کد خبر 557272
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

رئیس جمهور قبل از ترک تهران یک پیام روشن به اجلاس استانبول داد و آن اینکه تا همه کشورها با همدیگر همکاری و وحدت نداشته باشند مشکل افراطی گری و تروریسم حل و فصل نخواهد شد.

به گزارش مشرق، سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بعد از نشست دوروزه وزیران خارجه ، فردا آغاز می شود و آقای روحانی از جمله سخنرانان اصلی این اجلاس است.

شعار نشست سیزدهم سران کشورهای عضو این سازمان، «یکپارچگی و همبستگی برای عدالت و امنیت» انتخاب شده است.

سازمان همکاری اسلامی 54 سال پیش با هدف حمایت از حقوق مسلمانان در چارچوب صلح و امنیت بین المللی بویژه حمایت از فلسطین و مسجد الاقصی تاسیس شد.

اقای روحانی تاکید کرده مسلمانان جهان انتظار دارند تا نتیجه نشست استانبول، ندای وحدت، همبستگی و همکاری در دنیای اسلام باشد.

سخنان رئیس جمهور در آستانه سفر استانبول احتمالا اشاره به بعضی خبرها از استانبول است که ظاهرا چند کشور معدود تلاش می کنند موضوع وحدت بخش فلسطین را کم رنگ جلوه دهند و موضوعاتی مثل مقاومت دولت سوریه و جبهه مقاومت را رو میز بیاورند و برجسته کنند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز از موضع بیطرفی کاملا خارج شده و گفته اسد در آینده سوریه نقشی ندارد و مسئله حزب الله نیز در نشست سران، مطرح خواهد شد.

طبق اعلام قبلی بیش از 30 تن از سران کشورها و دولت ها در این اجلاس، به میزبانی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه شرکت خواهند کرد.

هم اکنون محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس وزیران OIC حضور دارد و مواضع ایران را اعلام کرده است.

آقای روحانی هم پیش از ترک تهران گفت: امروز در جهان اسلام هم با مشکل تروریسم و هم با مشکل افراطی گری و فرقه گرایی مواجه هستیم و هم متاسفانه شاهد تجاوز برخی کشورها به کشورهای دیگر هستیم .

وی ادامه داد: یکی از اهداف سازمان کنفرانس اسلامی وحدت امت اسلامی و رفع اختلافات است.
رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم در این اجلاس درباره مسئله رفع اختلافات در دنیای اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در میان کشورهای اسلامی و به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم بحث‌های راهگشایی مطرح شود.

آقای روحانی گفت:‌ تا همه کشورها با همدیگر همکاری نداشته باشند مشکل افراطی گری و تروریسم حل و فصل نخواهد شد.

وی افزود: همه ما می دانیم مسئله جهان عاری از خشونت یکی از شعارهای جمهوری اسلامی ایران از آغاز به‌خصوص دولت یازدهم بوده و در دنیای اسلام مبارزه با تروریسم را همواره به طور جدی دنبال کرده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران عملاً‌ به هر ملت و دولتی که در مبارزه با تروریسم از ایران کمک خواسته، کمک کرده و کمک در عراق، ‌سوریه و کشورهای دیگر به خوبی انجام شده است .

* تاکید ایران بر خروج صدایی واحد از استانبول
رییس جمهور تاکید کرده است که مسلمانان جهان انتظار دارند تا نتیجه نشست استانبول ندای وحدت ، همبستگی و همکاری دنیا ی اسلام باشد.

سخنان رییس جمهور در آستانه سفر به استانبول احتمالا اشاره به برخی خبرها از ترکیه دارد که ظاهرا چند کشور معدود تلاش می کنند موضوع وحدت بخش فلسطین را کمرنگ جلوه دهند و موضوعاتی مثل مقاومت دولت سوریه وجبهه مقاومت را روی میز بیاورند.

همچنین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز از موضع «بی طرفی» کاملا خارج شده و گفت: اسد در آینده سوریه نقشی ندارد و مسئله حزب الله هم در نشست سران مطرح خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چند روز پیش گفته بود : «متاسفانه سیاست برخی از بازیگران منطقه ای ، تشدید درگیری ها و اختلافات در سطح منطقه است و ما در نقطه مقابل این سیاست همه ظرفیت ها، سیاست ها و روابط خارجی را در پیش خواهیم گرفت.»

جابری انصاری تاکید کرده است: « برای گسترش همکاری ها و مناسبات در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، منطقه ای و بین المللی و در جهت حل و تخفیف مشکلات و بحران های موجود در منطقه و همینطور در راستای تامین منافع اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه ،در همین قالب و هدف گیری مجموعه ای از تحرکات و رفت و آمدهای متقابل هم در آینده ای نزدیک در دستور کار ایران با کشورهای همسایه خواهد بود.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه اختصاصی با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس گفت:‌ با توجه به مسائل دنیای اسلام و همچنین حضور مقامات عالی و روسای جمهور کشورهای عضو، این اجلاس فرصتی است که جمهوری اسلامی ایران بتواند دیدگاه های خود را درباره مسائل مختلف مطرح کند.

شفیعی با اشاره به دیدارهای بین روسای جمهور و وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در حاشیه چنین اجلاس هایی افزود: می توان از این فرصت حاشیه ای برای مطرح کردن مباحث بین دو کشور استفاده کرد و برای حل مسائل چالش‌برانگیز تدبیرهای لازم را اندیشید.

*نقشه سعودی-صهیونیستی ؛پشت پرده تحرکات بر ضد جبهه مقاومت
در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر تحرکات ریاض برای جلوگیری از توسعه نفوذ ایران در منطقه شنیده می شد که حضور پیش از موعد پادشاه عربستان در ترکیه نیز به این اخبار دامن زد.

ملک سلمان در حالی دو روز قبل از آغاز نشست سران به ترکیه سفر کرده است که از جمله مسائل اصلی دستور کار این سفر همکاری نظامی نزدیک‌تر، مقابله با ایران، امنیت، روابط تجاری و راهبردی هستند.

دفتر رئیس جمهور ترکیه در بیانیه‌ای درباره این سفر اعلام کرد: در نشست‌هایی که قرار است در چارچوب سفر رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به ترکیه برگزار شود علاوه بر روابط دو جانبه مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هم ترکیه و هم عربستان از جمله مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بوده و از گروه‌های تکفیری و مسلح مخالف وی که پنج سال است درگیر جنگ برای سرنگون کردن دولت دمشق هستند حمایت می‌کنند.

همچنین هم آنکارا و هم ریاض خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت در چارچوب توافق صلحی هستند که پس از توافق آتش بس اخیر در سوریه قرار است حاصل شود، با این حال آنها در خصوص اینکه چه کسی در دوران پس از جنگ جانشین بشار اسد خواهد شد، اختلاف دارند.

* رایزنی های اقتصادی ایران در حاشیه اجلاس
بر اساس اعلام معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، آقای روحانی قرار است دیدارهای دوجانبه ای با سران کشورهای اسلامی نیز در حاشیه این اجلاس دو روزه انجام دهد.

در همین زمینه رایزنی های وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان درچهارمین نشست اجلاس سه‌جانبه در رامسر حکایت از افزایش همکاری هایی دارد که بیشتر در حوزه های اقتصادی و منطقه ای و به ویژه همکاری در راستای ارتقای برادری و وحدت اسلامی ، مواجهه با چالش‎‌‎های فراروی جهان اسلام ، مبارزه با تروریسم و افراط‎‌‎ گرایی و تجزیه‌طلبی است.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از برگزاری بیست و پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه در آنکارا ، گفت: «در این نشست مقرر شد طرفین اقدام‌هایی انجام دهند تا هنگام سفر رئیس‌ جمهوری ایران به ترکیه، یک روز از سفر ایشان به بررسی مسایل اقتصادی بین دو کشور اختصاص پیدا کند.»

اظهارات واعظی در حالی مطرح شد که سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه از روز یکشنبه در راس هیاتی کارشناسی برای مشارکت در تنظیم دستور کار سازمان همکاری اسلامی دراستانبول به سر می برد.

*دستور کار اجلاس سیزدهم OIC
براساس بیانیه اخیر سازمان همکاری اسلامی ،ترسیم راهبرد و چشم‌انداز 10 ساله پیش روی سازمان OIC در سالهای 2016 تا 2026 شامل اولویت‌های برقراری امنیت و ثبات،‌ مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، رعایت حقوق بشر،‌ حمایت از توسعه و‌ کاهش میزان فقر از جمله مهمترین مواردی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیران شرکت کننده در اجلاس OIC مهمترین مسائل جهان اسلام و منطقه از جمله وضعیت اسف‌بار فلسطینیان، ادامه تجاوزگری و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، ضرورت مساعدت و همکاری مشترک برای برقراری صلح و ثبات در سوریه،‌ یمن،‌ لیبی،‌ افغانستان، سومالی،‌ مالی،‌ جامو،‌ کشمیر و موضوع درگیری‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.

بدون تردید سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره بحران های منطقه ای کاملا روشن است؛ هر ملت و دولتی که در مبارزه با تروریسم از ایران کمک خواسته، ایران نیز به درخواست کننده پاسخ مثبت داده است و خواهد داد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس