واکنش‌ کاربران تلگرام به دزدی دو میلیاردی همچنان ادامه دارد.

گروه سیاسی مشرق - در اولین ساعات روز پنجشنبه هفته گذشته وبسایت مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار گزارشی از مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر دادند. براساس این گزارش 226 نماینده کنگره به برداشت 1.57 میلیارد دلار از حساب‌های بلوکه شده بانک مرکزی رأی دادند.

این مصوبه که به برداشت 2 میلیاردی معروف شد، واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و بسیاری از تحلیل‌گران نکاتی در این باره مطرح کردند که در ادامه واکنش‌های تلگرامی را مرور خواهیم کرد.

جناب ظریف، حاجی مُرد و شُتر خلاص!

آقای ظریف؛ آمریکا به اعتبار هژمونش، پول یک ملت را «چپاول» کرد/ آقای عراقچی تا کی به ماله‌کشی رفتار آمریکا ادامه می‌دهید؟داریوش سجادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره رأی دیوان عالی آمریکا و واکنش ظریف می‌نویسد:

اینکه دکتر ظریف در واکنش به رأی گستاخانه دیوان عالی آمریکا می‌فرمایند:

«ما رأی این دادگاه را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و دولت آمریکا بخوبی از این موضوع اطلاع دارد.»

چنین پاسخی یادآور یکی از ماجراهای 88 شد.

در آن سال تلویزیون فارسی BBC در برنامه نوبت شما میکروفون زنده خود را در اختیار خانمی از تهران گذاشت و آن علیا مخدره نیز با فراغ بال خبر از آن داد که امروز در حاشیه درگیری‌ها در تهران در مقابل دانشکده دامپزشکی چند بسیجی یک جوان را گرفتند و دست‌هایش را بستند و وقتی آن جوان از شدت عطش تقاضای آب خوردن کرد وی را کنار شیر آب بردند و سرش را با قمه (!) گرد تا گرد بُریدند (!) در همان تاریخ و قبل از آنکه اینجانب توسط تلویزیون مزبور بایکوت شوم به برنامه «نوبت شما» دعوت شدم و به چنین بی مبالاتی در انتشار خبر بدون توجه به اعتبار منبع خبر اعتراض کردم و آقای صادق صبا در مقام پاسخ فرمودند:

«البته ما چنین اظهاراتی را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و همواره در انتهای چنین اخباری ذکر کرده‌ایم که چنین اخبار بدون منبع قابل وثوقی مورد تائید ما نیست.»

بنده نیز در مقام پاسخ خدمتشان معروض داشتم به‌رسمیت شناختن یا به‌رسمیت نشناختن چنین خبری از جانب شما اهمیتی ندارد مهم آن است که از تریبون باز و زنده شما این سم پاشی خبری در ابعاد میلیونی آنتن گرفت و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورد. مانند آن است که بنده شاهد باشم فردی درون مخزن آب شُرب عمومی شهر سم بریزد و بعد بگویم بنده این اقدام را به‌رسمیت نمی‌شناسم! مسئله آن است که به‌رسمیت شناختن یا نشناختن بنده در فرض مزبور محلی از اعراب ندارد مهم آن است که آب شُرب شهروندان مسموم شد و رفت و تمام شد!

سجادی در ادامه با نقل بخشی از نظرات ظریف دربارة فضای هژمونیک در روابط بین‌الملل می‌نویسد: مزید اطلاع حضرت عالی که پیش‌تر فرموده بودید:

«من اعتقاد دارم که دنیا هژمون ندارد. یعنی معتقدم شرایط بین المللی تاب هژمون و قدرت مطلقه شدن ندارد. این درواقع باوری است که به شما کمک می‌کند تا فعال تر در عرصه بین المللی باشید. این حرف را در کتاب‌های خودم هم گفتم و این باور نظری و نه شعاری من است.»

جناب آقای ظریف ترش‌رویانه و برخلاف تخیل جنابعالی این رفتار آمریکا یعنی همان هژمون! یعنی طرف به اعتبار همان هژمونش، پول یک ملت را «چپو» کرد و رفت!

دولتی که همه هستی‌اش را در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده نباید به دیگران خرده بگیرد

54مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی، در کانال تلگرامی‌اش درباره این موضوع می‌نویسد:

دیدم دیپلمات‌های مذاکره کننده برجام، افشاگری فرموده‌اند دو میلیارد دلار توقیفی در امریکا، سرمایه گذاری دولت پیشین بوده است. آقای رییس بانک مرکزی هم -که درکشان می‌کنیم- گله کرده چرا در کشور دشمن سرمایه گذاری کرده‌اند. من دفاعی از آن داستان ندارم و جزئیاتش را هم نمی‌دانم؛ لیکن، دولتی که همه هستی‌اش را در امریکا سرمایه گذاری کرده، در موقعیتی نیست که از خرده سرمایه گذاری دیگران انتقاد کند!

آقای عراقچی! «دیپلماسی التماسی»، راهزن را جری‌تر خواهد کرد

سید یاسر جبرائیلی در کانال تلگرامی‌اش دربارة مصادره اموال ایران می‌نویسد:

ییاظهارات جناب آقای دکتر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه دولت یازدهم در رابطه با اظهارات آقای سیف و مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، نکات بسیار مهمی در دل دارد که نوعی آشفتگی گفتمانی در سیاست خارجی دولت یازدهم و استیصال از وضع امروز برجام را به نمایش می‌گذارد. خطر بزرگ اما این است که این استیصال، که با تلاش برای حفظ حیات تنها حاصل عمر دولت یازدهم یعنی برجام توامان است، موجب شود دولت ضمن اعتقادی که به جایگاه کدخدایی آمریکا دارد، برای مقابله با فشار مطالبات داخلی، نوعی «دیپلماسی التماسی» در خارج را در دستور کار گذاشته و روز به روز بر خسارات غیرهسته‌ای برجام بیفزاید.

1. برادر عزیزم جناب آقای عراقچی گفته‌اند اقدام آمریکا در مصادره 2 میلیارد دلار اموال بانک مرکزی «دقیقاً خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است و به تعبیری می‌توان آن را یک راهزنی بین‌المللی دانست. این مبلغ متعلق به بانک مرکزی است و از مصونیت بین‌المللی برخوردار است. به شیوه‌ای کاملاً غیرحقوقی و خلاف قوانین بین‌المللی دارایی‌های ایران را مصادره کرده و در حقیقت به سرقت برده‌اند». اینکه تصویر آمریکا در ذهن دولتمردان آقای روحانی واقعی‌تر شده و از «کدخدای مؤدب و باهوش» به «راهزن و سارق بین‌المللی» تغییر کرده است، خود یک دستاورد بزرگ است.

2. نکته دیگری که در صحبت‌های آقای عراقچی هست و به نوعی ادامه راهبرد «ماله کشی روی جنایات آمریکا» با هدف حفظ برجام است، تلاش برای توجیه این راهزنی آمریکاست. ایشان تلاش کرده‌اند ثابت کنند مصادره 2 میلیارد دلار مربوط به یک پرونده قدیمی است، لذا ارتباطی به برجام ندارد و در نتیجه آمریکا را تبرئه نمایند. سؤال باید کرد که اگر مصادره 2 میلیارد دلار مربوط به قبل از برجام است و ارتباطی به آن ندارد، حکم به مصادره 21 میلیارد دلار از دارایی‌های کشور بابت ادعای مضحک دست داشتن ایران در حوادث 11 سپتامبر نیز مربوط به قبل از برجام است یا چند روز پس از اجرای برجام صادر شده است؟‌ تحریم‌های جدیدی که پس از اجرای برجام وضع شده است چطور؟‌

3. طنز به یادماندنی در اظهارات اخیر دکتر عراقچی این است که با اشاره به عبارت توصیفی «تقریباً هیچ»‌ آقای سیف درباره ماحصل برجام، گفته‌اند «اینکه رئیس محترم بانک مرکزی در حاشیه اجلاس صندوق بین‌المللی پول، خطاب به مخاطبین آمریکایی صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند برای آن بوده که مشکلات موجود زودتر و سریع‌تر حل شود. این سخنان را باید در قالب مخاطبین آن نگاه کرد. در حقیقت در حال پیشبرد دیپلماسی بانکی کشور بودند. در دیپلماسی باید توجه داشت که مخاطب دیپلمات، طرف خارجی است و این را با مخاطبین داخلی نباید اشتباه گرفت». یحتمل منظور آقای عراقچی این است که اظهارات آقای سیف درباره اینکه چیزی از برجام عاید ایران نشده، نوعی «اعمال فشار» بوده و از نظر روانی تأثیر بسیار زیادی روی آمریکایی‌ها گذاشته و ناراحت و غمگینشان کرده و لذا این روزهاست که این «دیپلماسی التماسی» اثر کرده و باعث شود آن‌ها به برجام عمل کنند. آقای عراقچی ظاهراً فراموش کرده‌اند که یکی از مباحث اصلی که در جلسات استماع کنگره در جریان مذاکرات مطرح می‌شد، این بود که این توافق نباید باعث تقویت ایران شود. وندی شرمن در موردی صریحاً گفت که می‌توانید عنوان هسته ای را از تحریم‌ها بردارید و تحت عنوان دیگری همان‌ها را وضع کنید. این است که اظهارات آقای سیف بیش از اینکه راهزنان آمریکایی را ناراحت کرده باشد، موجب خوشحالی آنان شده و سند افتخار مذاکره‌کنندگان آمریکایی است! همین «دیپلماسی التماسی» خود شاهد دیگری است بر این مدعا که هرچند در عالم نظر، تصویر آمریکا در نظر دولت آقای روحانی از «کدخدای مؤدب و باهوش» به «راهزن» تغییر کرده، اما اولاً با واقعیت آمریکا یعنی «شیطان بزرگ» هنوز فاصله دارد و ثانیاً، همین نظریه راهزن، از آسمان نظر به عرصه عمل پایین نیامده است. شاعر گفت «اظهار عجز بر در ظالم روا مدار/ اشک کباب مایه طغیان آتش است.»

بازگشت به دیپلماسی قاجاری و قرن 19 ممنوع

ییدکتر رضا سراج با تحلیل دیپلماسی دولت و مقایسه آن با دیپلماسی دوره قاجاریه می‌نویسد: درخواست ملتمسانه وزیر خارجه کشورمان از جان کری برای عدم مانع تراشی آمریکا در پسا برجام، و اقدام متقابل و همزمان ایالات متحده در دستبرد به 2 میلیارد دلار (7 هزار میلیارد تومان) از دارایی‌های کشورمان، تداعی کننده دیپلماسی قاجاری در قرن 19 است. مقایسه این دو مقطع از تاریخ دیپلماسی ایران و عبرت آموزی از آن، مد نظر این یادداشت است.

مروری بر دیپلماسی قاجاری قرن 19

در زمان حکومت قاجار دریچه‌ای از فرصت‌های بی‌سابقه در مناسبات بین‌المللی به روی ایران گشوده شد. عواملی چون موقعیت راهبردی ایران، جنگ‌های ناپلئونی با جبهه گشایی به سمت شرق و تقابل قدرت‌های جهانی با یکدیگر بخشی از این فرصت‌ها و معادلات بودند. در چنین شرایطی دولت بریتانیا مجبور شد تا به ایران توجه کند. دولت قاجار (آغاز قرن 19 م) از توسعة مناسبات با انگلیس برای کمک به ارتقا و تثبیت جایگاه سیاسی خود و همچنین مقابله با تهدید اساسی امپراتوری روسیه استقبال کرد. درسال 1228/1812، به دنبال یورش ناپلئون به روسیه و صلح بریتانیا با روس‌ها، انگلستان از طریق اوزلی وزیر مختار خود در ایران، دولت قاجار را به صلح با روسیه وادار کرد. اوزلی و رتیشچف توافق کردند که برای جلب اعتماد دولت قاجار در پیش‌نویس عهدنامة صلح، بندی گنجانده شود که تعیین تکلیف بخشی از نواحی اشغالی ایران به نتیجة مذاکرات ایلچی با تزار وانهاده شود. با این تدبیر، فتحعلی‌شاه به روند فرساینده‌ای از مذاکرات گام نهاد که وقت‌کشی و در نهایت تحمیل منویات روس‌ها به حکومت قاجار نتیجة آن بود. زمانی که خطر ناپلئون رسماً فروکش کرد، انگلستان زیان‌دیده از این بحران، ضرورتی نمی‌دید که به تعهدات وزیرمختار خود توجه کند و مسئله ایران و روسیه را امری مربوط به دو کشور تشخیص داد. تکاپوهای دیپلماتیک حکومت قاجار نیز برای واداشتن آن کشور به قبول مسئولیت خود در این مناقشه، راه به جایی نبرد.

در نتیجه حکومت قاجار در قرن 19 در حالی که می‌توانست با استفاده از فرصت‌ها و معادلات بین المللی، دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه ای را در پیش بگیرد، اما متأسفانه با اشتباه محاسباتی در اعتماد به انگلستان و بازی یک سویه با لندن، خسارات جبران ناپذیری را به منافع ملی و تمامیت ارضی ایران وارد ساخت.

بابا ولش کنید! با این فشار آمریکا را می‌کشید!

روزنامه کیهان نیز در خبر ویژه‌ای که در کانال تلگرامی‌اش بازنشر شده است می‌نویسد:

روزنامه دولتی ایران در تیتری قابل تأمل و عجیب نوشت «فشار دیپلماسی ایران بر آمریکا!»

این روزنامه در عکس و تیتر اصلی خود نوشت: 5/2 ساعت مذاکره پشت درهای بسته برای رفع مشکلات اجرای برجام - فشار دیپلماسی ایران بر آمریکا.

ظریف در ملاقات با جان‌کری گفته است: گام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اجرای برجام ناکافی است و آمریکا باید موانع مراوده مالی ایران با اروپا را رفع کند.

«ایران» همچنین از قول کری نوشت روی چند موضوع کلیدی به پیشرفت‌هایی رسیدیم.

روزنامه دولت از قول سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم نوشت مسئولیت جبران خسارات و پرداخت غرامات وارده به ایران بر اثر حکم غرامت 2 میلیارد دلاری دیوان عالی آمریکا برعهده دولت آمریکاست.

دیوان عالی آمریکا همزمان با سفر دکتر ظریف به نیویورک ضمن صدور حکمی، پرداخت 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه ایران به خانواده تفنگداران آمریکایی کشته شده در بیروت را تصویب کرد. این حکم به دولت آمریکا نیز رسیده است.

صدور این حکم آن هم در آستانه سفر ظریف به نیویورک، دهن‌کجی آشکار محسوب می‌شود.

ادعای روزنامه ایران درباره «فشار دیپلماسی بر آمریکا» حکایت همان کسی است که دزد به او زده و ضمن غارت اموال، به ضرب و شتم وی پرداخته بود اما مرد دزد زده به جای دفاع از خود و گرفتن دزد، فقط فریاد می‌زد: بی‌ادب، بی‌نزاکت!

کسی که شاهد این ماجرا بود به مرد دزد زده گفت با این شدت و حدت، آخرش او را می‌کشی! ولش کن!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    احمدی نژاد گند زده یکی دیگه بره درستش کنه
  • محمد ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    امروز تیر روزنامه های زنجیره ای دیدم همه به اتفاق برداشت 2 میلیارد دلار از داراییهای ایران انداختن تقصیر دولت قبل!! واقعا بعضیها خیلی پستن
  • محمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    گند جناب ظریف جونتون بالاآورده الانم رفته التماس کدخدا !!
  • مهرداد ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    جالب اینجاست که این حکم دیوان عالی امریکا در خصوص غارت 2 میلیارد دلاری(7 هزار میلیارد تومان)اموال ایران زمانی صادر می شود که ظریف وزیر خارجه ما در نیویورک است و این یعنی حاکمیت امریکا بدنبال تمسخر و اهانت به مقامات کشور ماست .
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    فرض کنید این 2 میلیارد دلار اواراق قرضه امریکایی باشد که توسط دولت ایران خریداری شده باشد آنهم در شرایط تحریم! اول چه کسی دولت دهم یا یازدهم (در چه زمانی) اینها را خریداری کرده؟ آنهم از دولت دشمن؟ دوم چرا خریدار اوراق مورد اتهام قرار نمیگیرد؟ مگر نه اینست که گوشت را دادیم دهن گربه!
  • ناشناس ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    متاسفانه دولت می خواهد هر مشکلی که پیش می آید گردن دولت قبل بیندازد اما سوال این است که اگر دولت قبل این مشکل رو داشت پس چگونه در زمان همان دولت این 2 میلیارد دلار غارت نشد و امروز دولت امریکا تصمیم به صادر کردن این حکم گرفته است ؟!!
  • مسعود ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    این نتیجه برجام است چرا که درست بعد از برجام بدفرجام ایران را بخاطر حادثه 11 سپتامبر 5/10 میلیارد دلار جریمه کردند و تحریم ویزایی برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند اعمال کردند .
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    شما آقايان اصلاً‌توجيه نيستيد. آقاي ظريف و عراقچي از دولت پول مي گيرند كه خواسته هاي رئيس جمهور را پيگيري كنند و دغدغه اي هم ندارند.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    به چه حقی رفتن اوراق قرضه آمریکا رو خریدن ؟مگه دلبخواهی هرکی هرجوری دلش خواست تصمیم می گیره ؟ نهادهای نظارتی کجا بودن ؟ این حضرات نباید بیان به ملت جواب بدنند ؟ ایا مدعی العموم نباید وارد این ماجرا بشود و حقوق ملت رو استیفا کند ؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    جریان حامی غرب و آمریکا، همیشه یک آگاهی کامل از تمام اقداماتش در وابسته کردن ایران و تو خالی کردن جمهوری اسلامی از اهداف و ارزش هاش داشته، چند سال هست که با فعالیت و اقدامات روشنگرانه دلسوزان در عرصه رسانه، دست این جریان در فضای رسانه ای و در سطح جامعه در مباحث منطقی کاملا بسته شده است و این جریان که دیگر بازی را باخته، در یک اقدام هماهنگ تمام اصول و مبانی بحث و گفتگو منطقی و بر اساس واقعیت کنار گذاشته و رو به صحبت ها و اقدامات کودکانه و لجبازی سیاسی آورده، به عنوان مثال هر وقت درباره بحث دخالت های آمریکا در امور داخلی کشورها و رفتار استکباری این کشور صحبت بشه، اینها فورا در مقابل نام روسیه و چین رو می آورند، یا در همین بحث چپاول اموال ایران توسط آمریکا، تمام روزنامه ها در بالاترین سطح کارشناسی مفتضحانه اشون احمدی‌نژاد رو و دولت قبل رو مقصر جلوه میدهند.
  • عابد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    این حرفا پاک کردن صورت مسئله است وگرنه همه فهمیدند غارت پول توسط امریکا به وسیله چه کسی با خرید اوراق بهادر اونهم در زمان تحریم اونهم دشمن درجه اول از کجا اب خورده !!!
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ماله‌کشی تا روز برکناری این تیم و دولت ادامه دارد.
  • کامبیز ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    به به آقایون تازه از بورسیه هرتکی برگشته اومدن که نون رو به نرخ روز بخورن آخه جقله ها مردم فریب شما رو نمیخورن
  • محمد ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    سوال من اینه این آقایون تو این سه سال خبر نداشتن از خرید اوراق چرا کاری نکردن الان یهو میان اینو میگن؟! این نمایشها قدیمی شده تو این سه سال هر اتفاقی رو گردن دولت قبل انداختید بس کنید.
  • مرتضیsk ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ساده لوح
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    فعلا هر اشتباهی که اینها میکنند مقصرش دولت قبله مثل توجیه مقصر بودن قبلی ها برای واردات بنزین آلوده توسط خودشون که بهمن سال قبل باعث افزایش مرگ و میر تعداد زیادی از افراد کشورمان شد. بعد آقای ترکان و خانم پیروزبخت آمدند در تلویزیون گفتند مقصر موتورخانه ها هستند - در صورتیکه موتورخانه ها گاز مصرف میکنند و گاز تمیزترین سوخت است. تا کی برای نجات خودشون بهانه آوردن را دنبال میکنند معلوم نیست.
  • ایران ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    تا دیروز که خوب پیش میرفت کار عالی جناب ظریف بود ولی حالا که خراب شده دکتر احمدی نژاد کرده. پورویی هم حدی داره.
  • حسن ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    آدمی که منطق و دانش نقد نداشته باشه برچسب میزنه گفتیید ساده لوح ولی من شمارو بی دانش و ناآگاه میدونم
  • بی نام ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    سؤال این جاست که چرا پول امریکا در دست مانیست و پول ما در دست امریکا ست . مگر بزرگان ما این سخن حکیمانه را نشنیده اند که میگوید :‌ عنان مال خودت را بدست غیر مده / که مال خود طلبیدن کم از گدائی نیست ؟‌
  • ناشناس ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    برجام بدفرجام
  • طوفان ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    با سلام ، بنده در گذشته یکی از کاربران پرو پا قرص سایت مشرق بودم و مطالب اونو قبول داشتم اما الان نزدیک به 4 ساله که دیگه اون صراحتو تو نوشته هاش نمیبینم چرا ؟ چرا مرتب مطالب نادرست رو بخورد مردم میدید ؟ چرا نمیگید اون دو میلیارد دلاری که دولت امریکا جدیدا ضبط کرده مربوط به خرید اوراق در امریکا و اون هم در سال 87 بوده ؟ چرانمگید اشتباه اصلی رو تو این زمینه کی مرتکب شده ؟ و خیلی چراهای دیگه که همه بدون جوابن ؟ لطفا کمی منصف باشید با تشکر
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    اول پاراگراف خوب بود ولی آخرش گند زدی!
  • ناشناس ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    آقای عراقچی گفته این پولها در سال 2003 سپرده گذاری شده پس این گند مربوط به دولت اصلاحات بوده است .
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    آره عزیزم خبر داشتن پول ها از سال 87 بلوکه شده بود رای دادگاه تا الان طول کشیده . همین کاری که وهابی ها دارن میکنن که کنگره رو تهدید می کنند اگر پای سعودی به 11 سپتامبر کشیده بشه قبل از اینکه سرمایه هاشون بلوکه بشه از امریکا خارج می کنند به همین دلیله. حالا حضرات با افتخار سرشون رو بلند کنند بابی کفایتی سرمایه های مردم رو به باد دادنند
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    اخه با دست خودمون رفتیم پول مون رو اونجام گذاشتیم اونم دو ملیارد دلار _اخه اگه امریکا الان بده که اون موقع هم بد بوده _ واقعا سوال اشتباهی هست که چرا اونجا سرمایه گذاری کردید؟؟؟ یعنی کار درستی بوده؟؟؟؟ اخه پست بودن اینه انصاف شما کجاست ؟ تازه امیدوارم دلیل این حکم دادگاه و دلیلش رو منطقی بررسی کنید (البته اگه علاقه ای دارید)
  • مصطفی ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    به نظر نمیادامیدی به بازگشت پولا از آمریکا باشه من نظرم اینه جناب آقای روحانی و ظریف وآقای عراقچی تشریف ببرن آمریکا طی یک مراسم باشکوه سرمایه موجود هرچی هست به عنوان حق الزحمه تقدیم اوباما کنن چون خوب کدخدایی کرد بعدبرگردن ایران اینطوری حداقل جای توجیه داره بگن خودمون گفتیم پولارو بردارن بعد جشن شادی تدبیری بیگیریم!!!!!!موفقیت در برجام مبارک !!
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    غلت این که هیچ متخلفی گناه خود را قبول نمی کند و حداقل یک عذر خواهی نمی کند . چون وقتی کسی گناه خود را گردن نگیرد مجرم بحساب نمی اید تازه مجرمین هم پس از مدتی لقب استاد می گیرند .مانند جزایری . وقتی که مدیران سیاسی رشوه می گیرند توکر اشراف می شوند ونمی توانند از حق کشور وملت دفاع نمایند
  • علی از رشت ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    خرید اوراق قرضه برخلاف بانکداری اسلامی و نوعی ربا خواری محسوب میشود
  • محمد ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    هر چند که ایران دنبال سلاح هسته ای نبود ولی به نظر شخصی بنده یاد شعر بسیار با محتوی می افتم که می گوید برو فوی شو اگر راحت جان طلبی ، که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است. این دنیا همه وهمه دنبال منافع ملی خود هستند بقیه شعار است وبس
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    مثل اینکه در زمان رییس جمهور سابق اوراق قرضه بجای این پول خریداری شده.
  • مرتضیsk ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    برادر حسن ۱۶:۴۴ ، بنظرم باهمین یک کلمه کوتاه دقیقاً به هدف زدم که برآشفتی ! بجای قضاوت درمورد میزان دانش و آگاهی ، لطفاً شما که بهرمند از منطق ودانش نقد هستین دست پر خود از پاسخ کوتاه مرا با مستندات مرحمت کنید . اگرنه خودرا گول نزنید !
  • امیر ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    یادتون رفته احمدی جونتون رفته 2 میلیارد گند زده حالا سرتون رو از زیر برف درآوردین که ببینین چه خبره تو مملکت البته درکتون میکنم که از چه بابت میسوزین
  • بدرالدین ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    آقای ناشناس مشتاق زیارت باز که پیدات شد و حرافهای بیهوده زدی آخه مرد مومن واقعا نمی دونی یا اینکه خودت را به خنگی زدی گیریم حرف شما درست که البته اینطور نیست و آقای احمدی نژاد خراب کاری کرده ولی همین دولت کدخدا جرات نداشت مستقیما با دولت ایران کل کل کند چون می دونست آقای احمدی نژادخیلی گردن کلفت هستش و سریعا انرژی هسته ای را به پیش خواهد برد اما حالا چی راکتور اتمی را از بین بردیم اورانیوم غنی شده برباد رفت آب سنگین از دست ما مفت پرید دارایی های کشورمان بخاطر جنایت عربستان وهابی بلوکه شد یعنی جرم عربستان محرض ولی خسارتش از جیب ما دریافت شد اونوقت مثل کبک سرت رو بردی زیر برف و کورکورانه از این دولت سراپاتقصیر و بی تدبیر جانبداری میکنی اگه ملت به نداشتن عقل سلیم شما شک کنه اونوقت نارحت هم می شوید که چرا بشما شیرین عقل میگویند بابا یک کمی شرف و وجدان هم خوب چیزیه .
  • یوسف بهلولی ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    با سلام بار اول حقمان را خواستیم در سال ۸۲ و تعلیق داوطلبانه کردیم اما ندادند ، بار دوم سال ۹۴ برجام پر ابهام را پذیرفتیم و فراتر از تعهداتمان به اعتراف صریح دشمن عمل کردیم اما هنوز حق را به ما نداده اند آیا: اندک اندک موقع آن نرسیده که شمشیرهایمان را بر دوشمان نهاده و با اقتدار طلب حقمان را بکنیم آیا موعدش نرسیده؟؟؟
  • پسر ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    احمدی نزاد گند زده پس چرا اونموقع نتونستن برداشت کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جناب کارشناس!!! لطفا توضح بده؟؟؟؟؟؟؟
  • erfan ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    مشرق خدایی اخبارت خیلی یک طرفست. اول توضیح بده ببینیم این اوراق رو کی و کجا و چجوری خریداری کرده؟؟؟؟؟؟ بعدش ببینیم امریکا رو چه حساب کتابی این مبلغ رو صاحب شده
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    شما پاسخ ندادیید توهین کردید با توهین به هدف زدیید ! آنهم هدفی که برادرتان می خوانید ؟قضاوتم بر اساس گفتار و منطق گفتار شماست . اینکه توهین رو پاسخ می دانیید جواب پاسخ تان را از هتاکان بگیریید من هتاک نیستم ولی اگر نقدی به معنای سوال و پرسش داریید یا پاسخ مودبانه به نوشتارم بسیار بسیار مشتاق خواندنش هستم .
  • انقلابی ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    با چه سند و مدرکی میگیدتقصیر احمدی نژاد حرفاتون کنتر نمیندازه نکنه میخواید بگید احمدی نژاد بود مذاکره کرد و بحث پول های بلوکه شده که حق خودمون بود مامله کرد و اونو دستاورد خوند امروز میگید تقصیر فلان بود ه فردا چی میخواید بگید بجای اینکه برید اقتصاد مقاومتی رو راه بندازید میرید بالبخند سر خم میکنید جلوی کدخدا بعد فکر میکنیدهمچی درست میشه نه برعکس این میشه نتیجش
  • ناشناس ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    برید بندازید گردن دولت قبل ببینم نتایج بد بعدی این مذاکرات به کی نسبت میدید برجام ظهور نکرده دفن شد چون هدفش ملی نبود حزبی بود
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اوراق قرضه امریکا رو خریدن برای چه ؟ چراتو بانک امریکایی گذاشتن ؟ سال 91 پول بلوکه شده برای چی این ادمی که کسی جرات کل کل باهاش نداره پول رو ازاد نکرده ؟ برای چی رفتن تو دادگاه آمریکایی تقاضای دادرسی مجدد کردن ؟ به چه حقی سیستم قضایی امریکا رو برسمیت شناختن ؟
  • مهران ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    سفیر سابق ایران در ایتالیا:خرید اوراق بهادار دلاری توسط دولت اصلاحات و از یک بانک کانادایی صورت گرفته بود .
  • ناشناس ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عراقچی: 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و سال 2003 سپرده گذاری شده بود .
  • ناشناس ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عراقچی: 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و سال 2003 سپرده گذاری شده بود .
  • ناشناس ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    سفیر سابق ایران در ایتالیا گفته خرید اوراق بهادار دلاری توسط دولت اصلاحات و از یک بانک کانادایی صورت گرفته بود .
  • ناشناس ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این اوراق قرضه در سال 2003 و در دولت اصلاحات خریداری شده بود و ربطی به دولت قبل ندارد.
  • مهران ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این پولها در سال 2003 و در دولت اصلاحات سپرده گذاری شده بود و ربطی به دولت قبل ندارد.
  • ناشناس ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این پول ها در دولت اصلاحات و سال 2003 سپرده گذاری شده و ربطی به دولت قبل ندارد.
  • امین ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    آقا کاری به این حرفا ندارم چرا همو خراب میکنین ما باس از هم حتی ظریف حمایت کنیم. ما باید بریم از کی غرامت اون هواپیمای که تو خلیج فارس رو زدن بگیریم که کلی مسافر غیر نظامی بی گناه کشته شدند بعد قاتلین رو مدال شجاعت دادند. ما باس یک صدا باشیم به جای تخریب یک دیگر رو یاری و راهنمایی کنیم تا راها نفوذ بسته بشه.
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    متاسفم برای کسانی که به عقل خود رجوع نمیکنند و از روی بی خردی صحبت میکنند مگر حکمی که الان صادر شده در این ماه داد گاه آن برگزار شده این حکم از سال1387 مطرح شده و بی خرد آن زمان باعث خرید اوراق قرضه آمریکا شده است
  • زمانی ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اعتماد کردن به شیطان بزرگ دسته کلهای زیادی رابه اب دادوخاهدداد
  • ایرانی ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    دروغ و پنهان کاری عاقبت خوشی ندارد دیپلماسی التماس خواری خفت بار است
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب ۸۴۲ عاقل منظور شما این هست که سال ۱۳۸۷ دولت اصلاحات سر کار بوده
  • یوسف بهلولی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    کل نظام اقتصادی غرب قمارگونه و ربویه و ما گلومون رو نابود کردیم اما کو گوش شنوا ؟
  • ناشناس ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عراقچی: 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و در سال 2003 سپرده گذاری شده بود .
  • مهدي ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اوباماي مودب و با هوش 2 ميليارد دلار از دارايي هامون رو دزديد. اقاي ظريف شما راحت باش خسته نباشي مرد
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عراقچی خودش گفت سال 2003 یعنی زمان دولت خاتمی
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    در زمان خاتمی
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    پسر خوب اوراق رو خاتمی خریده
  • مهندس ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    عراقچی: این پول در سال 2003 در امریکا سرمایه گزاری شد...سال 2003 میشه زمان جناب خاتمی و اون گفتوگوی تمدن های تاریخی ایشون.
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    عراقچی: 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و در سال 2003 سپرده گذاری شده بود .
  • بی نام ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    ده تا بدی اش گفتید یک خوبی اش هم بگویید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس