کد خبر 557373
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹

به نظر می‌رسد اوضاع عراق در سطح سیاسی وارد مرحله حساس و خطرناکی شده به ویژه با توجه به این‌که نمایندگان اعتصاب کننده در صحن پارلمان این کشور خواستار استعفای سران قوای سه‌گانه شده‌اند.

به گزارش مشرق، رشید الیاسری از نمایندگان ائتلاف ملی فاش کرد سلیم الجبوری رئیس پارلمان از نمایندگان اعتصاب کننده یک ساعت مهلت خواسته است تا موضع استعفایش از ریاست پارلمان را با فراکسیون اتحاد القوی العراقیه بررسی کند.

الیاسری که با الفرات گفت‌وگو می‌کرد،‌افزود هیئتی از نمایندگان معترض نزد سلیم الجبوری رئیس پارلمان رفتند و به وی یک ساعت مهلت دادند تا با فراکسیون اتحاد القوی العراقیه نشست برگزار کند و به تصمیم مناسبی درباره مسئله استعفایش از ریاست پارلمان دست یابد.

سلیم الجبوری هم در پی این مهلت به دیدار اعضای اتحاد القوی العراقیه رفته تا درباره بحران کنونی با آنها مشورت کند.

پارلمان عراق به سبب ترکیب جدید کابینه العبادی شاهد بی‌ثباتی و اختلافات گسترده‌ای است و شماری از نمایندگان هم همچنان به تحصن‌ اعتراضی خود در داخل پارلمان ادامه می‌دهند، منابع عراقی مهمترین خواسته نمایندگان معترض تحصن کننده را استعفای سران قوای سه‌گانه و برگزاری انتخابات اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که "الا طالبانی" رئیس فراکسیون پارلمانی اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته است این فراکسیون هرگز به برکناری سلیم الجبوری رئیس پارلمان رای نخواهد داد.

از سوی دیگر فواد معصوم رئیس جمهوری عراق درخواست سلیم الجبوری برای حضور در نشست امروز پارلمان را نپذیرفته و آن را بر خلاف قانون اساسی خوانده است.

بررسی گزینه انحلال پارلمان عراق

از سوی دیگر دفتر سلیم الجبوری در بیانیه‌ای از بررسی گزینه انحلال پارلمان عراق توسط الجبوری خبر داد.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه آمده است شایعاتی که برخی درباره ارائه استعفا از سوی سلیم الجبوری مطرح می‌‌کنند، صحت ندارد و وی همچنان گزینه انحلال پارلمان را در چارچوب‌های حقوقی و قانون اساسی بررسی می‌کند.

در حالی که شب گذشته حیدرالعبادی نخست وزیر و روسای فراکسیون‌های پارلمانی عراق در دفتر سلیم الجبوری نشست برگزار کردند و به توافقاتی دست یافتند، فراکسیون پارلمانی الدعوه با تصمیمات گرفته شده در این نشست مخالفت کرد.

"احمد الکنانی" از نمایندگان الدعوه که یکی از نمایندگان اعتصاب کننده به شمار می‌رود، گفت: نتایج نشست سلیم الجبوری رئیس پارلمان و حیدرالعبادی نخست وزیر با روسای فراکسیون‌ها مردود است و فراکسیون پارلمانی الدعوه یا نمایندگان اعتصاب کننده در داخل پارلمان آن را نخواهند پذیرفت. وی بر لزوم برکناری روسای قوای سه‌گانه تاکید کرد.

شبکه النجباء هم گزارش داد نمایندگان اعتصاب کننده با ورود حیدرالعبادی نخست وزیر به داخل پارلمان مخالف هستند.

عدنان الجنابی از فهرست الوطنیه ایاد علاوی در حال حاضر ریاست نشست پارلمان عراق را در غیاب سلیم الجبوری برعهده دارد،‌الجبوری در حال نشست ویژه با اعضای فراکسیون اتحاد القوی الوطنیه برای بررسی موضوع استعفایش از ریاست پارلمان است.

از سوی دیگر سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از درخواست‌ها برای برکناری روسای قوای سه‌گانه انتقاد کرد.

اسامه النجیفی رئیس پیشین پارلمان عراق هم با حمایت از سلیم الجبوری از اعضای فراکسیون اتحاد القوی الوطنیه خواست به وزیران پیشنهادی حیدرالعبادی رای اعتماد دهند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بی نام ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    عراق قانون اساسی دارد ،‌ اگر نمایندگان طبق قانون اساسی میتوانند که سران سه قوه را برکنار کنند که باید کنار بروند و بحثی نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس