کد خبر 560627
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش وزارت امور خارجه درباره روند اجرایی برجام در سه ماه گذشته، بدون سند است.

به گزارش مشرق، نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به گزارش وزارت خارجه درباره اجرای برجام گفت: این گزارش اشکال های بسیاری دارد و در سطح وزارت امور خارجه نیست افزود: گزارش این وزارتخانه به کمیسیون امنیت ملی مجلس مانند رونوشتی از برجام است.

وی گفت: مطالب این گزارش باید بر اساس اسناد بالادستی تنظیم می شد.

نقوی حسینی افزود: نکته مثبت گزارش وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت مجلس رعایت مهلت قانونی مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش سه ماهه است.

وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه یکبار روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دهد و کمیسیون نیز موظف است هر شش ماه یکبار گزارشی را به صحن علنی مجلس ببرد.

این نماینده مجلس افزود: اسناد بالادستی که وزارت امور خارجه برای تدوین گزارش اجرای برجام باید بر اساس عمل کند مصوبه مجلس ، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات رهبر معظم انقلاب در ابلاغ برجام است.

وی گفت: گزارش وزارت امور خارجه بر اساس هیچکدام از این موارد و ضمایم برجام نیست.

نقوی افزود: گزارش وزارت امور خارجه هیچ سندی ندارد و مانند سخنرانی اعضاء تیم مذاکره کننده پشت تریبون یکی از دانشگاه های کشور است.

وی گفت: در این گزارش هیچ اشاره ای به کارشکنی های آمریکا و مصوبات کنگره این کشور برای ایجاد محدودیت هایی برای ایران و پاسخ کشورمان دیده نمی شود.

نقوی افزود: نوسازی رآکتور اراک بر اساس گزارش وزارت امور خارجه فقط به تشکیل کارگروه در این باره با طرف های مذاکره کننده انجام شده که این  خلاف مصوبات و ملاحظات رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: اگر نوسازی این رآکتور بر اساس مصوبات انجام شده چرا در گزارش وزارت امور خارجه به آن اشاره ای نشده است.

نقوی افزود: متن گزارش وزارت امور خارجه خلاف گزارش سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره مسائل پولی و مالی است.

وی درباره رفع تحریم ها بر اساس برجام با بیان اینکه من به سخنان مسئولان در دولت اشاره می کنم اضافه کرد: عراقچی گفت تحریم ها روی کاغذ برداشته شده است و کاش تعهدات ما نیز روی کاغذ انجام می شد.

نقوی گفت: هیچ بانکی در دنیا با ما کار نمی کند و سوئیفت برداشته و پول های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.

وی افزود: در کنگره آمریکا محدودیت ویزا برای سرمایه گذاران اروپایی در سفر به ایران تصویب شده است.

نوذر شفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه گزارش وزارت امور خارجه برجام را تا آنجا که امکان اجرایی شدن داشته بیان کرده است گفت: گزارش وزارت امور خارجه جامعیت دارد و مختصر و مفید است.

وی افزود: گزارش وزارت امور خارجه تاکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی نشده است اما این گزارش در بخش اجرای تعهدات هسته ای برجام آورده است که هم ایران و هم 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرده اند.

شفیعی گفت: البته این گزارش برای سه ماهه اخیر تنظیم شده و ممکن است اجرای برخی موارد برجام تا یک سال زمان ببرد.

وی افزود: در گزارش وزارت امور خارجه درباره ابعاد احتمالی نظامی که آژانس آن را در سال های گذشته مطرح می کرد آمده این مسئله برطرف شده است.

شفیعی گفت: درباره تحریم ها نیز وزارت امور خارجه گزارش داده است که زیرساخت های تحریم ها از جمله قطعنامه های شورای امنیت از بین رفته است و بر اساس هیچ سندی ایران دیگر تحریم نیست و اگر کسی ما را تحریم کند خلاف قوانین رفتار کرده است.

وی افزود: آمریکاییها در سوئیفت مشکل ایجاد و سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران تهدید می کنند که این برای ما نگرانی ایجاد کرده است.

شفیعی گفت: در برجام آمده است که هیچگونه محدودیتی برای فعالیتهای بانکی، سرمایه گذاری و تجاری ایران نباید وجود داشته باشد.

وی افزود: بر اساس وزارت امور خارجه برجام در سه ماه اخیر خوب اجرا شده اما برخی موارد به دلیل کارشکنی آمریکاییها اجرا نشده است.

شفیعی گفت: هر موردی از برجام که اجرا نشود می تواند کل آن را تحت تأثیر قرار دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نوسازی رآکتور آب سنگین اراک بر اساس برنامه و آنچه که در برجام آمده است پیش می رود افزود: اکنون طراحی را ما انجام می دهیم کار را ما اجرا می کنیم و آنها فقط نظارت می کنند.

وی گفت: اگر نوسازی این رآکتور را ما انجام می دهیم نقطه قوت است اما اگر طرف های مذاکره کننده انجام ندهند نقض برجام است.

شفیعی افزود: چون انتظار داشتیم برجام در مسیر خود با موانعی روبرو شود بر این اساس چارچوب هایی برای مقابله با آن مشخص شده است افزود: در اجرای برجام اسناد بالادستی و مصوبات مجلس ، شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات رهبر انقلاب اسلامی در نظر است.

وی گفت: تضمین های لازم برای نوسازی رآکتور آب سنگین اراک گرفته شده اما در گزارش وزارت امور خارجه نیامده است.

شفیعی افزود: اجرای برجام نیازمند گذشت زمان است و اگر در اجرای آن تأخیری ایجاد شد دیپلماسی کار خود را می کند.

وی گفت: برجام باید دقیق و سریع اجرا شود اما باید به زمانی که اجرای برخی موارد توافق نیاز دارد توجه شود.

شفیعی افزود: تحریم ها در حوزه های گوناگون بوده و رفع تحریم بخش سوئیفت و سرمایه گذاری خارجی ضعیف انجام شده است.

وی گفت: در عین حال در حوزه بیمه صادرات ژاپن 10 میلیارد یورو، کره جنوبی 8 میلیارد یورو و ایتالیا 5 میلیارد یورو برای بیمه صادرات محصولات ایران اختصاص داده اند.

شفیعی افزود: اکنون فروش نفت ایران به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی گفت: در حوزه کشتی سازی، کشتیرانی و حمل و نقل نیز با 18 کشور همکاری می کنیم.

شفیعی امضاء تفاهمنامه برای سرمایه گذاری بانک های خارجی در حوزه حمل و نقلی ریلی و ارائه سوخت به هواپیماهای ایران در فرودگاه های خارج از کشور را از جمله موارد اجرا شده برجام بیان کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس