کد خبر 552402
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

نخستین زیر دریایی و دو ناوشکن ژاپنی پس از 15 سال وارد آبهای فیلیپین شده و در یک پایگاه سابق نیروی دریایی آمریکا در این کشور جنوب شرق آسیا پهلو گرفتند.

به گزارش مشرق، این اقدام که روز یکشنبه اتفاق افتاد برای فیلیپین که تنش های دریایی آن با چین در حال افزایش است، اهمیت خاصی دارد و نشان جدیدی از پیوندهای نظامی منطقه است که مقابل پکن در حال شکل گیری است.

هر چند براساس گزارش روز دوشنبه رسانه های فیلیپین، زیردریایی 'اویاشیو' و دو ناوشکن ژاپنی در مسیر حرکت به ویتنام در 'سوبیک' فیلیپین توقف کردند، اما این حرکت تبلیغاتی با توجه به توافق ها و همکاری های نظامی فیلیپین با کشورهای مختلف از جمله ژاپن که قرار است پنج فروند هواپیما و برخی تجهیزات نظامی در اختیار مانیل قرار دهد، نشانی از حرکت های مانیل برای مطرح کردن خود در منطقه به ویژه پیش از حکم دادگاه بین المللی در خصوص اختلاف با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریایی جنوبی چین است.

کاپیتان 'یوشینو' از فرماندهان نیروی دریایی ژاپن گفته است حضور زیردریایی این کشور در فیلیپین تنها یک تمرین نظامی است و قصد رساندن پیام خاصی برای هیچ کشوری وجود ندارد، اما تحلیلگران حرکت های نظامی مانیل و توکیو و افزایش همکاری نظامی را در راستای مقابله با پکن تعریف می کنند.

ورود ناوگروه ژاپنی به فیلیپین بعد از 15 سال+عکس

'بنیگنو آکنیو' رئیس جمهوری فیلیپین نیز اعلام کرده است کشورش قصد دارد با اجاره پنج فروند هواپیما از ژاپن، گشت زنی در آب های دریای جنوبی چین را انجام دهد.

وی با اشاره به مجمع الجزایر 'اسپارتلی' در دریای جنوبی چین مورد اختلاف مانیل با پکن، گفت: ما پنج فروند هواپیمای 'تی.سی90' برای کمک به گشت زنی نیروی هوایی در مناطق خود، از ژاپن اجاره می کنیم.

این همکاری و ورود زیردریایی و دو ناوشکن ژاپنی به فیلیپین هر چند در مسیر حرکت به ویتنام برای کارشناسان نشانه های از حرکت های رو به رشد همکاری نظامی مانیل – توکیو در مقابل پکن تعریف می شود که در سال های آینده افزایش می یابد.

در این راستا ژاپن و فیلیپین اسفند ماه گذشته نیز با امضای توافقنامه ای، انتقال تجهیزات و فناوری ها را مورد موافقت قرار دادند که براساس آن ژاپن می تواند سلاح ها و سایر تجهیزات خود را بدون کمک از گروه سومی در اختیار فیلیپین قرار دهد.

این قرارداد نظامی بین فیلیپین و ژاپن را می توان یکی از اصلی ترین قراردادهای اصلی در منطقه شرق و جنوب شرقی آسیا در مقابل چین دانست که توکیو آن را مدیون تنش آفرینی واشنگتن است.

ژاپن را می توان پس از آمریکا، دومین کشوری دانست که مناسبات سیاسی و نظامی خود را با فیلیپین افزایش داده و در تلاش است ضمن استفاده از تنش های موجود جهت تامین منافع اقتصادی حاصل از فروش تجهیزات نظامی، از سوی دیگر یکی از مخالفان سیاست های پکن را تقویت کند.

فیلیپین به همراه مالزی، تایوان، ویتنام و برونئی به دلیل ادعاهای ارضی چین در دریای جنوبی با پکن اختلاف دارد.

ژاپن نیز اختلافات تاریخی و دیرینه ای با چین دارد و تلاش می کند در این جبهه بندی دوستانی از جنوب شرق آسیا بیابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس