دوم مارس شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی، به دلیل آنچه نقض قطع‌نامه‌های گذشته توسط آن دولت می‌دانست، اعمال کرد، اما برای ایالات متحده راضی کننده نبود و اوباما دستور تحریم جامع کره‌شمالی را صادر کرد.

گروه بین‌الملل مشرق- چهارشنبه 16 مارس، سندی در پایگاه کاخ سفید رونمایی شد که نشان می‌داد از یک روز قبل از آن، باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده طی یک دستور اجرایی، تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی اعمال کرده است، تحریم‌هایی که به تصریح او «مردم کره شمالی را هدف نگرفته، بلکه منظور از آن، حکومت کره شمالی و اقداماتی از سوی آن است که ایالات متحده و دیگران را تهدید می‌کند».

اوباما تحریم های جدید علیه کره جنوبی اعلام کرد

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برابر یکی از دستاورهای موشکی آن کشور

تحریم‌ها رأس ساعت 12 ظهر 16 مارس و پس از آن اجرایی شد که در ماه‌‌های اخیر، کیم‌جونگ اون رهبر کره شمالی دست به آزمایش‌های جدید موشکی زده و حتی مدعی آزمایش بمب هیدروژنی شده است. این در حالی است که آژانس خبری کره شمالی باز هم خبر از یک پیشرفت جدید در صنایع موشکی داده است: ساخت آلیاژ مقاوم در برابر گرما پس از سال‌‌‌ها تحقیق طاقت‌فرسای نیروهای بومی.

اوباما در دستور اجرایی خود ابتدا به قوانینی که به وی حق ایجاد وضعیت فوق‌العاده می‌دهد، و هچنین شرایط تهدیدآمیزی که با آزمایش‌های کره شمالی در 7 فوریه و 6 ژانویه سال جاری ایجاد شده است، اشاره کرده و سپس علاوه بر توقیف دارایی‌های حکومت کره شمالی و حزب کارگر این کشور، هرگونه معامله مرتبط با این دو نهاد را ممنوع ساخته است.

اوباما تحریم های جدید علیه کره جنوبی اعلام کرد

تصویری از بندهای ابتدایی دستور اجرایی اوباما

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت:«ما تا زمانی که کره شمالی به تعهدات بین‌المللی خود پایبندی نشان دهد، همچنان هزینه‌های جدیدی بر ان تحمیل می‌کنیم».

در بند دوم از دستور اجرایی تأکید شده که هر گونه دارایی که در ایالات متحده قرار دارد، چه برای این دولت و شهروندانش باشد یا نباشد، قابل انتقال، پرداخت یا بازپس‌دهی به افراد حقیقی و حقوقی که وزارت خزانه‌داری آمریکا با مشورت وزارت خارجه اعلام می‌کند، نیست و نخواهد بود.

اوباما تحریم های جدید علیه کره جنوبی اعلام کرد

تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی بی‌سابقه است اما مانع همه فعالیت‌های کره شمالی خاهد شد به جز پیشرفت موشکی. گزارش زیر، توقیف یک  کشتی باری عظیم‌الجثه در سواحل فیلیپین را بعد از تصویب تحریم‌ها نشان می‌دهد.

{$sepehr_media_1439003_400_300}

این افراد حقیقی و حقوقی که ورودشان نیز به ایالات متحده فعلاً ممنوع است، عبارت انداز: افراد شاغل در حوزه‌های مختلف اقتصادی کره شمالی (معدن، انرژی، حمل و نقل و بانکداری) و شرکت‌های مرتبط با آنان، افراد مرتبط با نرم‌افزارها و سخت‌افزار‌های موشکی و هسته‌ای، افراد مرتبط با نقض حقوق بشر و قاچاق انسان، افرادی که در فضای مجازی و رسانه‌ای به هَک داده‌ها یا سانسور آنها اقدام می‌کنند و نهایتاً همه افراد و شرکت‌هایی که راه گریزی از تحریم‌های تدوین‌شده در این دستور اجرایی باز می‌کنند یا دارایی حکومت، حزب حاکم و شهروندان کره شمالی برای دورزدن تحریم‌ها به آنها منتقل می‌شود.

وزارت خرانه‌داری بلافاصله پس از امضای این دستور اجرایی، 17 ارگان در کره شمالی و همه افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با آن را تحریم کرد، علاوه بر اینکه دست‌کم 20 مسیر تعامل اقتصادی و انتقال دارایی میان دو کشور را مسدود ساخت.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که اوتا واربیر (Otto Warmbier) دانشجوی 21 ساله آمریکایی که اوایل سال جاری میلادی به کره شمالی سفرکرده بود، 2 ژانویه در فرودگاه به خاطر دزدیدن یک پوستر سیاسی از هتل Yanggakdo دستگیر شده و حالا به 15 سال کار اجباری در آن کشور به جرم «اقدام خصمانه علیه دولت» محکوم شده است. او اقدام خود را «بزرگترین اشتباهش» دانست. در سال‌های اخیر دست‌کم 5 شهروند غربی در کره شمالی به جرم اقدام علیه دولت دستگیر و حتی به سنوات عدیده کار اجباری محکوم شده‌اند، اما پس از مدت اندکی آزاد شده‌اند.

{$sepehr_media_1439002_400_300}

جو سیرین‌شیونه رئیس بنیاد امنیت جهانی پلاوشیرز در مصاحبه با راشاتودی این‌گونه تحلیل می‌کند که با توجه به توقف برنامه هسته‌ای ایران، کره جنوبی تنها کشوری است که برنامه خطرناک هسته‌ای را به پیش می‌برد و همان سناریوی تحریم همه‌جانبه توسط غرب تا زمان عقب‌نشینی پیونگ‌یانگ ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید، اقدام دولت کره شمالی را «گروکشی با اهداف سیاسی» نام نهاد و خواهان تبرئه هرچه‌سریعتر و آزادی وی شد، اما خبرگزاری دولتی KCNA در کره شمالی، واربیر را «عامل دست آمریکا برای برهم‌زدن وحدت کشور» دانست. بیل ریچاردسون دیپلمات باسابقه آمریکایی در روزهای اخیر با نمایندگان کره شمالی در سازمان ملل درباره واربیر مذاکره کرد، اما ظاهراً به نتیجه نرسید.

حالا در این شرایط، تحریم‌های جدیدی توسط اوباما اعلام شده تا مرهمی بر غرور زخم‌خورده آمریکاییان باشد. محدودیت تعامل اقتصادی و جابجایی دارایی‌ها میان کره شمالی و ایالات متحده، علاوه بر کالا‌‌ها، شامل خدمات، فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری نیز می‌شود، کمااینکه علاوه بر انتقال مستقیم، شامل انتقال غیرمستقیم نیز خواهد بود. افرادی که در این میان ضرر می‌بینند، به تصریح اوباما باید از راه‌اندازی کمپین‌ جمع‌آوری کمک‌های مالی برای رفع خسارت‌ها خودداری کنند، چرا که چنین کاری تحریم‌ها را بی‌اثر خواهد ساخت.


اوباما تحریم های جدید علیه کره جنوبی اعلام کرد

همزمان با اعلام تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا، اوتا واربیر، دانشجوی 21 ساله آمریکایی در کره شمالی به جرم اقدام علیه دولت به 15 سال کار اجباری در آن کشور محکوم شد

طبق بند 8 از دستور اجرایی اوباما، تنها کسی که از تحریم‌های دولت فدرال آمریکا آزاد است و می‌تواند آن را نقض کند،‌ خود دولت فدرال است. دولت فدرال این حق را برای خود قائل شده که بدون اطلاع قبلی به مسدودسازی دارایی‌ها که در بندهای اول آمده است اقدام کند چرا که در غیر این صورت، اثر تحریم‌ها کاسته می‌شد.

اوباما پس از تصویب قطع‌نامه جدید شورای امنیت علیه کره شمالی و آزمایش‌های موشکی‌اش گفته بود:«امروز جامعه جهانی  پیام ساده‌ای را یکصدا برای پیونگ‌یانگ ارسال کرد:کره شمالی باید این برنامه‌های خطرناک را متوقف کند و راه بهتری را برای مردمانش برگزیند». کیم جونگ اون در جواب، خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی دخالت‌های آمریکا در کشورش و آنچه او طراحی کودتا علیه خود خواند، شده است. این را نماینده کره شمالی در سازمان ملل با ارائه نامه‌ای به دبیر کل که دبیر شورای امنیت نیز هست، خواستار شده است.

مجادلات لفظی به همین جا ختم نشد، بلکه دو طرف در کنار آزمایش‌های موشکی و مانورهای نظامی، طرف مقابل را تهدید به حمله کرده‌اند. مانور مشترک ایالات متحده و کره جنوبی هرساله برگزار می شود اما امسال در سطحی بیسابقه برگزار شده و همین موجب نگرانی مقامات پیونگ‌یانک شده است. در مانور امسال، حدود 300 هزار نظامی کره‌ای و 17 هزار نظامی آمریکایی حضور دارند. کره شمالی اقدام مشترک همسایه جنوبی و آمریکا را با آزمایش‌های مکرر موشکی در دریای ژاپن (دریای شرقی) پاسخ داده‌ که تنها در یک مورد، ‌5 موشک کوتاه‌برد و در یکی دیگر موشکی با برد 800 کیلومتر مورد آزمایش قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، آزمایش‌های موشکی در هفته‌های اخیر با فرماندهی مستقیم کیم‌جونگ اون انجام شده است.

{$sepehr_media_1447889_400_300}
دانلود

پیونگ یانگ با انتشار ویدئویی بار دیگر واشنگتن را به استفاده از بمب اتم تهدید کرد

رزمایش مشترک کره و آمریکا شامل عملیات متعدد از جمله Foal Eagle می‌شود که گفته شده تمرینی برای هدفگیری و نابودی مراکز حساس سیاسی و هسته‌ای در کره شمالی است. کیم‌جونگ‌ اون در پاسخ به این اقدام، مهندسان صنایع هوایی و موشکی دولتش را بخاطر "توانایی ارتش خلق کره برای وارد کردن ضربات فوق العاده دقیق به تاسیسات دشمن" مورد تشویق قرار داد و با انتشار ویدئویی واشنگتن را به پاسخ اتمی در صورت تجاوز به کره شمالی تهدید کرد کمااینکه چند هفته پیش نیز یک افسر ارتش کره شمالی گفته بود می‌تواند منهتن نیویورک را با بمب هیدروژنی به تلّی از خاکستر تبدیل کند. اوباما در آخرین واکنش، خواستار دیدار با ابه و پارک، رؤسای جمهوری ژاپن و کره برای هماهنگی در امور امنیتی و نظامی شده است.

داستان این جدال دوجانبه ادامه خواهد داشت و باید دید سال 2016 که با آزمایش موشکی و هسته‌ای کره شمالی آغاز شده، با عقب‌نشینی دو طرف به پایان خواهد رسید یا با یک جنگ تمام‌عیار؟



منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    ای کاش دولتمردان اعتدال شمه ای از حمیت و غیرت و شجاعت رهبر کره شمالی را داشتند
  • ایمان ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    حالا اینقدر سربه سر کیم بزارید تا یه هو امریکا رو خاکستر کنه.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    داتشحوی 21 ساله جای دیگه نیود بره درس بخونه؟! حکابت کوهنوردهای آمریکاییه! مرگ بر آمریکا! درود بر هرکسی که مقابل این بی شرفها بایسته!
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    آفرین بر رهبر کره شمالی که به خاطر مصلحت و چند دلار بیشتر مقابل باج خواهی آمریکا کوتاه نیامد که اسم آن را هم تدبیر و امید بگذارد
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    قطعا روزی امریکا مورد حمله اتمی قرار میگیره هر کاری تو این دنیا انجام بدی همون عمل رو شخص دیگه ای براش انجامش میده اگه امروز به صورت فردی سیلی بزنی یه روز دیگه یه سال دیگه یا ده سال دیگه فرد دیگه ای به صورتت سیلی خواهد زد هیچ شکی توش نیست اون زمانی که به هیروشیما و ناگازاکی حمله اتمی صورت گرفت حتما کشوری پیدا خواهد شد که این کار روی شهر های امریکا انجام میده مطمئنم احتمال داره کره شمالی باشه که احتمالش زیاده به هر حال این حمله صورت میگیره هیچ برو برگردی نداره یا کره شمالی یا هر کشور دیگه ای
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    خیر جنگی در کار نیست...
  • اوس تقی نجار ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    تاخدا چه خواهد زیرا به استناد اخبار الهی که در قران مذکوراست این تمدنها هم نابودخواهدشدزیرا وعده باریتعالی محقق است افساد درزمین تکرارشده و خونریزیها بدست این موجوددوبا مکرراست درنتیجه تمدنهایی که بادست بشر بی ریزی شده نه برای رشدوتعالی بلکه برای ادامه زورگویی وقدرت طلبی وخونریزی وافزون طلبی نابودخواهدشد بناه برخدا .
  • امیر تبریز اوغلی ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    خداییش عرضه هر کاری رو داره. یاشاسن
  • ناشناس ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    آمريكا دست از رزمايش هايش در شبه جزيره ي كره بردارد، تحريم هاي ظالمانه برضد كره ي شمالي را لغو ، نيروهايش را از شبه جزيره ي كره خارج و راه را براي گفتگوهاي دو كره باز كند، در اين صورت ثبات و امنيت دوباره به شبه جزيره ي كره باز خواهد گشت.
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    تو تورک نیستی بخدا ادای تورک ها رو در میاری!!! یاشاسن نداریم تو تورکی گاف دادی منتشر کن بفهمه که فهمیده هم هست
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    کیم آمریکا رو خاکستر کنه؟! خیلی خنده داره. 1-کره شمالی موشک قاره پیما نداره. 2- قدرت نظامی آمریکا در جهان=1 3-مساحت کره شمالی از ایالت آرکانزاس کوچکتره نتیجه اگر بخواد حمله هسته ای به آمریکا انجام بده از اونجا که طبق قانون آمریکا حمله متقابل باید هسته ای باشه پس خودش هم نهایتا از بین میره
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    میشه دو تا از محصولات کره شمالی رو نام ببری؟! ولی همسایه جنوبیش خودرو، تسلیحات، تلفنهای همراه ، محصولات رایانه ای و ....... البته کره شمالی فقر و گرسنگی هم داره که از قلم افتاد
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    این چه نوع اقتداری هست که مردمش از گرسنگی دارن تلف میشن و تا حالا حداقل 2 میلیون نفر از مردم بدخت کره شمالی از گرسنگی مردن.
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    امری باشه؟ به پارک گئون میگم. هرجا کمونیست وارد بشه پیشرفت و رفاه از در دیگر خارج میشه.
  • ناشناس ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    کره شمالی شعار مرگ بر امریکا را در عمل اجرا میکند.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    بزنن نابود کنن این دجال امروزی رو.
  • داود ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    چاقالو
  • ناشناس ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    این هم دروغی است که رسانه های استکبار مطرح می کنند همانند دروغی که می گویند مردم ایران عقب افتاده هستن و حتی جاده آسفالت هم ندارند !
  • ناشناس ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    درود بر رئیس جمهور کره شمالی .
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    اتفاقا ارتش جمهوري دمکراتیک مردمی کره موشک های قاره پیما دارد و تا ایالات غربی آمریکا بردشان می رسد
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    موشک اسکاد سی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس