کد خبر 566814
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صرفا سیاسی و امنیتی نیست، بلکه طرفین روابط اقتصادی نیز با هم دارند.

 به گزارش مشرق، مسئولان رژیم صهیونیستی به طور بی سابقه ای در حال سفر به کشورهای عربی هستند و اخیرا نیز برخی رسانه ها از دیدار مخفیانه 3 مقام صهیونیستی با 3 نفر از مقامات عربستان سعودی طی 2 سال گذشته در رم، چک و هند پرده برداشتند.

ریاست هیئت صهیونیستی در این نشست ها را دوری گولد تحلیلگر مرکز امور قدس و مشاور سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر عهده داشته است. او اخیرا به عنوان مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی منصوب شد. او همچنین سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز می باشد و در طرف مقابل، انور عشقی نیز ریاست هیات سعودی در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته است.

شمعون شبیرا عضو هیئت صهیونیستی در این دیدارها که هم اکنون مدیر هیئت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی است، در این باره می گوید که هر روز مقامات عربستان سعودی را ملاقات نمی کرد، بلکه این نشست ها به طور ناگهانی صورت گرفته و مقامات دو طرف گفتگوهای نزدیک و صمیمانه ای با یکدیگر داشته اند و امضای توافقنامه صلح میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دور از انتظار نیست و هر لحظه ممکن است رخ دهد.

روزنامه معاریو اشاره کرد که برخی مسئولان سازمان های امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله رئیس موساد به عربستان سعودی سفر کرده اند. این روزنامه تاکید کرد که یائیر لبید رئیس حزب "یش عتید" با ترکی فیصل شاهزاده سعودی در نیویورک دیدار کرده و موشه یعلون وزیر جنگ این رژیم نیز در اجلاس امنیتی مونیخ با فیصل دیدار و گفتگویی داشته است. علاوه بر این یوال شطاینتس وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با برخی مسئولان امارات متحده در ابو ظبی دیدار کرده است و این روزنامه فاش کرده است که هر هفته دو پرواز از فرودگاه بین المللی بن گوریون در تل آویو به ابو ظبی انجام می شود.

دشمنی مشترک با ایران

مقامات رژیم صهیونیستی به طور بی سابقه ای به مصر و اردن سفر می کنند و پروفسور یورام میطال استاد بخش خاورمیانه دانشگاه بین گوریون در بئر السبع می گوید که در صورت ادامه این سفرها و دیدارها، نقشه جغرافیایی سیاسی جدیدی در منطقه خاورمیانه ترسیم خواهد شد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یکی از دلایل تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی دشمنی مشترک با ایران و حزب الله است. زئیو الکین وزیر صهیونیستی در گفتگو با معاریو تصریح کرد که ما در پی ساختن خاورمیانه ای جدید نیستیم، بلکه در حال جنگ با دشمنانی مشترک هستیم و این جنگ منجر به همکاری بر سر برخی نقاط مشترک خواهد شد نه یک همکاری همه جانبه و دائمی.

همچنین یوئیل گوجانسکی تحلیلگر کانون مطالعات امنیت داخلی دانشگاه تل آویو نیز اظهار داشت که ترس از ایران و نبود اشتیاقی مشترک نسبت به سیاست های آمریکا در رابطه با این مسئله، منجر به همکاری رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است.

گوجانسکی عنوان کرد که این مایه خوشحالی است و از چندین سال گذشته کشورهای عربی در حال نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی هستند و اخیرا می بینیم که روابط آن ها با این رژیم تقویت شده و علنا آن را اعلام می کنند و اگر قبلا مسئولان عربستان سعودی نمی توانستند به طور علنی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کنند، اکنون می بینیم که انور عشقی از مقامات سعودی و دوری گولد علنا با یکدیگر دیدار کردند و در شرایط کنونی تقویت روابط پشت پرده صورت می گیرد و اینگونه بهتر است، زیرا در صورت علنی شدن این مساله در پرتو تحولات کنونی در خاورمیانه، مسلما این دیدارها و نشست ها متوقف خواهد شد.

دیختر: رهبران کشورهای عربی ترسو و بزدل هستند

روابط اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صرفا سیاسی و امنیتی نیست، بلکه طرفین روابط اقتصادی نیز با هم دارند.

الیران ملول یکی از کارکنان شرکت "عرب مارکتس" که واسطه بازرگانان و تجار اسرائیلی برای معامله با کشورهای عربی است، می گوید که همه چیز به طور پنهانی انجام می شود، زیرا در صورتی که این همکاری و ارتباط علنی شود، خسارت های زیادی به شرکت های صهیونیستی وارد می شود و ما به هر شیوه ای تلاش می کنیم تا روابط اسرائیل و کشورهای عربی مخفی بماند.
معاریو فاش کرد که روابط تجاری میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی به طور مخفیانه به طرز قابل ملاحظه ای رو به گسترش است.

آوی دیختر رئیس اسبق شاباک و عضو کنست صهیونیستی نسبت به اینکه کشورهای عربی هنوز شجاعت آن را ندارند که روابط اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را علنی کنند، ابراز تاسف کرد و تنها انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر شجاع بود و دیگر رهبران کشورهای عربی بزدل و ترسو هستند.

ملول اشاره کرد که همکاری تجاری میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی روز به روز در حال گسترش است، زیرا واقعیت و نیازهای کنونی بر سیاست غالب است و لیو لفایف تاجر و میلیاردر صهیونیستی که دارای یک شرکت بزرگ جواهرسازی است، یک شعبه هم در دبی دارد و روابط تجاری بین اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طریق ترکیه و قبرس انجام می شود اما اسرائیلی هایی که در فعالیت های تجاری شرکت دارند، آن را علنی نمی کنند.

ترکیه تا قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه کالاهای خود را از طریق این کشور صادر می کرد اما از آن پس، این کالاها از طریق بندر حیفا در فلسطین اشغالی به کشورهای عربی صادر می شود.

همه چیز بستگی به مسئله فلسطین دارد

به رغم تمامی مسائل ذکر شده، تحلیلگران و سیاستمداران صهیونیست هشدار می دهند که روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی آنگونه که نتانیاهو گمان می کند، به دور از مسئله فلسطین هیچ پیشرفتی نخواهد داشت.

عودید عیران تحلیلگر کانون مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و سفیر اسبق این رژیم در امان تصریح کرد که هر چند مساله فلسطین تا حدی در کشورهای عربی کم رنگ شده است، اما باز هم به عنوان مساله ای اساسی مطرح است و تا زمانی که راه حلی ولو جزئی برای منازعه فلسطین اندیشیده نشود، توسعه روابط رژیم  صهیونیستی با کشورهای عربی از جمله اردن به کندی صورت می گیرد.

گوجانسکی هم افزود که در صورت ازسرگیری روابط میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان، روابط این رژیم با کشورهای عربی هم بهتر می شود. وی تاکید کرد که انتفاضه و کشتار فلسطینیان تاثیرات و پیامدهایی منفی بر روابط با کشورهای عربی دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس