دولت یازدهم که از ابتدا منتقد پرداخت یارانه نقدی به مردم بود؛ امروز به حامی آن بدل شده و مطرح می‌کند که حذف 24 میلیون یارانه‌بگیر در مصوبه مجلس عادلانه نیست؛ 24 میلیون نفری که یکی از نمایندگان بیان می‌کند چنین عددی در مصوبه مجلس اصلا وجود خارجی ندارد!

85
گروه سیاسی مشرق - دولت یازدهم همواره خود از جمله منتقدین اصلی اعطای یارانه‌ نقدی به مردم بوده است و این موضوع را باری سنگین قلمداد کرده که از سوی دولت گذشته به این دولت تحمیل شده‌ است. از این رو همواره حذف دهک‌های متمول و ثروتمند جامعه از جمله دغدغه‌های این دولت و مجلس بوده است.

کمپین دولتی انصراف از یارانه‌های نقدی

بر این اساس حتی در اوایل دولت یازدهم موضوع انصراف مردم از دریافت یارانه‌های نقدی با راه‌اندازی کمپینی با عنوان « نه به یارانه‌های نقدی»‌ از سوی دولت پیگیری شد و دولتمردانی همچون اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از ملت ایران درخواست کردند که به این کمپین بپیوندند.[1]

بر همین اساس معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های دولت در هر ماه این است که چگونه 3 هزار و 500 میلیارد تومان پول هدفمندی یارانه‌ها را تهیه و در بین مردم توزیع کند، خاطرنشان کرد: «ملت ایران اگر به خوبی در جریان و داستان توزیع پول قرار گیرند، به طور قطع تصمیمات خوبی را لحاظ خواهند کرد.»

جهانگیری با بیان اینکه در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دو هدف دنبال می‌شود، افزود: هدف اصلی راغب کردن مردم به انصراف از دریافت 45 هزار تومان پول یارانه‌هاست.

اما با پایان ثبت‌نام مردم برای یارانه‌های نقدی مشخص شد که کمپین‌ دولتی «‌نه به یارانه های نقدی»‌ با شکست فاحشی روبرو شده است؛ چراکه بر اساس آمار ارائه شده بیش از 90 درصد مردم فرم ثبت‌نام یارانه‌های نقدی را پر کردند. [2] این درحالی بود که اقتصاددانان نسبت به عملکرد دولت در شناسایی متمولین جامعه و قطع یارانه‌ نقدی آنان انتقاد کرده و این موضوع را از جمله ضعف دولت در این زمینه قلمداد می‌کردند.

پرداخت یارانه‌های نقدی مصیبت عظمای دولت یازدهم

البته همواره این نگرش انتقادی به پرداخت یارانه‌ها از سوی دولتمردان مطرح می‌شد. بر همین اساس علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مردادماه سال 94 در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: «دوشنبه شب قرار است یارانه های نقدی واریز شود و چنین روزی برای ما «مصیبت عظما» است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست.»[3]

987

موضع منفی دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی گاهی نیز با کنایه و الفاظ تحقیرآمیز از سوی دولتمردان از جمله سخنگوی دولت یازدهم مطرح می‌شد. در همین زمینه نوبخت در گفتگوی ویژه خبری و درباره اینکه یارانه نیازمندان قطع نمی‌شود، با استفاده از عبارتی قابل تأمل گفت: «گروهی هستند که از چند ساعت باقی‌مانده به ساعت24، این کارت در دستشان هست و منتظرند تا بتوانند پولشان را دریافت کنند.»[4]

حذف پنهانی یارانه‌های نقدی

همه این مواضع انتقادی درحالی بود که دولت در مقطعی به طور پنهانی اقدام به حذف یارانه‌ برخی از مردم کرد. بر همین اساس از ابتدای سال 94 دولت به طور علنی هیچ اطلاع‌رسانی درباره اجرای این حکم مجلس نمی‌کرد، اما با واریز یارانه فروردین‌ماه، برخی مردم متوجه شدند که یارانه‌شان حذف شده است و این اولین حاشیه حذف یارانه‌ها بود.

از اوایل سال 94 زمزمه حذف یارانه برخی اقشار مطرح شد که تا مدت‌ها با تکذیب مسئولان دولتی مواجه می‌شد. سرانجام علی ربیعی، وزیر رفاه نکاتی درباره حذف یارانه نقدی گفت که سخنگوی دولت پیش‌تر آن‌ها را تکذیب می‌کرد![5]

98وزیر رفاه در این باره گفت: «قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم.[6]»

وی افزود: «ما این ساماندهی را از 30 هزار نفر شروع کردیم و تا 50 هزار نفر و سپس 100 هزار و 200 هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم.»

تکذیب خبر جنجالی حذف چهار میلیون یارانه بگیر

85سخنگوی دولت در اردیبهشت‌ماه سال 94 با انبوه سؤالات درباره حذف یارانه اقشار پولدار مواجه بود و بعضاً پاسخ‌های متناقضی به سؤالات می‌داد. به طور مثال وی در 29 اردیبهشت سخنان قبلی خود مبنی بر حذف 4 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی را تکذیب کرد![7]

این در حالی بود که چند روز قبل از آن، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از قول نوبخت، سخنگوی دولت نوشت که از ابتدای امسال 4 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شده‌اند. این موضوع یکی از مسائل جنجال‌برانگیز سال 94 بود که برخی از رسانه‌ها آن را بازی روانی دولت با مردم عنوان کردند.

آهنگ حذف یارانه‌های نقدی در سال آینده ادامه دارد

اما سخنان یارانه‌ای اقای سخنگو به همین جا ختم نمی‌شود. در واپسین‌ روزهای سال 94 نوبخت در برنامه «نگاه یک» رسانه ملی اعلام کرد که آهنگ حذف تدریجی یارانه‌های نقدی در سال آینده ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره سرنوشت یارانه‌ها در سال 95 نیز تاکید کرد: «آهنگ کند حذف یارانه در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت اما در این زمینه به گونه‌ای عمل خواهیم کرد تا به دهک‌های پایینجامعه فشاری پایین وارد نشود .

نوبخت افزود : دهکی که وضعش خیلی مناسب باشد شاید به دهک هم نرسد اما چند دهک پایین داریم که آنها نیازمند یارانه هستند و دولت نیز بر همین اساس احتیاط می کند تا به آنان آسیبی وارد نشود.

وی گفت : البته به مردم هم گفته‌ایم که اگر یارانه هر فردی کم شود دوباره به خود مردم بر می گردد و ما این موضوع را در کمک به طرح تحول سلامت به منظور کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان به اثبات رسانده ایم.[8]

همه این موارد درحالی است که دولت پیش از این در شناسایی یارانه بگیران ثروتمند دچار اشتباهات عجیب و زیاده شده بود به طوری که تا پایان سال 94 که به گفته دولتمردان یارانه حدود 3 میلیون نفر قطع شد، عده فراوانی از مردم به حذف یارانه‌شان اعتراض کردند.

چرخش معنادار دولت در حذف یارانه‌ 24 میلیون نفر

با همه انتقاداتی که دولت نسبت به پرداخت یارانه‌های نقدی داشته اما در برابر مصوبه اخیر مجلس که بعد از تعطیلات عید نوروز نسبت به حذف دهک‌های پردرآمد جامعه طرح شده، انتقاد کرده است.

در جلسه علنی نوبت صبح روز سه‌شنبه 24 فروردین مجلس شورای اسلامی، بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت. نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تصویب این تبصره مخالفت جدی کرد و آن را غیرقابل اجرا خواند. بر اساس این تبصره در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۳۹۵ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ ۴۸۰ هزار میلیارد ریال با استفاده از انواع روش های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید و همچنین دولت موظف است که یارانه نقدی سرپرست خانواده اقشار پردرآمد را حذف کند.[9]

اما محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با انتقاد از این طرح مجلس بیان داشت:« حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در این شرایط عادلانه نیست و قطعا موجب اذیت بسیاری از مردم می شود.حذف سه دهک جامعه از دریافت یارانه با مکانیزم کمیسیون تلفیق مشکل است و باید منتظرایده مجلس در بخش مصارف بود.»

وی افزود: «دولت تلاش خواهد کرد در تدوین آئین نامه اجرایی دولت برای حذف دهک های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی به نحوی عمل کند که یارانه نقدی هیچ فرد نیازمندی حذف نشود.»[10]

فرهنگی: حذف 24 میلیون یارانه بگیر در مصوبه مجلس نیست

البته همین موضوع حذف 24 میلیون یارانه بگیر که از سوی نوبخت مطرح شده توسط محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تکذیب شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره بیان داشت: در مصوبه امروز مجلس هیچ اعداد و ارقامی وجود ندارد و اعلام آن از سوی برخی رسانه‌ها اشتباه است.

وی از بداخلاقی‌های متعدد از سوی دولت در چند روز اخیر سخن گفت و تصریح کرد: ما همان موضوعی را مطرح کردیم که دولت در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌کرد اما دولتی‌ها در تریبون و رسانه‌ها اعلام کردند که ما مخالف مصوبه مجلس بودیم.

فرهنگی با تاکید بر اینکه حذف 24 میلیون از یارانه بگیران اصلاً در مصوبه مجلس وجود ندارد، گفت: به‌عکس، در مصوبه آمده است کسانی که به ناحق یارانه‌شان از سوی دولت قطع شده است باید به فهرست یارانه‌بگیران اضافه شوند.

وی با یادآوری اینکه در سال 94 دولت درآمد برخی را که درآمد اندکی داشتند را قطع کرده است، بیان داشت: طبق این مصوبه همه آنها باید برگردند و یارانه آنها که درآمد بالای 3 میلیون در ماه دارند را قطع کنند.[11]

اینکه دولت چرا در ابتدا همواره موضوع یارانه‌های نقدی را مورد انتقاد قرار داده و در بسیاری از موارد بدون اطلاع مردم اقدام به حذف یارانه‌های آنان کرده اما در حال حاضر نمی‌خواهد موضوع حذف یارانه نقدی افراد متمول جامعه علنی و پیگیری شود، یکی از مسائل عجیب و متناقض عملکردی دولت یازدهم در حوزه طرح هدفمندی یارانه‌هاست.

این درشرایطی است که دولت اگر در این عرصه به طور مطلوب عمل می‌کرد و یارانه افراد ثروتمند را به طور پلکانی با شناسایی آنها قطع می‌نمود نیازی به تبصره اخیر مجلس نبود که اینگونه سخنگوی دولت در مقابل آن موضع منفی بگیرد. چه اینکه در این زمینه کارهایی نیز صورت گرفته که یارانه بگیران حذف شده از این موضوع انتقاد کرده‌اند، چراکه خود را جزو دهک‌های ثروتمند جامعه نمی‌دانستند.

به نظر می‌رسد، گرچه دولت یازدهم در اوائل روی کار آمدن خود موضوع یارانه‌های نقدی را به عنوان طرحی برای تخریب دولت قبل مورد استفاده قرار داده و برای حذف آن تلاش کرده است اما در حال حاضر با توجه به اینکه محبوبیت خود را در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه بگیران متمول در خطر می‌بیند، بر خلاف رویه گذشته موضع انتقادی خود را نسبت به اعطای یارانه به مردم تغییر داده و آنرا به موضعی حمایتی تبدیل کرده است.


[1] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/01/15/327137

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/302872/

[3] http://www.mehrnews.com/news/2885067

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/526638

[5] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/549207

[6] http://www.jahannews.com/fa/doc/news/419408

[7] http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=138558

[8] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/544254

[9] http://www.mehrnews.com/news/3596449

[10] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/556268

[11] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/556293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    چه عکس باحال گذاشتید از هیت دولت
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت نگران تبعیض است این دولت مثل دولت قبل نیست که غیر مسئولانه کار کند.
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    بالاخره دولت باید به فکر انتخابات سال آینده و اقبال عمومی هم باشه!!!!
  • سروش ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    چون ثروتمندان و کسانی که در سال حقوقی بالای 35 میلیون تومان میگیرند حدود 10 الی 20 میلیون نفری می شوند و این تعداد وزنه خوبی در انتخاب پیش روی دولت هست دولتی که برای مردم کاری نکرده و امید و تدبیرش این بوده که بهجای توکل به خدا و نصایح بزرگان به دست دیگران نگاه کرده حالا هم برای داشتن وزنه و رآی بیشتر نگاهش به دستان همین قشر ثرومتند است نه توده مردم یعنی مردم عادی تا به حالا برای دولت و پیر مدان آن هیچ بوده اند و حالا هم نگاهش به قشر پولدار و فراری سوار و بنز سواره خوب این هم از دولت تدبیر و امید، دولتی که رأی هدیه بگیره با دولتی که رأی می خره احکامش زمین تا آسمان فرق می کنه دولتی که می خره تفکرات شاهی داره و به فکر سود و زیان خودشه و دولتی که هدیه میگیره پیش خودش میگه این هدیه هست و باید در قبالش خوب کار کنم تا بتونم در قالب هدیه ای بهتر پس بدم ولی چیزی رو که می خری مال خودت می دونی فقط به این فکر هستی که ارزش مالی اون پایین نیاد تا بتونی در دوران بعد بفروشی و سودش رو ببری.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    چون یارانه حق همست و پول بیت الماله و باید بهشون بدن چه داشته باشن و چه نداشته باشن؟ حالا علت سوزش و عقده های شما چیه؟
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کدام ثروتمند؟هرکسی شغل ازاد داشته باشه که تاجر نیست همسایه ای داریم که خودش و همسرش کارمندند بعد از سالها تونستند یک ماشین قسطی شاسی بلند چینی بخرند به نظر خارج گود نشینها ثروتمندند
  • محسن ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    آن زمان که دولتی ها گفتند پرداخت رایانۀ نقدی برای دولت مصیبت است، منتقدان این حرف را در بوق و کرنا کردند و گفتند دولت پرداخت کردنِ حقِ مردم را برای خود مصیبت می داند. اکنون که دولت با حذف یارانۀ نقدی مخالفت می کند، می گویند انتخابات نزدیک است و دولت می خواهد با پرداخت رایانه، رای مردم را بخرد! بالاخره فازِ این منتقدانِ محترم چیست؟!
  • ناصر ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    انتخابات بعد اون انتحاری حذف می کنه با توجه به قیمت نفت
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    وام خودرو 25 میلیونی مسئولانه بود یا ....
  • اجمد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    این دولت هر کار بکنه مشرق مخالفه برعکس دولت قبل که تو چهار سال اولش انگار اصلا کاراش اشتباه نبود
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    هر کس درآمد زیاد دارد مالیات زیاد هم میدهد درآمد زیاد و مشروع باعث نمیشود حق الناس را پایمال کرد.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    یارانه 250 تومانی پاکدستان خوب است دیگه و موافق هستین ؟ یارانه هم شده سیاسی ، از بیت المال و حق الناس در جهت اهداف سیاسی استفاده میکنند . دولت اگر به فکر اسلام و دین است نباید حق الناس و حق مردم از منابع را که بعد از حذف یارانه برق و آب و گاز و نان است حذف کند
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کجائی ادب!!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    سوال این است چرا دولتی که از ابتدای روی کار آمدنش مخالف پرداخت یارانه نقدی بوده و مسئولانش دائما"پرداخت یارانه را بد میدانستن حالا برای قطع یارانه سه دهک ثروتمند عزا گرفته است ؟!!
  • ناشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت دارد بر خلاف رویه 3 سال گذشته خود که دائما"بدنبال قطع یارانه ها بود عمل می کند و این بخاطر انتخابات سال 96 است .
  • محمد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    نخیر نگران انتخابات 96 هست
  • ناشناس ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت یازدهم از اول مخالف پرداخت یارانه بود و روحانی گفت مردم به یارانه نه بگویند و انصراف بدهند اما کسی انصراف نداد اما امروز از قطع یارانه اقشار متمول جامعه هراس دارد ! در حالیکه دائما"از نداشتن بودجه برای پرداخت یارانه گله و ناله می کند.
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    خداییش مشرق با اینکه اکثر وقت های چیزهای بی ربط و دروغ میگه اما الان هم راست میگه آقای روحانی خوبه بدونید که در انتخابات همین هفت اسفند هم از بالاشهر تهران کسی به شما رای نداد اونها هرگز رای نمیدن و تنها آرزوشون باید رک بگم که نابود شدن کل سیستم کشور است این ما بودیم که به شما رای دادیم یعنی قشر متوسط و ضعیف نگران رای ندادن یه عده مرفه بی درد نباش
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    تبعیض؟خخخخ عمو من خودم اصلاح طلبم هیچ احدی تو این کشور به فکر تبعیض مبعیض نیست خودت رو سرکار نذار
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    برام جالبه این بالاشهرهای ها که اون همه پز ساعت طلا و ماشین فلان و ایناشون رو میدن چطوری روشون میشه برن از عابر بانک 45 هزارتومان یارانه بگیرن آدم یه ذره شرف داشته باشه والا به جایی بر نمی خوره آه آه آه حالم از این پولدارها که پول رو تا توی گور می برن بهم میخوره
  • ناشناس ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    3 سال است که میگویند بودجه نداریم ! و باید یارانه ها را قطع کنیم اما حالا که به خواست دولت مجلس مصوبه داده است میگویند قطع یارانه ثروتمندان درست نیست !
  • مسعود ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    آقا جهانگیری که گفته بود پرداخت یارانه ها غیرقانونی است !! چطور حالا دلواپس قطع یارانه متمول ها و طبقات مرفه شده اند ؟!!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    آقای نویسنده ظاهرا اطلاعاتش از احکام شرعی اسلام کافی نیست. اولا ایشان باید بداند که سرکشی و تجسس به اموال خصوصی مردم حتی از سوی دولت مجاز نیست مگر در موارد خاص اطلاعاتی و امنیتی. شفافیت به معنایی که غربیها بدان معتقدند در اسلام حرام است. آری. هر جا دیدید کسی مسوولیتی داشته و وضع بعد از مسوولیتش بالاتر از وضعیت قبل از مسوولیتش بوده می توانید او را باز خواست کنید اما در مورد مردم عادی حقی ندارید. ثانیا ایشان باید بداند که این پول که دولت به عنوان یارانه می دهد که از جیب خودش نیست. ماحصل آزاد سازی قیمت ها است. ثالثا: منشاء پول یارانه صثروتهای عمومی است و یا خصوصی. اگر خصوصی است که دولت حقی برای دست زدن به آن ندارد و صاحب مال باید اظهار نظر کند! اما اگر ثروت عمومی است مال همه اقشار اعم از فقیر و غنی است و احدی نمی تواند مردم را از گرفتن حقشان نهی کند. رابعا: به نظر می رسد عده ای متوجه این مساله نیستند که صدقه فقط به مستحق شرعی قابل دادن است آن هم از اموال خصوصی! بیت المال را نمی توان صدقه داد! خامسا: حتی به فرض که منشاء یارانه از ثروتهای خصوصی بود باز هم نمی شد آن را به نیازمند داد! چرا که معنای نیازمند مبهم است. الان حتی اقشار بالای متوسط شهری هم به این یارانه احساس نیاز دارند. سادسا: حتی به فرض شخص خدا لیست نیازمندان یارانه را در اختیار شما گذاشته بود باز هم طبقه بندی جامعه به دو قشر یارانه بگیر و یارانه نگیر کاری بسیار غلط و غیر قابل توجیه بود. تنها کسانی که هرگز یک خانواده آبرومند تحت پوشش کمیته امداد را ندیده اند و از معنای با سیلی صورت را سرخ نگهداشتن بی خبرند می توانند بر طبل تقسیم جامعه به دو قشر نیازمند و غیر نیازمند بکوبند. الان فقرا شرمی ندارند که در کنار ثروتمندان پول یارانه را دریافت کنند چرا که آن را حق خود می دانند. اما روزی گرفتن یارانه را به نشانه فقر تبدیل کردید آنها باید از ابراز یارانه بگیر بودنشان خجالت بکشند. فی المثل دیگر کسی نمی خواهد پدر زنش یارانه بگیر باشد و تبعات اجتماعی بعدی.. سیاسیون بدانند مسلمان بودن به داشتن ریش و انگشتر عقیق نیست.
  • ناشناس ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    آن مرد که یارانه و عیدانه و بنزین سفر میداد رفته است و حالا کار دست کسانی که یارانه را گدا پروری میدانستن!! افتاده است .
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    همه آنچه شما اشتباهات احمدی نژاد می دانید دقیقا کارهای صحیح او است. شما برج و بارو را می کوبید با خرابه کاری ندارید.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    یعنی نوبخت واقعا خیال کرده با پول یارانه ای که در صورت پیروزی مجدد روحانی در انتخابات بلافاصله حذف میشود مینواد آرا مردم را بخرد؟ خودشون هم میدونند حریف احمدی نژاد نیستند
  • احمدی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    یارانه پدر من 9 ماه پیش قطع شده است.در صورتی که مستاجر بوده و خودرو هم ندارد و درآمد ماهیانه اش حدود یک میلیون تومان ماباشد. پدر اینجانب کارمند میباشد.البته ما موضوع قطع یارانه ایشان را به عنوان سرپرست خانواده 5 نفره تاکنون به دلیل احتمال فشار عصبی و روحی به پدر و مادر خود اطلاع نداده ایم و تا به امروز هر چه پیگیری کردیم به نتیجه ای نرسیدیم-
  • ناشناس ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    آخی ثروتمندان گناه دارند یارانه انها نه باید حذف شود دولت بخاطر انتخابات96 چنین کاری انجام نمی دهد
  • فرهاد ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کی تا حالا پرتقال فروش دیده ؟
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    هر کاری این دولت می کند یا نمی کند فقط برای حفظ تاج و تخت است
  • بشیر محمدی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    مجلسی ها بهتر است کمک کنند که این حداقل را همه بگیرند و از بیشتر شدن دریافتی دهک های پایین حمایت کنند . یا نکند دست هایی در کار است تا مردم با با یارانه 250 هزار تومانی اعلامی برباد دهنده بیت المال خود را بفروشند
  • م ق ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    مطمئن باشيد براي بدست اوردن ارا روحاني نياز به بدست اوردن دل مردم از طريق پرداخت يارانه دارد ..
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت نگران انتخابات 96 نیست . سال 92 و 94 مردم جوابتونا دادن.
  • ابی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام، به نظر بنده همه شهروندان حق دارند از دولت یارانه دریافت کنند. مجلس به جای خذف یارانه باید قوانینی رو تصویب کنه که درآمد ها شفاف بشه و همه چه فقیر و چه غنی مالیات بدهند. سالها ست که قشر ضعیف مالیات و عوارض خودش رو پرداخت کرده اما ثروت مندان در حد یک کارمند هم مالیات و عوارض ندادند و با ذخیره آن باعث افزایش فاصله طبقاتی شده اند.
  • ایرانی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دولتی ها یادشان رفته که قیمت اب برق تلفن گاز نفت وبنزین رو چند برابر کردند که یارانه ان را به مردم بدهند بعد ازگذشت شصت ماه حالا به فکر قطع یارانه ها افتاده اند یه زمانی هم قرار بودعلاوه براینکه قبضی رو پرداخت نکنیم پول نفت رو هم در خونه هامون بهمون بدن .
  • یوسف بهلولی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    با سلام با اتفاقات پیش آمده بعضی ها فقط بدنبال هدر رفت منابع مالی هستند و مسائل ملی و استراتژیک را ملاک قرار نمیدهند .این مواضع از دولت بعید است ما هم به رای مجلس احترام میگذاریم چون طبق فرمایش رهبری همه باید به قانون احترام بگذارند.
  • ناشناس ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    من با قطع یارانه ثروتمندان مخالف نیستم ولی یک سئوال دارم و آن اینکه چرا وقتی دولت دهم بخاطر پرداخت یارانه به این ثروتمندان جشن گرفته بود شما تیتر نزدید که « دولت به خاطر پرداخت یارانه به ثروتمندان جشن گرفت؟» آیا واقعا این تیتر از روی دلسوزی است؟ یا ....
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    پرداخت یارانه به اقشار غیر نیازمند همانند تزریق سرم به افراد سالم است که هیچ با خردی چنین تجویزی نمی کند.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    خیر. مقایسه شما قیاس مع الفارق است. چرا که یارانه سرم نیست. حق مردم است. شما دوست دارید حقتان را نگیرید. اما نباید دیگران را به خاطر این مساله شماتت کنید. آن پول هم قبلا 5 برابر ش به طور غیر مستقیم داده می شد و در نتیجه هر کس هر چه بیشتر مصرف می گرد بیشتر یارانه می گرفت! اما کسی آن را سرم نمی دانست! حال چه شده که یک پرداخت مستقیم و مساوی و آنهم یک پنجم مبلغ سابق شما را می آزارد؟
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    ناشناس ۱۳۵۳اصلا مگه مشخص میشه کی یارانه میگیره کی نمیگیره که اون کسی که نیازمندش هست از گرفتنش خجالت بکشه نشستی قصه حسین کرد نوشتی که مثلا اثبات کنی خیلی مسلمونی و ضمنا انگشتر عقیق هم نمیندازی با این استدلالهای بنیان براندازت اول برو حالی این دولت بکن با این مسئله سیاسی برخورد نکنه بعد بیا از حقوق به تاراج رفته اغنیا دفاع کن
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کلید و صد روز بسیار مسئولانه بود. مسئولین پیگیری کنند
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کسی که ماشین شاسی بلند می خره نیازی به 45 هزارتومن ندارد.
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    مشرق نیوز عاقلانه نقد کن کی گفته ان چهار میلیون حذف شدند متمول و سرمایه دار بودمد .و این 24 میلیون هم که قرار حذف شوند سرمایه دارند؟ دوستان من که یارانه آنها قطع شده کارند دولت هستند از کی آنها جزو طبقه ثروت مندان قرار گرفته است؟ اصلا کدام ادم عاقلی فکر میکنه که ایران 26 میلیون ثروت مند داشته باشه؟
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    حالت خوبه؟ در همه جای دنیا دولت ها برای برنامه ریزی های اقتصادی باید بدونن سطح درآمد چقدره و چقدر پس انداز دارن و چطور پولهاشونو خرج میکنه. عقل سلیم هم همینو میگه شما هم از اسلام مایه نزار برا نظرات خودت داری میگی یارانه. هر جای دنیا هم بری تعریف یارانه اینه که به آدمی که بهش نیاز داره میدنش نه به همه مردم دوساعت نشستی چرت و پرت نوشتی؟
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دولت فقط حرف میزنه حرف حرف کی ؟ سه سال وقت داشتند شناسایی کنن فقط حرف میزنن دو صد گفته چون نیم کردار نیست
  • سید محسن هوایی ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام دولت نباید یارانه را قطع کنه ندار که نیست نفت بیشتر بفروشه اگر قطع کرد دور بعد دیگر من روحانی رای نمی دهم
  • ناشناس ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دولت قبل قصد داشت یارانه ها را بر اساس خوشه بندی پرداخت کند اما مجلس اجازه نداد .
  • ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    به ناشناس 00:48 آن طرح هم غلط بود که البته خدا به احمدی نژاد لطف کرد و کاری کرد که او مجبور به اجرای مساوات در بیت المال شود. دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست دعا نگهدارد
  • هادي هفتكلي ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    مسلمون اينا ميگن اصلا نبايد يارانه ميدادين،شما ميگي نگرانتبعيض هستن!!از افزايش چندباره قيمت سوخت و عدم افزايش يارانه ها هم كاملا مشخصه.اينقدراكه ديگه نبايد خودمونو گول بزنيم.بخاطر انتخاباته ديگه!
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    نگاه غیر منطقی به دارائی دیگران در فرهنگ ما متاسفانه خیلی زشت و بی جا دارد خود نمایی می کند - بجای بحث سر شندرغاز یارانه عاملان چپاول ثرت در کشور از هرجنس و قماش را پیدا کنید - شکاف طبقاتی و فاصله در آمدها بین فقیر و غنی با این شندر غاز یارانه هیچ موضوعیتی ندارد - عدالت اجتماعی در جای دیگری دارد پایمال می شود - یک عده بدون زحمت در آمد نجومی دارند یک عده زیر فشار کار خم شده اندو از گرسنگی آه ندارند با ناله سودا کنند.
  • افروز ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ثروتمندان با دریافت یارانه یک ما ه هزینه یک روز ارایش یکی از اعضا خانواده خود را تامین می کنند اما فقرا با دریافت یارانه نان شب خانواده خود را تهیه می کنند ایا دولت دلش برای ارایش مرفهین می سوزد یا شکم خالی فقرا ؟ اگر چنین است در انتخابات اینده منتظر رای دهک یک تا سه نباشند .
  • ایرج ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    این جار و جنجالها همه برای تبلیغات دوره آینده انتخابات است والا این دولت از خداش بود که یارانه ها را قطع کند حالا این کار به دست مجلس انجام شده و اینها ژست مخالف میگیرند که ما طرفدار مردم هستیم
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    با سلام مایه تاسف است که این ادبیات عزاگرفتن دولت برای حذف یارانه ها را آورده اید روزی که دکتر احمدی نژاد همه مردم را یارانه بگیرکرد به جای این که مستحقان ومستضعفان ومحرومان یارانه بگیرند وتفاوتی میان غنی وفقیر قائل نشد سنگ بنای کج یارانه را پایه ریزی کرد که امروز احدی نمی تواند آن را راست نماید .
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    ما به روحانی رای نمی دهیم چون یارانه ما را قطع کرد و الان درگیر مشکلات شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس