کد خبر 559628
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متاسفانه کم‌تحرکی یکی از علل ابتلا به دیابت است و سال ۹۰ حدود ۱۹ میلیون نفر در کشور کم‌تحرک شناخته شدند، همچنین ۲۴ میلیون نفر نیز دچار اضافه‌‌وزن و چاقی هستند.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر سیاری در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گفت: 70 درصد علت مرگ و میر مردم در 4 بیماری خلاصه می‌شود حوادث ترافیکی که بالاترین عامل مرگ در کشور است باید 20 درصد از مرگ ناشی از آن کم شود. دومین مشکل مواد مخدر است که سن اعتیاد آن پایین آمده و مصرف مخلوطی از مواد صنعتی و سنتی افزایش یافته است.

سیاری گفت: در سندی که برای بیماری‌های غیرواگیر دنبال می‌شود همچنین 20 درصد دسترسی به درمان‌های روانپزشکی دیده شده چرا که 23 درصد از مردم اختلالات روانپزشکی دارند که اضطراب و افسردگی عامل آن بوده و در زنان بیشتر است.

وی گفت: در بحث اسید چرب ترانس روغن‌های اشباع مانند جامد و غیراشباع مانند روغن‌های مایع وجود دارد کمه متاسفانه این روغن‌های مایع به کشور می‌آیند و به جامد تبدیل می‌شوند که خطر بالاتری خواهند داشت بنابراین قرار شده میزان اسید چرب آن به صفر برسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: غذای ناسالم یکی از عوامل خطر بیماری‌ها  است در حالی که مصرف نمک هم اکنون 12 گرم در روز است که باید به 5 گرم برسد. اضافه وزن، مصرف سیگار،‌کم تحرکی، مصرف الکل باعث مرگ و میر و بیماری در کشور شده است.

وی افزود: 10 میلیون نفر در کشور به فشار خون مبتلا هستند که سالانه 83 مرگ در کشور مرتبط با آن است.

سیاری درمورد اینکه چه کسانی در معرض دیابت هستند گفت: افرادی که در هفته کم تحرک‌اند و کمتر از 150 دقیقه تحرک دارند در معرض دیابت هستند در کشور در سال 90 حدود 19 میلیون نفر کم‌تحریکی داشتند.

وی ادامه داد: 24 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند همچنین افرادی که در خانواده‌شان دیابتی وجود دارد، زنانی که فرزند بیش از 4 کیلو متولد کرده یا دچار سقط جنین شده‌اند، افرادی که فشار خون 140 و 90 دارند و سابقه بیماری قلبی عروقی در آن موثر است.

وی علائم هشداردهنده دیابت را تکرر ادرار، کاهش وزن ناخواسته، احساس خستگی و پرنوشی دانست و گفت: قند خون زیر 100 طبیعی است، بین 100 تا 126 در معرض دیابت، قند 126 در ناشتا اگر دو بار تایید شود و قند 200 در صورت ناشتا و غیر ناشتا دیابت محسوب می‌شود.

سیاری همچینی از انجام پایلوت تست قند خون توسط بهورزان و مراقبین سلامت در 4 شهر خبر داد و گفت: این برنامه قرار است کشوری شود همچنین پرونده الکترونیک سلامت نیز به صورت سراسری اجرا خواهد شد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس