یک دیپلمات ارشد غربی مدعی شده مذاکرات بین‌المللی سوریه در صورت توقف، دست‌کم تا یک سال دیگر آغاز نخواهد شد.

به گزارش مشرق، یک دیپلمات ارشد غربی روز چهارشنبه خاطرنشان کرده مذاکرات سوریه در صورتی که متوقف شوند ممکن است دست‌کم تا یک سال دیگر آغاز نشوند. 

به گزارش رویترز، این دیپلمات با یادآوری اینکه واشنگتن در ماه‌های آینده در تب و تاب برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روبرو خواهد بود گفت: «اگر این مذاکرات الان به پایان برسند، برای دست‌کم یک سال پرونده‌شان بسته شده... روس‌ها با بهره‌گرفتن از خلاً آمریکا، حرفشان را به کرسی خواهند نشاند.»

مقام مورد استناد رویترز که خواسته نامش فاش نشود، علاوه بر این به تشریح سناریویی برای شکست مذاکرات پرداخته که حاضران در گفت‌وگوهای ژنو سعی دارند از وقوع آن جلوگیری کنند. وی می‌گوید: «سه میلیون نفر بیشتر پناهنده و هزاران نفر بیشتر کشته خواهند شد. اگر همه‌مان ژنو را ترک کنیم، چشم‌اندازی برای ادامه این فرایند نمی‌بینم.»

هیئت معارضان تحت حمایت عربستان سعودی روز دوشنبه با متهم کردن دولت سوریه به نقض آتش‌بس در این کشور اعلام کرد مشارکت در گفت‌وگوهای ژنو را معلق کرده است. 

دور جدید این مذاکرات که به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری سازمان ملل متحد میان دولت سوریه و مخالفان این کشور برگزار می‌شود از 25 فروردین در ژنو سوئیس آغاز شد. 

سازمان ملل متحد در این دور از مذاکرات طرحی برای باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت در دوره انتقال سیاسی را مطرح کرد. مطابق این طرح، اسد قرار بود به عنوان رئیس‌جمهور در قدرت بماند، اما سه معاون وی از نماینده‌های مخالفان باشند. 

معارضان سوری، ضمن متهم کردن سازمان ملل به جانبداری از دولت سوریه، این پیشنهاد را نپذیرفتند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس