وخامت اوضاع در مصر بعد از سوم جولای 2013، با نزول در شاخص‌های اقتصادی و مالی و همچنین امنیت، استمرار داشته است. وضع آزادی‌ها و حقوق شهروندی به مانند جایگاه منطقه‌ای مصر، افول بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

گروه بین‌الملل مشرق - روز جمعه، 15 آپریل، مردم مصر در شهرهای مختلف این کشور، از جمله قاهره، به بهانه واگذاری دو جزیره مصری به عربستان، بر علیه حکومت ژنرال «عبدالفتاح السیسی» تظاهرات کردند.

عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

این شروع دور جدیدی از اعتراضات از زمان کودتای نظامی 3 جولای 2013 است، لیکن هنوز به لحاظ شمار شرکت کنندگان و نوع شعارها و میزان پلاکاردها و بنرهای اعتراضی، قابل مقایسه با تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین در روزهای بعد از انجام کودتا نیست. در آن اعتراضات، شعارها و پلاکاردها بسیار تند و صریح بود، شعارهایی خطاب به السیسی: " برو!" یا " رهبری کشور را رها کن!"

{$sepehr_media_1494337_400_300}

عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

تفاوت اصلی دور جدید اعتراضات خیابانی علیه حکومت با تظاهرات ضد کودتا در این است که که در آن مقطع اعتراضات محدود به محلات مذهبی اسلام گرای طرفدار محمد مرسی و اخوان بود. بر عکس در تظاهرات روز جمعه، اقشار مختلف جامعه مصر حضور داشتند، حتی گروه‌هایی که خود در ابتدا طرفدار کودتا بودند و، آگاهانه یا ناآگاهانه، راه را برای حاکم شدن نظامیان هموار کردند.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد
اعتراضات خیابانی طرفداران محمد مرسی، 2013

عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد
اعتراضات روز جمعه، 25 آپریل

این یک مواجهه واقعی میان مردم مصر و رهبران پساکودتا است، مواجهه ای که ظرف این سه سال، دولت مصر سعی داشت به هر طریق و با هر ابزاری جلوی آن را بگیرد.


{$sepehr_media_1494338_400_300}

یکی از شاهدان عینی در گفتگو با خبرنگار رویترز گفت که تظاهرکنندگان روز جمعه، بیش از هر چیز بازتاب‌دهنده تردید روزافزون جامعه مصر درباره مشروعیت حکومت عبدالفتاح السیسی بودند. «حقیقت آن است که تظاهرات یک نوع ابراز تردید جدی درباره صلاحیت و مشروعیت و حتی توانایی رهبری کشور برای اداره امور بود.»

حکومت فعلی برای ایجاد یک مشروعیت پایدار در سه سال گذشته، شکست خورده است. حاکمان امروز مصر هیچ توجهی به پایگاه مردمی لازم برای ادامه حکومت ندارند. آن ها مشروعیت را یک امر صرفا حقوقی و مرتبط با تشریفات قانونی می‌بینند. برای برآورده کردن این وجه ظاهری مشروعیت، حکومت مصر به برگزاری انتخابات تشریفاتی و بازدید رییس جمهور از کشورهای اروپایی دل خوش کرده‌اند، چرا که آن‌ها به دنبال کسب یک مشروعیت دوفاکتو (در عمل) هستند.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

حتی به لحاظ تشریفات قانونی، مشکل دولت السیسی این است که رییس جمهور قانونی برکنار شده، محمد مرسی، هیچ گاه دولت جدید را به رسمیت نشناخته و همواره اصرار دارد که این دولت با کودتا علیه انتخاب مردم، خواست ملت مصر را زیر پا گذاشته و در نتیجه مشروعیت آن زیر سوال است.

عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد
محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر پشت میله ها

رییس جمهور کنونی مصر به راحتی می‌تواند به پایتخت‌های اروپایی برود و مورد استقبال رسمی قرار بگیرد، لیکن واضح است که سران اروپایی از این که همتای یک رییس جمهور کودتاگر قرار بگیرند، چندان خرسند و مفتخر نیستند.

به علاوه، بسیاری از رسانه‌های غربی، به رغم مصلحت‌سنجی‌های رهبرانشان برای سکوت در برابر کودتای نظامی در مصر، هیچ گاه در توصیف عبدالفتاح السیسی به عنوان «رهبر کودتا» درنگ نکرده‌اند. کشته شدن یک دانشجوی ایتالیایی در مصر توسط نیروهای امنیتی مصر در ماه ژانویه، به میزان انتقادات و حملات رسانه‌های غربی علیه او افزود و مشروعیت و اعتبار او را در این کشورها با چالش بیشتر مواجه کرد.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد
جولیو رینی، دانشجوی ایتالیایی کشته شده در مصر

هیچ حکومتی نمی تواند تثبیت شود، مگر این که مشروعیتی کافی را برای اداره امور و تضمین حمایت اکثریت از خود ایجاد کند. مشروعیت با له کردن مخالفان و صدور فله ای حکم اعدام برای مخالفان سیاسی به دست نمی آید. حکمرانی قانونی مبتنی بر معیارها و هنجارهای مورد وفاق عمومی جامعه برای اداره امور کشور است. پایه این چنین مشروعیتی، تامین ثبات اجتماعی و امنیت برای مردم است.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

تردیدی نیست که رهبری مصر پس از کودتای جولای 2013، که یک حکومت قانونی را (با همه معایب و اشتباهات آن) از طریق کودتا سرنگون کرده بود، در این سه سال نتوانسته است که یک مشروعیت نوین برای خود ایجاد کند. از همین رو، تنها ابزار موجود در دست السیسی برای حفظ موجودیت حکومت خود، ابزار سلطه و سرکوب و کاشتن تخم وحشت در ذهن و دل مردم است. تحت حکومتی که در یک روز برای 149 نفر از طرفداران رییس جمهور برکنار شده حکم اعدام صادر می‌کند (حتی اگر این احکام به واقع اجرا هم نشود)، تظاهراتی مانند روز جمعه، 15 آپریل، اهمیت خود را نشان می‌دهد.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

شرکت‌کنندگان در این اعتراضات، هم توسط احزاب و گروه‌های اسلامی و هم سکولار به میدان فراخوانده شدند تا به توافق ویژه میان السیسی و سلمان بن عبدالعزیز برای انتقال مالکیت دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به عربستان، خشم و اعتراض خود را ابراز کنند. جزایری کوچک ولی با اهمیت استراتژیک که در مدخل جنوبی خلیج عقبه در دریای سرخ قرار دارد.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد

قرار است معترضان دوباره روز دوشنبه 25 آپریل به خیابان‌ها بیایند. ولی حکومت از همین حالا دستگیری‌های گسترده را آغاز کرده است. هدف اصلی حکومت، به دام انداختن فعالان سیاسی و اجتماعی است که سازمان‌دهنده این اعتراضات هستند.

استدلال حکومت این است که جزایر ذکر شده در اصل متعلق به عربستان بودند و دو کشور در 1950 توافق کردند که به دلیل این که عربستان نیروی دریایی نداشت، دولت مصر اداره جزایر را در دست بگیرد و از آن در برابر تهدید اسراییل محافظت کند (در آن زمان هم عربستان و هم مصر موضع ضداسراییلی شدیدی داشتند).

علی رغم ارایه این توجیه از سوی دولت، واضح است که اکثریت مردم مصر به این توافق به چشم بخشی از یک توافق بزرگ‌تر می‌نگرند که طبق آن قرار است سعودی‌ها کمک‌های مالی خود را همچنان به حلقه فاسد نخبگان حاکم ادامه دهند، حلقه‌ای که در اداره امور جاریه مصر ناتوان مانده است.

شکی نیست که احساسات ملی مصری‌ها در روزهای بعد از اعلام توافق با سعودی تحریک شده است، امری که در چند دهه اخیر کم سابقه بوده است.

رهبری نظامی کشور، که به واسطه نظامی بودنش توقع از آن دست کم در زمینه کارویژه اصلی ارتش یعنی حفظ سرزمین، بالاست، در چشم معترضان متهم اصلی است. حتی از سوی برخی رسانه‌ها که طرفدار دولت هم محسوب می‌شوند، انتقاداتی مطرح شده و رییس جمهور، «ژنرال» السیسی بابت مصالحه بر سر بخشی از خاک کشور، مورد نکوهش قرار گرفته است. میزان جمعیت و گستردگی اعتراضات نشان از آن دارد که مساله دو جزیره آخرین قطره‌ای بود که جام صبر منتقدان و مخالفان حکومت را سرریز کرد و آن‌ها را به خیابان کشاند.

وخامت اوضاع در مصر بعد از 3 جولای 2013، با نزول در شاخص‌های اقتصادی و مالی و همچنین امنیت، استمرار داشته است.. وضع آزادی‌ها و حقوق شهروندی به مانند جایگاه منطقه‌ای مصر، افول بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. مصری که زمانی با عربستان رقابت شانه به شانه‌ای در ادعای رهبری جهان عرب داشت، اکنون به دنباله‌رو ریاض تبدیل شده است.

در برهه یک سال و نیم بعد از وقوع کودتا، سیل عظیم کمک‌های مالی کشورهای عرب خلیج فارس و کارزار تبلیغات ضداخوانی، بخشی از ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها در اداره مملکت را پوشش می‌داد و کم کم نخبگان سیاسی-اقتصادی-نظامی دوره مبارک که با انقلاب موقتا به حاشیه رفته بودند، دوباره به متن حکومت بازگشتند. اما حمایت کشورهای خلیج فارس در سال گذشته افت چشمگیری پیدا کرد و جامعه مصر دوباره فشارهای اقتصادی و مالی را بر دوش خود احساس کرد.

می‌توان گفت که عامل اصلی صعود نظامیان به راس قدرت، یا دست کم عدم مقاومت بخش بزرگی از جامعه مصر در برابر انتخاب یک ژنرال به عنوان رییس جمهور، انتظار از ارتش برای حفظ ثبات و امنیت بود. اما اوضاع امنیتی مصر هم چندان اوضاع مطلوبی نیست. صحرای سینا به صحنه جنگ و مرگ روزانه اعضای ارتش و نیروهای امنیتی تبدیل شده است. سینا اکنون عرصه‌ای برای جولان گروه‌های تروریستی شده است.

از سوی دیگر دایره کاربرد بازداشت‌های خودسرانه بدون احکام قضایی، سرکوب و شکنجه چنان گسترش یافته است که اکنون حتی طرفداران پیشین کودتا و حتی اتباع خارجی را هم در برمی گیرد.

کودتای 2013، بازتاب دو شقه شدن جامعه مصر میان اسلام‌گرایان و سکولاریست‌ها بود. با این حال، سیاست‌های اقلیت حاکم کنونی، موجب کاهش محسوس شمار مردمی شده است که به حمایت از رهبر کودتا برخاستند، با این امید که اسلام گرایان را از قدرت دور نگه دارند.


عبدالفتاح السیسی؛ ژنرالی که با خاک کشورش معامله کرد
بسیاری از طرفداران اولیه کودتای نظامیان، اکنون به ناراضیان دولت تبدیل شده اند

این شکاف، از جولای 2013 به این سو به تدریج تغییر کرد و به شکاف میان کسانی که آماده مواجهه با حکومت فعلی مصر بودند و کسانی که از ترس سرکوب سکوت می‌کردند، تبدیل شد. قضیه جزایر، با تحریک حس ملی‌گرایی، این حایل میان دو گروه را شکست و ده‌ها هزار نفر روز 15 آپریل به خیابان آمدند تا با حکومت مواجه شوند. مواجهه‌ای که علی رغم دستگیری‌های گسترده و خط و نشان‌های نظامیان حاکم، به این سادگی تمام نخواهد شد. قرار است روز دوشنبه (25 آپریل)، با فراخوان گروه‌ها و تشکل‌های بیشتر، جمعیت حتی بزرگ‌تری به قصد تظاهرات اعتراضی راهی خیابان‌ها شوند.


منابع:


http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/04/egypt-cairo-protests-sisi-islands-saudi-arabia.html
http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/worldnews/10181680/Egypt-crisis-in-pictures-police-and-protesters-clash-in-Cairo.html
http://www.dailynewsegypt.com/2016/04/22/420973
http://www.abc.net.au/news/2016-04-16/egypt-police-disperse-protest-against-saudi-island-deal/7331770
http://www.middleeasteye.net/news/egypt-police-encircle-cairo-prevent-red-sea-island-protest-1026999708


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    هیچ خط مشی و راه حلی‌ نجات دهنده ملتهای منطقه نیست الا همون مسیری که ملت ایران در اون حرکت کردند. چقدر انقلاب قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ایران صورت گرفتن و همه با یک نسیم سرنگون شدند ولی‌ انقلاب اسلامی ایران در مقابل سهمگین‌ترین طوفانها و گردباد حوادث مثل یک سازه فولادی وایساد و تکون نخورد. متاسفانه ما بسیار کم کاری کردیم و دستگاه‌های رسانه‌‌ای ما و سازمانهای فرهنگی‌ ما نه تنها و منطبق با انقلاب حرکت نکردند بلکه یا انفعال شدید داشتند یا حتی شدند آلت دست جبهه‌ فرهنگی‌ دشمن. حاضرم قسم بخورم یک ذره از ابعاد انقلاب برای ملتهای منطقه تبیین میشد خودشون از اون الگو برداری میکردند و از کمک فکری و راهبردی برادرنشون در ایران استفاده میکردند و خود اونها می‌آمدند سراغ ما ولی‌ حیف که ما بسیار کم کاری کردیم. الان ۳۸ سال از انقلاب گذشته و وقتی‌ با برادرانمون از کشورهای مسلمان صحبت می‌کنیم یک اطلاعات مخدوش و بسیار جزئی‌ از انقلاب ایران دارند و حتی بسیاری از مسائل به اونها خلاف فهمانده شده. این یک فاجعه نیست؟ وقتی‌ ملتهای مسلمان منطقه این سطح اطلاعاتشون از ایران و انقلاب اسلامی ایران هست دیگه چه انتظاری از اون اروپایی‌ و آمریکایی‌ میشه داشت؟
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    چه انسانهای حقیری در کشورهای عربی حکومت می کنند
  • اصلاح طلب ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    خاک کشور برای مردم گرسنه و بیکار نون و آب نمیشه مثل هسته ای و...یه چیز بی خوده...ایران هم باید یاد بگیره و جزایر سه گانه ور بده اعراب و دست به کلمه خلیج احترام بزاره و یه متحد خوب برای عربستان قطر امارات ترکیه و اسراییل باشه....
  • محمد ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    به همراه 40هزار زندانی مصری از برادران اخوان تا جنبش جوانان 6آوریل مرگ برحکومت کودتا
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    مرگ بر مرسی درود بر سیسی
  • ناصر ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    باهمه این تفاسیردرد سر سیسی برای محور مقاومت و ایران خیلی کمتر از مرسی هست ازدید محور مقاومت: سیسی=بد مرسی=خیلی بدتر
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    پسر بچه ایی 5 ساله که در فرودگاه به عبدالناصر خیر مقدم می گوید (عکسش تو نت هست) با مادری یهودی مراکشی که حالا هویتش لهجه اش و ... عوض شده سیسی بلاشک یک صهیونیست نفوذیست که بعد 50 سال سرمایه گذاری رییس حکومت مصر می شود . اینه قدرت اصلی صهیون ، نفوذ و تغییر هویت و سرمایه گذاری روی اشخاص در کشورها که روزی مقام بلندپایه سیاسی ، نظامی یا تاجر می شن یا نقش علما رو بازی می کنن الازهر سال هاست که از تل آویو هدایت می شه یکی از قدیمی ترین نفوذیاشون هم جوداس یهودی بود که حتی توانست تا حواریون حضرت مسیح هم نفوذ کند و جای حضرت را به رومی ها لو دهد .
  • ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عقل سیاسی تون رو برم! حتما باید یک داعشی مثل مرسی می موند خوب با عربستان همدست میشد ارتش مصر رو میفرستاد سوریه و یمن بعد میومدید مجیز سی سی و ژنرالهای مصری رو میگفتید!!!
  • ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    امریکایی که همیشه نگران حقوق بشره و از شدت نگرانی آرام و قرار نداره ،اصلا به وضعیت بند و بست و سرکوب شدید مخالفان در مصر اعتراض نمیکنه . به این میگن کدخدای خالی بند .
  • ایرانی ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    خاک بر سرت بی غیرت وطن فروش
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اصلاح طلب زر ور زیادی نکن تو احتمالا یکی از انهایی که نان ایران را میخورند ولی برای امارات وعربستان وقطر سینه چاک میکنندنام دریای پارس از هزاران سال پیش در متون بابلی یونانی ونقشه های اروپایی همیشه همین بوده وتا ابد هم خواهد بود اگر اینطور است نام دریای عرب یا عمان هم باید دریای مکران شود
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    البته ما برای جلب حمایت روسیه دریا رو دادیم این که چیزی نیست
  • منم ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    این اعراب فقط بلدن جنگ راه بیاندازند یا خاک بفروشند و یا تروریسم پرورش دهند و از این دست مسائل . چیز دیگری مثل پیشرفت علم یا تکنولوژی ئ یا سایر مسائل روز دنیا بلد نیستن .آبروی انسانیت را بردند .مرگ بر عربستان
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    راستي مي دوني چند ميليون آمريكايي از كمك هاي دولتي استفاده مي كنند؟ چند ميليون آمريكايي خانه ندارند؟
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    دليل منفي دادن شعار له و برله بوده است وگرنه اينجانب فايده ارتشبد سيسي را بيشتر از مرسي براي مصر مي دانم. درست است كه دو جزيره مصر تحويل سعودي ها شد ولي حداقل وحدت خاك مصر باقي ماند. مرسي توافق كرده بود كه براي فلسطيني ها در سينا كشور درست كند
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اولا که کور خوندی. دوما اگر نظرت اینه پس چطوره اول از اعراب شروع کنیم و مثلا برای ایجاد دوستی و احترام بحرین رو به ایران برگردونیم.یا مثلا شهراهای جدا شده در معاهده ترکمنچای رو.اگر نظر جنابعالی درست باشه پس باید مورد تایید اربابانت باشه و در این امور همکاری کرده و پیش قدم بشه.میشه بفرمایید چرا باید ایران این کارها رو بکنه و برعکس عمل کنه؟! تو الکی اسمت رو گذاشتی اصلاح طلب! اسم واقعی تو یاید وهابی باشه.البته وهابیها هم حاضر نیستند که خاکشون رو به کسی بدن. به نظر ما ایرانیها و بر عکس شما وهابیها این اعراب و ترکیه و.... هستند که باید در انجام این امور پیش قدم شده و تبدیل به یک همسایه و متحد خوب برای ایران شوند. در ضمن اگر خاک کشورها بی اهمیت می بود اربابان گردن کلفتت برای هر وجبش هزاران انسان رو به خاک و خون نمیکشیدند.اون هم نه هر وجب از خاک خودشون بلکه هر وجب از خاک دیگران که به آن تجاوز کرده و میکنند.
  • arman ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    چه محمد مرسی چه ژنرال سیسی هیچ کدام نه به درد کشورشون می خورند نه به درد رابطه ی با ایران پس جلو واردات از کشور سخیف مصر را بگیرید در ضمن ما باید به فکر تولید باشیم نه این که روز به روز مالیات سنگین تری از مردم به بهانه های مختلف گرفته بشه که معلوم نمیشه کجا سر در میاره که همیشه ملت بدهکار دولت هستند
  • درس عبرت ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    مشرق برو با سانسورات خوش باش. خدایی منم خیلی باید احمق باشم که از این به بعد بیام توی سایت شما نظر بدم.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    افکار دوران قاجار و پهلوی مثل اینکه هنوز هم وجود داره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    مبهم حرف زدن شیوه منافق است. کدوم دریا؟
  • محمد ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    خیلی پرتی!! انسان نما هایی مثل تو فقط به مسائل شکمی و زیر شکمی توجه می کنند !! عزت و غرور و افتخار برای قوم شما ها هیچ معنی نداره، فقط یک لقمه نون برای شما کافیه!! نگران نباش !! امریکا تا وقتی « عمله های بی جیره و مواجبی» مثل شما ها داره احتیاج نیست دولت کاری بکنه!!
  • محمد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    همین که رفیق گرمابه و گلستان سعودی هاست کافیه!
  • احمد ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    اگر واقعا اصلاح طلب باشی (به معنی کامل کلمه) باید بدونی که : حب الوطن من الایمان : دوست داشتن وطن از نشانه های ایمان است. اصلاح طلب واقعی کسیه که همواره به فکر اصلاح و بالاتر بردن وضعیت مادی (اقتصادی) و معنوی (فرهنگی) خودش و مردم اطرافش باشه
  • محمد ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عزیز من ، وقتی اطلاعاتت کمه، حرف نزن، با این حرفت من دو روز می خندم!! سهم ایران از خزر کاملا رعایت شده و حقی خورده نشده... شما احتمالا « بی بی سی » و « صدای امریکا» زیاد گوش می کنی!!
  • نورالدین ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    خدا لعنتت کنه عبدالفتاح ملعون
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    یوزارسیف خودش باید بیاد اوضاع رو درست کنه
  • معین ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    خاک بر سر وطن فروشش....ما خودمون هم زیاد اینجور ادما رو داشتیم
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    جزیره ها دقیقا کجان؟
  • ایمان ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    دوستان امثال ایشون عقده کمبود توجه دارند و با این اسم ها و متن های کاملا عجیب و متضاد سعی در جلب توجه و جلب کامنت دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس