داوری‌های كليدی گزارش وزارت خارجه درباره نحوه اجرای برجام با شواهد عينی، ادعاهای مقام‌های آمريكايی انطباق ندارد. لازم است مجلس كميته‌ای برای «راستی آزمايی» اين گزارش تشكيل بدهد.

گروه سیاسی مشرق - با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریعتر و بدون پرده دریافت کرد؛ جذابیت اخبار تلگرامی موجب شد تا به صورت گزینشی، اخبار رسمی و غیررسمی و همچنین انتخاباتی منتشر شده در این کانال‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

*******
روح عزت خواهي در سخنان اخیر رئیس جمهور

عبدالله گنجی در کانال خود نوشت: سخنان رييس جمهور در اجلاس سازمان همکاري اسلامي و همچنين سخنراني وي در روز ارتش تاحدود زيادي قابل دفاع و بر خوردار از روح غزت خواهي بود . حمايت از مقاومت با کليد واژه" حزب الله رشيد"و بکارگيري واژه "ساده لوح" براي کساني که با موشک و امادگي دفاعي سخت مخالفند از جمله مواضع قابل تقدير ايشان است .امسال در روز ارتش مانند سالهاي قبل و همچنيين مانند 31 شهريور ،تيکه پراني کمتري به سپاه داشت و ارتش و سپاه را به جاي قياس منفي و مثبت در کنار هم ديد.

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی/ روایت BBC از گزارش وزارت خارجه/ رفتار سعودی‌ها از مرز شرارت عبور کرد

امکان پرداختن به علت اين تغيير مواضع در اينجا  نيست اما هدف از اين نوشته اين است که بگوييم نيروهاي مومن به انقلاب اسلامي که در ساختارهاي جرياني نيستند نگاه از پيش منفي به راساي جمهور ندارند بلکه اين مواضع ،نسبت، اقدام و رفتار آنان با شاخص هاي انقلاب ،سيره امام و مواضع رهبري است که نگرش و قضاوت حزب الله را شکل مي دهد.همانگونه که قبلا نيز در 16 اذر 1383 جوانان حزب الهي در سالن شهيد چمران دانشکده فني دانشگاه تهران از صبح اول وقت سالن را تکميل کردند تا مدعيان اصلاحات به خاتمي اسيب نرسانند.

 وقتي خاتمي انجا مواضع اصولي گرفت و اعلام کرد از اردوگاه اصلاحات صداي دشمنان اين مملکت و ملک را مي شنوم ،مسول وقت بسيج دانشکده حقوق دانشگاه تهران خطاب به خاتمي گفت مي دانيد اينها که براي شما کف مي زنند چه کساني هستند؟ اينها همان کساني هستند که از سوي اصلاح طلبان متهم به برهم زدن سخنرانيهاي شما بودند. اما اگر مواضع شما در شان انقلاب باشد همين جوانان مدافع اصلي شما خواهند بود. که البته خاتمي براين الگو پايدار نماد ودر سال 88 آن کرد که نبايد مي کرد. اميد است استمرار اين مواضع را از رييس جمهور محترم ببينيم.

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی/ روایت BBC از گزارش وزارت خارجه/ رفتار سعودی‌ها از مرز شرارت عبور کرد

مجلس فورا كميته‌اي براي "راستي آزمايي" گزارش وزارت خارجه تشكيل بدهد

مهدی محمدی در کانال تلگرامی خود نوشت: گزارش امروز وزارت خارجه درباره نحوه اجراي برجام سند مهمي است. من اكنون درباره پيشفرض ها، قضاوت ها و شيوه استدلال اين گزارش داوري نمي كنم چه اينكه اين كار را به زودي و تفصيلا انجام خواهم داد.
آنچه گفتنش در اينجا اهميت دارد اين است كه مجلس مطلقا نبايد اين گزارش را حرف آخر بداند. دولت و وزارت خارجه خود يك طرف بحث هستند، نه داوراني بي طرف كه بتوانند روايتي منصفانه و واقع نما از اجراي برجام ارائه كنند. از آنجا كه اولا دولت در ارائه گزارش مثبت از روند اجراي برجام ذينفع است و ثانيا داوري هاي كليدي اين گزارش با شواهد عيني، ادعاهاي مقام هاي امريكايي و اعترافات مقام هاي دولت از جمله رييس بانك مركزي انطباق ندارد، لازم است مجلس فورا كميته اي براي "راستي آزمايي" اين گزارش تشكيل بدهد.
پذيرش بي گفت وگوي اين گزارش به منزله برخورد تشريفاتي با قانون مجلس و مصوبه شوراي عالي امنيت ملي خواهد بود. مجلس بدون تشكيل يك هيئت داور هرگز نمي تواند از "صحيح" و "كامل" بودن اين گزارش مطمئن شود و تا چنين نشود به وظيفه عمل نشده است.

مجلس جلوی خسارت محض رابگیرد

رضا سراج در کانال تلگرام خود نوشت: اظهارات آقای ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در شورای روابط خارجی امریکا از بخشی واقعیت های پنهان نگاه داشته شده در برجام، پرده برداری کرد. با توجه به این اظهارات معلوم می شود که با سهل اندیشی و اعتماد به طرف های آمریکایی و اروپایی، امتیازات فراوانی را به آنان واگذار کرده و در مقابل #هیچ چیزی بدست نیاورده ایم. یعنی به معنای واقعی کلمه دچار خسارت محض شده ایم.

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی/ روایت BBC از گزارش وزارت خارجه/ رفتار سعودی‌ها از مرز شرارت عبور کرد

در چنین شرایطی از مجلس به عنوان خانه ملت انتظار است که با جبران قصور خود در تصویب برجام طی 20 دقیقه ؟! کمیته حقیقت یابی را برای بررسی دقیق و تخصصی گزارش وزارت خارجه تشکیل داده و تفاوت ماهوی اظهارات آقای سیف با سایر مقامات دولتی را مورد کنکاش قرار دهد. در این راستا شاید احیاء مجدد کمیسیون بررسی و رسیدگی به برجام راهکار مناسبی باشد.

در این مقطع مجلس و به ویژه هیئت رئیسه آن در برابر آزمونی تاریخی قرار گرفته اند و امید می رود که با نگاه به منافع ملی -نه جناحی و قبیلگی- به نقش نظارتی مجلس در این امر بسیار مهم اهتمام داشته باشند.

آغاز دوره‌ای نوين

سيد حسن هاشمی در کانال تلگرامی خود نوشت: سی‌ام فروردین ماه زاد روز حکیم جرجانی، فرصتی ارزشمند برای قدردانی از زحمات و خدمات جامعه بزرگ آزمایشگاهی کشور است.

همکارانی که با تلاشی گسترده، ضمن تضمین و ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی، در عرصه پیشگیری، کنترل و ایجاد نظام مراقبت از بیماری‌ها، خدمتی ارزشمند به نظام سلامت کشور و هموطنان عزیزمان ارائه می‌دهند.

دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی معتبر، به موقع و اقتصادی، نیازمند مدیریت یکپارچه شبکه آزمایشگاهی و ایجاد ساختاری منسجم و سازماندهی آزمایشگاه‌های کشور است که شما باید برای این مهم در صف نخست و آماده خدمت باشید.

ضرورت وجود چنین ساختاری توسط سازمان بهداشت جهانی هم مورد تأکید قرار گرفته و کشورها ملزم به تدوین سند و برنامه ملی برای مدیریت یکپارچه خدمات آزمایشگاهی در نظام سلامت خود شده‌اند.

با توجه به تمامی محدودیت‌های سازمانی، تشکیلاتی و اقتصادی، و آگاهی از خواسته‌های همکارانم در حوزه‌های گوناگون خدمات آزمایشگاهی و نیازهای مادی و معنوی این بخش؛ امیدوارم با همتی بلند، همدلی و کار گروهی منسجم بتوانیم هر چه سریع‌تر سیاست‌های ملی برای ایجاد و مدیریت شبکه خدمات آزمایشگاهی در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش را تدوین کرده، در عرصه برنامه‌ریزی کشوری و هدایت شبکه ارائه خدمات آزمایشگاهی و نظام ارجاع، گام‌های لازم را برداریم.

همچنین از جامعه فرهیخته آزمایشگاهیان کشور انتظار می‌رود برای افزایش مهارت‌های همکاران فعالیتی مستمر داشته، ضمن ارتباط با مراکز علمی کشور و مجامع بین‌المللی نسبت به ارتقاء دانش خود اقدام نمایند.

امیدوارم امروز آغازی بر دوره‌ای نوین در ارتقاء خدمات و رفع مشکلات باشد؛ روزتان مبارک و دعای خیر مردم همیشه عمر، همراه‌تان باد.

رفتار عربستان از مرز شرارت عبور کرده و به مرز دیوانگی رسیده است!


سرلشکر محسن رضایی در کانال تلگرامی خود نوشت: اهانت عربستان سعودی در اضافه کردن 4 بند در بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را بدعتی نوین است و تنها راهکار جلوگیری از این بی حرمتی ها نسبت به کشورمان را تنبیه متناسب از سوی ایران قلمداد کرد.

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی/ روایت BBC از گزارش وزارت خارجه/ رفتار سعودی‌ها از مرز شرارت عبور کرد

این یادداشت کوتاه که در قالب مطلبی در اینستاگرام و تلگرام شخصی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتشار یافته، به شرح زیر است:

در اجلاس اخیر سازمان همکاری های اسلامی، عربستان با فشار و خرج میلیون‌ها دلار که نمونه آن اعتراف کمک 700 میلیون دلاری به مالزی بود، چهار بند را در بيانيه پایانی عليه ايران اضافه كرد. در تاريخ این اجلاس چنين اهانتی به ايران نشده بود.
 رفتار عربستان سعودی از مرز شرارت به مرز دیوانگی رسيده است و اگر این ديوانه شرور تنبیه نشود، این اهانت ها ادامه خواهد داشت.

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی/ روایت BBC از گزارش وزارت خارجه/ رفتار سعودی‌ها از مرز شرارت عبور کرد

روایت BBC از گزارش وزارت خارجه از اجرای برجام

کانال تلگرامی BBC گزارش وزارت امور خارجه کشورمان را که سه ماه بعد از آغاز اجرای برجام طی روزهای اخیر منتشر شد را اینگونه بازتاب داد: وزارت امور خارجه ایران در گزارشی که سه ماه بعد از آغاز اجرای برجام (توافق جامع هسته‌ای) به مجلس داده، "ارعاب و کارشکنی" آمریکا و همین طور عواملی مانند "فساد و پولشویی" در داخل را مانعی پیش روی اجرای برجام و سرمایه‌گذاری در ایران خوانده است.

در این گزارش که رسانه‌های ایران متن آن را منتشر کرده‌اند، "بهانه‌تراشی، کارشکنی و تعلل طرف آمریکایی به خصوص وزارت خزانه‌داری آمریکا" به عنوان یک مشکل اساسی بر سر راه اجرای برجام معرفی شده است.

در این گزارش از عواملی مانند "فساد، عدم شفافیت، پولشویی و صعوبت قوانین" به عنوان مشکلات داخلی اجرای برجام و مانعی در راه ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها یاد شده است.
وزارت امور خارجه ایران موظف است هر سه ماه یک بار گزارش اجرای برجام و پایبندی طرف مقابل به تعهداتش را به مجلس ارائه دهد.

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی

کانال تلگرامی روزنامه کیهان نوشت: از ماه‌ها پیش و با جدی شدن توافق هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5، دولت و حامیان آنها به شدت از گشایش اقتصادی پس از توافق و حیاتی بودن دستیابی به آن سخن می‌گفتند. در ادامه نیز با تصویب برجام و اعلام اجرایی شدن آن در تاریخ 27 دی ماه سال گذشته، دولت و رسانه‌های حامی آن نه تنها تمام قد از مفاد این توافق- از جمله راه افتادن سامانه مبادلات مالی موسوم به سوئیفت، گشایش خطوط اعتباری (ال‌سی)، از سر گرفته شدن مبادلات اقتصادی با غربی‌ها و ... - حمایت کردند که انتقادات وارد شده از سوی کارشناسان را نیز به تندترین صورت ممکن پاسخ می‌دادند.
... در پی اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که یک افشاگری بزرگ علیه ادعاهای دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر فتح‌الفتوح بودن برجام به شمار می‌رفت، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی با استقبال از صداقت سیف، از واقعیت‌های برجام سخن گفتند.
... محمد قوام با اشاره به اینکه  ایران براساس توافقات به‌عمل آمده در قالب برجام اقدامات لازم را اجرایی کرده است، بر این نکته تأکید کرد که انتظار داریم طرف خارجی نیز براساس برجام به تعهدات خود عمل کند نه اینکه ما را در یک کوره‌راه پر از سنگلاخ قرار دهد.
... علاوه بر این سرپرست اسبق وزارت اقتصاد نیز با اشاره به بدعهدی آمریکا در برقراری سوئیفت و ال‌سی تصریح کرد: دولت به مردم شفاف نمی‌گوید برجام هر کاری باید می‌کرد را کرده است و خبری از سوئیفت و مبادلات نیست تا مردم تکلیف خود را بدانند.
... معاون اسبق بانک مرکزی نیز در تحلیل اظهارات دو روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: رفت و آمد هیئت‌های تجاری در ماه‌های اخیر نوعی سرگرمی به شمار می‌رفت، زیرا در حد امضای تفاهمنامه بود، مهم اجرا شدن این تفاهمنامه‌ها و تبدیل شدن آنها به قرارداد است...

تصویر سازی در پیام های نوروزی آقای روحانی

رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای روحانی در پیام های نوروزی خود در سه سال اخیر، تصاویر زیر را پیرامون تحریم ها به افکارعمومی ارائه داده اند.

- متوقف سازی تحریم ها :
پیام نوروزی 1393 آقای روحانی : "ارّابه تحریم را متوقف کردیم؛ این مسیر ادامه خواهد یافت"

در هم شکسته شدن تحریم ها : پیام نوروزی 1394 آقای روحانی : "سازمان تحریم را در هم شکسته‌ایم"

برداشته شدن و رفع تحریم ها : پیام نوروزی 1395 آقای روحانی : "تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد. "

برخلاف تصویرسازی ها، اخیرا آقایان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی گوشه هایی از واقعیت های پنهان نگه داشته شده از بدعهدی آمریکا و بحرانی بودن اجرای برجام را بازگو کرده اند.

آقای روحانی در 22 فروردین 1392 اعلام کردند :  "من دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل خواهم داد"

اعطای مدال برای هیچ

حمید رسایی در کانال تلگرامی خود ضمن انتشار تصویر زیر نوشت: قبلا نوشتم که تو قهرمان شدی اما برای آنها/ ظریف درگزارش به مجلس "فساد، عدم شفافیت، پولشویی وصعوبت قوانین" را مشکل داخلی اجرای برجام و مانع ایجادفضای مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی‌ دانسته!

بازتاب وسیع افشاگری رئیس کل بانک مرکزی/ روایت BBC از گزارش وزارت خارجه/ رفتار سعودی‌ها از مرز شرارت عبور کرد

بعیدی‌نژاد: اظهارات سیف در آمریکا تداوم هدف تاکید شده در برجام است

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: "اگر خواسته باشیم که یک جمله از صحبت‌های آقای دکتر سیف در آمریکا را از چارچوب اصلی بحث آن خارج کنیم و بعد حول و حوش آن یک کار تبلیغاتی علیه کلیت برجام و نفی دستاوردهای آن انجام دهیم، خب این بحث دیگری‌ است.

 اما برای درک کامل یک کلام، باید علاوه بر منطوق، به مفهوم ( به معنای دقیق زبان‌شناختی آن) و چارچوب آن کلام هم دقت کافی نمود. واقعا هر کسی تمامی مطالب بیش از یک ساعت گفتگو و پاسخ به سوالات در شورای روابط خارجی و بعد هم مصاحبه آقای دکتر سیف با یکی از شبکه ها در آمریکا را دنبال کند مطالب ایشان را خیلی روشن و واضح درک خواهد کرد.

مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین المللی و ضرورت اعطای تضمین های کافی آمریکا به بانکهای بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده اند که به خوبی توسط ایشان به عنوان عالیترین مقام بانکی کشور مطرح شده اند.

اینکه تلاش شود مطلب محوری ایشان که دستاوردهای برجام در این حوزه های دسترسی ایران به دلار و تضمین کار بانکهای بزرگ اروپایی با ایران خیلی کم بوده است، به کلیت برجام تسری یابد قطعا نادرست است و با صحبتهای ایشان اصلا همخوانی ندارد.

تاکید ایشان این بوده است که عواید ایران در این حوزه ها از اجرای برجام بسیار ناچیز بوده است زیرا که بانکهای بزرگ اروپایی از تبدیل درآمدهای آزاد شده ایران به دلار وحتی یورو استنکاف می ورزند.

تبدیل این ذخایر ارزی از مثلا ین ژاپن و یا درهم امارات و یا ریال عمان به یورو و دلار نیاز به تایید نظام بانکی آمریکا دارد که این کار هنوز انجام نمی‌گیرد. این به منزله آن نیست که ذخایر مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختیار بانک مرکزی نباشند، چرا که این منابع که در کشورهای وارد کننده نفت ایران و به طور عمده در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند می‌باشند از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته اند، بلکه منظورآن است که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای موردنظر ایران تبدیل و به راحتی با مشارکت بانکهای بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی آمریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین المللی به چرخش مالی در آیند. این چرخش مالی در حال حاضر به علت عدم همکاری آمریکا دچار مشکل است.

متاسفانه طرح این موضوعات مهم که به صریح‌ترین بیان لازم توسط آقای دکتر سیف در گفت‌وگوهایشان با مقامات و موسسات آمریکایی تشریح گردید با تلاش خیلی شتابزده برخی رسانه ها در داخل کشور به نفی دستاوردهای برجام قلب واقعیت گردید.

دستاوردهای حاصله کشور از اجرای تفاهم ژنو و برجام در حوزه های مختلف همچون فراهم شدن فضای رونق فعالیتهای اقتصادی و فضای کسب و کار نسبت به فضای محدودیت و تحریم در گذشته، آزاد شدن ذخایر مسدود شده کشور، لغو تحریمهای صادرات نفت که به افزایش سریع صادرات نفت و گاز کشور وانعقاد قراردادهای جدید در این حوزه انجامیده است، فعالیت دوباره صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر، افزایش قابل توجه صادرات پتروشیمی و دیگر صنایع کشور، احیای ناوگان هوایی و هواپیمایی و ازسرگیری ارتباطات بانکی کشور با بانکهای متعدد در سطح جهان، راه اندازی سوئیفت و دهها مورد دیگر که کشورمان برای ایجاد پویایی در بخش صنعت و اقتصاد نیاز مبرمی به آنها دارد، چیزهایی نیستند که چندان نیازی به یادآوری داشته باشند و آقای دکتر سیف همواره در صحبتها و مصاحبه های قبلی خود مکرر به آنها اشاره نموده اند و تلاش برای نفی آنها از سوی ایشان بسیار بیهوده می نماید.

ثانیا دکتر سیف برای اولین بار نیست که دیدگاههای خود در خصوص اجرای برجام را مطرح می کنند. ایشان نه ناظری بی‌طرف بلکه حداقل از همان زمان مذاکرات تفاهم ژنو که به عنوان تیم مذاکرات هسته ای خدمت وی می‌رسیدیم خود از مجریان و دست اندرکاران ارشد کشور در تدوین و اجرای سیاستهای بانکی کشور هم در مرحله مذاکرات ژنو و سپس اجرای تفاهم ژنو و بعد هم در دوره مذاکرات و اجرای برجام بوده اند.

وی به عنوان ریاست عالیترین نهاد برنامه ریزی ارزی کشور در طول زمان دولت جدید همواره با نگاهی عمیق و برنامه محور لغو تحریمهای بانکی و مالی از جمله لغو تحریم بانک مرکزی و آزاد سازی ذخایر ارزی کشور بر اساس تفاهم ژنو و برجام را مهمترین دستاورد مذاکرات هسته ای کشورمان می‌دانستند که بانک مرکزی را قادر خواهد نمود که با تثبیت نرخ ارز در سطح ملی، به تک نرخی شدن ارز در سال جدید به عنوان یک عامل مهم در ایجاد ثبات در بازار پولی کشور و متعاقب آن تثبیت شرایط اقتصادی کشور مبادرت نماید.

در واقع هیچ‌کس همچون ایشان دستاوردهای برجام را برای کشورمان عینی تر نمی‌دیدند و حمایتهای ایشان در مسیر مذاکرات و به ویژه در دوره بعد از اجرای برجام برای بهره گیری از توان کشور در استفاده از فرصتهای ایجاد شده برای نظام بانکی و مالی کشور همواره کلیدی بوده است.

پیام صریح وی در آمریکا چه در ملاقاتهای خصوصی و چه در صحبتهای عمومی تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است.

اظهارات وی تداوم همان هدفی است که در برجام تاکید شده است و همه مقامات عالی کشور به دنبال اجرای سریع آن هستند. تاکیدات روز گذشته آقای دکتر ظریف بر این موضوع در اظهارات و مصاحبه مطبوعاتی ایشان با خانم موگرینی و سپس اشارات به همین موضوع در صحبتهای شخص خانم موگرینی همه نشان می‌دهند که ضرورت حل شدن این مشکل به عنوان یک مانع در مراودات اقتصادی ایران به ویژه با کشورهای اروپا و آسیا یک اولویت مهم برای ایران در جهت اجرای کامل برجام می‌باشد که در عالیترین سطح در دستور کار مذاکرات کشورمان با اروپا و آمریکا قرار دارد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    از اول معلوم بود کلاه گشاد ب سرمون گذاشتن...کی ب فکر ما فقراست؟؟؟ چه تحریم باشه نباشه وضع ما همینه....تحریم بهانس
  • علی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    امیدوارم همه از این مسئله درس گرفته باشیم و به یقین برسیم که تنها راه پیشرفت و توسعه متکی بودن به خود است.
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    این همه اب که رفت تو خلیج فارس شماها که ادعای خود اتکایی دارید خب راه بازو جاده دراز چرا مهار نمی کنید درسته خودمون هم میتونیم اما کی؟ حساب جیب مردم رو هم بکنیم حساب بیکارهارو هم بکنیم اگه از خارج علم وارد بشه اگه درها باز باشه که دانشمندان کشور با مجامع پیشرفته تبادل ارا کنند مطمئن باش ضرری نمیکنیم و من مطمئنم اقای روحانی راه رو هموار میکنه
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    باید یک بار و برای همیشه از شر آل سقوط خلاص بشویم
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    آقا محسن عربستان دير يا زود اقدام احمقانه اي راكه نبايد بكنه ميكنه،بايد براي اونموقع برنامه داشت ، برادر الان نميشه بي گدار به آب زد
  • ایرانی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    این آقای بعیدی نزاد ما را هالو فرض کرده
  • ناشناس ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    باید از این نوزاد تازه متولد شده بنام برجام مراقبت کرد ، چرا که ، درحالی که تعدادی از کارمندان چشم آبی بیمارستان در زیر زمین بیمارستان در حال قطع کردن لوله اکسیژن برای تنفس این کودک در بیمارستان هستند ، عده ای چشم سیاه با بالش منتظر خفه کردن کودک اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس