«فیاض زاهد» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در توصیفی جدید منتخبان مردم ارومیه و مراغه را «افراد شرخرهای حوزه سیاسی» معرفی کرد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات اولین روز هفته را با تمرکز بر وزن‌کشی دو طرف رقابت ریاست مجلس شورای اسلامی در اولین جلسات منتخبان بهارستان دهم آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1«شرخرهای سیاسی» توهین جدید اصلاح‌طلبان به منتخبان مردم/ شیپور دوئل عارف و لاریجانی نواخته شد. تغییر در ترکیب کابینه؛ سرانجام فصل تغییرات در کابینه فرا رسیده است؛ کلیددار پاستور «تدبیر» عدم تحقق شعارهای خود را در «تغییر» در تیم دولت یازدهم دیده است؛ روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت: «برخي فعالين سياسي معتقدند حال كه با راي مردم مجلسي همسو با دولت تشكيل شده است دولت نيز ديگر دغدغه‌هاي مرتبط با معرفي وزيران كارآمد به مجلس و رد احتمالي آنها را ندارد. اگر در مجلس نهم وزرا به دليل مخالفت برخي نمايندگان با دولت راي اعتماد نمي‌گرفتند اين نگراني ديگر در مجلس دهم جايي ندارد.»

2. «شرخرهای سیاسی» توهین جدید اصلاح‌طلبان به منتخبان مردم؛ «فیاض زاهد» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در توصیفی جدید منتخبان مردم ارومیه و مراغه را «افراد شرخرهای حوزه سیاسی» معرفی کرد و گریزی هم به مقصر همیشگی از منظر آنان یعنی دولت قبل زد و در همین راستا به روزنامه همدلی گفت: « وقتی آقای احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری به راحتی به شخصیت‌ها با بی‌احترامی رفتار می‌کرد در عین حال کارش پیش می‌رفت، طبیعتا شما با پدیده‌هایی به نام قاضی‌پور‌ها و حسین‌زاده‌ها روبه‌رو می‌شوید: طبیعی است که آن دسته از مردم که نمی‌توانند از طرق قانونی کارشان را پیش ببرند سراغ این افراد می‌روند، چون فکر می‌کنند نماینده هرچقدر چاله میدانی‌تر عمل کند از او بیشتر حساب می‌برند. شاید هیچ کس حاضر نشود دخترش را به عقد چنین افرادی در بیاورد، اما برای پیگیری مطالباتش مثل شرخرها به آنها اعتماد می‌شود. در واقع این افراد شرخرهای حوزه سیاسی هستند. این شرخرها مختص جامعه ایران هم نیستند. در آمریکا هم ترامپ نمونه‌ای از این شرخر‌هاست، چون در این کشور اکنون نارضایتی بالاست. »

3«شرخرهای سیاسی» توهین جدید اصلاح‌طلبان به منتخبان مردم/ شیپور دوئل عارف و لاریجانی نواخته شد. لزوم ميانجيگري درباره رياست مجلس؛ رقابت برای ریاست بهارستان شدت گرفته است؛ رسول منتجب نیا در روزنامه آرمان امروز خواستار میانجی‌گری شده است و در همین راستا نوشت: « در راستاي انتخاب بهترين رئيس براي مجلس بايد گشاده رويي، تعامل و انسجام را جايگزين فشار، رقابت و جبهه‌گيري كرد هر چند لازم است آقايان روحاني و آيت ا... هاشمي درباره قانع كردن اين دو گزينه مطرح براي رياست جلسه‌اي برگزار كنند و آقاي لاريجاني را قانع سازند. اگر اين موضوع به شكل مسالمت آميز حل نشود، آثار منفي و مخرب آن را در سال آينده نمود خواهد داشت.»

4. رد اختلاف میان رهبری انقلاب اسلامی و رییس جمهور؛ در ماه‌های گذشته بارها از سوی رسانه‌های مختلف پیرامون اختلاف میان رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهور تحلیل‌های گوناگونی بیان شده است؛ در همین راستا رضا دلیری سردبیر روزنامه اعتماد نوشت « در كاستن از نزاع و اختلاف بايد كوشيد. شك نبايد كرد مسير اين جريان به يك جا ختم خواهد شد و «دود» اختلاف‌افكني بر چشمان همگان مي‌رود؛ الغاي اختلاف‌افكني و دودستگي در بالاترين هرم نظام. در پاسخ بايد گفت اين خوابي واهي خواهد بود كه رييس‌جمهور اعتدال كه سال‌ها به سبب حضور در مسووليت‌هاي كليدي و نمايندگي رهبري انقلاب در مناصب مهم نماينده و معتمد ايشان بوده است رودرروي ولي فقيه قرار گيرد.»

روزنامه قانون با ادبیات انحصاری نیت منتقدان به سخنان دوپهلوی حسن روحانی را «تفتیش عقاید» خواند و نوشت: « اقليت آفندي، براي پوشش اقدامات خود و زير سوال بردن ديگران همواره از جايگاه ولايت فقيه خرج كرده‌اند وزماني كه قصد داشتند فرد يا جرياني را زمين بزنند، او را مخالف رهبري معرفي مي‌كردند. مدتي بود‌هاشمي‌رفسنجاني را براي عقيده‌اي كه داشت مورد حمله قرار مي‌‌دادند و امروز نيز نوبت تفتيش عقايد به روحاني رسيده‌است.»

5«شرخرهای سیاسی» توهین جدید اصلاح‌طلبان به منتخبان مردم/ شیپور دوئل عارف و لاریجانی نواخته شد. تردید در اعتبارنامه قاضی پور؛ پس از ابطال آرای مینو خالقی از سوی شورای نگهبان، جریان اصلاحات همزمان ضمن رد نظر شورای نگهبان خواهان رد اعتبارنامه قاضی پور در صحن بهارستان نیز شدند؛ در همین راستا روزنامه قانون نوشت: « آنچه نباید نادیده گرفته شود لزوم برخورد قانونی با هرنامزد و یامنتخبی است که رفتاری خلاف قانون از آنان سر مي‌زند. اگرمینوخالقی باید اعتبارنامه اش درصحن علنی مجلس مورد بررسی قرارگیرد،قطعا نمایندگانی چون قاضی پور و حسین زاده نیز بایدبسیار بیش از او موردبررسی باشند. از یاد نبریم،بر فرض اينكه اگر جرمی(كه هنوز ثابت نشده‌است) از نظر قانون و قانون‌گذار توسط خالقی رخ داده است،جرمي‌در فضای خصوصی و خلوت وی بوده است. درحالی که جرایمي‌چون توهین و فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک توسط دو نماینده دیگر به صراحت در پیشگاه جامعه ومردم اتفاق افتاده است»

6. اهداف پشت پرده مصوبات بهارستان؛ روزنامه ایران با نیت‌خوانی از تصمیم‌های نمایندگان مجلس آنان را متهم به «سیاسی‌کاری» کرد و در همین راستا نوشت: «حذف 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران، یکی از این مصوبات بهارستان است که به گفته برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی را دنبال می‌کند چه به گفته دولت، امکان حذف این تعداد از یارانه‌بگیران وجود ندارد و درآمد تعیین شده از این محل تأمین نمی‌شود حال آنکه برای همین درآمد تضمین شده محل مصرف مشخص شده و این یعنی مخالف و نارضایتی‌تراشی برای دولت. در روزهای اخیر و در قالب بررسی لایحه دائمی کردن احکام برنامه هم اتفاقاتی در بهارستان رخ داده که بیش از هر زمان دیگری اهداف پنهان پشت کنش برخی نمایندگان را یادآور می‌شود.»

«شرخرهای سیاسی» توهین جدید اصلاح‌طلبان به منتخبان مردم/ شیپور دوئل عارف و لاریجانی نواخته شد· شیپور دوئل عارف و لاریجانی نواخته شد/ میانجیگری برای کاهش تنش میان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت

امروز شیپور نبرد میان یاران محمدرضا عارف و علی لاریجانی نواخته شد؛ یاران عارف از زمان جلسه روابط عمومی مجلس گلایه‌های جدی دارند؛ آنان این اقدام یاران لاریجانی را همسو با جذب منتخبان «مستقل» تفسیر می کنند و از سوی دیگر از ائتلاف تاکتیکی اصولگرایان و علی لاریجانی نگران هستند به حدی که روزنامه اعتماد پیرامون الگوی جذب علی لاریجانی برای ریاست مجلس شورای اسلامی دهم نوشت: « به نظر مي‌رسد پاسخ اين سوال در تلاش آنها براي جذب چهره‌هايي باشد كه به صورت مستقل وارد انتخابات شده بودند. اصولگرايان اگر مي‌خواستند اين افراد را به جلسه خود فرابخوانند، به دليل حضور آنها خارج از فهرست انتخابي‌شان شايد بهترين راه همين دعوت همگاني بود؛ دعوتي كه بعد از آن براي حضور يا غيبت هيچ چهره‌اي عذر خاصي وجود نخواهد داشت. به نظر مي‌رسد اين جريان بر خلاف مجلس نهم، در پي آن است كه براي بالادست قرار گرفتن در مجلس دهم افزايش «عدد» اعضا را بر ميزان خلوص اصولگرايي چهره‌ها مقدم قرار دهد. اين تاكتيك در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي هم مورد تاكيد قرار گرفته بود و تعداد بيشتري از اصولگرايان اقرار كردند كه «صالح مقبول» براي آنها كارآمدتر از «اصلح نامقبول» است.»

در میان اصلاح‌طلبان اصیل خواهان ظهور مجدد «هویت» اصلاح‌طلبانه در بهارستان برای زمان «دیگر» خبر می‌دهند؛احمد غلامی سردبیر روزنامه شرق نوشت: «ریاست عارف، سنخ دیگری از سیاست شکل می‌گیرد. عارف، «اصلاح‌طلبی» را بار دیگر در مجلس احیا می‌کند. اصلاح‌طلبان بدشان نمی‌آید در کنار دولت، حیات مستقلی داشته باشند تا پس از بهبود شرایط سیاسی بتوانند از پتانسیل‌های خود به نفع جریان اصلاحات استفاده کنند. همان‌گونه که روحانی از رأی اصلاح‌طلبان منتفع شد، عارف نیز با حمایت سران اصلاح‌طلب منتخب اول تهران شده است. در این مورد او با حسن روحانی وجه اشتراک دارد.»

در میان برخی با آگاهی از گسست جدی میان حامیان دولت یازدهم و اصلاح‌طلبان؛ برای جلوگیری از تعمیق بیشتر آن درصدد «میانجی‌گری» هستند و از نقش‌آفرینی هاشمی رفسنجانی و روحانی برای «توافق» نسبت به ریاست مجلس خبر دادند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان نوشت: « در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد نياز به يك ميانجي هست كه با فراخواندن دو طرف به يك نتيجه برسند. شايد برخي درذهن خود هاشمي را مناسب براي اين اقدام مي‌دانند اما او مي‌داند ورودش به اين موضوع فضاي تخريب و بر هم زدن آرامشي كه مجلس دهم بدان نياز دارد رقم خواهد خورد و از سويي او در امور ديگر حضور دارد كه اهميتي بالاتر يا شايد همطراز با تعيين رئيس مجلس دارد بنابراين اكنون كليد روحاني مي‌تواند گشايش‌گر قفل ریاست مجلس باشد. روحاني به خوبي راه و رسم ميانجيگري را بلد است»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    توهین و بد اخلاقی سیاسی از طرف اصلاح طلبان تازگی نداره و این حربه افراد ضعیفه که منطق ندارند
  • میلاد ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    این نماینده مراغه که بهش توهین کرده بنده خدا امروز فوت کرد ... متاسفم برای این جماعت ... ان شالله دیدار به قیامت می افته اونجا باید جوابگوی اون خدابیامرز باشند.
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اخلاق مداری در اصلاح طلبان معنا نداره
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اصلاح طلبان بیشتر هدفشون رسیدن به مقام و قدرت هست تا حل مشکلات مردم، در ائتلاف اونا اقتصاد دان چندانی وجود نداشت که بگیم دغدغه مشکلات اقتصادی دارن!
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    دولت حق دخالت در مجلس رو نداره... دولت وظیفه اجرایی داره و مجلس وظیفه قانون گذاری، پس دولت باید در زمینه کارکردش به مجلس پاسخگو باشه!
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    دغدغه حل مشکلات مردم رو گذاشتن کنار و فقط کارشون شده توهین کردن به همدیگه!
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    هیچ اقتصاد دانی نمی تواند افکار این اصلاح طلبان را تحمل کند
  • تبریز ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    آنقدر که رسانه ها در مورد ریاست مجلس حساسیت نشان می دهند آقایانلاریجانی و عارف آنقدر حساسیت نشان نمی دهند بیهوده جو را مخدوش نکنید خود مجلسیان بهترین تصمیم را می گیرند
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    دکتر حسین زاده عضو هیات علمی دانشگاه معارف انسان بسیار شریفی بود متاسفانه بداخلاقیهای اصلاحطلبان تازگی ندارد و همشه همینطور بودن و هستن . شاید منافق خواندن بعضیهاشون اشتباه نباشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس