کد خبر 559264
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۹

بیماری هایی که فقط شنیدن نام آنها چهار ستون بدنمان را می لرزاند، امروزه شتری است که متاسفانه در خانه همه می خوابد و گاهی یک سهل انگاری و اشتباه کوچک عامل اصلی آن است و به راحتی و با رعایت موارد ساده می توان سد بتونی در مقابل آن ساخت.

به گزارش  مشرق، وقتی در دنیایی زندگی می کنیم که به جای تنفس هوایی سالم و پاک ، ریه هامان پر ازدود و هزاران سم می شود وبرای جبران کمبود وقت روزانه وصرف زمان کمتر برای تهیه غذا، مادام شکم خود را با فست فود ها و غذا های آماده پر کنیم، روشن است که باید صابون ابتلا به خیلی از بیماری های عجیب را به تن خود بزنیم.
سرطان نامی که این روزها به فراوانی به گوشمان می خورد و هزاران هزار ایرانی را به کام مرگ می کشاند.
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بیماری سرطان می گوید: سرطان دومين دليل مرگ و مير در جهان است. بروز ساليانه سرطان در ايران و جهان به سرعت،  در حال افزايش است و ظرف كمتر از دو دهه آينده نزديك به دو برابر، افزايش خواهد يافت.
وی افزود: اما درعين حال، بايد گفت، بسياري از سرطان‌ها، علاج‎پذيرهستند و مهمترين عامل در علاج‌پذيري سرطان‌ها، تشخيص زودهنگام آنها است.

شتری که در خانه همه  می خوابد!
سیاری در خصوص سرطان های رایج در زنان و مردان گفت: در ميان سرطان‌هاي مختلف، سرطان سینه و دهانه رحم در زنان وسرطان روده بزرگ در زنان و مردان به عنوان هدف برنامه‌هاي تشخيص زودهنگام، توسط سازمان جهاني بهداشت معرفي شده‌اند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره برنامه های در دست اقدام برای تشخیص زودهنگام سرطان بیان کرد: برنامه تشخيص زودهنگام اين سه سرطان در ايران با تأكيد بر تشخيص افراد پر خطر و مشكوك است و در سطوح مختلف ارائه خدمت،  برنامه‌ريزي شده است.
 وی در ادامه گفت:  در سطح مراقبت‌هاي بهداشتي درماني اوليه (PHC) با تست هاي ساده و ارزان (معاينه باليني براي سرطان سینه، تست خون مخفي در مدفوع با روش FIT براي سرطان روده بزرگ، تست پاپ اسمير و HPV براي سرطان دهانه رحم) افراد پر خطر و مشكوك شناسايي مي‌شوند.
 
آژیر خطر ابتلا به سرطان برای 15 درصد جامعه!
سیاری در مورد برنامه هایی اجرایی در سطح دوعنوان کرد: در سطح خدمات سطح دو افراد مشكوك و علامت دار كه حداكثر  15 درصد كل جمعيت هدف (زنان 30 تا 70 سال و مردان و زنان 50 تا 70 سال) هستند، تحت بررسي‌هاي كامل‌تر (ماموگرافي، كولونوسكوپي و كولپوسكوپي) قرار مي‌گيرند.  براي پوشش فرانشيز اين خدمات كه تأكيد مي‌شود مربوط به افراد پر خطر است (نه همه افراد جامعه) ، از سازمان‌هاي بيمه‌گر انتظار كمك داريم.
این صاحب نظر تاکید کرد:  بدون تردید،  تشخيص زودهنگام انواع سرطان‌ها با برنامه‌هاي نظام‌مند  و استاندارد، هزينه‌هاي درمان يك بيماري دير تشخيص داده شده را كاهش مي‌دهد.
 
افرادیی که در مقابل سرطان شانس زنده ماندن دارند
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه امروزه تعداد افرادي كه به دلیل سرطان فوت مي‌كنند، نسبت به سه دهه قبل كاهش يافته اند، گفت:  مهمترین دلیل کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان ، علاوه بر درمان‌های موثرتری که  پيدا شده است،  افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیصی زود هنگام است. حتی برای کسانی که بقای کلی سرطان  در آنها ضعیف است،  شانس زنده ماندن به شرط تشخیص زودهنگام،  بیشتر خواهد بود.
 
سرطان در همسایگی این افراد جولان می دهد
سیاری ضمن تاکید بر لزوم اطلاع از علائم هشداردهنده سرطان اظهار کرد: تشخيص زود هنگام، به این معناست که مردم  علائم هشداردهنده سرطان را  بدانند تا  اگر علائم را در خود پيدا کردند،  به سرعت به مراكز بهداشتي درماني مراجعه کنند.علائم هشداردهنده سرطان، به علائمی گفته می‌شود که توجه به آنها به تشخیص زودهنگام سرطان،  کمک می‌کند.
  معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص علایم هشدار دهنده سرطان تصریح کرد:از جمله علایم هشداردهنده ابتلا به سرطان می توان به، ابتلاي به سرطان در اقوام درجه يك،تغيير در خال‌هاي پوستي،زخم‌هاي بدون بهبودي در طي دو هفته،پیدایش توده در هر جاي بدن، سرفه يا گرفتگي طولاني صدا و دفع خلط خونی،اختلال بلع مواد غذایی يا سوءهاضمه طولاني، استفراغ خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونريزي غير طبيعي در ادرار و مدفوع ،بي‌اشتهايي يا كاهش وزن بي‌دليل اشاره کرد.
 
لباس ضد سرطان بر تن کنید!
سیاری ضمن بیان اینکه  طبق اسناد سازمان بهداشت جهانی، 40 درصد سرطان‌ها، قابل پیشگیری  است، گفت: تنها مواردی از سرطان قابل پیشگیری نیستند که اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه بموقع و زود هنگام،  تشخیص داه شوند،  درمان پذیرتر هستند.
وی در خصوص راه‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان می گوید:استعمال نکردن دخانیات،
داشتن فعالیت بدنی منظم ، نگهداشتن وزن خود در حالت ایده ال ، تغذیه سالم، محافظت از خود در برابر عفونت ها، رعایت ایمنی در محیط کار و منزل واز همه مهمتر کنترل استرس از راه های خود مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس