کد خبر 557950
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹

وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه تصمیمش برای قراردادن دوباره ایران و چند کشور دیگر در فهرست «کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص» به موجب «قانون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی» را به اطلاع کنگره رسانده است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه تصمیمش برای قراردادن دوباره ایران و چند کشور دیگر در فهرست «کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص» به موجب «قانون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی» را به اطلاع کنگره رسانده است.  
 
این مطلب را «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه در جمع خبرنگاران عنوان کرد و افزود: «این کشورها عبارتند از برمه، چین، اریتره، ایران، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، ترکمنستان، ازبکستان و برای اولین بار، تاجیکستان که جزء کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص قرار می‌گیرند.»
 
«قانون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی» در سال 1998 در کنگره آمریکا تصویب و با امضای رئیس‌جمهوری وقت به قانون تبدیل شد. واشنگتن ادعا می‌کند هدف از اجرای این قانون، ارتقاء آزادی‌های مذهبی به عنوان بخشی از سیاست خارجی آمریکا و حمایت از افرادی است که به واسطه مذهبشان در کشورهای خارجی تحت آزار قرار گرفته‌اند.

متن قانون یاد شده، با ایجاد بستر لازم برای تشکیل «دفتر نظارت بر شکنجه‌های مذهبی»، اعمال تحریم علیه کشورهای موجود در فهرست مورد نظر را فراهم می‌آورد. 

علاوه بر این، یکی از بندهای این قانون به رئیس‌جمهوری آمریکا اختیار می‌دهد برخی کشورها را از اقدامات تنبیهی مجاز به موجب این قانون، معاف کند، مشروط بر آنکه رئیس‌جمهور «احساس کند» انجام این کار موجب پیشبرد بهتر اهداف قانون یا تأمین منافع امنیت ملی آمریکا می‌شود. به گفته «جان کربی»، واشنگتن به موجب همین بند، عربستان و چند کشور دیگر را از تحریم‌های احتمالی معاف کرده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس