کره شمالی که پیش‌تر چند محصول نظامی جدید خود را در مانور رو کرده و خبر از آزمایش بمب هیدروژنی داده بود، حالا با اطمینان از ناتوانی آمریکا و متحدانش در انجام اقدام عملی قاطع، به آزمایش موشک دوربرد اقدام کرده است.

گروه بین‌الملل مشرق- کره شمالی روز یک‌شنبه یک ماهواره را با موشک دوربرد را از سواحل غربی خود به هوا پرتاب کرد و به تأیید پنتاگون و سئول، ماهواره خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد؛ موشکی که ردیابی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد از فراز جو کالیفرنیا هم عبور کرده است!

 این خبر در رسانه‌ها به نقل از پیونگ‌یانگ مخابره نشد بلکه ژاپن و کره جنوبی با توجه به اعلام کره شمالی چند روز پیش از آن مبنی بر اینکه به زودی آزمایش جدیدی انجام خواهد داد،‌ همه چیز را برای یک واکنش فوری علیه اقدام احتمالی کره جنوبی آماده کرده بودند و با نگرانی به مخابره این خبر پرداختند. طبیعی بود که نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور کره جنوبی از اولین مقاماتی باشند که در برابر همسایه خود موضع بگیرند و بر انجام هر اقدامی در جهت حفظ امنیت خود تأکید کنند. اما بلافاصله موضوع به واشنگتن نیز منتقل شد، دولتی که هم بیش از هر دولت دیگر از «دوربرد» بودن این موشک در هراس افتاده است و هم اقمار سیاسی خود یعنی ژاپن و کره جنوبی را در خطر می‌بیند.

یک آزمایش موشکی و این همه نگرانی: بازی پیچیده چین و آمریکا در موضوع کره شمالی
رهبر کره‌شمالی با تکیه بر بازدارندگی هسته‌ای کشورش، با خیال راحت نظاره‌گر آزمایش‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای این کشور است.

به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، آزمایش پرتاب ماهواره‌ای که همسایه شمالی انجام داد نشان‌دهنده برخورداری این کشور از موشک‌هایی با برد 12 هزار کیلومتری است اما هنوز مشخص نیست که آیا دولت پیونگ یانگ توانایی ساخت موشک‌های دوربردی را دارد که توانایی ورود مجدد به جو زمین را داشته باشند یا خیر و همین می‌تواند قابلیت تسلیحاتی آنها را به چالش بکشد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا بلافصله بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از لزوم اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل جهت مسئولیت‌پذیری کره شمالی و همکاری کامل آمریکا در این زمینه گفت. وی بر لزوم پایبندی کره شمالی به قطعنامه‌های سازمان ملل و تعهد آمریکا در دفاع از ژاپن و کره جنوبی تاکید کرد. بان‌کی‌مون نیز در اولین ساعات، اقدام کره شمالی را با وجود مخالفت‌های یکپارچه جامعه جهانی محکوم کرد.


سپس نوبت به فرانسه و انگلستان رسید. الیزه با انتشار بیانیه‌ای علاوه بر محکوم‌کردن نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت توسط پیونگ‌یانگ، به نکته‌ای اشاره کرده که قطعاً بیش از هر کس برای مراکز امنیتی آمریکا قابل تأمل است. فرانسه اگر چه تلاش‌های اخیر کره شمالی در عرصه نظامی را تحریک‌آمیز و بی‌معنی توصیف کرده اما مدعی شده ارتباط روشنی میان پرتاب این موشک دوربرد با آزمایش اخیر بمب هیدروژنی توسط دولت کره شمالی وجود دارد. آیا ممکن است این دو اقدام در قالب یک طرح مشترک برای حمله هیدروژنی به نقاط دور باشد؟

پاسخ انگلستان به اقدامات کره شمالی اما لحنی متفاوت داشت. لندن علاوه بر منزوی‌ترشدن پیونگ‌یانگ در صورت تداوم رویکرد فعلی و بی‌توجهی به نگرانی‌های امنیتی همسایگان خود و قدرت‌های جهانی، از «پاسخ‌سخت» انگلستان و متحدانش خبر داد.

یکی از رخدادهای کم‌سابقه در آزمایش اخیر کره شمالی، محکومیت آن از سوی روسیه است. البته اولاً دولت روسیه برخلاف سایر کشورها تصمیم گرفت این کار را نه در سطح رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر بلکه وزارت خارجه انجام دهد تا نشان دهد به اندازه غربی‌ها از اقدامات کره شمالی نگران نیست. ثانیاً لحن بیانیه وزارت خارجه روسیه بسیار ملایم‌تر از سایر کشورها است تا نشان از آرامش و اقتدار این کشور با توجه به جایگاهش در جبهه شرق باشد. در این بیانیه آمده که «چنین اقداماتی به دشوار شدن شرایط در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا می‌انجامد».

یک آزمایش موشکی و این همه نگرانی: بازی پیچیده چین و آمریکا در موضوع کره شمالی

برخلاف تصور، اقدام اخیر کره شمالی بیش از هر دولت دیگری به ضرر چین است. این دولت هم‌اکنون در یک دوراهی دشوار قرار گرفته است که در یک‌سو تداوم روابط سیاسی و اقتصادی (به عنوان تنها شریک تجاری این کشور) با کره شمالی برای حفظ امنیت خود و سودآوریِ تجارت میان دو کشور قرار دارد و از سوی دیگر با احتمال واکنش طرف‌های غربی بویژه آمریکا برای پذیرش استقرار سامانه آمریکایی ضدموشکی THAAD در شرق آسیا مواجه است؛ اقدامی که چین همواره نسبت به آن هشدار داده است.

گرچه تحلیل‌گران انتظار واکنشی همانند روسیه را از چین می‌کشند اما پکن با قطعنامه شورای امنیت در محکومیت آزمایش کره شمالی مخالفت کرد و همانند گذشته در آزمایش‌های هسته‌ای و هیدروژنی پیونگ یانگ، از مهمترین اهرم فشار خود بر آمریکا و متحدانش در شرق، همچنان حمایت می‌کند.

{$sepehr_album_36464}
آرمایش‌های کره‌شمالی با همه هزینه‌هایش، شادی کیم جونگ اون، مقامات و مردم این کشور را در پی داشته است

پنتاگون نیز اعلام کرده با توجه به اقدام کره شمالی، رایزنی‌های رسمی با مقامات کره جنوبی درباره ارتقاء سامانه‌های دفاع موشکی را آغاز خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفت که مایل است این اقدام هر چه سریع‌تر انجام شود و در روزهای آتی فرایند رایزنی با طرف کره جنوبی را آغاز خواهد کرد. اگر آمریکا واکنش قاطعی در برابر کره شمالی نشان نمی‌دهد، یکی از دلایلش همین پولی است که در نتیجه هراس از کره شمالی، از جیب کره جنوبی‌ها و ژاپنی‌ها به جیب پنتاگون می‌رود.

سامانه THAAD، همانی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پس از افزایش ایران‌هراسی بواسطه حاکمیت رسانه‌های آمریکایی بر فضای ذهنی سیاستمداران عرب، به خرید آن از ایالات متحده روی آوردند. اصلاً شباهت سیاست آمریکا در قبال برنامه موشکی ایران و کره شمالی تا حدی رسیده که یک روزنامه ژاپنی به نقل از یک منبع نظامی در آمریکا مدعی شده کره شمالی برخی موشک‌های خود را در خاک ایران آزمایش می‌کند!


یک آزمایش موشکی و این همه نگرانی: بازی پیچیده چین و آمریکا در موضوع کره شمالی

حالا در بیانیه شورای امنیت آمده که «اعضای شورا مجدداً نیت خود را برای افزایش اهرم‌های فشار در یک قطع‌نامه جدید بیان کردند». هر قطع‌نامه جدید، فشاری جدید بر چین است، کشوری که می‌خواسته با سیاست تنش‌زدایی با خیال راحت در مسیر توسعه گام بردارد اما به تدریج مجبور می‌شود وارد بازی‌های بین‌المللی شود و علیه این جبهه یا جبهه مقابل موضع گرفته و در نتیجه از بخشی از منافع اقتصادی و تجاری خود بگذرد.

کره شمالی با توجه به این واکنش‌های فراگیر از آمریکا و متحدان شرقی‌اش به همراه نگرانی روسیه با پشت گرمی به حمایت چین، در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی منتشر شد، کاربرد موشک‌های دوربرد خود را فرستادن ماهواره به فضا توصیف کرده و آزمایش اخیر را در همین راستا توصیف کرده است. پنتاگون دیشب تأیید کرد که ««توانسته‌ایم این را معین کنیم که آنها توانسته‌اند یک ماهواره یا نوعی وسیله فضایی را در مدار قرار دهند». پیونگ‌یانگ تأکید کرده باز هم ماهواره‌های بیشتری را در جهت «اهداف خلق» به فضا خواهد فرستاد.

پرتاب موفق ماهواره کره شمالی به فضا+عکس
لحظه پرتاب موشک ماهواره‌بر کره شمالی

منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 37
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    متاسفم برای ملت ژاپن و کره جنوبی که تحت قیمومیت آمریکا هستند و برای رسیدن به استقلال سیاسی قیام نمی کنند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    یاللعجب عجب این کره شمالی رعشه بر اندام سران آمریکا انداخته و آنها را مستسبع و مرعوب کرده به قول شما ایرانی ها دست بالای دست بسیار است سالیان متمادی است که آمریکا برای دنیا شاخ و شانه می کشد حالا کره شمالی برای او شاخ و شانه می کشد و رجز می خواند و هل من مبارز می طلبد راستی یک سوال از شما ایرانی های عزیز داشتم آیا برد موشک های شما به آمریکا می رسد یا خیر
  • ناشناس ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    مردم ایران هم منتظر پرتاب ماهواره های آماده پرتاب کشور به فضا هستند .
  • ناشناس ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    کره شمالی شعار مرگ بر آمریکا را در عمل اجرا می کند.
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    کره شمالی با آزمایش بمب هیدروژنی ثابت کرد که امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • علی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    واقعا جای تاسف دارد . شورای امنیت شده بازیچه دست قدرتهای بزرگ و بخصوص آمریکا و انگلیس و فرانسه . برایم جای سوال است که چرا این سه کشور در مقابل قطعنامه های ضد صهیونیستها موضع می گیرند و یا آنرا وتو می کنند ( صهیونیستهایی که در کمال برویی ده ها سلاح هسته ای را ساخته و می سازند و در زرادخانه های خود نگهداری می کنند ) ولی چین و روسیه با قدرت جلو صهیونیستها در نمی آیند و حتی در خصوص کشوری مانند کره شمالی که از هم بیمانان خودشان است واکنش نشان می دهند . بنابراین می توان گفت شورای امنیت و قدرت آن در دست سه کشور استعمارگر غربی است و لاغیر .
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    خوب میتونبم صلاح ازشون بخریم
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    اوناهم بهتر ازما دمشون گرم
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    عجب!!!!!
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    به چه قیمتی ؟؟؟؟/!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضارضائی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ای ول دمت گرم خوشم میاد ازتون
  • امیر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دمشون گرم حال کردم خصوصا" وقتی شنیدم مردمش هم خوشحال شدند
  • سعید ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    واقعا مشرق برات متاسفم که داری از کشوری مثله کره شمالی که حتی وقتی ورزشکاراش برای مسابقه میرن کشوردیگه برای جلوگیری از پناهندگیشون خونوادهاشونو گروگان میگیرن تعریف میکنی.چه بر سر این مملکت دارید میارین!!!
  • دخترایرانی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    هرچندسیاست کشورش روقبول ندارم بعلت. اما ازاین کاراشون خوشم میاد،همین که تودهن آمریکا وانگلیس واسراییل میزنن ودرزمینه ی تسلیحاتی نیازمند کسی نیستند خوشم میاد،بایدبزنه دهن آمریکاواسراییل روصاااف کنه،
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    بعضی دوستان همچسن میگن دمشون گرم مردم شون خوشحالی میکن ... انگار چاره دیگه ای دارن یارو شوهر عمش که پیر یود سراینکه چرت زده موقعه حرف زدنش انداخت جلو سگ وحشی در ضمن اینا از بچگی رئیس جمهورشون خدا میدونن
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    شما واقعا فکر می کنید مردم کره با شکم گرسنه خوشحالند؟!!!
  • یکی بودو دیگر نیست ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    به قیمت گرسنگی مردمشون به قیمت بیشترین امار ادمخواری و جنازه خواری از گرسنگی اینکه مردم با دو کوپن در روز باید ی غذا ناچیز از مراکز دولتی دزیافت کنن بجای رستوران یا... به قیمت نداشتن امکان مالکیت یک خودرو یا حتی برق در همه ساعات شبانه روز به قیمت عدم ارتباط با دنیا و زیر بیرق چین بودن که دو روز چین غلات بهشون نده بمیرن به قیمت نداشتن امکانات روز چون اینترنت برای مردم به قیمت نتونستن خروج و ورود مردم به کشور که خلیاشون خانوادهاشون هنوز موندن تو قسمت جنوبی و حق ارتباط ندارن به قیمت سانسور شده ترین رسانه ملی که مردم حق دونستن اخبار دنیارو ندارن به قیمت تمام طول یک زندگی در دستان یک عده دیکتاتور به قیمت نداشتن حق دین به قیمت خیلی چیزا که منو شما نمیدونیم هرچند ی سری کشورا که اسمشونو نیارم هم شدیدا پتانسیل شو دارن
  • یکی بودو دیگر نیست ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    به همین راحتی مستقل شن!!!! از امریکا جدا شن مجبور میشن (مث ی سریا) برن زیر قیومیت چین کمونیست و روس عملگرا تا تو کوچیکترین بحران نه تنها تنها بمونن بلکه از طرف حامیاشون مورد حمله قرار بگیرن و بمیرن تا با شما وارد بهشت بشن چرا مشرق مقالات عملکردای چین و روس در زمان جنگ رو نمینویسه؟ چرا رای هاشونو در سازمان ملل نمینویسه؟ چرا درمورد عملکردشون تو تحریما نمیگه؟ چرا دستگیری جسوساشونو اعلام نمیکنه؟ چرا راجب بلوکه کردن تجهیزات و بیش از 20 میلیارد دلار ایران خبر رسانی نمیکنه؟ اخه مشرق خدا نظارت گر اعمال ماست الهم عجل الولیک الفرج .
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    تازه مسلمان نروژی مقیم ایران یاللعجب رعشه مستسبع و مرعوب تازه مسلمان نروژِی این کلمات کلمات عامیانه در فارسی نیستند که هر تازه وارد به فرهنگ فارسی بتواند استفاده کند خودتو جمع کن و با هویت واقعی کامت بزار!
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    خيلي خوب و سليس فارسي مينويسي تازه مسلمان نروژي ! مطمئني بچه قم يا لواسان نيستي ؟!!
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    باید با استفاده از دیپلماسی و تعامل هم به قدرت نظامی و هم به قدرت اقتصادی تبدیل شد.نمونه اش ترکیه در خاورمیانه.
  • ناشناس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    از کره شمالی چه چیزی میدانید؟در یک دوره حدود2میلیون نفر از مردمش در اثر قحطی هلاک شده اند.الان مردمش نان خالی برای خوردن ندارند.تلویزیون ندارند.از جهان اطاف خود بی خبرند...
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    شما از کجا میدونی مردمشون گرسنه اند؟ شاید این تصویری که از آنها به شما داده اند صدبرابر بدترش رو از شما به آنها نداده باشند؟!!!
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دروغه
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دم شون گرم که ابهت پوشالی امریکا را شکستن و ابر قدرت بودن شیطان بزرگ را به چالش می کشند .
  • ناشناس ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    قدرت هسته ای کره شمالی بازدارندگی این کشور است و باعث امنیت ملی آنهاست .
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ناشناس10:52 این شایعات در مورد کره شمالی را باور نکن این مثل شایعاتی است که در مورد ایران در غرب پخش میشود که غربی ها فکر میکنند مردم ایران شتر سوار می شوند و جاده آسفالت نداریم !
  • ناشناس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دولت تدبیر چرا پرتاب ماهواره به فضا را متوقف کرده است ؟!!
  • RH ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    اینا همش شایعه است که گروگان میگیرند و ... الان گروه های زیادی برای بررسی وضعیت کره شمالی به این کشور رفته اند که عمده آنها هم آمریکایی هستند و همه بنوعی به نظم، کار گروهی در حد یک ملت و فرمانبرداری عجیب مردم از نظام حاکمه شان دارند. درست است که فضای کره شمالی خیلی بسته است اما وضعیت به این وخامتی که گفته می شود نیست و آنها خیلی بهتر از ما ایرانی ها اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده اند و برای همین هم از هیچ تحریمی ابایی ندارند.
  • کویر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    بیشتر موقع ها که نظرات را میبینم حتما یک نظر جنجالی از شما تازه مسلمان هست که میستایم افکارتان راو خوشحالم میکند اما در پاسخ به سوال شما درست هست که برد موشک هایمان به امریکا شاید در حال حاظر نرسد اما برد افکارمان از سال ها پیش به امریکا رسیده و جوامع غربی را همچون خود شما را تحت تاثیر قرار داده و من الله توفیق
  • ایرانی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    خیر بدلیل مسافت زیاد فعلآ نمی توانیم و انشاالله روزی خواهد رسید که امریکا در تیرس صد در صدی موشک ها از خاک ایران باشد. به امید آن روز
  • eagle ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ایناهمش دروغ هست کره شمالی فناوری خاصی نداره
  • ناشناس ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ناشناس12:03 این شایعات در مورد کره شمالی همانند شایعات در مورد ایران است و همین حرفها را درباره ایران در رسانه های غربی میزنند .
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    شکم مردم اونا از ما سیرتره
  • امین ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    حالا دیگه کارمون بجایی رسیده که از ترکیه سرمشق بگیریم . وای برتو با این کوتاه نظریت
  • محمد ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    الهم مشغل الظالمین بظا لمین دشمن دشمن ما دوست ماست عزیزان وقتی ما ماهواره به فضا میفرستیم بس میتوانیم به هر کجا بخواهیم موشک هم بفرستیم
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ناشناس 12:03 شما از کجا می دانید مگر شما به کره شمالی سفر کرده اید و وضعیت را از نزدیک با چشمان خودتان دیده اید دی دیکتاتور بودن رهبرانشان شکی نیست اما قضاوت درباره ان کشور نداسته درست نیست
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ناشناس 10:29 ما کار به دیکتاتور بودن یا نبودن یا کمونیست بودن یا نبودنشون نداریم ما به استقامتشون در برابر ضالم تبریک می گوییم همین وسلام
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دوست عزیز کدام قدرت نظامی قدرتی که با یک تهدید سریع پشت سر ناتو قایم شد قدرتی که بدون اجاره امریکا اجاره اب خوردن را هم ندارد حالا از اقتصادش حرفی نمی زنم چون اطلاعی ندارم فقط شنیدم ام 420 میلیارد دلار بدهی داره راست و دروغش را هم نمی دانم
  • Adel ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    دوست عزیز . . .. ناشناس 12:03 این آمریکاییا الان با همه شکم سیریشون از اطراف مطلعن؟!؟!
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    صدای خندشون تا اینجا می اومد
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    جالبه هر کی با آمریکا دشمنه از نظر کدخداپرستان بدبخت و بیچاره و گرسنه و فقیره و در فلاکته !! عجب انسان های حقیری هستید که بخاطر شکم از شرف و عزت و غیرت و حتی ناموس هم میگذرید !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس