حامیان دولت مدعی هستند که با اعطای تعدادی از «کمیسیون» های مجلس شورای اسلامی، بهای «انصراف» عارف را به وی پرداخته‌اند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر آنچه «دستور» کری برای معامله بانک‌ها با ایران خوانده شد؛ آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1بازی روزنامه اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی با عارف / پارلمان در سایه اختلاف ایجاد کرد. استقبال از دیدار روحانی و اوباما؛ روزنامه ابتکار در بررسی انتشار خبر نامه‌نگاری اوباما برای دیدار با رئیس‌جمهوری ایران از سوی یک وب‌سایت خبری آمریکایی از این دیدار استقبال کرد؛ در همین راستا جلال جلالی‌زاده اظهار داشت: « به نظر من هیچ اشکالی در دیدار بین سران دو کشور ایران و آمریکا وجود ندارد و چنانچه این اقدام از طرف آمریکایی‌ها آغاز شود پیروزی برای کشورمان به حساب می‌آید بنابراین این موضوع هم مثل نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند از نظر سیاسی موفقیتی بزرگ برای ایران باشد.»

2. چند «کمیسیون» بهای انصراف عارف؛
حامیان دولت تلاش‌های خود را برای انصراف محمدرضا عارف از ریاست مجلس شورای اسلامی آغاز کرده‌اند؛ آنان مدعی هستند که با اعطای تعدادی از «کمیسیون» های مجلس شورای اسلامی بهای «انصراف» عارف را به وی پرداخته‌اند و او برای بار دوم نسبت به تصمیم آنان تمکین می‌کند. در همین راستا روزنامه جریان حامی کارگزاران سازندگی نوشت: «بي‌شك تنها در زماني حاميان عارف راضي به واگذار كردن عرصه رياست مجلس به لاريجاني هستند كه خواسته‌هاي آنان هم محقق شود كه نخستين آن تشكيل فراكسيون اصلاحات در مجلس است كه هدف آن انسجام بخشيدن به اصلاح‌طلبان در خانه ملت و تاثيرگذاري آنان در تصميم‌گيري‌هاي مجلس است. شايد درخواست بعدي آنان نشاندن يك اصلاح‌طلب بر كرسي نايب‌رئیسي و رياست چند كميسيون مجلس باشد كه در ازاي بقاي لاریجاني بر كرسي رياست، طلب شود و چندين خواسته ديگر كه در صورت كنار رفتن مشروط عارف مطرح مي‌شود.»

3بازی روزنامه اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی با عارف / پارلمان در سایه اختلاف ایجاد کرد. تاكتيك اصولگرايان براي حل دو بحران سياسي مجلس دهم به روایت اصلاحات؛ روزنامه اعتماد در تحلیل الگوی تاکتیکی اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی از جذب علی لاریجانی خبر داد و در همین راستا نوشت: «اصولگرايان منتقد دولت در آستانه تشكيل مجلس دهم روي دو چيز تمركز كرده‌اند؛ جذب لاريجاني منهاي اطرافيانش و تشكيل دوباره دوقطبي اصلاح‌طلب – اصولگرا. اينها دو وضعيتي هستند كه مي‌توانند دو بحران اين جريان را در بهارستان دهم حل كنند؛ جذب لاريجاني براي فايق شدن بر بحران خلأ رهبر سياسي در پارلمان و تشكيل فراكسيون‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرا براي حل بحران «عدد» جرياني كه اكثريت مطلق را به‌طور كلي از دست داده است.»

4. «پارلمان در سایه» اولین اختلاف در مدیریت مجلس شورای اسلامی دهم؛ پس از آن که سعید حجاریان خواستار اعمال نفوذ جریان های تندروی اصلاحات بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی دهم در قالب «پارلمان در سایه» شد، برخی از تحلیلگران اصلاح‌طلبان این موضوع را رد کردند، در همین راستا فاطمه راکعی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز اظهار داشت: « در لايه‌هاي دوم و سوم اصلاح‌طلبان نيروها و جواناني متخصص و فكور در برابر مسائل خرد و كلان كشور باشند؛ اين نيروها از فيلترهاي شوراي عالي اصلاح‌طلبان گذر كرده‌اند و توانسته‌اند شايستگي حضور در ليست اصلاح‌طلبان و اعتداليون را داشته باشند به همين دليل ديگر گفتن حرف‌هايي از اين دست كه نياز هست براي كمك به راه‌يافتگان به مجلس جديد پارلمان در سايه تشكيل شود، جايي ندارد.»

5. انتقاد از مستند «پدرخوانده»؛ روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود از بازنمایی نقش «راکفلرها» در توافق هسته‌ای انتقاد کرد و در همین راستا آن را عملیات روایی صدا و سیما با انیمیشن و مستند علیه توافق هسته‌ای نامید و نوشت: «این اولین‌بار نیست که از صداوسیما چنین برنامه‌هایی پخش می‌شود. شاید «پدرخوانده» آخرین آن هم نخواهد بود؛ برنامه‌هایی برای زیرسؤال‌بردن دستاوردی که روحانی درباره آن می‌گوید: «سایه شوم جنگ را از سر کشور کم کرد». آنچه عیان شده این است که مردم در انتخابات ١٣٩٢ راه خود را انتخاب کرده‌‌اند تا از شرایطی که به قول رئیس‌جمهوری «کشور را به قرن ١٩ برده بود»، جدا شوند. آنچه در این بین دیده نشد، تلاش‌های گروه مذاکره‌کننده بود؛ چنان‌که پیش از این هم حرکاتی مشابه دیده شده است مانند انیمیشنی که «عمو محمود» قهرمان آن بود.»

6بازی روزنامه اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی با عارف / پارلمان در سایه اختلاف ایجاد کرد. سکوت جامعه مدرسین برای ریاست خبرگان؛ روزنامه آرمان امروز که گام های جدی خود را با طرح ریاست هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان آغاز کرده است؛ در جدیدترین تحلیل خود به «انفعال» جامعه مدرسین برای نظر یکسان نسبت به ریاست خبرگان خبر داد و در همین راستا نوشت:« از سوي ديگر تصور مي‌شد با توجه به اينكه تعدادي از اعضاي اين تشكل در مجلس خبرگان عضويت دارند، به طور حتم ديدگاه‌هاي كل اعضاي جامعه مدرسين در راستاي انتخاب بهترين رئيس براي اين مجلس باشد كه ديروز آيت ا... مقتدايي خلاف اين ادعا را بيان كرد.»

7. حضور اصولگرایان با تابلوی «مستقلین»؛ روزنامه اصلاح‌طلب همدلی در تحلیل چگونگی حضور اصولگرایان در انتخابات نوشت: «برخی بر این اعتقاد هستند که طیف «مستقلین» در این دوره از انتخابات عمدتاً اصول‌گرا هستند، اما همین طیف چون می‌دانند جریان اصول‌گرایی امروزه وزن و جایگاهی ندارد با هویت مستقل وارد عرصه شدند و از هویت‌های قبیله‌ای برای رسیدن به قدرت استفاده کردند. یعنی هویت قومی و قبیله‌ای را به هویت اصول‌گرایی ترجیح داده و می‌دهند. اگرچه این افراد در گذشته به اسم مستقلین اما ذیل اصول‌گرایان کار می‌کردند اما در این دوره بنا به دلایل ذکر شده این ریسک را نمی‌پذیرند.»

8. اصلاح‌طلبان عامل عقب‌نشینی دولت از رفتار خصمانه عربستان را یافتند؛
روزنامه قانون در پی روند یافتن مقصر برای عقب‌نشینی دولت نوشت: « اينجا از جماعتي كه نگران پايين آمدن عزت پاسپورت ايراني هستند بايد پرسيد آن زماني كه از ديوارها بالا مي‌رفتيد،ياد اين مضرات نبوديد!؟ وقتي با گوشي تلفن‌هاي كنسولگري‌ها و سفارت‌خانه‌ها عكس‌هاي سلفي مي‌گرفتيد، به فكر اين روزها نيفتاديد!؟ چرا وقتي كه با شعارانقلابي شيشه اماكن را پايين مي‌آوردند دل‌نگران اين وضع نشديد!؟ وقت براي اين سخنان گذشته‌است، جماعتي سنگي را به ته چاه انداخته‌اند و حال مشكلات بر گردن كساني ديگر افتاده است ولي باز هم براي رهايي از اين وضعيت دير نشده‌‌است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    خودتو قیمه قیمه کن. قرمه قرمه کن. موهاتو بکن. سرتو بکوب تو دیوار. آخرش عارف رئیس مجلس میشه. این خط --------- اینم نشون .
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    opoooooo
  • ناشناس ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    دکتر عارف باید رئیس مجلس بشوند و ما ایشان را اصلاح طلب واقعی میدانیم ولاغیر .
  • بیننده ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    با سلام چون اصلاح طلبان نیز پی برده اند که آقای لاریجانی بیشتر به دردشان می خورد تا آقای عارف !!
  • کریمی ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    دکتر ظریف نباید ربیس مجلس شود زیرا او اصلاح طلب است ولی نمی داند چه چیزی را باید اصلاح کند و لا غیر
  • مهدی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    از نظر اصلاح طلبان شیشه شکستن > کشتن 400 نفر آدم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس