کد خبر 573153
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

وزیر دفاع گرجستان همزمان با برگزاری رزمایش مشترک همراه نظامیان آمریکایی و انگلیسی، از تشکیل نخستین یگان واکنش سریع پیمان ناتو در این کشور خبر داد.

تشکیل نخستین یگان واکنش سریع ناتو در گرجستانبه گزارش مشرق، در رزمایش مشترک 14 روزه «نوبل پارتنر 2016» که تا ششم خرداد ماه ادامه دارد، حدود 500 نظامی گرجستانی، 650 نیروی آمریکا و 150 نظامی انگلیسی شرکت دارند و هدف آن نیز آماده کردن نظامیان گرجستان برای پیوستن به نیروهای واکنش سریع ناتو و افزایش توان ارتش این کشور اعلام شده است.

 تینا خیداشلی وزیر دفاع گرجستان با بیان اینکه تشکیل یگان گرجستانی ناتو یکی ازبرنامه های مورد توافق است، افزود: پس از این رزمایش، نخستین یگان ناتویی واکنش سریع در گرجستان تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه «این اولین یگان گرجستانی ناتو با علائم این پیمان خواهد بود»، افزود که کشور ما نیز قطعا به دنبال لیتوانی، لتونی و آلبانی عضو دائمی ناتو می شود.

گرجستان هم اکنون عضو ناظر ناتو می باشد و سالانه رزمایش های زیادی را با ناتو و کشورهای عضو این پیمان برگزار می کند. آمریکا هفته پیش چند فروند تانک «ام 1 ای 2 آبرامز» را از طریق دریای سیاه برای شرکت در این رزمایش که موجب اعلام هشدار روسیه شده است، وارد گرجستان کرد.

«جیورجیو مارگولاشویلی» رئیس جمهوری گرجستان نیز تاکید کرده است که این کشور قطعا عضو ناتو خواهد شد. وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه این تمرین ها را به عنوان اقدام تحریک انگیز ناتو با هدف بی ثبات کردن منطقه قفقاز، محکوم کرد.

مسکو با گسترش نفوذ این پیمان نظامی 28 عضوی به جمهوری های پیشین اتحاد شوروی و شرق اروپا نزدیک مرزهای روسیه بشدت مخالف است و بارا تاکید کرده که واکنش لازم را برای مقابله با این اقدام ها اتخاذ خواهد کرد.

با وجود اینکه رهبران ناتو در اجلاس سال 2008 بخارست توافق کردند، گرجستان در آینده عضو این سازمان نظامی شود، اما هنوز حرکت در مسیر رسمی عضویت را آغاز نکرده اند.

مسکو با رد دیدگاه های ناتو و آمریکا که دلیل گسترش حضور نظامی خود را نزدیک مرزهای روسیه، تدابیر دفاعی در مقابل قدرت نظامی این کشور می دانند، اعلام کرده است که این اقدام ها عامل ثبات نیست بلکه بر تنش ها و هزینه های دفاعی خواهد افزود.

افزون بر ادامه استقرار سپر موشکی ناتو در شرق اروپا و حضور نظامی غرب در گرجستان، بررسی برنامه استقرار چهار هزار نیروی ناتو در کشورهای بالتیکی لیتوانی، استونی و لتونی سه جمهوری دیگر شوروی سابق با موقعیت حساس راهبردی هم مرز بودن با روسیه، آمریکا همزمان جنگ افزارهای خود را در قالب یک همکاری نظامی به مولداوی فرستاده است و بر این اساس پنج جمهوری شوروی سابق میزبان نیروهای غربی هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس