گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

رادیو فردا: آمریکا قصد ندارد فشارهای تحریمی را کاهش دهد/ دور جدید تمدید فعالیت مدیران بازنشسته در دولت/ 166 هزار صنعتگر ظرف 2 سال بیکار شدند/ افشای سناریو جدید سعودی‌ها برای یمنکیهان

سانسورچی‌های نسبتاً محترم!مگر سیف درباره برجام دروغ گفته است؟

رسانه‌های زنجیره‌ای در واکنش به تیتر نشریات اصولگرا از سخنان رئیس بانک مرکزی، به کاهدان زدند.

روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد در تیتر اول خود ذیل عنوان «دلواپسان زنجیره‌ای» نوشت: پنج رسانه مخالف دولت با تیتر و عکس مشابه به برجام حمله کردند.

اشاره این روزنامه به جمله «تقریباً هیچ چیز از 3 ماه اجرای برجام عاید ایران نشده» است که از سوی آقای سیف رئیس بانک مرکزی در سفر به آمریکا مورد تأکید قرار گرفته است. سایت اجاره‌ای انتخاب و برخی سایت‌های مشابه نیز گویا که کشف مهمی کرده باشند مدعی شده‌اند نشریات اصولگرا با این تیتر خاص «تقریباً هیچ» منافع ملی را زیر پا گذاشته‌اند.

این دستپاچگی در حالی است که همین رسانه‌های زنجیره‌ای، ارزیابی و قضاوت مهم رئیس بانک مرکزی (دیدبان اقتصادی کشور) درباره 3 ماه کارنامه برجام را سانسور کردند اما به جای اینکه درباره اقدام ضد حرفه‌ای خود توضیح بدهند با فرار به جلو جای شاکی نشسته‌اند که چرا خبر اظهارات صریح سیف را منتشر کرده‌اید گویی که به رسم همه بزک کنندگان آمریکا توقع داشته‌اند اظهارات مهم یک مقام مسئول اقتصادی به اطلاع مردم نرسد.

سیف در آمریکا گفته بود «3 ماه پس از اجرای برجام، تقریباً هیچ چیز عاید ایران نشده است... آنها ]آمریکا و غرب[ به الزامات خود عمل نکرده‌اند. نتیجه‌ای که ما انتظارش را داشتیم آن چیزی نیست که الان می‌بینیم. برای فعالیت‌های عادی بانکی هنوز شرایط لازم فراهم نشده است... توقع ما این بود که بعد از اجرایی شدن برجام ایران به اقتصاد جهانی وصل شود.

 متأسفانه چنین نشده است. ما باید نتایج ملموس برای ارائه به مردم خود در اختیار داشته باشیم... شرط زنده ماندن برجام این است که غرب به تعهدات خود عمل کند وگرنه برجام فرو خواهد پاشید... ایران 3 ماه پس از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده‌اش در خارج را ندارد».

در واکنش به سیاه‌بازی سایت انتخاب علیه روزنامه کیهان و دیگر نشریات اصولگرایان، مخاطبان این سایت کامنت‌های جالبی را زیر تحلیل انتخاب گذاشته‌اند از جمله؛

- زمانی که آقای روحانی افرادی مثل ایشان را رئیس بانک مرکزی کردند که دشمن ارزانی و کاهش قیمت دلار است و از اقتصاد فقط کاهش سود سپرده بانکی را بلد است و سیاستهای ایشان کشور را دچار رکود کرده باید انتظار این حرفها را هم داشت...

- یعنی باید یکی بذارن که «هر طوری» شده از برجام دفاع کنه؟ چرا نمی‌خایم واقعیت رو بپذیریم که برجام کارا نبوده و صورت مسئله رو پاک کنیم؟

- خوب دروغ گفتن مگه کو آثار برجام اصلاً شما یه نمونه مثال بزن که تحریمی برداشته شده اینهمه دروغ گفتین سوئیفت متصل شد جمع کنید بابا.

- عزیزانی که به این نظر رأی منفی دادند... خب مگه دروغ گفته این دوست عزیز (100)؟؟؟ اگه مثمر ثمر بود این لغو تحریمها خب ما هم دفاع می‌کردیم...

- قبل از هر چیز باید بگم من طرفدار روحانی و مخالف شدید دلواپسان هستم. این مورد که فرمودین خلاف امنیت ملی نیست و با حقیقت منافات داره واقعیت اینه که آمریکا اجازه استفاده از سیستم مالی خودش بر پایه دلار رو نمیده و اینه که نمیشه در این حوزه ورود کرد.
حوزه یورو هم رغبتی نداره.

مثل اینه که شما یه جنسی داشته باشی که خریدار نداشته باشه.

- و تلاش رسانه‌های خاص از جمله انتخاب و دوستانش در حال ماله کشی به قرارداد ننگین برجام البته میدونم اونقدر بزدلید که نظرات مخالف میلتونو انتشار نمیدید.

- جمع کنید بابا. اون همه امتیاز دادین.

- برجام کجاست دیگه... اخوی برو خودتو سیاه کن.


- خوب اگر دروغ است بگویید. قرار بود تحریم‌ها برداشته شود خوب هسته‌ای را دادیم و تحریم‌ها سرجایش است. این یعنی چه. غیر از شکست محض. خوب این نظر را بزنید تا خوانندگان هم نظر بدهند. دوستان غیر این است. اگر تحریم‌ها رفع میشد میشد دفاع کرد. آمریکا هر روز یه بامبول درمیاره حالا چی.

- دارم منفجر میشم این همه امتیاز دادیم آخرش هم سر بزنگاه سرمون کلاه رفت.

- خب اینها هم دارن حرفهای سیف رو منعکس می‌کنن دیگه یعنی چجوری دولت رو در زمینه دیپلماسی کمک کنن؟ بیان بگن سیف دروغ میگه خوبه؟ یا مثل شما گزینشی خبر بدن؟

سدهای ساخته شده اگر نبود سیل خسارت سنگینی بر جای می‌گذاشت

یک روزنامه زنجیره‌ای پس از مشاهده سیل ویرانگر اخیر در جنوب کشور اذعان کرد جنجال‌های منفی یکی دو سال اخیر علیه سدسازی در دولت قبل، بی‌ربط و ضد منافع ملی بوده است.

رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای و محافل شبه اصلاح‌طلب در چند سال اخیر با دستاویز قراردادن خشکسالی و خشکیدن برخی دریاچه‌ها، به تمسخر و تخطئه سدسازی در دولت قبل روی آورده بودند.

اما روزنامه اعتماد در این زمینه در سرمقاله‌ای نوشت: سیلی که روزهای گذشته در خوزستان و لرستان آمده است، در نوع خود بی‌نظیر و به تعبیر دقیق‌تر کم‌نظیر بوده است. شاید کسی تصویر دقیقی از میزان آبی که وارد رودخانه‌های خوزستان شده است نداشته باشد. وقتی که می‌گوییم 8000 متر مکعب آب در ثانیه وارد مخزن سد دز شده است، باید تصور روشنی از ماجرا به دست آورد، به بیانی دیگر در هر ثانیه به اندازه 90 دستگاه اتوبوس ولووی بین شهری آب داخل سد می‌شود! و این رقم بسیار بزرگی است، و باز برای اینکه تصویر روشن‌تری پیدا شود، حجم آب ورودی طی فقط یک روز آخر هفته گذشته به پشت سد دز به اندازه دو برابر حجم سد امیرکبیر کرج بود و معادل مصرف آب 4/5 ماه مردم تهران! روشن است که اگر این حجم آب در پشت سدها کنترل نمی‌شد، خسارت بسیار زیادی به مردم خوزستان وارد می‌کرد. یکی از بدترین این سیلاب‌های چند دهه اخیر سیلی بود که پیش از احداث سد کرخه آمد. رودخانه کرخه برخلاف رود کارون به نسبت رودخانه وحشی محسوب می‌شود و در حالی که آب معمول آن خیلی کمتر از کارون است، ولی در مواقع طغیان و سیل تا هزاران متر مکعب آب در ثانیه نیز در آن جاری می‌شود و همین موجب خسارت فراوان آن می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: لذا یکی از منافع مهم سدسازی را جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها می‌دانند. با توجه به حملات وسیعی که طی یکی، دو سال گذشته علیه سیاست سدسازی صورت گرفته بود، بارش‌های اخیر، این فرصت را فراهم کرد که وزیر نیرو به خوزستان و بازدید از سد دز رفت و معاون وی نیز از فرصت استفاده کرد و به مخالفان سدسازی پاتک زد تا در دفاع از منافع سدسازی چنین بگوید که: «با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده است، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز می‌شد. با بررسی عمیق در خصوص اثرات سیلاب خواهیم دید که این سدها علاوه بر اینکه در همین چند روز چندین میلیارد متر مکعب سیلاب را در خود ذخیره کرده‌اند، از بروز خسارت‌های مادی و انسانی در پایین دست رودخانه‌ها نیز جلوگیری به عمل آورده‌اند. در زمان آغاز یک طرح سدسازی و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار برای سدهایی که هم از نظر توجیه اقتصادی و محیط زیستی مورد تأیید هستند، انتقادهای فراوان غیر کارشناسی صورت می‌گیرد.

اما در مواقع بحران‌هایی اینچنین می‌توان دید که این اعتبارها اگر برای ساخت سد استفاده نمی‌شد، باید برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل هزینه می‌شد. «فقط یادآور می‌شود سدسازی صنعتی بزرگ در دنیاست و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.» نشریات زنجیره‌ای به همراه رسانه‌های بیگانه سعی کرده بودند از این نقطه قوت در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان حربه و نقطه ضعف علیه جمهوری اسلامی و کارنامه آن استفاده کنند.

خرده فرمایش‌های نامزد ناکام وزارت برای تغییر در دولت و مجلس

نامزد ناکام وزارت علوم خواستار برکناری و جابه‌جایی برخی وزرای کابینه شد. نجفی همچنین می‌گوید؛ بهتر است عارف به جای لاریجانی رئیس مجلس شود.

محمدعلی نجفی عضو سابق کارگزاران که اکنون عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور را یدک می‌کشد به روزنامه آفتاب یزد گفته است: اگر احساس کنیم که مثلاً معرفی آقای دکتر عارف به عنوان ریاست مجلس منجر می‌شود که اصولگرایان طرفدار آقای لاریجانی و طرفدار دولت به سمت جریان تندرو اصولگرا میل پیدا کنند به نظر من حتماً باید در آن تصمیم تجدید نظر کرد و در مورد آن دقت نمود.

 این مقدمه بحث بود اما در مورد مقایسه آقای دکتر عارف و آقای دکتر لاریجانی باید عرض کنم که به هر حال پیام رأی مردم این بود که آنها علاقه‌مند به یک نوع تغییر هستند که این تغییر حتی در سطح دولت و دستگاه‌های اجرایی هم هنوز مورد مطالبه است و همین طور در سطح مجلس، بنابراین انتخاب مجدد آقای دکتر لاریجانی به ریاست مجلس می‌تواند یک پیام ناامید کننده به مردم بدهد، چون مردم دلشان می‌خواهد حتی در سطح مجلس هم شاهد تغییر باشند.

در حالی که اصلاح‌طلبان فعلاً در اقلیت مجلس دهم هستند، وی ادامه می‌دهد: رأی مردم در انتخابات مجلس نشان دهنده خواست آنها برای تغییر است و این خواست آنها فقط در حد مجلس خلاصه نمی‌شود.

یعنی آنها انتظاردارند که در سطح دولت یا حتی خارج از دولت هم تغییراتی ایجاد شود، بنابراین من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به رأی مردم احترام بگذاریم و به آن توجه کنیم یکی از اقداماتی که باید در این راستا انجام شود، ترمیم کابینه است. حالا اینکه این ترمیم کابینه در کدام یک از وزارتخانه‌ها و در چه سطحی انجام شود بستگی دارد به صلاح دید آقای دکتر روحانی ولی من به عنوان کسی که از بیرون نگاه می‌کنم به مسائل جامعه و همین طور مسائل دولت، فکر می‌کنم که در این مرحله ترمیم کابینه به صلاح دولت است.

نجفی افزود: من توصیه‌ام به دکتر روحانی این است که در مواردی که صلاح می‌دانند در ارتباط با بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هر چه زودتر در مورد ترمیم کابینه تصمیم بگیرند.

مسئولان اقتصادی چرا بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی نکردند؟

اعترافات رئیس بانک مرکزی «بد»نیست ولی آیا پیش از این، بدعهدی آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود؟

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «دانا» و با اشاره به پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص بدعهدی آمریکایی‌ها عنوان کرد: اینکه امروز آقای سیف به این موضوعات اعتراف کرده است بد نیست اما سؤالی که وجود دارد این است که آیا آقای سیف نمی‌توانست پیش از این بدعهدی آمریکایی‌ها را پیش‌بینی کند و اینگونه بدعهدی آمریکایی‌ها را برای مردم بیان کند.

وی با بیان اینکه ما با مذاکره با آمریکایی‌ها از حیثیت بین‌المللی خودمان هزینه کردیم خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از برجام روز به روز عرصه را تنگ‌تر کرده‌اند اما هنوز هم مسئولان ما خوش خیالی می‌کنند که آمریکا به تعهداتش عمل خواهد کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امروز ما باید از حالت انفعالی که داریم خارج شویم افزود: خارج شدن از این حالت انفعالی بعید به نظر می‌رسد و من فکر می‌کنم که آقای سیف جزء استثنائات در این زمینه است.

رزاقی ادامه داد: باید ببینیم که حالا آقای سیف کاری می‌کند که نشان بدهد مسئولان ما واقعاً می‌خواهند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. یعنی کاری کنند که سرمایه‌های اقتصادی ما صرف تولید شود و از دلار ارزان برای واردات خبری نباشد.

وی با بیان اینکه دلار ارزان یعنی نابود کردن تولید داخلی تصریح کرد: تولیدات داخلی ما امروز وابسته شده به واردات و حجم واردات به دلیل دلارهای ارزان به قدری بالا رفته که دیگر تولیدات داخلی ما در کارخانه‌ها خاک می‌خورد.

رزاقی ادامه داد: این یک برنامه جهانی است که بخشی از آن در داخل پیاده می‌شود و برنامه این است که به مردم القا کنند که شما خودتان هیچ‌اید و برای پیشرفت به ما محتاج‌اید.

وی گفت: دولت‌های غربی به دنبال این هستند که همه وابسته به آن‌ها باشند و خط و خطوط آمریکایی را در کشورها پیاده کنند. سیاست‌های تعدیل در هیچ کشوری موجب پیشرفت اقتصادی نشده است.

کاش یک صدم جنجال حصر حل مشکلات اقتصادی را مطالبه می‌کردید

علی مطهری خواستار پیگیری حصر دو تن از سران فتنه توسط رئیس جمهور شد.

وی در مصاحبه با ایلنا گفته است: روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.

مطهری افزود: اینکه برخی عنوان می‌کنند «اگر دادگاه برگزار شود، حکم صادره سخت خواهد بود پس بهتر است برگزار نشود»، نمی‌تواند منطقی باشد؛ چرا که باید حرف‌ها و دفاعیات شنیده شود و مشخص شود چه عواملی موجب بروز چنان رفتارهایی از آنها شد و شروع کننده چه کسی بود. اینها طبعاً اتهام آنها را سبک‌تر می‌کند.

معلوم نیست چرا آقای مطهری که این همه به سرنوشت سران فتنه علاقه نشان می‌دهد، چرا به اندازه یک صدم این توجه و تمرکز، مثلاً درباره تشدید رکود اقتصادی و 3 برابر شدن حجم نقدینگی و افزایش نرخ بیکاری و چک‌های برگشتی و تشدید واردات کالاهای لوکس و کوتاهی در اجرای برجام و کم توجهی به نقض آن توسط طرف غربی و «تقریباً هیچ» شدن دستاورد برجام از دولتمردان و رئیس‌جمهور سؤال و مطالبه نمی‌کند؟ و آیا ادعای «صدای ملت، منتقد دولت» فقط برای دولت سابق بود و در دولت فعلی باید مطالبات اقتصادی و فرهنگی از دولت را تعطیل کرد؟

ثانیاً افراطیون قانون‌شکن و ضد اسلامیت و جمهوریت که پشت نقاب اصلاح‌طلبی پنهان شده‌اند،کی به حکم قانون (چه شورای نگهبان و چه قوه قضائیه) تن داده‌اند که اکنون هم در صورت محاکمه و محکومیت سران فتنه تمکین کنند؟ مگر برخی از همین فعالان محکومان فتنه 88، حامیان بعدی امثال علی مطهری نشدند؟

فشار به قوه قضائیه برای آزادی مهدی هاشمی/ واكنش واشنگتن به تحويل اس - ۳۰۰ به ايران/ ابلاغ مجوز همکاری امنیتی ایران با یک کشور اروپاییخراسان

مجوز کابینه برای ایجاد «مرکز بدهی های دولت»

بر اساس دستور جدید هیئت دولت به مسئولان اقتصادی کابینه، مقرر شده این اعضا با همکاری علی طیب نیا برای تامین امکانات مربوط و اختصاص اعتبارات لازم برای ایجاد «مرکز بدهی ها و تعهدات دولت» مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام و هزینه های حسابرسی مترتب بر این امر به منظور تسریع در احصای بدهی های دولت را تامین کنند.

همچنین بر اساس این ابلاغیه، مقرر شده برای اتخاذ تمهیدات لازم برای پرداخت بدهی های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی در بودجه های سنواتی، اقدامات لازم از سوی مسئولان مربوطه در هیئت وزیران صورت بگیرد.

شکسته شدن طلسم 4 ساله تحصیل خانواده شهدا و ایثارگران

در حالی که بر اساس مصوبه سال 1391 مجمع تشخیص مصلحت نظام، بنیاد شهید موظف است با همکاری وزارتخانه های علوم و بهداشت، برای تعیین رشته ‌های تحصیلی مورد نیاز، نوع، میزان و شرایط پرداخت هزینه شهریه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان که در مؤسسات آموزش عالی شهریه ‌بگیر تحصیل می کنند اقدام کند، این دستور پس از گذشت حدود چهار سال، طی روزهای گذشته توسط هیئت دولت اجرایی و آیین نامه مربوط به آن ابلاغ شده است.

فشار به قوه قضائیه برای آزادی مهدی هاشمی/ واكنش واشنگتن به تحويل اس - ۳۰۰ به ايران/ ابلاغ مجوز همکاری امنیتی ایران با یک کشور اروپاییجمهوری اسلامی

فراخوان سفیر اردن از ایران به تحریک سعودی‌ها

دولت اردن به تحریک عربستان سفیر خود را از تهران فراخواند. در بیانیه وزارت خارجه اردن که به همین مناسبت منتشر شده آمده است: اردن در اعتراض به دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی، سفیر خود را از تهران فراخواند، زیرا دخالت‌های ایران باعث ایجاد بحران‌ها و تعمیق بی‌ثباتی‌ها می‌شود.

 این بیانیه افزود: «ایران به درخواست‌های ما برای توقف دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، پاسخ نداده است.» وزارت خارجه اردن این اقدام را بعد از سفر ولیعهد عربستان به اردن و دیدار با شاه‌عبدالله که چند روز قبل صورت گرفته انجام داده است.

ادعای جدید سعودی‌ها در مورد آزادسازی تروریست‌ها

 فرستاده سازمان ملل در امور سوریه پیشنهاد داد 4 نفر از نیروهای ایرانی در قبال آزادسازی 2 هزار تروریست آزاد شوند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری «العربیه» عربستان ادعا کرد که «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از معارضان این کشور خواسته است 4 ایرانی را که در اسارت آنها هستند آزاد کنند. این شبکه همچنین مدعی شد که در مقابل قرار است ارتش سوریه 2 هزار نفر از عناصر تروریستی را آزاد کند.

فراخوان تروریست‌ها برای شروع مجدد جنگ در سوریه یا وجود آتش‌بس

 مذاکره‌کننده ارشد گروه مخالفان مسلح سوری مورد حمایت عربستان، با نادیده گرفتن آتش‌بس در سوریه، خواستار از سرگیری جنگ گروههای مخالف مسلح با مردم و نظام سوریه شد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمد علوش سرپرست هیات مخالفان مسلح سوریه در مذاکرات ژنو، در صفحه توئیتر خود خطاب به گروههای مسلح در سوریه نوشت:

 «ای برادران، از شما خواسته بودم (آتش نبرد در) جبهه‌ها را شعله ور کنید، که شعله ور شد.  منتظر رحمت و شفقت نظام (سوریه) نباشید. گردن آنها را بزنید. من در کنار همه شما هستم و هیچ گونه امتیازدهی درخصوص (به‌اصطلاح) اهداف انقلاب را قبول نخواهیم کرد. من شخصا هرگونه موضع جمعی گروهها را تایید می‌کنم و درباره یک موضع توافق کنید و من خدمتگذار شما هستم.» با اینکه گروه موسوم به احرارالشام قبلاً اعلام کرده بود از زمان خروج از کنفرانس معارضان سوری مورد حمایت عربستان در شهر ریاض، از مذاکرات سوریه خارج شده است، علوش گفت که این گروه با نماینده‌ای حضور دارد و از همه جزئیات در کنار سایر گروهها آگاهی می‌یابد و با آن مشورت می‌شود.

اسناد جدیدی از مشارکت سعودی‌ها در 11 سپتامبر

 اسناد جدید نشان می‌دهند بیشتر عاملان 11 سپتامبر با دولت عربستان در ارتباط بودند. رسانه‌ها گزارش دادند 28 صفحه از 800 صفحه گزارش کمیته حقیقت‌یاب 11 سپتامبر که نقش داشتن عربستان را در این حادثه نشان می‌دهد هنوز منتشر نشده است.

در 20 شهریور 1380 با حمله چند هواپیمای مسافربری به برج‌های دوقلوی نیویورک‌، این برج‌ها نابود شدند وعده‌ای به قتل رسیدند. تحقیقات اکنون نشان می‌دهد افرادی از عربستان دراین واقعه نقش داشتند. دولت آمریکا بعداز این واقعه که به «11سپتامبر» معروف شد، به افغانستان لشکرکشی کرد و طالبان را از حکومت این کشور کنار زد.

اعتراف سازمان عفو بین‌الملل به نقض حقوق بشر در عربستان

 سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید سه تبعه سعودی که در هنگام بازداشت در جریان اعتراضات، کودک بودند، اینک در انتظار اعدام به سر می‌برند. دستگاه قضایی عربستان این سه متهم را با استناد به اعترافاتی محکوم کرده، اما آنان در دادگاه با پس گرفتن اعترافات خود، گفتند آن اعترافات با زور از آنها اخذ شده است.

 به نوشته روسیا الیوم، «ساره لیا ویتسن» مدیر اجرایی بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت: حکم ادعایی علیه بازداشت شدگانی که ادعا شده قانون را نقض کرده‌اند، نمونه‌ای روشن از ظلم دستگاه قضایی عربستان است که فقط به حکم اعدام سه جوان محدود نمی‌شود؛ جوانانی که ادعا می‌شود جنایت‌هایی را مرتکب شده‌اند در حالی که کودک بودند.

این سه نفر بنا به اتهامات صادره در جریان مشارکت در تظاهرات مناطق شیعه نشین شرق عربستان در سال‌های 1390 و 1391 بازداشت شدند. بیش از 200 نفر از شیعیان منطقه الشرقیه در عربستان از سال 1390 به ادعای ارتکاب جرایمی مرتبط با تظاهرات و اعتراضات، به دادگاه معرفی شده‌اند.

فشار به قوه قضائیه برای آزادی مهدی هاشمی/ واكنش واشنگتن به تحويل اس - ۳۰۰ به ايران/ ابلاغ مجوز همکاری امنیتی ایران با یک کشور اروپاییآرمان

اردن سفيرش را از تهران فرا خواند

دولت اردن از فراخواندن سفير اين كشور در تهران، به دليل آنچه مداخله‌هاي ايران در مسائل كشورهاي منطقه ناميده شده است، خبر داد. سخنگوي دولت اردن، دیروز از فراخواندن سفير اين كشور در ايران خبر داد.

سخنگوي دولت اردن ايران را به مداخله در امور داخلي كشورهاي عربي متهم كرد و مدعي شد ايران به اصل حسن همجواري، عدم مداخله در امور كشورها و همكاري مشترك براي تقويت امنيت منطقه‌اي و احياي ثبات در آن پايبند نيست. المومني افزود، با توجه به اين رويكرد دولت ايران، معاون نخست‌وزير و وزير خارجه اردن سفير اين كشور در تهران را فراخواند.

نشست منتخبان تهران با استاندار

منتخب مردم تهران از جلسه‌ منتخبان تهران با استاندار و فرمانداران استان تهران خبر داد و گفت: در اين جلسه مسائل و مشكلات مربوط به تهران مورد بررسي قرار گرفت. بهروز نعمتي با اشاره به اينكه منتخبان تهران به‌طور معمول سه‌شنبه‌ها جلساتي را ترتيب داده‌اند گفت: ليست تهران با هاشمي استاندار تهران، معاونان وي و فرمانداران تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس تشكيل جلسه داد.

 وي افزود: مسائل و مشكلات تهران، مسائل بودجه‌اي، آلودگي هوا، مسائل حمل و نقل تهران، قطار شهري اسلام شهر، كمربندي تهران، مسائل بهداشتي و محيط زيست از مهم‌ترين موضوعاتي بود كه دراين جلسه مورد بررسي قرار گرفت. نهايتا مقرر شد كارگروه‌هايي تشكيل شده و با معاونان استاندار مسائل مختلف و معضلاتي كه در تهران وجود دارد حل و فصل شود.

ظريف و كري سه‌شنبه ديدار مي‌كنند

خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام آمريكايي از ديدار وزراي خارجه ايران و آمريكا سه شنبه در نيويورك خبر داد. اين ديدار در بحبوحه گلايه‌هاي ايران كه رفع تحريم‌ها به دليل اقدامات آمريكا تاثير چنداني براي ايران نداشته است انجام خواهد شد.

 مقامات ايراني طي هفته‌هاي گذشته بارها تاكيد كرده‌اند كه آمريكا تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌اي سال گذشته انجام نداده است. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان بامداد دوشنبه تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد. ظريف در اين سفر كه با هدف شركت در مراسم امضاي موافقتنامه تغييرات آب و هوايي (موافقتنامه پاريس) در مقر سازمان ملل متحد انجام مي‌شود، علاوه بر ديدار و گفت‌وگو با تعدادي از مقامات ديگر كشورهاي جهان كه در اين مراسم حضور دارند با جان كري وزير خارجه آمريكا ديدار و درباره اجراي برجام گفت‌وگو خواهد كرد.

پيام لاريجاني به بشار اسد

علي لاريجاني رئيس مجلس در پي برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات پارلماني سوريه پيام تبريكي صادر كرد.

در بخشی از اين پيام آمده است: حضور گسترده مردم در انتخابات اخير با وجود فشارهاي گسترده سياسي ـ رواني و امنيتي و تلاش مذبوحانه گروه‌هاي تروريستي براي جلوگيري از حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي، نشان از حمايت قاطع مردم سوريه از جنابعالي به عنوان نماد مقاومت، ايستادگي و استقلال سرزمين شان در برابر تهاجم همه‌جانبه عناصر شوم تروريست و حاميان بين‌المللي و منطقه‌اي آنها دارد. مايلم تاكيد نمايم راهبرد جمهوري اسلامي ايران همكاري نزديك و گسترده همه‌جانبه با دولت و ملت سوريه در جهت برقراري ثبات، آرامش و امنيت در منطقه است. اطمينان دارم در پرتو استقامت و پايداري دولت و ملت سوريه به زودي شاهد شكست گروه‌هاي افراطي و تروريست خواهيم بود.

بررسي تلگرام در شوراي عالي فضاي‌مجازي

دبير شوراي عالي فضاي مجازي از بررسي وضعيت شبكه‌هاي پيام رسان برخط و اعلام سياست‌هاي جديد شوراي عالي فضاي مجازي درباره شبكه‌هايي همچون تلگرام در جلسات آتي اين شورا خبر داد.

ابوالحسن فيروزآبادي جديدترين مصوبه شورا را درباره شوراهاي مجازي ذكر كرد و گفت: درباره شبكه‌هاي مجازي به‌طور مصداقي بررسي نمي‌كنيم بلكه بيشتر سياست‌گذاري كلان خواهيم داشت كه در جلسات ‌آينده سياست خود را درباره شبكه‌هايي مثل تلگرام اعلام خواهيم كرد.

محمود واعظي به عنوان وزير ارتباطات كشور بارها در اين باره تاكيد كرده بود كه وزارت ارتباطات به دليل مسائل اقتصادي اپراتورهاي تلفن همراه، با فعاليت اين شبكه‌ها مقابله نخواهد كرد اما راه بهتر آن است كه در داخل كشور براي دستيابي به شبكه‌هاي داخلي تلاش شود. وي در عين حال تاكيد كرده بود كه تا زمان دستيابي به شبكه‌هاي داخلي دولت امكان استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي خارجي را مسدود نخواهد كرد.

واکنش نهاوندیان به رخدادهای اخیر

رئیس دفتر رئیس جمهوری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به رخدادهای خبری اخیر واکنش نشان داد. محمد نهاوندیان در این پست اینستاگرامی نوشته است:

۱- هرکس که با هدف فتح قله‌ای؛ کوهنوردی کرده باشد می‌داند که در میانه‌راه؛ برای «ادامه تلاش» باید مرتبا به قله بالای سر چشم دوخت و راه نرفته را دید و همزمان برای «شکر و تداوم امید» باید به راه پیموده زیرپا نظر کرد. هرکس که توفیق کار مثبت و موفق داشته است؛ می‌داند که هم نیمه پر لیوان واقعیت است و هم نیمه خالی آن. نیمه پر دستاورد است و نیمه خالی دستور کار.

هرکس که هنر مناظره و مدیریت مذاکره را آموخته و آزموده است؛ می‌داند که با حریف؛ باید از کاستی‌ها و نواقص کار او سخن گفت و مطالبه بیشتر و بهتر کرد و با یاران و همراهان؛ از توانایی‌ها و توفیق و عنایات.

 ۲- بخشی از فهم سخن ؛ فهم زمینه سخن و مخاطب سخن است. اگر می‌خواهیم کمک کنیم و پیروزی بر حریف را قطعی کنیم راه آن تنگ کردن میدان بر دوست و پژواک خواسته دشمن یا تصویر دشمن ساخته نیست.

 ۳- تحریم‌های کور؛ نه تنها راه را بسته بودند بلکه پل‌ها را نیز شکسته بودند. اینک که سنگ‌ها از سر راه برداشته شده است؛ باید پل‌ها را هم ساخت و راه بلند کوتاهی‌ها را هم پیمود. ویرانی به ساعتی ممکن است و ساختن و آبادانی گاهی به سالیانی محتاج است. اگر همه درست کار کنیم؛ کار سالیان به سالی شاید. پس همتی باید.

رادیو فردا: آمریکا قصد ندارد فشارهای تحریمی را کاهش دهد/ دور جدید تمدید فعالیت مدیران بازنشسته در دولت/ 166 هزار صنعتگر ظرف 2 سال بیکار شدند/ افشای سناریو جدید سعودی‌ها برای یمنایران

فراخوانی سفیر اردن از ایران

شبکه «اسکای‌نیوز» مدعی شد که اردن سفیر خود را از تهران فرا خوانده است. به گزارش «ایسنا»، شبکه خبری«اسکای نیوز عربی» در خبری فوری ادعا کرد که اردن سفیر خود را از ایران فرا خوانده و ادعا کرده است دلیل آن دخالت ایران در امور کشورهای عربی است. سخنگوی وزارت خارجه اردن دلیل این اقدام را حمله به سفارت عربستان در تهران اعلام کرد.

 12 دی‌ماه 94 گروهی با تجمع در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به اعدام «شیخ‌ نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان توسط دولت سعودی اعتراض کردند. به نظر می‌رسد این اقدام دولت اردن تحت فشار دولت سعودی انجام شده است. برخی منابع به نقل از سفیر اردن در تهران اعلام کرده‌اند که وی برای مشورت به کشورش فراخوانده شده است. ایران همواره دخالت در کشورهای منطقه و عربی را رد کرده است.

بیانیه پارلمان عربی علیه ایران و حزب‌الله

پارلمان عربی با طرح ادعاهایی بی اساس علیه کشورمان، در بیانیه پایانی خود ایران و حزب‌الله را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کرد.

 به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه «گلف تودی»، پارلمان عربی پس از پایان چهارمین نشست خود در قاهره در بیانیه خود همچنین از ایران خواست موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که امارات متحده عربی مدعی مالکیت آنها است را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارجاع دهد یا با امارات بر سر میز مذاکره بنشیند و آن را حل کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکای بد عهد
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    ال سعود منبع همه بدبختی های مسلمانان
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    معلوم بود امریکا دبه مبکنه
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    کابینه یه تغییرات اساسی نیاز داره
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    بدهی دولت چقدره؟!
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    اخه انسان عاقل با امریکا مذاکره میکنه و به قول های اون دل خوش میکنه.. یادش بخیر یه نفر میگفت هرروزی که به توافق هسته ای مونده داریم فلان قدر ضرر میکنیم و باید زودتر توافق کنیم الان این اقا کجاس دقیقا کجاس..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس