امنیت غذایی از حرف تا عمل امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مشاور رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس سازمان ملی استاندارد بررسی شد.

 به گزارش مشرق، سال گذشته بالغ بر 23 هزار تن فرآورده خوراکی از بازار جمع آوری شد، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور، هدایت حسینی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو و نیره پیروز بخت رئیس ملی استاندارد ایران امشب 5 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بحث امنیت غذایی در کشور پرداختند.
 
خلج در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که  آیا موضوع مهرهای اجاره ای را تایید می کنید گفت: شعار امسال تداوم و آموزش با تمرکز در سلامت است به طوری که خانواده دامپزشکی نقش بی بدیلی در سلامت جامعه دارد.
 
سال گذشته 2 میلیون و 840 بازرسی از اماکن مختلف صورت گرفت
 
وی با اشاره به این که 2 میلیون و 840 بازدید از اماکن مختلف صورت گرفت که تحت نظارت سازمان دامپزشکی بود بیان کرد: در این بازدیدها بالغ بر 23 هزار تن فرآورده خوراکی را از بازار خارج کردیم و 5 هزار تن نیز معدوم شد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که 15 تن طیور از دسترس خارج شده است گفت: طبق قانون و آیین نامه دولت مسئولین فنی و بهداشتی از بخش خصوصی با مجوز سازمان دامپزشکی به کار گرفته شده اند.
 
خلج با بیان این که نظارت ها و بازرسی هایمان چند لایه است ادامه داد: در بخش کشتار طیور  و تنوع تولید مسئولین فنی و بهداشتی با همکاران دامپزشکی نظارت های لازم را انجام می دهند.
 
موضوع مهرهای اجاره ای را تکذیب می کنم/ ممکن است به صورت موردی خطا وجود داشته باشد
 
وی مسئله مهرهای اجاره ای را تکذیب کرد و گفت: شاید به صورت موردی خطا وجود داشته باشد اما نمی توان آن را به همه تامین داد.
 
هدایت حسینی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو نیز در ادامه با اشاره به این که سازمان غذا و دارو از سلامت مواد غذایی باید اطمینان حاصل کند اظهار داشت: بر اساس قانون بین سازمان غذا و دارو سازمان دامپزشکی تقسیم کار صورت گرفته است.
 
نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز طی تماس تلفنی با اشاره به این که تمامی مواد غذایی برای صادرات نیز مورد کنترل های لازم قرار می گیرد لذا این موضوع در ضوابط ملی و تفاهم نامه های دو جانبه با کشورها رعایت می شود.
 
وی با اشاره به این که در صورت لزوم با سازمان دامپزشکی همکاری می کنیم ادامه داد: در مورد مواد لبنی مواردی بوده که اجازه صدور به کشورهای همسایه را نداده ایم و یا حتی مواد لبنی برگشت داده شده و در نهایت منهدم شده اند.

در ادامه این گفتگو حسین زاده ناظر بهداشتی در تماس تلفنی با برنامه امشب در پاسخ به این سوال که آیا مواردی بوده که ناظر بهداشتی در یک مرکز تولید مواد غذایی تخلف کند گفت: در حال حاضر بستر مناسب برای نظارت بهداشت در حوزه دامپزشکی فراهم نیست و دلیل این است که کارفرما حق دارد مسئول فنی بهداشتی را خود انتخاب کند و مسئول فنی بهداشتی نیز حقوق خود را از کارفرما می گیرد.
 
 دامپزشک امنیت شغلی ندارد
 
وی اضافه کرد: بعد از اتمام مدت قرارداد نیز کارفرما می تواند دامپزشک مسئول را از مرکز تولیدی اش بیرون کند لذا وقتی دامپزشک امنیت شغلی ندارد و زیر نظر کارفرما کار می کند چه طور می تواند امنیت غذایی مردم را فراهم سازد.
 
در ادامه این بحث خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز درباره این که آیا ناظر بهداشتی نباید از کارفرما حقوق بگیرد اظهار داشت: بر اساس قانون سازمان دامپزشکی کشور آیین نامه ای تحت عنوان آیین نامه نظارت بهداشتی تصویب شده که در این آیین نامه به دلیل آن که وظایف سازمان دامپزشکی بسیار گسترده ذکر شده است سازمان دامپزشکی تجدید مهندسی شده به این معنی که یک سازمان پیش قراول در خصوصی سازی و واگذاری امور  قابل تصدی گری به بخش غیردولتی است و دامپزشکی در این جا موظف شده است که افرادی که ویژگی خاص دارند و از انجمن دامپزشکی کشور هستند با آموزش های خاص تحت عنوان مسئول فنی و بهداشتی به کار گرفته شود.
 
وی با بیان این که سازمان دامپزشکی کشور یکی مرجع صلاحیت دار است گفت: این سازمان علاوه بر این که در قلمرو ملی وظیفه تضمین سلامت دام و طیور را بر عهده دارد بالغ بر 180 کشور جهان نیز به آن اعتماد می کنند چرا که 69 تا 70 کالا بالغ بر 27، 28 هزار مجوز بهداشتی ما کالا به خارج از کشور صادر می کنیم.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: طی دستورالعملی که سازمان دامپزشکی کشور با مشارکت سازمان نظام دامپزشکی تنظیم می کند مشخص شده که به گونه ای کار را رقم بزند که ارتباط مالی مسئولین فنی و بهداشتی با کارفرما قطع گردد.
 
وی با بیان این که ما در این راستا دو مکانیزم را در کشور اجرا می کنیم  گفت: اول این که سعی داریم حقوق مسئولین فنی و بهداشتی بر اساس تعرفه خاص و مصوبه شورای عالی کار قرارداد آن ها بسته شود و به حساب سازمان نظام پزشکی ریخته شود و در یک چرخه مستقیم آن ها بتوانند حقوق خود را از این سازمان دریافت کنند.
 
خلج اضافه کرد: مورد دیگر این است که کارفرما موظف است در یک بانک عامل حسابی را بازگشایی کند و حداقل حقوق چند ماه را به حساب مسئولین فنی بریزد تا این ارتباط بین مسئولین فنی و کارفرمایان به وجود نیاید.
 
دریافت حقوق ناظر بهداشتی از کارفرمای خود نقصی است که وجود دارد
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که دریافت حقوق ناظر بهداشتی از کارفرما نقصی است که وجود دارد تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که همچنان که در بسیاری از کشورها در یک کشتارگاه اگر ده نفر نیروی دامپزشکی وجود داشته باشد 8 تا 9 نفر آن ها کادر خود دامپزشکی هستند ولی در آن جا خود کشتارگاه در مقابل سلامت محصولش مسئولیت دارد و یک کادر رسمی دولتی از سوی سازمان دامپزشکی بر همه چرخه تولید بازرسی دارد و ما نیز در وزارت بهداشت به دنبال این هستیم که این نقص را برطرف کنیم.
 
وی اظهار داشت: برای حل این معضل ما در خیلی از استان ها انجمن صنفی مسئولین فنی و بهداشتی را داریم که نمایندگان آن ها برای رفع این نقیصه و امنیت شغلی آن ها به عنوان مسئولین فنی بهداشتی کادر کشتارگاه می شوند و سازمان دامپزشکی در همه این اماکن نیروی مستمر رسمی دارد.
 
حسینی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو نیز اظهار داشت:  در واحدهای تولید مواد غذایی ما مسئولین فنی مستقر هستند و این مسئولین فنی افرادی هستند که صلاحیتشان به تایید وزارت بهداشت می رسد و مسئولیت فنی تولید را دارند و عملکرد این افراد نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
 
در بخش دیگری از این گفتگو خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور به بحث مصرف هورمون در مرغ ها اشاره کرد و گفت: مصرف هورمون در مرغ نه عملی، نه علمی و نه قابل اجرا است و این که مرغ رشد می کند ناشی از کار گسترده ای است که طی سالیان متمادین به دلیل اصلاح نژادی مرغ ها و بهبود تغذیه آن ها صورت گرفته است و در مورد آن آنتی بیوتیک ها نیز سازمان دامپزشکی کشور مدام پایش انجام داده و نمونه برداری می کند لذا مرغ ما مخاطره ای ندارد.
 
همه کشتارگاه های صنعتی ما مجوز فعالیت دارند
 
وی با بیان این که هم اکنون 265 کشتارگاه صنعتی در کشور مجوز فعالیت دارند گفت: سازمان دامپزشکی کشور ممتازترین دستگاه اجرایی کشور در ارتباط با راه اندازی سامانه های ردیابی است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    خدا آخر عاقبت سلامتی ما رو بخیر کنه اگه 60 سال عمر کنیم باید کلاهمان را بندازیم بالا
  • جیره خوار ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    دلیل اصلی عدم گزارش تخلفات کارخانه ها توسط مسولین فنی یا همان مدیران کنترل کیفی این هستش که اون ها حقوق خودشون رو از کارفرما دریافت می کنند بنابراین به هیچ وجه زیرآب کارفرما رو نمی زنند. راهکار این هست که حقوق مسولین کنترل کیفی کارخونه ها رو از صندوقی متشکل از اداره استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی پرداخت کنند تا این بنده های خدا به خاطر حقوق و جیره خواری در برابر تقلبات سکوت نکنند.!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس