کد خبر 550536
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱

فیدل کاسترو اعلام کرد با وجود دیدار اخیر اوباما از کوبا ،‌ این کشور رویارویی های گذشته خود را با آمریکا به فراموشی نخواهد سپرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه از هاوانا، فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا دوشنبه اعلام کرد کوبا به هدیه آمریکا نیازی ندارد.

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا دوشنبه اعلام کرد با وجود دیدار اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کوبا ،‌ این کشور رویارویی های گذشته خود را با آمریکا به فراموشی نخواهد سپرد. وی تصریح کرد این جزیره به هدیه آمریکا نیازی ندارد.

کاستروی 89 ساله که از سال 2006 از قدرت کناره گیری کرده است در بیانیه ای که یک هفته پس از دیدار رئیس جمهوری آمریکا از کوبا منتشر شد، هشدار داد :« ما نیازی نداریم که امپراتوری به ما چیزی هدیه بدهد. تلاش های ما قانونی و صلح آمیز خواهد بود زیرا این مسئله پایبندی ما به صلح و برادری همه ملت ها محسوب می شود .»
فیدل کاسترو در نامه ای طولانی با عنوان « برادر اوباما » ،‌ « اظهارات ملایم » اوباما را در نطق هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا در هاوانا ، به تمسخر گرفت.
کاسترو با اشاره به فهرستی از خصومتهای گذشته و مداوم بین دو کشور با وجود نزدیکی که اواخر سال 2014 آغاز شده است ، نوشت :« ما با شنیدن این سخنان رئیس جمهوری آمریکا ممکن بود سکته کنیم.»
رهبر انقلاب کوبا در این نامه که در روزنامه دولتی گرانما منتشر شد هشدار داد :« هیچ کس نباید دچار توهم شود و فکر کند ملت کوبا از افتخارات ، حقوق و ‌ثروت معنوی که از طریق آموزش ، ‌علوم و فرهنگ به دست آورده است ، چشم پوشی خواهد کرد.»
اوباما هفته گذشته در نطقی که از رسانه های کوبا منتشر شد از هاوانا خواسته بود تا آخرین بقایای جنگ سرد را مدفون کند و سپس خواستار آزادی های عمومی و دموکراسی در این جزیره شده بود.
فیدل کاسترو در پاسخ به این درخواست اوباما اعلام کرد:« درخواست عاجزانه من این است که رئیس جمهوری آمریکا بیندیشد و برای فرضیه سازی در سیاست کوبا تلاش نکند.»
فیدل کاسترو که سیزدهم اوت 90 ساله می شود از ژوئیه 2015 حضور علنی نداشته است اما رسانه های رسمی به طور مرتب تصاویر او را در حال دیدار با شخصیت ها و رهبران کشورهای دوست در اقامتگاه او نشان می دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس