عصر امروز باشگاه ادبی فارس، با حضور جمع زیادی از نویسندگان و شاعران انقلاب اسلامی افتتاح شد.

به گزارش مشرق، آئین افتتاحیه «باشگاه ادبی فارس»،‌ با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*موسوی: «‌باشگاه ادبی فارس»به عنوان مکمل خدمت به فرهنگ کشور افتتاح شد

سیدنظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در این مراسم و با اشاره به حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: غلامعلی حداد عادل یکی از انگیزه‌ها و پشتوانه‌های جریان مؤمن انقلاب در این سال‌ها بوده‌اند به خصوص در جاهایی که نیاز داشته‌ایم ایشان از حمایت کرده و به پشتوانه ایشان دلگرم شده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به «باشگاه ادبی فارس» گفت: این باشگاه گامی است به کمک و ادب ایرانی و میزبان اصلی این برنامه شاعران و نویسندگان هستند که با قدم‌های خود پیش از این عصرانه‌های ادبی فارس را مزین و منور کردند در طول 4 سالی که از برگزاری عصرانه‌های ادبی می‌گذرد قدم های خوبی برداشته شده و در این روزگار که کمتر به ادبیات پرداخته می‌شود شمعی افروخته شده تا به واسطه آن خدمتی صورت گیرد تا صدا و نوای هنرمندان در سطح جامعه طنین‌انداز شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت‌: تشکیل «باشگاه ادبی فارس» به معنای خدشه وارد کردن به سایر مؤسسات نیست در حالی که کارهای قوی و خوبی در دیگر مؤسسات مانند حوزه هنری، شهرستان ادب و ... صورت می‌گیرد که انصافاًَ باید مورد تقدیر قرار گیرد اما به نظر می‌رسد این دریای ادبی و فرهنگی ظرفیت دارد که در گوشه گوشه کشور مجامعی شکل گیرد تا همه از آن بهره ببرند.

او اضافه کرد: در گذشته هر خانه ایرانی سرایی برای پرداختن به ادبیات و شعر بوده است شعر و ادبیات با اجزای جامعه ایرانی عجین بوده‌اند و این باب گشوده بود. اما در این سال‌ها به آن بی‌مهری شده است وب ه تدریج به سمت و سویی می‌رود که بیشتر تبدیل به یک کالای لوکس شده است.

موسوی در ادامه با اشاره به سخنان قبلی خود گفت:‌ شاید همین امر موجب شد که خبرگزاری فارس هم در کنار سایر جریان‌های موثر قرار بگیرد تا بتواند این مسیر را تقویت کند و عصرانه‌های ادبی که نمادی بر این فعالیت است. دغدغه‌ای که برخی دوستان داشتند این بود که نباید تنها در بزرگداشت شاعران متوقف شد و همین سبب شد تا در گام بعدی اقدام به راه‌اندازی این باشگاه کنیم. در این گام در نظر داریم تا دست به انتقال تجارب پیشینیان به نسل‌های جوان بزنیم. باز هم تأکید می‌کنم که فعالیت‌های خوبی در سایر نهادها که وظیفه ذاتیشان توجه به ادبیات است صورت گرفته اما به نظرم ظرفیت این حوزه بیش از آن چیزی است که تا امروز انجام شده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ با صاحب نظران مطرح شد که محفلی تدارک دیده شود که استعدادهای جوان نیز وارد این جریان شوند و پرورش پیدا کنند و در حوزه شعر و داستان تقویت شوند. مانند همان فعالیتی که ما در حوزه رسانه پیش از این در باشگاه خبری توانا انجام داده‌ایم و به واسطه آن تجربیات بزرگ رسانه را به نسل جوان منتقل کردیم.

وی گفت:‌برگزاری نشست‌های این چنینی در رسانه‌ها بی‌ربط نیست چون در گذشته روزنامه‌ها نیز برای مثال صفحات ادبیشان تبدیل به یک محفل ادبی می‌شده است. همچنین صفحات فکری برخی روزنامه‌ها زمینه‌ساز تبدیل شدن آن روزنامه به خاستگاه یک اندیشه می‌شده است.

موسوی در پایان گفت:‌البته ما داعیه‌دار این نیستیم که می‌خواهیم پا در کفش نهادهای متولی کند بلکه به عنوان یک مکمل در این مسیر وارد شده‌ایم تا خدمتی به فرهنگ کشور کرده باشیم و به واسطه آن نسل پیشین ما با نسل جوان روبه‌رو شوند و جوانان از تجربه‌های پیشینیان بهره گیرند و ثمرات این نشست‌ها در خدمت نظام و انقلاب قرار گیرد.

* برخی می‌خواهند انقلابی بودن را از ادبیات بگیرند

حسین قرایی دبیر باشگاه ادبی فارس، در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ مرحوم قیصر امین‌پور به همراه رفقایش در حوزه هنری ادبیاتی به نام ادبیات انقلاب اسلامی درست کردند در حالی که امروز خیلی‌ها می‌‌خواهند انقلابی بودن را از ادبیات بگیرند که تنها راه مبارزه با این اتفاق تمکین بزرگان است.

وی افزود:‌در دیدار شاعران با رهبر انقلاب لحظاتی که به محضر ایشان رسیدم عرض کردم که مشغول تدوین کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی هستند که آقا فرمودند کتاب را آورده‌ای تا من هم بخوانم در حالی که همین مسئله را به بسیاری از مدیران گفتم و هیچ واکنشی نشان ندادند.

قرایی گفت:‌اگر تمام ادبیات انقلاب را با هم ببینیم پازل شکوهمندی را شکل داده‌ایم که تمام سلایق ادبی را پای کار می‌کشد و ما در عصرانه‌های ادبی فارس در طول این 4 سال به این نکته توجه کرده‌ایم. هر چند شاعران انقلاب این روزها در مظلومیت به سر می‌برند البته ادبیات داستانی انقلاب نیز در مظلومیت به سر می‌برد و این را باید در حرف‌های نویسندگان دید و شنید. این شاعران و نویسندگان هستند که در فرهنگ، امنیت ملی ما را تأمین می‌کنند و باید به آنها توجه کرد اما کسی به این چاه‌های نفت ما توجه نمی‌کند.

او در پایان گفت:‌ رهبر انقلاب وقتی می‌گوید جناح مؤمن فرهنگی یعنی به برخی از چهره‌های قدیمی دیگر امیدی ندارد و جوان‌ها باید کاری بکنند نقد ادبی، داستان، شعر و تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی 4 حوزه‌ای هستند که در «باشگاه ادبی فارس» آن را پیگیری خواهیم کرد.

*حدادعادل: باشگاه ادبی فارس ترکیبی از ادبیات فارسی و اطلاع‌رسانی است

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت علی (ع)‌ اظهار داشت: یکی از وجوه بارز شخصیت حضرت علی (ع) فصاحت در کلام و بیان است که نهج‌البلاغه گواه این مدعا است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه زبان و ادبیات فارسی را برای یک ملت سرمایه بزرگ دانست و اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی برای ملت‌ ما یک سرمایه‌ای است که قابل مقایسه با بسیاری از آنچه دیگران آن را سرمایه می‌دانند، نیست.

به گفته حدادعادل وقت صحبتی از ایران ما می‌شود سرزمین وسیعی را در نظر می‌گیریم با جنگل، دریا، کویر، معدن، خاک و هوایش و یکی از سرمایه‌هایی که باید هنگام تصویر ملت ایران، ایران ایرانی در نظر بگیریم زبان و ادبیات فارسی است.

وی در ادامه زبان فارسی و ادبیات فارسی را در مقام تمثیل مثل رستنی‌ها و بوبیدنی‌هایی که کشور دانست و متذکر شد: ایران را با همه آنچه در ایران است از جنس گیاه، نبات و... تصور کن یک زیست‌بوم طبیعی در نظر بگیریم خواهید دید در بیابان‌های بوته‌های وحشی رشد می‌کند اما در مزرعه‌ها دهقانان حبوبات و غلات می‌کارند و در باغ‌ها میوه؛ باغبان‌ها گلستان بوستان ایجاد می‌کند عیناً این مثال را برای زبان فارسی هم می‌شود تصور کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه زبان معمولی شبیه آن مزرعه‌ای است که می‌کارند توضیح داد: زبان معمولی شبیه همان مزرعه است قصد زینت و زیبایی ندارد ولی آن غذای یک ملت می‌‌شود. این شبیه همان زبان رسمی، طبیعی، عادی و مشترک است؛ باغبان‌هایی که گل می‌کارند زیبایی می‌بخشند شاعران و ادبیان هم اینگونه هستند.

حدادعادل در ادامه سخنان خود به وجه تمایز ادبیات با زبان اشاره و توضیح داد: فرق ادبیات با زبان این است که ادبیات جنبه هنری زبان است. همانطور که باغبانی جنبه هنری کشاورزی است.

این مقام مسئول اهمیت این زیست‌بوم زبانی و ادبی را اینگونه تشریح کرد و گفت: پس از توجه به تمام موارد مذکور باید موضوع مدیریتی را نیز در نظر گرفت در دستور زبان‌ گفته می‌شو در صرف فعل سه زمان گذشته ، حال و آینده داریم. هر جریانی تا وقتی می‌تواند امتداد و استمرار داشته باشد که این زمان‌ها را با هم داشته باشد. یک کارخانه‌دار و مدیر یک کارخانه باید فکرش را متوجه این سه جنبه کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی محصول کارخانه، فرآیند تولید و انتظار حصول آنچه از فرآیند را که باید مدنظر یک مدیر باشد مورد توجه قرار داد و گفت: این سه بعد کار در هر جریان و فرآیندی قابل توجه است. در کار ادبیات انقلاب هم ما باید این سه جنبه کاشت، داشت و برداشت را در نظر بگیریم. این تأسیس باشگاه ادبی توسط خبرگزاری فارس به نظر من تأمین ضلع سوم این مثلث است که نیروهایی که باید برای آینده فعال باشند و با هنر، شعر و نویسندگی از این کشور و فرهنگ، استقلال و انقلاب آن دفاع کنند از این طریق شناخته شوند و در ادامه تشویق شده و متصل به افراد فعال شوند و از افراد پیشتاز پیروی کنند.

حدادعادل تأسیس این باشگاه ادبی را حرکتی ارزشمند در عرصه ادبیات برشمرد و ابراز امیدواری کرد: این حرکت مقدمه‌ یک حرکت بزرگتر باشد تا بهره‌برداری‌های ارزشمندی از آن صورت گیرد.

وی خبرگزاری فارس را در عالم سیاست به عنوان یک خبرگزاری پاسدار ارزش‌های انقلاب دانست و گفت: خبرگزاری فارس رسانه‌ای است که تعهد و تخصص را با هم دارد. نیروهایش فنی کار می‌کنند و ارزش‌های انقلاب را مورد حمایت دارد. در عرصه تخصصی نیز به لحاظ سرعت و صحت خبر کم نمی‌آورد و به لحاظ درستی عمل می‌کند. یکی از خصوصیات دیگر این خبرگزاری آن است که در اطراف این دایره مرکزی اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های ادبی را مورد توجه دارد.

حدادعادل به سابقه همکاری خبرگزاری فارس با فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جهت آموزش نگارش صحیح به دبیران این رسانه اشاره کرد و متذکر شد: در این همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی اساتید پیشکسوت خود را که برخی از آنها حدوداً 90 ساله هم بودند به همکاری طلبید و آموزش‌هایی را به نیروهای خبرگزاری فارس ارائه کرده است آنها بعضاً شاگردان ملک‌‌الشعرای بهار بودند که نیروهای جوان خبرگزاری فارس را تعلیم دادند. وقتی من با این اساتید صحبت می‌کردم خشنودی آنها را شاهد بودم و در پایان من سرافراز شدم از اینکه یک خبرگزاری انقلابی جوانانی را به ما معرفی کرده که باعث روسفیدی ما شدند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان خاطرنشان کرد: این باشگاه ادبی از نظر من می‌تواند ترکیبی از زبان و ادب فارسی و اطلاع‌رسانی باشد و معنایش آن است که دو بعد اطلاع‌رسانی و کار ادبی و فرهنگی را توأمان پی‌گیر است.

*قزوه: حضور در «باشگاه ادبی فارس» را ترجیح می‌دهم

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مزاسم ضمن اشاره به 9 سال بیماری احمد عزیزی و بستری شدن وی در بیمارستان اظهار داشت: شب گذشته ابوالفضل فرزند احمد عزیزی با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که در تهران سمینار پزشکی مغز و اعصاب در حال برگزاری است و ای کاش که حاضران در آن امکان آن را می‌یافتند تا نوازشی بر پدر داشته باشند و پس از 9 سال تشخیص و راه درمانی ایجاد شود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به شخصیت احمد عزیزی گفت: احمد عزیزی یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های ادبی نسل خود است، هر چند این روزها در بستر بیماری قرار دارد، ولی کتابش در بستر بیماری نیست.

وی در ادامه به اهمیت توجه به نسل جوان اشاره کرد و گفت: باید برای نسل جوان وقت گذاشت و آنها را تربیت کرد و جدی گرفته شوند. ما در حوزه هنری در استان‌های کشور، خودمان به مسئله تقویت نیروهای جوان توجه داریم.

قزوه در پایان گفت: هم‌زمان با این نشست، یک جلسه ضروری داشتم، اما من حضور در باشگاه ادبی فارس را ترجیح دادم تا بلکه به واسطه آن، احمد عزیزی‌ها تربیت شوند. در برنامه‌های ادبی خبرگزاری فارس، سراغ کسانی رفتند که فراموش شده‌اند و این ضریب دادن‌ها بسیار با اهمیت است.

*مودب: امیدوارم «باشگاه ادبی فارس» به ادبیات انقلاب کمک کند

علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب در بخشی از این مراسم گفت: نقش رسانه‌ها در میان نسل جوان انکارناپذیر است و تأثیری که آنها بر این نسل می‌گذارند بر کسی پوشیده نیست و ما این مسئله را در رسانه‌های روشنفکری می‌بینیم که آنها با وجود تکثرشان، یک حرف را تکرار می‌کنند و چیز دیگری برای بیان ندارند.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم این باشگاه ادبی بتواند به ادبیات انقلاب کمک کند و امیدوارم خبرگزاری‌ها خبرهایشان تبدیل به اثر شوند که این مسئله مهمی است.

*اسفندقه: باید مشخص شود کدام شاعران در قالب‌های فراموش شده گل‌ زده‌اند

مرتضی امیری اسفندقه گفت: در عالم ادبیات انقلاب ایران وقت آن فرا رسیده رصدی صورت بگیرد تا شاعران معاصری که در قالب‌های کهن ابداع و نوآوری داشتند مشخص شوند، گروهی باید پی‌گیر شوند که چه شاعرانی در قالب‌های فراموش شده گل زده‌اند همانند گل‌های بازی شهرآورد پرسپولیس و استقلال.

مرتضی امیری اسفندقه از شاعران کشورمان با اعلام اینکه نزدیک به 10 مجموعه شعر منتشر نشده دارد که 7 مجموعه را در آستانه قرارداد رفتم و 5 مجموعه اردیبهشت روانه بازار نشر خواهد شد، اظهار داشت: به زودی و در اردیبهشت‌ماه این 5 مجموعه شعر منتشر می‌شود.

وی در ادامه به برخی ابداع در عالم ادبیات اشاره کرد و افزود: اول اینکه باید راه تازه و بزرگی پیش پای شاعران قرار گیرد و دوم اینکه در قالب‌های هنری شاعران بتوانند سخن تازه‌ای بیاورند، آنچنانکه ملک‌الشعرای بهار در قالب قصیده توانست مضمون موضوع تازه‌ای را به رخ بکشد. در عالم ادبیات انقلاب ایران وقت آن فرا رسیده رصدی صورت بگیرد تا شاعران معاصری که در قالب‌های کهن ابداع و نوآوری داشتند مشخص شوند و نمود یاید این ابداع چه میزان بوده است. آیا شاعران انقلاب توانسته‌اند در قالب رباعی ابداع داشته باشند.

مرتضی امیری اسفندقه با قرائت دو نمونه از شعر قیصر پیرامون خانواده شهدا تصریح کرد: باید اینگونه پژوهش‌ها در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی علمی صورت گیرد. گروهی باید پی‌گیر شوند که چه شاعرانی در قالب‌های فراموش شده گل زده‌اند همانند گل‌های بازی شهرآورد پرسپولیس و استقلال.

محمود اکرامی‌فر نیز در این مراسم شعر خود که با مطلع یا علی گفتیم و عشق آغاز شد را برای حاضران خواند.

بابایی از جوانان علاقه‌مند ادبیات که یادداشتی را درباره احمد عزیزی که سال‌ها است روی تخت بیمارستان قرار دارد برای حاضران قرائت کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس