کد خبر 569126
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: از روسیه و دیگر طرف ها که بر رژیم نفوذ دارند می خواهیم که بر سوریه فشار آورند.

 به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود گفت: به رژیم (سوریه) توصیه می کنیم از اقداماتی که سبب تشدید خشونت ها و تنش ها شود، پرهیز کند. همچنین از روسیه و دیگر طرف ها که بر رژیم نفوذ دارند، می خواهیم که بر آنها فشار آورند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از رژیم اسد می خواهیم با آن افرادی که بازداشت کرده است به درستی رفتار کند. دولت باید مسئولیتی را در رابطه با سلامت این افراد متوجه خود بداند. ما مطمئنا از آنها می خواهیم که به تعهدات خود پایبند باشند. ما همچنان اوضاع در حلب را زیر نظر داریم. به نظر می رسد در حلب از میزان خشونت ها کاسته شده است. ما خواهان به صفر رسیدن موارد نقض آتش بس هستیم و همچنان درباره گزارش های مربوط به نقض آتش بس نگرانیم اما به طور کلی از زمانی که در دور روز پیش این موضوع عملی شده است ما شاهد کاهش سطح خشونت ها در حلب بوده ایم و دوست داریم که این وضعیت ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز گفت اساسا این تروریست ها هستند که بارها آتش بس را نقض کرده اند. او اعلام کرد در روز نخست و در روز سوم این موضوع روی داده است. او به طور کلی اعلام کرد که جبهه النصره و دیگر گروهها تلاش می کنند که موضوع توقف خصومت ها را ناکام بگذارند، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: این گروه (النصره ) بخشی از موضوع توقف خصومت ها نیست و آنها یک گروه تروریستی هستند و بخشی از این موضوع نیستند و هیچ فردی انتظار ندارد که شاهد این موضوع باشد. گروهی چون النصره تلاش می کند از نظر جغرافیایی به گروههای دیگر که با موضوع توقف خصومت ها پایبند هستند و یا غیرنظامیان، نزدیک باشد. ما همچنین این را رد نکرده ایم که موضوع نقض توقف خصومت ها از طرف دیگر گروههای مخالف دولت سوریه وجود نداشته است. گفته شده است که این موارد نقض نتیجه اقدامات رژیم بوده است و ما در مذاکرات خود با روسیه این موضوع را بیان کرده ایم که اگر آنها می خواهند حمله هوایی بر ضد داعش و النصره انجام دهند این حمله را تا آنجایی که می توانند با دقت بالا انجام دهند تا منحصرا به آن گروهها و نه به گروه دیگری آسیب وارد شود. این همیشه موضوع مورد بحث بوده است. اما همیشه اینگونه نبوده است و ما شاهد حملات ضد غیرنظامیان و گروههای مخالف دولت سوریه بوده ایم.

کربی ادعا کرد: رژیم به موضوع توقف خصومت ها و به طور ویژه در حلب پایبند نبوده است. آنها به روشی هدفمند غیرنظامیان و مخالفان را هدف قرار داده اند اما اوضاعی بسیار متغیر و پیچیده در حلب حاکم است. در دو روز گذشته شاهد کاهش خشونت ها بوده ایم. به نظرم این دلایلی در اختیار ما قرار می دهد تا تشویق شویم که اگر پایدار بماند ما شاهد ادامه پایداری بیشتر آن و کاهش خشونت ها باشیم.

وی افزود: گفتگوهایی جدی بین ما و روس ها در رابطه با احیای مجدد موضوع توقف خصومت ها صورت گرفته است. ما شاهد کاهش خشونت ها بوده ایم و می خواهیم که وضعیت موجود پایدار بماند. طرف های روسی و آمریکایی به طور بیست و چهارساعته درباره وضعیت موجود به طور ویژه در حلب در تماس مستقیم با هم بوده اند تا خشونت روی ندهد و با تبادل اطلاعات از روی دادن مجدد آن در آینده جلوگیری کنند.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: اگر تا چند ساعت آینده موضوع ترک خصومت ها از سرگرفته نشود آیا این به منزله شکستی برای دیپلماسی و راهبرد شما نخواهد بود، گفت:اول از همه باید بگویم که ما خواهان ادامه موضوع توقف خصومت ها هستیم. ما خواهان ادامه و پایداری وضعیت موجود هستیم. این موضوع سبب کاهش خشونت ها در حلب شده است. این موضوع خوبی است. این مایه دلگرمی ما شده است. این موضوع به ما می گوید که ما می توانیم به نتایج بهتری در حلب برسیم. این موضوع به ما می گوید که روسیه می تواند اثرگذاری بهتری بر روی رژیم اسد داشته باشد تا حملات آن متوقف شود. این موضوع نشان دهنده این است که این روش موثر است. این موضوع ارزش پیگیری دارد. ما باید تلاش کنیم خونریزی ها در محل هایی چون حلب متوقف شوند. البته این به معنای آن نیست که ما خواهان راه حلی دراز مدت و تدریجی نباشیم. ما مطمئنا آماده ایم بر روی این موضوع به سختی تلاش کنیم. آنچه که ما خواهان آن هستیم ادامه توقف خصومت ها در سراسر کشور و پایدار بودن آن در درازمدت است. من در حال حاضر نمی خواهم هیچ گمانه زنی درباره آنچه که در دوازده یا هجده ساعت آینده روی خواهد داد، داشته باشم.

وی افزود: درباره موضوع مناطق امن یا مناطق حائل بارها درباره آن صحبت کرده ایم. من نمی خواهم که موضوع دیگری به آنچه که پیشتر گفته ایم اضافه کنیم. ما همچنان به بررسی و در نظر گرفتن تمامی گزینه ها ادامه می دهیم. اما هیچ تغییری در موضع ما ایجاد نشده است که در حال حاضر ایجاد مناطق امن یا مناطق حائل پاسخ مناسبی نیست. این یک موضوع پرمخاطره و هزینه بر است که پیش از هر اقدامی باید جوانب آن به خوبی بررسی شود.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا تصور نمی کنید حفظ آتش بس در سوریه کار دشواری باشد، گفت: ما خواهان این موضوع هستیم که تمامی کشور برای مردم سوریه امن باشد. ما خواهان توقف خصومت ها هستیم و خواهان اجرای این موضوع در سراسر کشور که حقیقتا اجرایی شده است، هستیم و هرجایی که نقض موضوع توقف خصومت ها روی دهد  تلاش می کنیم از نفوذ خود بر طرفین و رژیم برای جلوگیری از موارد نقض توقف خصومت ها استفاده کنیم. سوریه همچنان مکانی بسیار خطرناک است و هنوز مردم سوریه در مناطق زیادی از این کشور دچار آسیب می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا تصور نمی کنید که اثرگذاری روس ها بر رژیم اسد کم است؟ گفت: اثرگذاری روسیه موضوع مهمی است و این موضوع برای رژیم اسد هم مهم است زیرا زمانی که شاهد اعمال نفوذ آنها بر اسد بودیم این موضوع موثر بود و به نظرم کاهش خشونت ها در اطراف حلب در چند روز اخیر دلیل خوب و شاهدی بر این مدعاست.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا آمریکا شمار پرسنل نظامی را در سفارتخانه خود در عراق افزایش داده است؟ گفت:  ما دائما وضعیت امنیتی سفارتخانه هایمان را بررسی می کنیم و به صراحت بگویم که ما به طور مستمر و دائمی در صورت لزوم وضعیت امنیتی آنها را تغییر می دهیم. وی گفت: سفارت ما در بغداد به طور عادی به فعالیت خود ادامه می دهد.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا نگران تنش ها بین دولت عراق و طرفداران مقتدی صدر نیستید؟ گفت: بدیهی است ما خواهان عملی شدن تغییرات نخست وزیر العبادی هستیم. پیگیری این تغییرات در راستای قانون اساسی عراق بسیار مهم است. عراق یکی از متحدان مهم ما در منطقه است و آنها یکی از متحدان مهم ما در مبارزه با داعش هستند. حمایت ما در چارچوب ائتلاف همچنان وجود خواهد داشت و ادامه پیدا خواهد کرد. حمایت از دولت العبادی ادامه خواهد داشت. همانطور که چند روز پیش گفتم او می تواند این کار را انجام دهد و او به خوبی از چالش های پیش رو آگاهست.

کربی همچنین درباره غزه گفت: ما همیشه با همتایان اسرائیلی خود درباره امنیت آنجا صحبت می کنیم. من در اینجا قصد ندارم که جزئیات مذاکرات خود با مسئولان اسرائیلی را در اختیار شما قرار دهم. وی گفت ما خواهان افزایش تنش نیستیم و حملات خمپاره ای و غیره را از غزه به اسرائیل محکوم می کنیم. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خودش و شهروندانش حمایت می کنیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس