کد خبر 567657
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

خبر کشف نفت شیل در ایران هشدار جدی برای عربستان است و می‌تواند در آینده تهدید جدی برای این کشور باشد همچنین سعودی‌ها را متوجه می‌کند که دیگر نمی‌توانند حاشیه‌ امنی برای خود درباره نفت در نظر بگیرند.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا، بعد از اینکه محمدرضا کمالی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، کشف نفت شیل در لرستان را خبر داد این سوالات مطرح شد که آیا این کشف فوق‌العاده ایران می‌تواند باعث نگرانی عربستان شود و توازن رقابت دیرینه این دو کشور را بر هم زند؟ آیا کشف نفت شیل ایران می‌تواند به صنعت نفت شیل آمریکا ضربه بزند و یا میزان عرضه نفت را در بازار افزایش می‌دهد؟

محمدرضا کمالی» رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت روز دوشنبه در نشست خبری از کشف نفت شیل خبر داده و گفت: پروژه شناسایی ذخایر شیل های گازی در استان لرستان حدود 47 درصد پیشرفت داشته و وجود منابع غیرمتعارف گازی در آن اثبات شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ایران 158 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده دارد که این کشور را جزو چهارمین کشور با ذخایر نفتی اثبات شده بالا قرار داده است، همچنین ایران دارای 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی است که ایران را در جایگاه نخست جهان قرار داده  با کشف جدید نفت شیل به این ذخایر اضافه خواهد شد،‌اگرچه بعید است ایران به دلیل هزینه بسیار بالای استخراج این نوع نفت بخواهد در ‌آینده‌ای نزدیک آن را استخراج کند.

هزینه تولید نفت معمولی در ایران بشکه‌ای 10 دلار است در حالی که هزینه استخراج نفت شیل در دنیا بین 80-40 دلار در هر بشکه است،‌از این رو توسعه نفت شیل در ایران با هزینه ا‌ستخراج فعلی به نظر شدنی نیست. مگر اینکه قیمت نفت خام به بیش از 70 دلار در بشکه برسد که در این صورت ایران اقدام به استخراج خواهد کرد؛ بنابراین در حالی که ایران و عربستان در منطقه چالش‌هایی با همدیگر دارند کشف جدید می‌تواند باعث تقویت ایران و تقویت قدرت منطقه‌ای‌‌اش بشود.

سوال این است آیا عربستان باید نگران این کشف بزرگ در ایران باشد؟

عربستان دومین کشور بزرگ با ذخایر نفتی اثبات شده به میزان 266 میلیارد بشکه است. این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت جهان به حساب می‌آید و می‌تواند تا 2 میلیون بشکه در روز نفت مازاد برای شرایط اضطراری داشته باشد.

این پایگاه خبری نوشته است اگرچه صنعت نفت شیل آمریکا برتری نفت عربستان را به چالش کشیده است اما نفت شیل ایران در کوتاه مدت نمی‌تواند برای عربستان دردسرآفرین باشد اما تلاش ایران و عربستان برای برتری در منطقه ادامه خواهد یافت و درنهایت کشف نفت شیل ایران می‌تواند در آینده تهدید قابل ملاحظه‌ای برای سعودی‌ها محسوب شود. این کشف سعودی‌ها را متوجه می‌کند که شرایط جاری برای آنها امن نیست و آنها نمی‌توانند حاشیه‌ امنی را برای خود درباره نفت درنظر بگیرند.

اما سوال بعدی این است آیا خبر کشف نفت شیل ایران می‌تواند روی صنعت نفت شیل آمریکا تاثیرگذار باشد؟

کشف نفت شیل ایران نمی‌تواند رقیب جدی برای آمریکا باشد چرا که این کشور مسیرهای بهتری را برای استخراج پیدا کرده‌ و هزینه استخراج را از بشکه‌ای 80 دلار به 30-20 دلار از طریق تکنولوژی پیشرفته رسانده‌ است؛ بنابراین ایران در آینده احتمالا مجبور خواهد بود به سمت این تجهیزات پیشرفته برود و یاد بگیرد که چگونه هزینه استخراج را کاهش دهد، بنابراین عربستان باید نگران همکاری ایران و آمریکا برای استفاده از تجهیزات پیشرفته به منظور استخراج نفت شیل با هزینه ارزان باشد.

آیا نفت شیل ایران می‌ تواند عرضه جهانی را بیشتر کند؟

 

اگرچه ایران به دنبال افزایش تولید نفت خود به سطح قبل از تحریم‌ها است اما این هدف رویکردهای معینی را می‌طلبد. تهران علاقمند به افزایش میزان عرضه به حدی که قیمت نفت را پایین بیاورد نیست و ایران شرایطی را دنبال می‌کند که وضعیت بازار و قیمت نفت را بیش از این پیچیده نکند؛ بنابراین در چنین شرایطی بعید است ا‌یران به این زودی به دنبال استخراج نفت شیل برود. بنابراین خبر کشف نفت شیل در ایران نمی‌تواند باعث افزایش میزان عرضه در بازار شود. به هر حال این کشف بزرگ در ایران این اطمینان را می‌دهد که ذخایر نفت این کشور چندین سال دیگر برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند.

مهمتر از همه اینها خبر کشف نفت شیل ایران پیامی پنهان و هشدار جدی برای عربستان است که ایران همچنان به چالش با عربستان برای هدایت و رهبری اوپک ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • aras ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 3
    شیل اصلا نفت نیست ، گل و لایی هست که مقدار بسیار کمی نفت داره ، هزینه انتقالش و نفت کمی که ازش برداشت میشه اصلا به صرفه نیست
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    1 1
    همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در یک سبد گذاشت! بهرحال باید بفکر برنامه آینده باشیم. امروز کشورهایی همچون ترکیه با سیاستهای خطرناک بلحاظ هزینه سنگین استخراج, دارای منابع فسیلی دست نخورده ای هستند که مطمئنا با تکنولوژی آینده و تحلیل منابع صادر کنندگان کنونی در آینده, عملکرد دیگری خواهند داشت. ما باید راههای افزایش رساندن نفت به تولیدات داخلی را میسر کنیم.
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    5 19
    مگر در آینده کشوری به نام ایران وجود خواهد داشت که این ذخایر برای نسل های آینده اش باقی بماند؟! این ذخایر برای نسل های آینده کشور لورستان خواهد بود
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    6 3
    جالبه !!!!!!! یعنی فقط عربستان و ما نفت داریم ؟؟؟؟؟!!!!!!!! برید بابا چقدر سیاسی کاری می کنید !!!!!!
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    7 6
    بدون کمک امریکا تا 100 سال دیگه هم نمیتونیم نفت شیل استخراج کنیم باید امریکا رو متقاعد کنیم عربستان براش دیگه به درد نمیخوره و میتونه رو ایران حساب باز کنه
  • ناشناس ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    7 1
    بسوز انگلیسی, بسووووز!!!
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    4 4
    این کار را اوون شاه ۴۰ سال پیش کرد و بعد از اینکه فرار کرد همون امریکا جونش ۲۴ ساعت جای خواب بهش نداد. و البته نتنها آمریکا بلکه تمام رفقای اروپاییش.
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    3 0
    از کی لرها ی نژاد جداگانه شدند، مثل سایر اقوام ایرانی هستند. قومی هستند بین کردها و فارس ها از نظر زبانی.
  • ناشناس ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    صد سال سیاه نمیخام روی ایران حساب باز کنه ایران خودش دنبال نوچه میگرده روش حساب باز کنه!!!! مشرق من اگه نظرات غیر قابل انتشارمو جمع میکردم الان باهاش یه میدان نفتی خریده بودم!!!دیگه اینو سانسور نکن
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    4 2
    ببند بابا خودفروخته بدبخت به کوری چشم تو امثال تو ایران کشور تعیین کننده برای آینده جهان و رسیدن به دولت جهانی خواهد بود
  • سعید ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    1 0
    کرمون هم داره
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    2 1
    ما به همکاری با آمریکای مستکبر نیازی نداریم
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 1
    ساده لوحی هم حدی داره، الان عربستان خرج اقدامات آمریکا رو میده و هر جا برای دخالت نیاز به نیروی انسانی باشه با فرستادن تکفیری های مخ تعطیل نیاز آمریکا رو رفع میکنه، شما کدوم بخش رو میتونی تقبل کنی برای خوشایند آمریکا جونت؟
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    2 0
    کاش یکی هم میگفت این کشفیات دردی از استان محروم لرستان دوا میکنه یا نه
  • یک لر تبار ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    3 0
    لرها افتخار ایران و ایرانی بودن افتخار لرهاست! این را تاریخ هزاران ساله ایران و لرستان ثابت کرده...
  • لرستانی ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    2 0
    ببند دهنتو خود فروخته من اول ایرانیم بعد یه لرستانی...
  • 199 ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 1
    در جواب کامنت به صلاح انگلیسی باید بدم ناشناس ۲۰:۳۸ بدانید که ما ایرانیها تشنه خون انگلیسی ها هستیم؛ همانگونه که در تاریخ انگلیسی چه کرده اند و سرزمین ما رو جدا کرده اند؛ حالا این ما هستیم که تمام سرزمین های ایران و انتقام خون های ریخته شده رو از شما خواهیم گرفت؛ و سرزمینتون رو به گورستون خواهیم رسوند... فکر نکنید اگر امنیت ایران در خطر بیفتد شما در آرامش خواهید بود؛ خیر از این خبرها نیست؛ دنیا رو به آشوب می کشونیم؛ بدانند که با کی طرفند؛ با دم شیر نباید بازی کرد. :/
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 0
    حالا این دوستمون یه چیز برای مزاح گذاشته. یکم جنبه داشته باشیم. همه ایرانی هستیم و عاشق ایران
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 1
    اخه نگفتن حجم نفت شل ايران چقدره؟ شايد كلا 10 بشكه باشه اين همه تفسير نداره كه
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 0
    جمهوری اسلامی ایران یکپارچه و متحد خواهد بود ان شاالله ...تا کور شوی
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ای خاااااااااک...
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    70000000000000+
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ننگ برتو ومرگ برامریکا
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 1
    خداوند نفت رو در لایه های مختلف افرید تا خیلی اسون در نیاد و زود تموم نشه و پس اندازی برای بعد باشه
  • ماشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    اگرشده با چنگ ودوندون زمين بكنيم نفت استخراج مي كنيم ميزنيم تو دهن عربستان
  • صفا ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ما ایرانیا وقتی توو موشک سازی حرفی واسه گفتن داریم توو استخراج نفت هم میتونیم خودکفا بشیم به شرط اینکه از فرار مغزها جلوگیری کنیم
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    آمریکا برای 1000 سال آینده نفت شیل داره. نفتی که تا 200 سال دیگه تمام می شه نفت خام هست.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    من تشنه خون کسی نیستم. من عاشق مبارزه و مقاومتم. من طرفدار حقم، قیمتش هر چه که باشه
  • صفا ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    1 0
    ولی همین گلولای برای آمریکا شده آب و نان پر چرب و چیله .پس اگرآمریکا میتواند با استفاده از همین گل و لای نفت تولید کند اون هم با کیفیت بالا وپس چرا ما نتونیم ؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    0 1
    تمام تجهیزات استخراج نفتی که خریداری شد همگی به سرقت رفته است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس