کد خبر 557898
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

رئیس جمهور مصر امروز جمعه ضمن دفاع از توافق قاهره و ریاض برای واگذاری دو جزیره تیره و صنافیر به طرف سعودی، تاکید کرد که این دو جزیره متعلق به غیر است.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه های خبری مصر، عبدالفتاح السیسی طی اظهاراتی در جریان بازدید از پروژه احداث شهرک جبل الجلاله واقع در منطقه دریای سرخ گفت: دو جزیره تیران و صنافیر در بخش دیگری از این ساحل قرار دارد اما زمینی است که به غیر تعلق دارد، سرزمین ما اینجاست و ما بایستی آن را آباد کرده و از آن حفاظت کنیم.

وی اظهار داشت: قدرت تنها نظامی نیست بلکه اقتصادی، علمی و فرهنگی نیز هست.
السیسی افزود: در پرتو شرایط کنونی، ما هیچ چیزی جز جوانان مصر نداریم و باید این جوانان را به خوبی برای رویارویی با آینده آماده کنیم.

هفته گذشته در جریان سفر ملک سلمان به قاهره، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر توافق موسوم به ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان را امضا کردند که به موجب آن دو جزیره موجود در دریای سرخ داخل آبهای منطقه ای عربستان قرار گرفت. این درحالی است که این دو جزیره ده ها سال تحت حاکمیت مصر بودند.

بازداشت 67 معارض دولت مصر

قاهره و چند استان مصر امروز جمعه شاهد برگزاری تظاهرات در مخالفت با واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی بود و در جریان این تظاهرات ها درگیری هایی بین تظاهرات کنندگان و معترضان به وقوع پیوست و همچنین 67 نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همچنین صدها معترض در برابر ساختمان اتحادیه روزنامه نگاران تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی امضای توافق قاهره و ریاض برای ترسیم مجدد مرزهای دریایی و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی را محکوم کردند.

تظاهرات کنندگان همچنین شعارهایی مبنی بر درخواست لغو این توافقنامه از جمله «ملت خواهان سرنگونی رژیم است» و «السیسی برو» را سر دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس مصر نیز سریعا مکان تظاهرات را محاصره کرده و سعی کردند تظاهرات کنندگان را پراکنده سازند.
در همین رابطه منابع امنیتی و معارضین گفتند که نیروهای امنیتی در قاهره و تعدادی از استان ها 67 نفر از تظاهرات کنندگان را بازداشت کردند.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در وزارت کشور مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی تا کنون در میدان مصطفی محمود و مسجد الاستقامه 12 نفر از تظاهرات کنندگان را بازداشت کرده اند.

این منبع اظهار داشت که دستگاه های امنیتی در حال اتخاذ تمامی تدابیر و اقدامات قانونی برای مقابله با تظاهراتی هستند که اخوان المسلمین برای برگزاری آن فراخوان داده است.

تجمع دها نفر در مقابل دیوان عالی قضایی

منابع مصری گزارش دادند که ده ها نفر از تظاهرات کنندگان در خیابان 26 جولای در مقابل دیوان عالی قضایی تجمع کردند.
بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی مصر پس از آنکه تمامی خیابان های منتهی به اتحادیه روزنامه نگاران را به منظور ممانعت از برگزاری تظاهرات در خیابان عبدالخالق ثروت بستند، مردم به برگزاری تجمع در برابر دیوان عالی قضایی روی آوردند تا توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان را محکوم کنند.

در همین رابطه وزارت کشور مصر در بیانیه ای از شهروندان خواست به دعوت برای برگزاری تظاهرات در اعتراض به توافقنامه ترسیم مرز دریایی با عربستان پاسخ مثبت ندهند.

در این بیانیه آمده است: وزارت کشور از شهروندان می خواهد که در دام دعوت های مغرضانه نیفتند و با هشدار درباره هرگونه تلاش برای قانون شکنی تاکید کرده است که در راستای مسئولیت خود در حفظ امنیت کشور، همه تدابیر قانونی قاطع را برای حفاظت از امنیت و ثبات اتخاذ خواهد کرد.

این بیانیه گروه اخوان المسلمین مصر را در پس پرده "دعوت های تحریک آمیز سازمان یافته ای" دانست که "هدف از آن، ایجاد هرج و مرج در برخی خیابانها و میادین و بهره برداری از این شرایط برای فراهم کردن زمینه برخورد بین شهروندان و دستگاههای امنیتی است".

گروهی از فعالان و جنبش های معارض از مردم خواسته اند که امروز (جمعه) در اعتراض به توافقنامه ترسیم مرزها که براساس آن دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان داده شد، تظاهرات کنند.

موضوع واگذاری جزایر تیران و صنافیر که در سفر هفته گذشته پادشاه عربستان به قاهره میان دو کشور توافق شد، با اعتراض های گسترده محافل سیاسی و مردمی مصری مواجه شده است.

سفر هیئت مصر به ژنو برای پیگیری مذاکرات سوریه

یک هیئت مرسی به ریاست «نزیه النجاری» معاون مدیر دفتر سامح شکری وزیر خارجه این کشور امروز جمعه عازم ژنو شد تا دور سوم گفت وگوها بین طرف های سوری را دنبال کند.

در بیانیه صادره از احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجه مصر آمده است که قرار است این هیئت امشب با نمایندگان معارضین سوریه و نیز تعدادی از فرستادگان کشورهای عضو گروه حمایت از سوریه دیدار کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    بدبختی هستند امثال این عروسک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس