واکنش به اظهارات سیف در مورد برجام، بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی، تحلیل اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مورد ریاست مجلس دهم مهترین اخبار احزاب در هفته‌ای که گذشت، بود.

به گزارش مشرق، احزاب و تشکل‌های سیاسی در روزهای پایانی فروردین‌ماه و نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه به مسائل مهمی همچون اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ درباره هیچ بودن برجام برای ایران، ریاست عارف و لاریجانی در مجلس دهم و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی کشور واکنش نشان دادند.

سیف: «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. 

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، آقای سیف گفته ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

**آل اسحاق:اظهارات «سیف» اعلام‌ خطر درباره عدم دسترسی ایران به دارایی‌های بلوکه شده است/ سخنان سیف بیانگر صداقت رئیس‌کل بانک مرکزی بود

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباترئیس سابق اتاق بازرگانی گفت:‌ بیش‌ترین دارایی‌های توقیف‌شده ما به‌صورت دلار است و اگر اجازه نقل‌ و انتقالات دلاری به ایران داده نشود، در حقیقت ما از این دارایی‌ها که قرار بود بر اساس برجام استفاده کنیم، بی‌بهره مانده‌ایم.

یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه ایران تقریباً هیچ عایدی از برجام نداشته است، اظهار داشت: واقعیت این است که اظهارات آقای سیف به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از جایگاهی مطرح شد که اطلاعات کافی از بحث سوئیفت چه در زمان تصویب و چه در مرحله بعد از تصویب و واقعیت‌های عملی آن وجود دارد و این فرد بهترین کسی است که از اطلاعات به‌روز و دست‌اول از اقتصاد ایران برخوردار است.

آل‌اسحاق با بیان اینکه سخنان آقای سیف می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای آنچه به‌عنوان سوئیفت مطرح است، قرار بگیرد، ادامه داد: سؤالی که وجود دارد این است که آیا اظهارات آقای سیف پیش از سفر به آمریکا که در رابطه با انجام شدن سوئیفت مطرح شد و حتی نمایندگان رسانه‌ها را به اتاق سوئیفت برده و گفتند که با 300 کارگزار در حال مذاکره و اقدام هستیم و جریان سوئیفت برقرار شده با بحث‌هایی که سیف در آمریکا و شورای روابط خارجی آمریکا و در مصاحبه با بلومبرگ انجام داد، تناقض دارد یا این موضوع هم‌جهت است؟

رئیس سابق اتاق بازرگانی تصریح کرد: آنچه برداشت بنده است، این است که این اظهارات با یکدیگر تناقض ندارد، منتهی هر کس از ظن خود قضاوت می‌کند، در حال حاضر این موضوع در حال تجزیه‌ و تحلیل است و هرکس یک بخش از موارد را می‌گوید؛ ما اگر بخواهیم ببینیم آقای سیف چه گفته است باید گفته‌های اخیر وی را با سخنان قبل و بعد او مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه آقای سیف قبلاً گفته که نظام سوئیفت برقرار شده است، حرف درستی بوده، درعین‌حال خاطرنشان کرد: شبکه ارتباطی نقل‌ و انتقال ارز بین ایران و سایر کشورها برقرار شده است منتهی بحث بر سر این است که آیا در این شبکه آبی جریان دارد یا خیر و آیا نقل‌ و‌ انتقال پول انجام می‌شود یا نه.

**ایزدی:وزارت خارجه با استناد به اظهارات «سیف» نقض برجام را اعلام کند/ هنوز مشکل تبدیل پول ناشی از قطعنامه 1803 حل نشده است

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباتکارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هنوز مشکل تبدیل پول برای ایران حل نشده است، گفت: دوستان وزارت خارجه باید این مسائل را مطرح کنند و بگویند طرف مقابل در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده است.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی مبنی بر اینکه «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح جامعه سوالات متعددی درباره برجام و مباحث مربوط به نقل و انتقال مالی مطرح است اما متاسفانه دوستان در دولت واقعیت‌ها را آن گونه که هست ارائه ندادند.

ایزدی ادامه داد: اظهارات آقای سیف برای اولین بار است که توسط یک مقام دولتی به واقعیات اشاره می‌کند چراکه پیش از این شخصیت‌های برجسته دولت برجام را صرفا آفتاب تابان می‌دانستند و یا در برخی موارد به کلی‌گویی پرداخته یا مباحثی را مطرح می‌کردند که مخاطب متوجه واقعیت نمی‌شد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دعوت از خبرنگاران به بانک مرکزی و بازدید از سالن سوئیفت خاطرنشان کرد: آنها طوری در این قضیه برخورد کردند که انگار مشکل اصلی ما داستان سوئیفت است در حالی که سوئیفت به عنوان سیستم پیام‌رسان بین بانک‌هاست و سوئیفت دلاری نیز باز نشده است.

وی ادامه داد: ما امتیازات گسترده‌ای در توافق اخیر داریم و طرف مقابل با اینکه بر روی کاغذ امتیازات محدودی داده اما همان را هم در عمل اجرا نمی‌کند و این باید توضیح داده شود که مشکل سیستم بانکی چیست.

***سروری: اظهارات «سیف» به‌معنای ناامید شدن دولت از نتایج برجام است/ بدعهدی طرف غربی قابل پیش‌بینی بود

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباتقائم‌مقام جمعیت رهپویان تصریح کرد: اظهارات سیف نشان داد اکنون دولت متوجه شده که دیگر نمی‌تواند روی برجام، دستاوردهای اقتصادی آن به ویژه رفع تحریم تکیه کند و می‌خواهد بگوید اتفاق خاصی قرار نیست بعد از برجام بیفتد.

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برجام تاکنون هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است، اظهار داشت: از اول هم چنین چیزی پیش‌بینی می‌شد و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در 9 ماده‌ای که مطرح کردند یکی از آنها مربوط به این بود که ما باید به صورت گام به گام حرکت کرده و به شکلی که دریافت مستمر داشته باشیم، جلو برویم.

سروری ادامه داد: باتوجه به سوابقی که ما از کشورهای 1+5 و غربی‌ها در دبه کردن سراغ داریم، اکنون دولت متوجه شده که دیگر نمی‌تواند بر روی برجام، دستاوردهای اقتصادی آن و به ویژه رفع تحریم تکیه کند، بنابراین در حال آماده کردن افکار عمومی است.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اظهارات دولتی‌ها که رفع مشکل آب را هم به رفع تحریم‌ها گره زده بودند، یادآور شد: این در حالی است که آنها اکنون باید مردم را آماده و توجیه کنند که اتفاق خاصی قرار نیست بعد از برجام بیفتد و اتفاقاتی هم که افتاده صرفاً نسیه است چراکه ما هر چه داشته‌ایم خرج کرده و اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و آژانس هم این نکته را تأیید کرده است.

**فومنی: سیف فقط واقعیات‌ را گفت/رئیس جمهور مقابل بدعهدی آمریکایی‌ها قاطعانه برخورد کند

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباتدبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تقاضا دارم در مقابل بدعهدی آمریکایی‌ها قاطعانه برخورد کنند.

محمد زارع فومنی گفت: نباید با آقای سیف برخوردی صورت گیرد آقای سیف آنچه را که در حوزه اقتصادی و مالی را لمس کرده به وضوح به طرف غربی گوشزد کرده است.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه تاریخ نشان داده است که آمریکایی‌ها بدعهد هستند گفت: همه باید مراقب باشیم که آمریکا ما را درگیر یک حرکت فرسایشی نکند که بخواهد از خلا آن آسیب‌های بسیار شدیدی به کشور ما وارد کند بنابراین از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تقاضا دارم در مقابل بدعهدی آمریکایی‌ها قاطعانه برخورد کند.

*بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات 
جلسه شورای مرکزی  به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی با موضوع بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در تهران و استان‌ها تشکیل شد.

در این جلسه درباره مسائل سیاسی و اخبار روز از جمله انتخابات بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

*ارائه طرح‌های پیشنهادی جبهه پیروان برای «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»/ تصویب طرح‌ها در جلسه آینده

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباتجلسه شورای مرکزی جبهه پیروان با حضور دبیرکل و اعضای شورای مرکزی برگزار و طرح‌های پیشنهادی درباره «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» ارائه شد.

 جلسه شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری پنج‌شنبه 26 فروردین ماه با حضور دبیرکل و اعضای شورای مرکزی برگزار شد.

در این جلسه دو موضوع اصلی مورد بحث قرار گرفت که در بحث اول تصمیم گرفته شد جبهه پیروان به عنوان 18 تشکل اصولگرایی برنامه پیشنهادی خود را برای تحقق عملی شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» ارائه کند.

همچنین در موضوع دوم اعضای جبهه پیروان به بررسی نتایج انتخابات هفتم اسفند پرداختند؛ البته این جلسه مصوبه خاصی نداشت و فقط مقدمات طرح‌های پیشنهادی برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی مطرح شد که در جلسه آینده تصویب خواهد شد.

*اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در دو راهی عارف یا لاریجانی؟

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات

**آیتی: ریاست لاریجانی بر مجلس دهم می‌تواند ضربه‌گیر دولت باشد

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباتفعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ریاست لاریجانی بر مجلس دهم را به ریاست عارف ترجیح می‌دهیم. چراکه ریاست لاریجانی در مجلس ضربه‌گیر دولت خواهد شد.

مهدی آیتی نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ریاست لاریجانی در مجلس دهم را به ریاست عارف ترجیح می‌دهیم. چراکه ریاست لاریجانی در مجلس ضربه‌گیر دولت خواهد شد.

وی افزود: باید این را پذیرفت که عارف در مدیریت سیاسی ضعیف است و در یک جمله در حد لاریجانی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اگر لاریجانی رئیس مجلس دهم شود فشار اصولگراها بر دولت کم خواهد شد و این مسئله‌ای مهم است که همه باید به عنوان مصلحت در نظر بگیرند.

آیتی ادامه داد: آقای عارف می‌تواند در مجلس دهم به عنوان نائب رئیس اول خود را کاندیدا کند و آقای مطهری نیز نائب رئیس دوم باشد چراکه بنده اصولاً رقابت بین عارف و لاریجانی را به نفع اصلاح طلبان نمی‌دانم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اصولگرایان چون مجلس پنجم و دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری دچار انشقاق و تفرقه نشوند می‌توانند ریاست مجلس دهم را از آن خود کنند.

**شجاعی: عارف گزینه فراکسیون امید نیست

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباترئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه با اشاره به موضع حزب متبوعش در مورد ریاست مجلس دهم شورای اسلامی گفت: عارف گزینه فراکسیون امید نیست.

اسماعیل شجاعی رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این پرسش "با توجه به اینکه گزینه اصلاح‌طلبان آقای عارف است، نظر حزب اعتدال و توسعه چیست؟" گفت: خیر؛ این‌طور نیست. برخی از اصلاح‌طلبان این موضوع را اعلام کردند و این سخن فراکسیون ائتلاف امید نبوده و برخی به‌صورت شخصی از نظر خودشان اعلام کردند.

شجاعی با بیان اینکه هر فردی می‌تواند نظر خود را اعلام کند، یادآور شد: بحث ریاست مجلس دهم با یک تصمیم جمعی کاملاً متفاوت است و نظر حزب اعتدال و توسعه این است که ورود به این بحث جز ایجاد اختلاف چیز دیگری نیست و زودهنگام است و مورد تأیید ما نیست. افراد دوست دارند که نظرات خود را بیان کنند و اشکالی ندارد.

وی تصریح کرد: حزب اعتدال و توسعه اظهارنظری در مورد ریاست مجلس دهم نمی‌کند و فراکسیون امید که ما نیز عضو آن هستیم، قرار است پس از برگزاری دور دوم انتخابات و تشکیل فراکسیون امید در این خصوص تصمیم بگیرند؛ نه اینکه از بیرون رئیس مجلس انتخاب شود.

**عرب خدایی: «لاریجانی» مدیری توانمند و «عارف» فاضل خوبی است

بررسی برنامه‌های آینده جامعه روحانیت در جلسه شورای مرکزی/ حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخاباتعضو جبهه اعتدال گفت: آقای لاریجانی ثابت کرده که مدیر توانمندی است و البته آقای عارف هم فاضل خوبی است.

عرب‌خدایی عضو جبهه اعتدال، در مورد لیست نهایی جبهه اعتدال برای دور دوم انتخابات مجلس، اظهار داشت: لیست جبهه اعتدال برای دور دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تا دوشنبه هفته جاری اعلام خواهد شد.

وی در مورد حمایت این جبهه از لاریجانی یا عارف برای ریاست مجلس دهم، گفت: ما پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بین کاندیدای منتخب خود، رأی‌گیری صورت خواهیم داد و از هر فردی که حائز اکثریت آرا باشد، حمایت خواهیم کرد.

عرب‌خدایی ملاک‌های رئیس مجلس دهم را یار دولت و رهبر و غم‌خوار بودن ملت دانست و خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی ثابت کرده که مدیر توانمندی است و البته آقای عارف هم فاضل خوبی است.

*عارف: به طور قطع کاندیدای ریاست مجلس می‌شوم

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان اعلام کرد به طور قطع نامزد ریاست مجلس خواهم شد.

قدرت‌علی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان و نایب رئیس خانه احزاب ایران، صبح امروز (یکشنبه) با محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در مجلس دهم، دیدار کرد.

در این دیدار حشمتیان گزارشی از تحرکات مستقلین و اعتدال‌گرایان در سطح کشور و در مرحله اول انتخابات ارائه و اظهار داشت: از 30 کاندیدایی که در تهران با اقبال مردم مواجه شدند، 12 نفر از منتخبین در لیست اعتدال‌گرایان و مستقلین حضور داشتند.

نایب رئیس خانه احزاب در این جلسه خطاب به عارف گفت: ما مصمم هستیم که در دور دهم مجلس 3 فراکسیون اصولگرایان به ریاست لاریجانی، مستقلین به ریاست آقای مطهری و اصلاح‌طلبان به ریاست شما تشکیل دهیم.

عارف نیز ضمن تشکر از حضور پرشور مستقلین و اعتدال‌گران در انتخابات مجلس دهم، از ردصلاحیت چهره‌های شاخص همچون رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان، ابراز تأسف کرد.

وی همچنین اظهار داشت: قطعاً کاندیدای ریاست مجلس خواهم شد.

*حزب میهن اسلامی ایران اعلام موجودیت کرد

حزب میهن اسلامی ایران به دبیرکلی اسماعیل ابراهیمی اعلام موجودیت کرد.

بر پایه این خبر حزب میهن اسلامی ایران مشی و راهبرد خود را مستقل دانسته و قرار است به صورت مؤثر در مسائل مهم سیاسی و انتخاباتی ایفای نقش کند.

*حمایت جبهه مستقلین از ائتلاف امید در دور دوم انتخابات

قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان اظهار داشت: جبهه مستقلین و اعتدالگرایان برای دور دوم انتخابات از لیست امید حمایت می‌کند.

 جبهه مستقلین و اعتدالگرایان در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز علی مطهری را به عنوان سرلیست خود معرفی و از وی حمایت کرد.

*جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات/ جلسات توافق نتیجه نداشت

علی صوفی که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی ریاست ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شهر تهران را بر عهده داشت در مورد احتمال حمایت حزب اعتدال و توسعه از برخی کاندیداها در حوزه‌های انتخابیه‌ای که به دور دوم کشیده شده است، گفته بود که بنا داریم طی نشستی به توافق برسیم.

اسماعیل شجاعی رئیس کمیته انتخابی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید که نتوانستیم به توافق برسیم هر چند که در برخی از حوزه‌ها اختلافات به حداقل رسید اما باز اختلاف نظرهایی باقی ماند.

وی تصریح کرد:‌ ما توانستیم بیش از 85 درصد با اصلاح‌طلبان همراه شویم اما در برخی حوزه‌های انتخابیه چون مسائل شهرستانی مطرح بود، باید همه جوانب را در نظر می‌گرفتیم.

لیست اصلاح‌طلبان معروف به لیست امید امروز کامل شد در حالی که حزب اعتدال و توسعه در حوزه‌هایی همچون تبریز، بروجرد و شهریار از علیرضا منادی، علاءالدین بروجردی و حسین گروسی که نزدیک به علی لاریجانی هستند، حمایت کرده‌اند.

بر پایه این خبر حزب اعتدال و توسعه در بیش از 4 حوزه انتخابیه لیست‌های جدا از اصلاح طلبان منتشر خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ عقل نداری مشرق
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    :وزارت خارجه با استناد به اظهارات «سیف» نقض برجام را اعلام کند/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس