کد خبر 561697
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

سومين روز از جشنواره جهاني فيلم فجر (جمعه/سوم ارديبهشت) با اكران پرشور فيلم هاي ايراني و خارجي و كارگاه هاي آموزشي سينماگران مطرح رقم خورد.

به گزارش مشرق، جمعه جشنواره فيلم فجر غير از نمايش فيلم «اروند» ساخته پوريا آذربايجاني در بخش بازار فيلم با اكران فيلم هاي ايراني و خارجي ديگري از جمله «برادرم خسرو» ساخته احسان بيگلري از اكران هاي بازار فيلم، «ال كلاسيكو» به كارگرداني هلكوات مصطفي از بخش رقابتي سينماي سعادت، «من معلم هستم» ساخته سرگئي ماكريتسكي در همين بخش و «باركد» از مصطفي كيايي در بازار فيلم بود.

ضمن اينكه فرشته طائرپور كارگاه آموزشي تهيه كنندگي را در دانشكده سينما و تئاتر و محمدعلي سجادي كارگاه آموزشي تكنيك هاي كارگرداني، همايون اسعديان كاركاه آموزشي تجربيات كارگرداني و گيوم دوسي تهيه كننده فرانسوي به همراه ايرج تقي پور كارگاه آموزشي تهيه كنندگي را در فضاي باز طبقه هفتم پرديس سينمايي چارسو برگزار كردند.

فيلم اروند براي اولين بار در جشنواره جهاني فيلم فجر با حضور شماري از عوامل اين فيلم از جمله بهرام رادان در سالن اصلي پرديس چارسو اكران شد. پوريا آذربايجاني پس از اكران اين فيلم كه در باره شهداي غواص است به سوالات بعضي از مخاطبان پاسخ داد.

وي در مورد ساخت اين فيلم گفت: من فيلم‌سازي را با دستياري رسول ملاقلي‌پور آغاز كردم و هميشه تمايل به نوشتن فيلمي درباره جنگ داشتم؛ تا اينكه اين فيلمنامه را نوشتم و آقاي مهدي داوري، تهيه‌كننده متن را ديد و از آن خوشش آمد و ساخته شد.

اكران اين فيلم پاي بعضي از هنرپيشه هاي سينماي ايران را هم به جشنواره جهاني فيلم فجر باز كرد و طناز طباطبايي، پانته آ پناهي ها، مهرداد صديقيان، و سعيد آقاخاني در كاخ جشنواره ديده شدند.

اما كارگاه هاي آموزشي جشنواره را كه به نام دارالفنون و با حضور حدود 100 جوان علاقمند به سينما برگزار مي شود، روز جمعه حوالي ساعت 9 فرشته طائرپور در دانشكده سينما و تئاتر آغاز كرد و درباره تهيه كنندگي گفت: تهيه كننده بايد بداند براي چه كسي فيلم مي‌سازد؛ كاري كه سينماي هند به خوبي انجام مي‌دهد و موفقيتش را مديون آن است.

در ادامه محمدعلي سجادي در كارگاه آموزشي تكنيك هاي بازيگري گفت: از هر فيلمي با هر كيفيتي مي توان نكته اي ياد گرفت. اينكه چرا يك فيلم خوب نيست يا خوب است. اينكه به طور كلي فلان ژانر را نمي پسنديد نبايد مانع از يادگيري شود. بلكه در تماشاي فيلم بايد ببينيد چقدر يك فيلمساز در بيان معنا موفق است. از زمان بروز ايده تا زماني كه به فيلم تبديل مي شود چه مسيري را پيش مي برد.

همزمان با برگزاري اين كارگاه ها چهار سالن پرديس سينمايي چارسو در سانس هاي مختلف براي اكران 25 فيلم (مجموع فيلم هايي كه روز جمعه به نمايش در آمد) مرتب پر و خالي مي شد. جاي اكران يك فيلم در بازار فيلم يعني فيلم «آخرين بار كي سحر را ديدي» ساخته فرزاد موتمن با فيلم «باركد» براي پخش در بازار فيلم ساعت 14:10 عوض شد و علاقمندان بعضي فيلم ها را از جمله «لانتوري» از رضا درميشيان و «آن» از نائومي كاواسه محصول ژاپن، فرانسه و آلمان ايستاده يا نشسته روي صندلي هاي اضافي در سالن ها تماشا كردند.

هر چند نبايد اين نكته را فراموش كرد كه چهار سالن اصلي پرديس سينمايي چارسو كه محل كاخ جشنواره است در مجموع كمي كمتر از يكهزار نفر ظرفيت دارد و سالن اصلي آن شايد حدود ششصد نفر گنجايش داشته باشد كه بيشتر به فيلم هاي بازار فيلم كه اغلب ايراني هستند و فيلم هاي بخش مسابقه اصلي، اختصاص يافته است.

همزمان با علاقه تماشاچيان براي تماشاي فيلم ها، همايون اسعديان كارگردان مطرح ايراني كارگاه آموزشي خود را برگزار كرد و گفت: كارگرداني از انتخاب فيلمنامه شروع مي شود و با انتخاب عوامل خوب از بازيگر و طراح صحنه و صدابردار گرفته تا بقيه موارد ادامه پيدا مي كند. اين موضوع شامل حال انتخاب بازيگر هم مي شود. گاهي برخي كارگردان ها بر اساس بازيگر خاصي فيلمنامه اي را مي نويسند اما به دلايل مختلف نمي توانند از آن بازيگر استفاده كنند و مجبور مي شوند بازيگر ديگري را انتخاب كنند كه به هيچ وجه به نقشي كه داشته اند نمي خورد. اما آنها مي خواهند به هر اجباري كه شده آن فرد را كه 180 درجه با تصويري كه داشته اند متفاوت است تغيير دهند و به ذهنيت خودشان نزديك كنند.

عصر روز جمعه همچنين جشنواره شاهد حضور بعضي از هنرمندان و مسئولان عرصه سينما نيز بود. فريد فرخنده كيش مدير عامل انجمن سينماي جوان سري به كاخ جشنواره زد. حضور او توجه جوانان مشتاق سينما را جلب كرد و مدتي با او گفت وگو كردند. مريم بوباني، بازيگر و شهرام مكري كارگردان نوگراي سينماي ايران، همچنين جميشيد هاشم پور به مناسبت نمايش فيلم «هاري» و ناصر هاشمي براي نمايش فيلم برادرم خسرو نيز، عبدالله اسكندري چهره پرداز و استاد گريم ايران و اميرحسين علم الهدي مدير اجرايي و دبير شوراي سياستگذاري گروه سينمايي هنر و تجربه از ديگر كساني بودند كه در روز سوم در كاخ جشنواره ديده شدند.

حضار در كاخ جشنواره مانند روزهاي پيشين دقايقي نيز از موسيقي زنده اي كه در طبقه پنجم نواخته مي شد استفاده مي كردند و بازار عكس هاي سلفي و عكس با نمايشگاه عكس فيلم هاي ايستاده در غبار و گاه در طبقه هفتم داغ بود.

مسئولان برگزاري جشنواره البته براي مهمانان خارجي در سومين روز برنامه هاي ديدار از مدرسه دارالفنون و بازديد از مجموعه كاخ گلستان را هم تدارك ديده بودند كه در ساعات بين اكران فيلم ها و برگزاري كارگاه هاي آموزشي اين ديدارها هم ميسر شد.

اما آخرين كارگاه آموزشي روز جمعه را گيوم دوسي و ايرج تقي پور برگزار كردند.

دوسي كه تهيه كنندگي را غير از فرانسه در گرجستان و تركيه تجربه كرده است در جواب به اين سوال كه فيلم جهاني چه فيلمي مي تواند باشد گفت: هرچه فيلم بومي تر و خاص تر باشد جهاني تر مي شود. تغيير واقعيت ها و نگاه هاي بومي براي گول زدن آدم هاي خارجي ايده خوب و درستي نيست. شما در منطقه اي خاص زندگي مي كنيد و لازم نيست اين روش ها را به كار بگيريد.

دومين دوره جشنواره جهاني فيلم فجر از اول تا ششم ارديبهشت در پرديس سينمايي چارسو در دو بخش رقابتي و چهار بخش غيررقابتي برگزار مي شود.

بخش رقابتي يا همان مسابقه آن به نام «سينماي سعادت» (مسابقه بين الملل) با 12 فيلم خارجي و 3 فيلم ايراني و بخش «پانوراما» (كشورهاي آسيايي و جلوه گاه شرق) با 12 فيلم خارجي و 3 فيلم ايراني ميزبان علاقمندان است. در مجموع 21 فيلم خارجي و 5 فيلم ايراني در اين بخش ها به نمايش در مي آيد.

در فضاي غيررقابتي جشنواره نيز چهار بخش تدارك ديده شده كه از جمله آن «جام جهان نما» با 10 فيلم خارجي، «نمايش هاي ويژه مستند»، «مرورها و بزرگداشت ها» با شش فيلم از سينماي فرانسه و «دارالفنون» كه برنامه هاي دانشجويي، كلاسي هاي درس اساتيد، كارگاه آموزشي و هم انديشي است.

اصغر فرهادي، مجيد برزگر، فرزاد موتمن، مهران كاشي و محمود كلاري از جمله اساتيد بخش دارالفنون هستند؛ همزمان با اين فيلم ها بازار فيلم نيز در پرديس چارسو با حضور شركت هاي فيلمسازي و پخش كننده هاي ايراني و خارجي برقرار است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس