبلیغات دولتی‌ها درباره لغو تحریم‌ها و هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است.

به عنوان مثال، شرکت‌های خودروسازی در دوران پسابرجام، پیشگام تبلیغات درباره انعقاد قراردادهای جدید با خارجی ها بودند و همین مسئله سبب رشد چند برابری ارزش سهام آنها شد و خودروسازان لیدر بازار سرمایه نام گرفتند.

سقوط 4500 واحدی بورس در سال 95

اما از ابتدای سال جاری با مشخص شدن واقعیات برجام خصوصا لغو نشدن تحریم‌ها و موانع پیش روی اجرای تفاهم‌نامه‌های میان خودروسازان ایرانی و اروپایی، خوش‌بینی‌ها از بازار سرمایه رخت بربست.

آشکار شدن واقعیات درباره برجام و لغو نشدن تحریم‌ها موجب واقع‌بینی سهامداران نسبت به بازار سرمایه شده و آنها فهمیده‌اند که از برجام، فعلا آبی برای شرکت‌های بورسی گرم نخواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس