تیم بارسلونا که در فصل گذشته فاتح سه‌گانه شد و این فصل را هم با نشاط و قدرت آغاز کرد، به ناگاه در چند هفته اخیر دچار تزلزل و افت محسوس شد. کارشناسان 10 علت برای بروز این افت و افول متصور شده‌اند.

گروه ورزشی مشرق - حال بارسلونا تا چند روز پیش اصلا مساعد نبود و با دو برد اخیر خود که با گلباران لاکرونیا و خیخون به پایان رسید تا حدی از بحران خارج شد اما همچنان قهرمانی خود را در لالیگا در خطر می بیند.

آبی‌اناری‌ها که تا قبل از ال کلاسیکو امید اول فتح لالیگا و کسب افتخار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بودند، از دیدار با رئال مادرید با زوال تدریجی روبرو شدند و سازه و ساختمان این تیم به طور محسوسی فرو ریخت. شاهد این قضیه، کاهش فاصله 13 امتیازی این تیم به یک امتیاز با دو حریف سرسختش در لالیگا و حذف از لیگ قهرمانان اروپاست. به راستی چه بر سر بارسلونا آمد که اینگونه ناگهانی دچار افت شد؟

گزارش زیر به بررسی چرایی این افول می‌پردازد. کارشناسان 10 علت برای بروز این افت و افول متصور شده‌اند:

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

1. عزیمت و کوچ ژاوی و پدرو پس از فصل درخشان گذشته: ژاوی بازنشستگی خود را اعلام کرد و پدرو هم ترجیح داد که با توجه به بی‌میلی باشگاه به استفاده از او و نیمکت‌نشینی‌اش به چلسی انگلستان برود. بدین ترتیب، نیمکت بارسلونا تقریبا در فقدان ستاره‌ها به سر برد و حقیقتا خریدهای مذکور و بازیکنان آکادمی، جایگزین خوبی برای این دو نبودند.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

2. آردا توران و الکس ویدال: این دو بازیکن پس از تمام شدن دوره محرومیت بارسلونا از خرید، در ماه ژانویه کاملا مجاز به بازی در بارسلونا بودند. اما انریکه در مقایسه با بازیکنان اصلی، به آنها بازی نداد و در 30 بازی بکار گرفته نشدند. در هر حال، این دو بازیکن یا مجال نشان دادن خود را نیافتند، یا در مقایسه با ستارگان تیم حرفی برای گفتن نداشتند، و یا در تمرینات کیفیت مطلوب را ارائه ندادند که به کار گرفته نشدند.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

3. عدم وجود جایگزین مناسب برای پدرو: پدرو رفت و بارسلونا در پنجره نقل و انتقالات زمستانی بر روی «نولیتو» مهاجم خوب اسپانیایی متمرکز شد اما به هر دلیلی توفیق به در خدمت گرفتن او نیافت. در نتیجه، بار سنگین این امر بر روی دوش لیونل مسی، نیمار، و لوئیز سوارز افتاد. خط حمله آنها تا سه هفته پیش بی‌نظیر عمل کرد اما خستگی و فشار صرف بر روی آنها می‌تواند یکی دیگر از دلایل افت بارسا باشد.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

4. ضعف در منطقه دفاعی: خط دفاع بارسلونا نسبت به فصل گذشته بسیار ضعیف‌تر عمل کرده است. در فصل گذشته متحمل 37 گل شد و در این فصل 51 گل. اگر گلهای MSN نبود چه بسا آبی و اناری ها الان در این جایگاه نبودند.

10 دلیل اصلی افت محسوس بارسلونا +عکس
۵. مصدومیت رافینیا آلکانترا: یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌شد برای بارسلونا رخ دهد، مصدومیت رافینیا در ماه سپتامبر در بازی مقابل رم و 6 ماه نیکمت نشین شدن وی بود. انریکه علاقه وافری به رافینیا دارد و از او در بازیسازی بهره بسیاری می‌برد. بارسلونا، در حال حاضر از یک بازیکن بسیار خوب بی‌بهره است. بازیکنی که پیوسته یک تعویض طلایی محسوب می‌شود.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

6. نیمکت‌نشین‌های نامطمئن: به نظر می‌رسد لوئیز انریکه اعتمادی به نیمکت‌نشین‌های خود ندارد. به استثنای سرجی روبرتو، او مجال چندانی به دیگر ذخیره‌های تیم نمی‌دهد که از آن دست می‌توان به ژرمی ماتیو، مارک بارترا، ساندرو، مونیرالحدادی، آردا توران، الکس ویدال، و توماس ورمایلن اشاره کرد.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

7. ناکارآمدی آکادمی و بدشانسی ناگهانی: لوئیز انریکه در این فصل بر روی 7 استعداد آکادمی متمرکز شد: خوآن کامارا، جرارد گومبا، آیتور، ویلفرد کاپتوم، رومرا، کارلوس آلنا، و سرگی سامپر. 6 تن از انها چندان به کار نیامدند و آخری از همه با استعدادتر بود اما ناگهان مصدوم شد و اکنون قادر نیست تا در خدمت تیم باشد. در همان دوره بروز این اتفاق برای این ستاره مستعد، دیگر استعداد بارسلونا یعنی «آلن هالوویچ» بطور قرضی به اسپورتینگ گیخون سپرده شده بود.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

8. خستگی مثلث MSN: در آغاز فصل، لوئیز انریکه با غرور تمام، مثلث موفق نوک پیکان حمله تیم خود را بهترین مثلث تهاجمی تمامی تاریخ فوتبال دانست. این ادعا گزاف بود و بسیاری از کارشناسان نپذیرفتند. مثلث آتشین دوام چندانی نیاورد و نیمار پس از مراسم بهترین بازیکن جهان، دچار افول شد. مسی نیز در چند بازی اخیر (ظاهرا به دلیل پرونده فساد مالی پاناما) دچار افت و افول شد.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

9. ضعف مدیریتی مدیر باشگاه: «بارتومئو» رییس باشگاه بارسلونا ثابت کرده که مدیریت بحران نمی‌داند. او، از زمان پیروزی‌اش در انتخابات تابستان گذشته، حتی نتوانست اسپانسر پیراهن بارسا را برای فصل بعد تضمین کند. از طرف دیگر، نتوانست نولیتو را به بارسلونا بیاورد و هنوز قرارداد را با نیمار تمدید نکرده است. او پس از کسب سه‌گانه فصل گذشته، آنچنان سرمست از قدرت بدست آمده بود که از اهمال انریکه غافل شد. بارتومئو، خیلی خوش شانس بود که انتخابات ریاست بارسلونا پس از کسب سه‌گانه برگزار شد وگرنه اکنون هیچ شانسی نداشت.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

10. اشتباهات لوئیز انریکه: وی، یکی از مقصرین اصلی است. انریکه، در این فصل نتوانست به خوبی از سیستم چرخشی مثلث MSN استفاده ببرد و تعویض‌هایی چون آردا توران و رافینیا را هم در بدترین لحظات و یا بدون آمادگی بکار گرفت. وی، در زمان بحران عملا مستاصل عمل می‌کرد و در شکل‌گیری افول امروز، یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را دارد.

چرا بارسلونا این روزها اینگونه است؟

به گزارش مشرق، بارسلونا هرچند با دو برد اخیر ظاهرا از بحران خارج شده و همچنان صدرنشین لالیگاست و با برد در 3 بازی باقیمانده می تواند قهرمانی خود را تکرار کند، اما یک لغزش از سوی مردان انریکه باعث می شود اتلتیکو و رئال را بالای سر خود ببینند. شاید حضور این دو رقیب در نیمه نهایی لیگ قهرمانان یک امتیاز مثبت برای کاتالان ها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بیژن ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 1
    عالی بود. منطقی و مستدل. احسنت به این کارشناسان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس