کد خبر 568977
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۸

این آتش، به دلیل بی مسؤولیتی کسانی شعله ور شد که باید منشأ و منبع فساد را سد می کردند و از وطن در برابر آنچه آن را به این روز کشاند حمایت می نمودند؛ فإنّا لله وإنّا إليه راجعون...

به گزارش مشرق، در پی تداوم درگیری های سیاسی بین احزاب و گروههای مختلف عراق که حتی به اشغال پارلمان عراق از سوی برخی از مردم منجر شد، «آية الله العظمى سيّد كاظم حائری» بیانیه ای صادر کردند.

ایشان در این اطلاعیه شدیداللحن، گروههای سیاسی عراق را آماج حملات خود قرار دادند و نوشتند: هر چه ویرانی و بدبختی که برای این کشور به بار آورده اید کافی است! آنچه بر سر فرزندان مظلوم میهن آوردید بس است!

این مرجع تقلید شیعیان عراق ادامه دادند: مردم عراق که برای دفاع از آبرو و ناموس و اموال و امنیت شما می جنگند و شما را به مناصیتان رسانده اند، از دست شما محنت و مصیبتها می کشند. الله الله در حفظ آبرو و خون و ثروتهای این مردم، که ظلم به آنان از بزرگترین معاصی و پلیدترین گناهان است.

ترجمه متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه شماره 83 حضرت آية الله العظمى سيّد كاظم حسينی حائری
درباره درگیری ها بين جریانات سیاسی که غیر از شرّ برای عراق و امت اسلامی در پی ندارد

أميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «أمّا بعد: فإنّ معصية الناصح الشفيق العالم المجرّب تورِثُ الحسرة، وتعقبُ الندامة... ؛ بدانید که نافرمانى نیکخواه مهربان و دانشمند با تجربه، موجب حسرت است و پشیمانى در پى دارد». نهج البلاغة (صبحي الصالح): ۸٠.

ای آحاد مردم غيور و مظلوم عراق!
ای مردمی که از سوی سیاستمداران خود تحت ظلم و ستم هستید!

به شما که در حال دفاع از حريم وطن هستید سلام می کنم؛ و فداکاری شما فرزندانم در "حشد شعبی مقدّس" و "ارتش" در راه عزّت دين و كرامت کشور را می ستایم. این ایثارگری شما در حالی صورت می گیرد که بسیاری از مردان سیاسی و تصمیم گیر، تنها نظاره گر آن هستند!

فرزندان بزرگوار من!

بدانید که پدر شما دشواری هایی که با آنها دست و پنجه نرم می کنید را احساس می کند؛ و با شما در محنتی که ــ با کمال تأسف ــ به کشور شما وارد آمده شریک است. این محنت، از بزرگترین و پیچیده ترین بحرانهایی است که پس از سقوط طاغوت (صدام) تا امروز ایجاد شده است. 

جلوه های این بحران عبارتند از تنش سیاسی، فساد حكومتی و اداری، غفلت یا تغافل از آنچه دشمنان شما در سر دارند، و درگیری برای منافع جریانهای سياسی حاکم که به خیابان ها و میدان ها کشیده شد و حتّى به ساختمان پارلمان رسید!

این آتش، به دلیل بی مسؤولیتی کسانی شعله ور شد که باید منشأ و منبع فساد را سد می کردند و از وطن در برابر آنچه آن را به این روز کشانده است حمایت می نمودند؛ فإنّا لله وإنّا إليه راجعون.

ای ابناء قوم و قبیله!

مرجعيّت شما، ارشادات و نصیحتهای خود را تنها با شما فرزندان درست کردار خویش در میان می گذارد؛ شما انسانهای پاک و برگزیده از عامه امت، و بخشی بزرگ از ملتی بزرگوار که همچنان گوش به سخنان مرجعیت دارد و "دستِ بزن" آن محسوب می شود. همین شما امید و پشتوانه ما برای ایستادگی در برابر فساد و تحقق اصلاحات مورد نظر مراجع به حساب می آیید، نه سياسيّون و حاكمانی که فقط آنچه که منافعشان را تأمین کند از نصایح و توصيه های مرجعيّت جدا می کنند! و به جای پرداختن به مصالح امت، به کارهایی مشغولند که نفعی برای مردم ندارد.

بر این اساس، حوادثی که در روزهای اخیر در وطن عزیز رخ داد را دنبال کردیم تا نگاهمان کامل گردد و سپس در پاسخ به درخواست جمع کثیری از فرزندان خوبمان، این بیانیه را صادر نمودیم.

پس شما را مخاطب قرار می دهم، با قلبی سرشار از درد، و روحی در تنگنای حزن و اسف از آنچه که در مناطق کشور می گذرد و درگیری هایی که هیچ نفعی برای مردم ندارد. نیروهایی که از این درگیری ها منفعت دارند، مردم را به این سو و آن سو می کشانند و نتیجه ای برای ملت، غیر از تجمیع مظالم و استمرار محرومیت های آنان به دست نخواهد آمد.

دشمنان آنچه را که نمی توانستند انجام دهند را محقق کردند:

ــ عربستان سعودی و محور سازشکار عربی، شعارهای خود علیه محور مقاومت را از دهان بعثی هایی که در هدایت این درگیری ها نقش داشتند فریاد زد؛

ــ آمريكا علناً از اعزام نیروی زمینی، تفنگداران دریایی، توپخانه و هلیکوپترهای آپاچی به عراق خبر داد و این چیزی نبود که آمریکا توان آشکار کرد آن را داشته باشد مگر به دلیل تشتّت صفوف اسلامی و ملی؛

ــ تركيه اعلام کرد که نیروهای خود را در موصل نگه خواهد داشت و حكومت عراق ــ به سبب ضعف ناشی از اختلافات داخلی ــ حتّى نتوانست اعتراض خود علیه تجاوز این کشور را در مجامع بین المللی پیگیری کند؛

ــ و دوباره طرح ایجاد ارتش ملی که چند ماه پیش دفن شده بود نبش قبر شد...

این، نتیجه تعارضاتی است که با نادیده گرفتن حضور اجنبی در عراق، برای تحقق منافع نامشروع گروهها در گرفته است. در این معرکه، اولین متضرّر، عراق و مردم آن هستند که بر اثر عملکرد سیاستمداران غیر مخلصش، اسیر تندباد مداوم رنجها و محنتهایند.

ای رهبران جریانات سیاسی!
و ای تصمیم گیرندگان و نمایندگان مجلس و سياسيّون و حقوقدانان و حاکمان و قضات!

هر چه ویرانی و بدبختی که برای این کشور به بار آورده اید کافی است! آنچه بر سر فرزندان مظلوم میهن آوردید بس است! این مردم که شما را به مناصبتان رسانده اند و برای دفاع از آبرو و ناموس و اموال و امنیت شما می جنگند، از دست شما محنت و مصیبتها می کشند... الله الله در حفظ آبرو و خون و ثروتهای این مردم، که ظلم به آنان از بزرگترین معاصی و از پلیدترین گناهان است.

ای فرزندان و عزیزانم!
ای ملت آباء و اجدادی من!

امروز نیز همان چیزی که پیش از این گفته بودم را تکرار می کنم. بدانید که: گوش ندادن به نصیحت نیکخواه مهربان و داناى با تجربه، موجب حسرت است و پشیمانى در پى دارد.

عزیزان من!

ما دامی که در امور خود بصیرت داشته باشید، و با آنچه در اطرافتان می گذرد با تدبیر برخورد کنید، و نیت های دشمنانتان را بشناسید، قدرت با شما و همراه شماست. همانطور که أميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «فَليَنْتَفِع امْرؤٌ بِنَفْسِهِ، فَإنَّمَا البَصيرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ، وَنَظَرَ فَأَبْصَرَ، وانتَفَعَ بِالعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جدَداً واضِحاً يَتَجَنَّبُ فِيهِ الصرعَةَ في المَهاوي، والضَلالَ في المَغاوي ؛ بايد هر انسانى از وجود خود بهره ‏مند گردد، كه بينا كسى است كه شنيد و انديشه كرد، و نظر كرد و بصير شد، و از عبرتها پند گرفت، سپس راهی روشن را سپرد، و از افتادن در پرتگاهها و گم شدن در کوره راهها دوری کرد». نهج البلاغة (صبحي الصالح): ۲۱٤.

باید به اندازه کافی بیدار باشید؛ که "بیداری" و "بصیرت" لازمه یکدیگرند. حضور فعال شما در میدانهای مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی، مانع از سوءاستفاده دیگران و نفوذ در صفوف شما می گردد.

در مطالبه حقوق خود از احدی نترسید؛ که اگر سکوت کردید و کوتاهی ورزیدید و غفلت نمودید، اوضاع همینگونه خواهد شد که اینک می بینید؛ و دشمنتان بدون ترس و واهمه دست تطاول به سوی شما دراز می کند؛ و کشور شما جولانگاه آمريكا و و اذناب فاسد و فرصت طلب و بعثی آن خواهد گردید.

«اللّهُمَّ إِنَّا نَشْكُوا إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وآلِهِ، وغَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا، وَشِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا، وتَظَاهُرَ الزَمانِ عَلَيْنا، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ، وَأعِنَّا عَلَى ذلِكَ بِفَتْح مِنكَ تُعَجِّلُهُ، وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَنَصْر تُعِزُّهُ، وسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُه».

ولا حول ولا قوّة إلاّ بالله العليّ العظيم.

كاظم الحسيني الحائري
28 رجب 1437

متن کامل این بیانیه به زبان اصلی نیز به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

البيان (۸۳) بيان سماحة آية الله العظمى السيّد كاظم الحسينيّ الحائريّ (دام ظلّه الوارف)
بشأن الصراعات بين الكتل السياسيّة القائمة والتي لا تأتي إلاّ بالشرّ للعراق والاُمّة

قال أميرالمؤمنين(عليه السلام): «أمّا بعد: فإنّ معصية الناصح الشفيق العالم المجرّب تورِثُ الحسرة، وتعقبُ الندامة...». نهج البلاغة (صبحي الصالح): ۸٠.

يا أبناء شعبي الغيور المظلوم.. ويا جماهير اُمّتي المضطهدة من قبل ساستها.. اُحيّيكم وأنتم تخوضون الدفاع عن حريم الوطن، واُكبر في أبنائي في الحشد الشعبيّ المقدّس وقوّات جيشنا الباسل روح البذل والتضحية في سبيل عزّة دينهم وكرامة بلدهم في وقت يقف الكثير من رجال السياسة وأصحاب القرار فيه موقف المتفرّج.. واعلموا أبنائي الأكارم: أنّ أباكم ليتحسّس الصعاب المحيطة بكم، ويقاسمكم ألم المحنة التي تعصف ـ وللأسف الشديد ـ ببلدكم، فإنّها أزمة خانقة تكاد تكون من أشدّ وأعقد الأزمات فيما بعد سقوط الطاغية إلى اليوم.. تتمظهر بتوتّر سياسيّ، وفساد حكوميّ وإداريّ، وغفلة أو تغافل عمّا يريده بكم أعداؤكم، وصراع لأجل المصالح بين الكتل السياسيّة الحاكمة امتدّت أطرافه إلى الساحات والشوارع حتّى بلغ قبّة البرلمان.. تأجّج في أجواء الفراغ الذي خلّفه تخلّي أصحاب المسؤوليّة عن تبنّي مهمّة التصدّي لمناشئ الفساد، وحماية الوطن من أن ينجرّ إلى ما انجرّ إليه، فإنّا لله وإنّا إليه راجعون.

يا أبناء قومي وعشيرتي.. إنّ مرجعيّتكم لن توجّه إرشاداتها ونصحها إلاّ لأبنائها البررة.. الصفوة الطاهرة من عامّة الاُمّة والقطّاع الواسع من الشعب الكريم الذي كان وما زال الاُذن الصاغية ويد المرجعيّة الضاربة، فإنّ هذا القطّاع المؤمن المضحّي هو محطّ أملنا وموضع رجائنا في الوقوف بوجه الفساد وتحقيق مشروع الإصلاح المرجوّ للمرجعيّة، لا السياسيّين والحكوميّين الذين دأبهم اقتطاع ما يحقّق مصالحهم من نصائح وتوصيات المرجعيّة، ويعرضون عمّا كان في صالح الاُمّة ممّا لا يجرّ لهم نفعاً.. ومن هذا المنطلق كنّا نتحسّس الأحداث عبر متابعاتنا لما يجري على ساحة الوطن العزيز في الأيّام الأخيرة إلى حين أن اكتملت الرؤية وتمّت القناعة، فأصدرنا هذا البيان الذي طالبنا به قطّاع واسع من أبنائنا البررة.. فها نحن نخاطبهم بقلب ملؤه الألم وبروح يعتصرها الحزن والأسف على ما يجري في ربوع الوطن من صراعات لا نرى فيها أيّ مصلحة للشعب الذي تتجاذبه ـ وللأسف الشديد ـ قوى منتفعة تكرّس له ظلامته، وتديم له حرمانه.. مكّنت الأعداء من أن يحقّقوا ما لم يكن يمكنهم تحقيقه، فقد استبشرت السعوديّة وجبهة الاستسلام العربيّة بالشعارات التي اُطلقت ضدّ محور المقاومة من قبل المندسّين من البعثيّين الذين كان لهم الدور في هداية بعض الصراعات، وأعلنت أمريكا جهاراً عن إرسال قوّات برّيّة، وقوّات المارينز والمدفعيّة، وطائرات الاباتشي إلى العراق، وهو ما لم تستطع أمريكا حتّى البوح به لو لا تشتّت الصفّ الإسلاميّ والوطنيّ، وأعلنت تركيا عن إبقاء قوّاتها في الموصل، وهو ما عجزت الحكومة العراقيّة ـ بسبب الضعف الناتج عن الصراعات القائمة ـ حتّى عن متابعة الاحتجاج الدوليّ ضدّه، وبدأت الأصوات تتعالى لإحياء مشروع الحرس الوطنيّ الذي تمّ إقباره قبل أشهر.. هذا ما جنته الصراعات المفتعلة لتحقيق مصالح غير مشروعة في جوّ من السكوت والتواطؤ مع الوجود الأجنبيّ على الساحة العراقيّة يكون المتضرّر الأوّل فيه هو العراق وشعبه الذي تعصف به المحنة تلو الاُخرى على إثر سياسات قياداته السياسيّة اللامخلصة له..

فيا قادة الكتل السياسيّة.. ويا صنّاع القرار من برلمانيّين وسياسيّين وحقوقيّين وحكوميّين وقضاة.. كفاكم ما جنيتموه في حقّ هذا البلد من دمار وانهيار، وما حلّ بأبنائه المظلومين بسببكم من محن ومصائب وهو يقاتل دفاعاً عن أعراضكم وأموالكم وأمنكم، بل هو الذي أوصلكم لمناصبكم.. الله الله في عرض هذا الشعب وماله ودمه، فإنّ ظلمه من أعظم المعاصي وأقبح الذنوب.

يا أبنائي وأعزّتي.. يا شعب آبائي وأجدادي.. اُكرّر لكم اليوم ما ذكرت مضامينه لكم سابقاً، واعلموا: أنّ معصية الناصح الشفيق، العالِمِ الُمجرّب تُورِثُ الحسرَةَ، وتُعْقِبُ الندامَة.. فيا أحبّتي: إنّ القوّة معكم ولكم وفيكم ما دمتم على بصيرة في اُموركم، ودراية بما يجري حولكم، ومعرفة بنوايا أعدائكم، وقد قال أميرالمؤمنين(عليه السلام): «فَليَنْتَفِع امْرؤٌ بِنَفْسِهِ، فَإنَّمَا البَصيرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ، وَنَظَرَ فَأَبْصَرَ، وانتَفَعَ بِالعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جدَداً واضِحاً يَتَجَنَّبُ فِيهِ الصرعَةَ في المَهاوي، والضَلالَ في المَغاوي». نهج البلاغة (صبحي الصالح): ۲۱٤.

فليكن لكم الوعي الكافي، واليقظة والبصيرة اللازمتان، والحضور الفاعل في الساحات المختلفة من الحياة الاجتماعيّة والسياسيّة بنحو يمنع معه الآخرين عن استغلال وجودكم أو اختراق صفوفكم، ولا تخشوا أحداً في التصريح بحقّكم، فإن سكتّم، وتثاقلتم، وتغافلتم، فستجري الاُمور كما ترونها الآن، ويتطاول عليكم عدوّكم بلا خوف ووجل، ويصبح بلدكم ميداناً تصول فيه أمريكا وتجول أذنابها من الفاسدين والمنتفعين والبعثيّين وغيرهم.

«اللّهُمَّ إِنَّا نَشْكُوا إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وآلِهِ، وغَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا، وَشِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا، وتَظَاهُرَ الزَمانِ عَلَيْنا، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ، وَأعِنَّا عَلَى ذلِكَ بِفَتْح مِنكَ تُعَجِّلُهُ، وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَنَصْر تُعِزُّهُ، وسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُه».

ولا حول ولا قوّة إلاّ بالله العليّ العظيم.

۲۸ / رجب / ۱٤۳۷ هـ
كاظم الحسينيّ الحائريّ

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس