کد خبر 568221
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

سلسله شکست‌های متعدد تکفیریها در استان حلب سوریه و حومه آن، صفوف آنها را متزلزل ساخته و موجب شده تا در حملاتی انتقام جویانه این استان را هدف حملات خمپاره‌ای گسترده قرار دهند.

 به گزارش مشرق، «حلب» بزرگترین شهر سوریه محسوب می شود که در استان هم‌نام خود قرار دارد. این استان در شمال غرب سوریه و در ۳۱۰ کیلومتری دمشق واقع شده است. آخرین سرشماری ها نشان می دهد که تعداد ساکنان این استان به حدود ۵ میلیون نفر می رسد. استان «حلب» به پایتخت اقتصادی سوریه نیز معروف است. تروریست های تکفیری از زمان آغاز حملات خود به نقاط مختلف سوریه حساب ویژه ای روی حلب باز کرده بودند اما روند تحولات در این استان، توازن قدرت را به نفع ارتش سوریه تغییر داد.

تروریست های تکفیری و حامیان آنها همواره به دنبال ایجاد دو قطبی «حلب ـ دمشق» بودند تا بدین ترتیب با تسلط کامل بر حلب از یک سو برای خود دستاوردی محقق سازند و از سوی دیگر با استفاده از این برگ برنده، دولت سوریه را به عقب نشینی از مناطق تحت تسلط خود و دادن امتیازات گسترده وادار سازند. موقعیت جغرافیایی حلب و نزدیکی آن به مرزهای ترکیه برای تکفیریها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هم اکنون با پیشروی های گسترده ارتش سوریه در این استان و حومه آن، بسیاری از راه های امدادرسانی به تروریستها و همچنین شاهراه‌های تسلیح آنها مسدود شده اند.

تسلط ارتش سوریه بر روستاهای شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» نقطه عطف بزرگی در عرصه تحولات میدانی حلب به شمار می رود؛ شکسته شدن محاصره این دو روستای شیعه نشین درست در زمانی که تکفیریها در اندیشه محاصره دیگر روستاها و مناطق استراتژیک حلب بودند، صفوف آنها را کاملا متزلزل ساخت. تحمل تحقق این دستاورد آنقدر برای حامیان تکفیریها از جمله ترکیه و عربستان سعودی سنگین آمد که بلافاصله دستور خروج معارضان سوری از مذاکرات صلح ژنو در آن زمان را صادر کردند.

ارتش سوریه طی ماه های اخیر دستاوردهای بسیاری را در نبرد با تکفیریها محقق ساخته است که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛ 

۱ـ تسلط بر منطقه استراتژیک «الطعانه» واقع در نزدیکی شهرک صنعتی حلب.

۲ـ تسلط کامل بر منطقه «العاکوله» واقع در اطراف فرودگاه نظامی کویرس.

۳ـ تسلط بر روستاهای استراتژیک «خلصه»، «القلعجیه»، «الحمرا»، «زیتان»، «العیشه»، «النجاره»، «عین البیضاء»، «العبودیه» و «الماجوزیه».

۴ـ تسلط کامل بر تپه های استراتژیک «الحطابات»، «مکسور»، «تلیلات» و «المراغه».

۵ـ تسلط بر شهرک های استراتژیک «عتمان» و «رتیان» به همراه محاصره روستاهای «الزربه» و «الایکاردا».

۶ ـ آزادسازی شهرک استراتژیک «العیس».

۷ ـ آزادسازی شهر «المزارع».

۸ـ تسلط بر فرودگاه نظامی و استراتژیک «کویرس».

در واقع تحقق همین دستاوردها که موارد اشاره شده تنها مجموعه ای از مهمترین آنها محسوب می شود، موجب شده است که تکفیریها طی هفته های اخیر مناطق مسکونی حلب را آماج حملات خمپاره ای قرار دهند. با وجود اعلام برقراری آتش بس در برخی نقاط سوریه که البته استان حلب را هم در ابتدا شامل می شد، اقدامات تروریستی در این استان و حومه آن بیش از پیش شدت یافته است. ایالات متحده آمریکا هم که با توافق آتش بس در سوریه موافقت کرده تاکنون هیچ موضع جدی در خصوص تحولات اخیر حلب و حملات ویران کننده تکفیریها به ساکنان آن اتخاذ نکرده است.

از سوی دیگر، رسانه های آمریکایی و غربی نیز تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا ضمن وارونه جلوه دادن حقیقت آنچه که در حلب می گذرد، دولت و ارتش سوریه را عامل اصلی درگیری ها و خونریزی‌های کنونی در این استان و حومه آن معرفی کنند. در همین ارتباط، پایگاه کانادایی «گلوبال ریسرچ» از پشت پرده حمله رسانه ای آمریکا به ارتش سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری این کشور و تحریف آنچه در حلب رخ می دهد، پرده برداشت.

در گزارش این مرکز کانادایی همچنین تصریح شده است: «غرب هجمه رسانه ای شدیدی را برای تحریف حقیقت آنچه در شهر حلب سوریه میان ارتش سوریه و متحدانش در مبارزه با گروه های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و احرار الشام که از سوی عربستان، ترکیه و ناتو حمایت می شوند، در پیش گرفته است».

در ادامه این گزارش عنوان شده است: «گروه های مسلح صدها خمپاره را به حلب ارسال کرده اند و این موضوع موجب واکنش ارتش سوریه شده است اما رسانه های آمریکایی تصویری اشتباه از این اقدام ارتش سوریه برای رفع تهدید از شهروندان حلب را منعکس می کنند. همچنین دولت آمریکا از سازمان های غیر دولتی و برخی شبه نظامیان به صورت نیابتی استفاده می کند تا از این طریق به صورت دائمی تصویری دروغین را از ارتش سوریه نشان دهد که در آن نیروهای ارتش فقط شهروندان را هدف قرار می دهند».

بر همین اساس، علت اصلی تشدید تنش ها و درگیری ها در استان حلب و حومه آن کاملا واضح است. تروریست های تکفیری و حامیان آنها پس از پی بردن به ناتوانی خود در مقابله با ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن در استان حلب و پس از آنکه به خوبی دریافتند که «حلب» به اراضی تحت اشغال آنها ملحق نخواهد شد، مسیر «تخریب و ترور» را در پیش گرفته و مناطق مختلف این استان را آماج حملات تروریستی قرار دادند.

در این میان، نمی توان از نقش مخرب ترکیه، عربستان و قطر در حمایت از تروریست های تکفیری برای ارتکاب جنایت های بیشتر در سوریه به راحتی گذشت. عربستان سعودی و قطر با کمک های مالی و تسلیحاتی به تکفیریها و ترکیه از طریق باز گذاشتن مرزهای خود برای ورود تروریست ها به سوریه، هر آنچه در توان داشتند برای حمایت از آنها گذاشتند. در همین ارتباط، وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه های جداگانه ای به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت، اقدامات گروه های تروریستی در حلب را محکوم کرد.

وزارت خارجه سوریه در نامه های خود به سازمان ملل به صراحت اعلام کرده است: «تروریست های تکفیری بدون حمایت های گسترده ترکیه، عربستان و قطر قادر به ادامه تحرکات خود در حومه استان حلب نبودند». هرچند که این نامه چندمین نامه وزارت خارجه سوریه به مقامات سازمان ملل محسوب می شود که تاکنون بی پاسخ مانده است، اما هدف اصلی آن تنویر افکار عمومی و همچنین رد ادعاهایی است که ارتش سوریه را عامل کشتار مردم بی دفاع معرفی می کنند.

این در حالی است که «بشار الجعفری» مذاکره کننده ارشد سوری در واکنش به جنایت های تکفیریها در حومه استان حلب تصریح کرده است: «تکفیریها برای تحقق اهداف سیاسی دست به چنین اقداماتی می زنند؛ در واقع آنها تلاش می کنند تا آنچه که در صحنه سیاسی قادر به تحقق آن نیستند را در صحنه میدانی به دست آورند».

سؤالی که در اینجا به ذهن متبادر می شود این است که در حقیقت استان حلب چه اهمیتی دارد که تروریست های تکفیری اینگونه دیوانه وار در انتقام از پیشروی های ارتش سوریه در آن، دست به اقدامات تروریستی علیه مردم بی دفاع می زنند؟ در پاسخ باید گفت که استان حلب به پایتخت اقتصادی سوریه مشهور است. یکی از مهم ترین عوامل اهمیت استان حلب، موقعیت جغرافیایی آن است که مسیر مواصلاتی میان شمال و جنوب سوریه محسوب می شود. در صورتی که دولت سوریه بتواند به طور کامل بر این استان مسلط شود، از یک سو اکثر راه های امدادرسانی به تروریست های تکفیری در سراسر کشور بسته خواهد شد و از سوی دیگر، مسیر تسلط بر دیگر استان ها نیز هموار خواهد شد.

از طرفی، ارتش سوریه در طول سال های اخیر هیچگاه نتوانسته آنگونه که باید و شاید مواضع و مراکز وابسته به تکفیری ها در استان ادلب را هدف قرار داده و این استان را از لوث آنها پاکسازی کند. از همین روی، تسلط بر استان حلب به دلیل موقعیت جغرافیایی آن می تواند به یکی از اهداف مهم ارتش در تسلط بر استان حلب جامه عمل بپوشاند. علاوه بر این، دو پایگاه هوایی با نام های «الجراح» و «تفتناز» در استان حلب واقع شده اند که تسلط بر آنها برای ارتش سوریه از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در حالی است که فرودگاه نظامی و استراتژیک «کویرس» واقع در حومه شرقی حلب نیز از اهمیت بسیاری برای ارتش سوریه برخوردار است. این فرودگاه حدود دو ماه پیش از سیطره تکفیری ها خارج و به دست نظامیان سوری افتاد.

در واقع می توان گفت نبرد کنونی در سوریه به نوعی در گرو سرنوشت استان حلب است و به همین دلیل عربستان، قطر و ترکیه تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند نظاره گر بر باد رفتن هزینه های هنگفت خود در حمایت از تکفیریها در سوریه باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس