من براي تمام آدم‌هايي که جانشان را کف دستشان گرفته و جلوي دشمن ايستادند تا من و خانواده‌ام بتوانيم در امنيت زندگي کنيم، احترام و ارزش قائل هستم. بنابراين اين هم خودش انگيزه‌اي بسيار قوي براي من بوده است.

گروه فرهنگی مشرق - کارگردان فیلم سینمایی «اروند» گفت:دستياري براي رسول ملاقلي‌پور امتيازات زيادي براي من داشته است و هميشه افتخار مي‌کنم که سينما را از ايشان ياد گرفته‌ام. بنابراين دستياري براي ملاقلي‌پور بدون شک انگيزه بزرگي براي من بوده که در اين ژانر کار کنم. اميدوارم در درجه اول پيش او روسفيدبوده و کارم را به درستي از او ياد گرفته باشم.

 روز جمعه در سومین روز از برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فجر، فیلم سینمایی «اروند» نخستین اکران جشنواره‌ای خود را پشت سر گذاشت. فیلمی که توانست بسیاری از مخاطبان جشنواره را تحت تاثیر قرار داد. فیلمی که جزو نخستین آثار سینمای ایران در رابطه با شهدای غواص است و به گواه کسانی که آنرا دیدند آذربایجانی موفق شتده اثری قابل اعتنا در ارتباط با این قهرمانان خلق کند.

*سال گذشته در بخش ملي جشنواره فيلم فجر، فيلم‌هايي که به زعم خيلي‌ها ممکن است ارزشي تلقي شوند، سهم اندکي داشته‌اند. حتي فيلم شما «اروند» هم به اين بخش از جشنواره راه پيدا نکرد. فکر مي‌کنيد با وجود اين موارد، «اروند» در بخش بين‌الملل شانس ديده شدن دارد؟

فيلم‌برداري «اروند»، 9 بهمن تمام شد، بنابراين هيچ امکاني وجود نداشت که بتوانيم فيلم را به جشنواره برسانيم. حتي وقتي 30 دقيقه از فيلم آماده شد، يک نسخه از آن را به جشنواره ارائه داديم ولي هيچ‌کس از آن نسخه سر در نياورد. در نتيجه فيلم ما به دليل اين‌که آماده نمايش نشده بود، نتوانست به بخش ملي راه پيدا کند. اما در مورد بخش دوم سوال‌تان که گفتيد چرا فيلم‌هاي ارزشي در بخش ملي جشنواره فجر مورد توجه قرار نگرفتند، متاسفانه به دليل اين‌که مشغول تکميل «اروند» بودم، نتوانستم فيلم‌ها را در جشنواره دنبال کنم و نمي‌توانم درباره فيلم‌هايي که نديده‌ام، اظهار نظر کنم. ولي وقتي فيلمي مثل «ايستاده در غبار» در جشنواره مورد توجه قرار گرفته است، يعني به فيلم‌هاي ارزشي  توجه کرده و بها داده است. چون «ايستاده در غبار» به هر حال يک فيلم دفاع مقدسي است. من هنوز موفق نشده‌ام «ابد و يک روز» را ببينم ولي تقريبا همه آدم‌هايي که فيلم را ديده‌اند، مي‌گويند که فيلم خوبي بوده است، بنابراين به نظر مي‌رسد امسال جشنواره ملي فجر به فيلم‌هايي که واقعا خوب بودند، جايزه داده است. اين‌که ارزشي هستند يا غير ارزشي يک فاکتور ديگر است، اصولا قائل به اين نيستم که فيلم‌ها بابت موضوعشان بخواهند مورد اهميت قرار بگيرند. حتي خودم هم الان «اروند» را ساخته‌ام که فيلمي ارزشي تلقي مي‌شود و به جشنواره فجر يا هر جشنواره ديگري حق مي‌دهم که اگر از فيلمم خوشش نيامد و احساس کرد کيفيت لازم را ندارد، آن را کنار بگذارد. معمولا به تصميم‌گيرنده‌هاي جشنواره‌ها حق مي‌دهم که فيلمي را انتخاب کنند يا نکنند؛ چه آن فيلم ارزشي باشد چه نباشد.

اميدوارم پیش رسول ملاقلي‌پور روسفيد باشم

*با توجه به موضوع فيلم فکر مي‌کنيد، مخاطبان غير ايراني بتوانند با «اروند» ارتباط برقرار کنند؟

بخش‌هايي از روايت «اروند» در دوران دفاع مقدس مي‌گذرد و در اين فيلم صحنه هايي از جنگ وجود دارد، بخش‌هايي هم در تهران امروز مي‌گذرد. چون جريان سيال ذهن داريم، زمان مدام در رفت و آمد است. «اروند» فيلمي بسيار انساني است. از اين بابت فکر مي‌کنم مخاطب غير ايراني هم به خوبي مي‌تواند با فيلم ارتباط برقرار کند. «اروند» در ژانر دفاع‌مقدس دسته‌بندي مي‌شود و من هم از اين موضوع خيلي خوشحالم، ولي شبيه خيلي از فيلم‌هايي که در اين شاخه دسته‌بندي مي‌شوند، نيست. از اين بابت به نظرم مخاطب بين‌المللي هم کاملا مي‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

اميدوارم پیش رسول ملاقلي‌پور روسفيد باشم

*«اروند» سومين کار سينمايي شما محسوب مي‌شود. آيا پيشينه‌اي که در زمينه دستياري با رسول ملاقلي‌پور داشتيد، شما را راغب به کار در ژانر دفاع مقدس کرد يا دلايل ديگري هم وجود داشته است؟

دستياري براي رسول ملاقلي‌پور امتيازات زيادي براي من داشته است و هميشه افتخار مي‌کنم که سينما را از ايشان ياد گرفته‌ام. بنابراين دستياري براي ملاقلي‌پور بدون شک انگيزه بزرگي براي من بوده که در اين ژانر کار کنم. اميدوارم در درجه اول پيش او روسفيد بوده و کارم را به درستي از او ياد گرفته باشم. البته اين‌که در ژانر دفاع‌مقدس کار کنم، فقط و فقط بخاطر دستياري براي ملاقلي‌پور نبوده است؛ بلکه من براي تمام آدم‌هايي که جانشان را کف دستشان گرفته و جلوي دشمن ايستادند تا من و خانواده‌ام بتوانيم در امنيت زندگي کنيم، احترام و ارزش قائل هستم. بنابراين اين هم خودش انگيزه‌اي بسيار قوي براي من بوده است.

اميدوارم پیش رسول ملاقلي‌پور روسفيد باشم

*در اين فيلم سعيد آقاخاني براي دومين بار حضور در نقشي جدي را تجربه کرده است، به نظرتان اين بار هم مثل دفعه قبل نقش‌آفريني او با استقبال رو‌‌به‌رو مي‌شود؟

به نظرم سعيد آقاخاني فوق‌العاده است. او بسيار بازيگر خوب، منعطف و از همه مهم‌تر اين‌که بازيگر همراهي است. او تمام تلاشش را از زمان پيش‌توليد تا زمان فيلمبرداري مي‌کند تا آن اتفاقي را که بايد بيفتد به درستي اجرا کند. با تمام وجود انرژي مي‌گذارد و نتيجه آن فوق‌العاده است. به عنوان کارگردان از همکاري با آقاخاني خيلي لذت بردم و نتيجه اين همکاري را خودم خيلي دوست دارم. هر کسي هم فيلم را ديده از بازي سعيد خوشش آمده است. فکر مي‌کنم اين دفعه به طور خيلي جدي‌تري نسبت دفعه قبل بازي سعيد آقاخاني ديده شود و مورد استقبال عمومي قرار بگيرد.


اميدوارم پیش رسول ملاقلي‌پور روسفيد باشم

*با توجه به شناختي که روي داوران بخش بين‌الملل، به خصوص مجيد مجيدي و ناصر تقوايي داريد، فکر مي‌کنيد چه بازخوردي نسبت به «اروند» داشته باشند؟

خيلي خوشحالم داوران ايراني اين جشنواره اين دو بزرگوار هستند.هر دو اين فيلمسازان جزو افتخارات سينماي ايران محسوب مي‌شوند و ممکن است هر کدام از اين دو کارگردان پيشکسوت بعضي فيلم‌هاي بيشتر خوش‌شان بيايد و از يک فيلم‌هايي کمتر، ولي من افتخار مي‌کنم که آن‌ها جزو داوران اين دوره از جشنواره هستند. نمي‌دانم از فيلم خوششان مي‌آيد يا نه ولي فکر مي‌کنم کاملا منصفانه روي فيلم‌ها نظر خواهند داد. هيچ‌کدام از اين دو بزرگوار درگير حواشي‌ مربوط به داوري فيلم‌ها نمي‌شوند و مطمئنا به‌خاطر سياست خاصي فيلمي را انتخاب نخواهند کرد، بنابراين از اين نظر مطمئن و خوشحال هستم.

اميدوارم پیش رسول ملاقلي‌پور روسفيد باشم

*چرا مخاطب نبايد ديدن «اروند» را از دست دهد؟


آذربایجانی در پاسخ به این سئوال خبرنگار صبا گفت: «اروند» فيلمي بسيار انساني است و در دل قصه، ماجرايي مطرح مي‌شود که خيلي ملي است حتي اين ماجرا مي‌تواند ابعاد جهاني هم پيدا کند. همين اتفاق باعث مي‌شود مخاطب با فيلم ارتباط برقرار کند و هرکسي که فيلم را مي بيند حتما ديدن آن را به آدم‌هاي ديگر توصيه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس