حرکت کشتی آدونیا اگر چه صدها مسافر را به سواحل کوبا رساند، اما بیشتر یک اقدام نمادین برای تقویت روابط میان واشنگتن و هاوانا تلقی می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- کشتی تفریحی آدونیا، میامی را در منتهی‌الیه فلوریدا به مقصد هاوانا ترک کرد تا روابط دیپلماتیک میان دو کشور را تعمیق بخشد. دو شهر دیگر در کوبا، سی‌یِن‌فوئگوس و سانتیاگو نیز روی این کشتی را به سواحل خود خواهند دید.

کارناوال های سیاسی و اقتصادی در راه کوبا
هاموند اولین وزیر خارجه غربی است که پس از انقلاب کوبا پایش به «کاخ انقلاب» می‌رسد

شرکت مسافرتی فادم (Fathom) قرار است کشتی لوکس خود را هر دو هفته یکبار روانه جزیره جنجالی کند، با 704 مسافر که هر کدام دست کم 1800 دلار پرداخت می‌کنند. توافق در مورد این سفرها کمی پیش‌تر در ماه مارس، میان شرکت کارناوال (Carnival) و دولت کوبا انجام گرفت.

مدیر عامل شرکت کارناوال با شوق و ذوق خاصی گفت:«ما در ماه مارس، تاریخ‌ساز شدیم، و حالا نیز». آرنولد دانلد به نمایندگی از بسیاری شرکت‌های آمریکایی که در هاوانا سفره جدید خود را پهن کرده‌‌اند، ادامه داد:«این یک دستاورد مثبت است و ما از این بابت واقعاً خشنودیم. من می‌خواهم سپاس صمیمانه خود را نثار حکومت کوبا کنم، و البته گروه ما که به سختی برای تحقق این امر تلاش کردند».

{$sepehr_media_1515129_400_300}

گزارش NBC از سفر کشتی لوکس آدونیا که برخی مسافرانش آخرین بار در 5 سالگی کوبا را ترک کرده بودند

اما این تنها کارناوالی نبود که در روزهای اخیر وارد کوبا شده است. فیلیپ هاموند، اولین وزیر خارجه از کشورهای غربی است که پس از انقلاب این کشور، مهمان هاوانا شد و با رهبر این کشور دیدار کرده است. در همان «کاخ انقلاب» که حدود 40 روز پیشتر، اوباما پا به آن گذاشته بود.

البته در طول این چند دهه، لندن را نمی‌توان از دول متخاصم با هاوانا دانست کمااینکه سفارت این کشور نیز در پایتخت کوبا فعال بود، اما به هر حال تحریم‌های آمریکا موجب محدودیت‌هایی به ویژه در روابط اقتصادی شده بود. به گزارش تلگراف، همین ژانویه گذشته، شرکت مهندسی Wimberly Allison Tong & Goo، برگ جریمه‌ای معادل 194 هزار پوند دریافت کرد، با وجود اینکه از جانب یک شرکت قطری در کوبا می‌کرد.

کارناوال های سیاسی و اقتصادی در راه کوبا
با مجوزهای محتاطانه دولت کوبا دسترسی آمریکا به منابع انسانی و مالی این کشور به تدریج فراهم می‌شود

هاموند در حالی که عکس یادگاری می‌انداخت، این دیدار را نشانه «روابط گرم بریتانیا و کوبا» دانست. حوزه‌های متعددی چون آموزش، فرهنگ، انرژی و خدمات مالی مورد بحث سران دو کشور قرار گرفت. دیدار با برونو رودریگز همتای کوبایی به این گرمی نبود، چون هاموند قضیه وضعیت حقوق بشر در کوبا را پیش کشید. او در آستانه سفر نیز تأکید کرده بود «دیدگاه بریتانیا و کوبا پیرامون جهان و همچنین رژیم سیاسی این این دو کشور، بسیار متفاوت است».

سفر وزیر خارجه بریتانیا بی‌مقدمه نبود. سال گذشته میلادی، حدود یک‌سوم بر صادرات این کشور به کوبا افزوده شد، علاوه بر اینکه با حدود 160 هزار گردشگر، دومین مبدأ سفر به این جزیره زیبا بود. بسیاری از کوبایی‌ها نیز به ویژه برای تحصیلات عالی، عازم انگلستان می‌شوند.

کارناوال‌های سیاسی و اقتصادی غرب به هاوانا می‌رسد + فیلم
دو توئیت که پس از حرکت کشتی آدونیا به سمت سواحل کوبا منتشر شده، یکی از سوی شرکت مسافرتی و دیگر، یکی از مسافران

دو هفته پیش بود که رائول کاسترو در اختتامیه کنگره حزب کمونیست کوبا اعلام کرد «این آخرین دور از کنگره این حزب با مدیریت نسل اول انقلاب است». برادرش فیدل نیز سخن از سن 90 سالگی و احتمال درگذشت خود را مطرح کرد. با این حال هر دو به همراه اکثریت حزب اعلام کردند با اصلاحات در چارچوب حفظ اصول اولیه انقلاب موافق‌اند.

کارناوال های سیاسی و اقتصادی در راه کوبا

«همه ما روزی از این دنیا خواهیم رفت اما ایده کمونیست‌های کوبا همچنان اتمام حجتی برای اهالی کره زمین است که اگر با غیرت و عزت تلاش کنند، قادرند کالاهای مادی و فرهنگی مورد نیاز بشر را تولید کنند و اینکه برای رسیدن به این مقصود، مبارزه بدون سازش یک ضرورت است». این را فیدل گفت تا راهی که پس از ازسرگیری روابط با آمریکا در آخرین سال‌های عمرش گشوده شده، آرمان‌‌های مردمی انقلاب کوبا را تهدید نکند. باید دید کارناوال‌ها تا کجا ادامه خواهد یافت.

 منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    البته کوبا باید منتظر اقدام نرم امریکا در برندازی دولت خود باشد کاری که با ترور رهبران کوبا نتوانست نتیجه خود را بگیرد این خصلت امریکاست دوست دائمی و دشمن دائمی در عالم سیاست معنی ندارد بلکه منافع ملی امریکا مهم هست
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    عزیزان کاستروها آخر عمری در سوسیالیسم دچار تردید شده اند. حالا هم شکست را پذیرفتند. مطمئن باشید ایجاد سفارت آمریکا یعنی انقلاب رنگی. دهسال بعد کوبا تبدیل به یک لیبی دیگر شده است.
  • سلیمی ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    کاسترو با عقاید خودش 3 نسل از کوباییها را از زندگی معمولی محروم کرد. سیاست کمونیستی از اول اشتباه بود ولی او هنوز بر آن اصرار دارد. داشتن خانه و ماشین در کوبا آرزویی دست نیافتنی است.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    پس چه آرزوهای کوچگ و پستی دارند این کوباییها! بهترین خدمات بهداشت و درمان دنیا دارند و خدمات ویسائط نقلیه عمومی کافی و راحت دارند و بی خانمان ندارد و دود و آلودگی هوا هم ندارند تازه دو قورت و نیمشان باقیست در آرزوی داشتن ماشین لوکس! بروید عقلتان را به کار بیندازید. کوبا از هر جهت خوشبخت تر و بهتر از آمریکا است. اما رسانه های آمریکایی از آن یک جهنم نشان می دهند.
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    بابا چرا نمیفهمین کوبا داره مسیر چین شدن رو طی میکنه...
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    به ناشناس 17:00 اولا خاک بر سر چین. خیاتل کرده اید چین با استحاله به جایی رسیده است؟ شده کشور روسپی ها و قماربازان و اختلاف وحشتناک طبقاتی. ثانیا: همان ظواهر را هم چین فقط با تکیه بر جمعیت بسیار بالا و کارگر ارزان به دست آورد که محلی جذاب برای صنایع اروپایی و آمریکایی بود. کوبا جمعیتش کجا بود که بخواهد جذب صنعت بکند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس