کد خبر 554522
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱

آمریكا بدون توجه به اعتراضات و نگرانی های چین در خصوص استقرار سامانه پیشرفته موشكی «تاد» در منطقه شبه جزیره كره، بر اجرای این طرح با هماهنگی كره جنوبی تاكید دارد و خود را برای آرایش آن آماده می كند.

به گزارش مشرق، حتی «اشتون كارتر» وزیر دفاع آمریكا گفته است كه این سامانه سرانجام در منطقه مستقر خواهد شد؛ سامانه ای كه جزییات گفت و گوهای آمریكا و كره جنوبی در باره آن محرمانه توصیف شده است.

اظهار نظر صریح وزیر دفاع آمریكا مبنی بر اینكه استقرار سامانه «تاد» در منطقه موضوعی است كه محقق خواهد شد، طبیعتا باب تازه ای از رویارویی میان چین و آمریكا را باز خواهد كرد.

چینی ها در ماه های گذشته تلاش زیادی كردند تا واشنگتن را از استقرار این سامانه در شبه جزیره كره منصرف كنند اما ظاهرا آمریكا و كره در مذاكرات ماه گذشته میلادی به توافقات نهایی دست یافته اند.

تاكید وزارت دفاع كره جنوبی از آرایش این سامانه در خاك خود و بی توجهی هر دو كشور به مخالفت های چین و كره شمالی نشان از آن دارد كه موضوع میان سئول و واشنگتن نهایی شده است.

از سوی دیگر وزیر دفاع آمریكا دیروز - جمعه - در گفت و گویی در كشورش خاطرنشان كرد: پكن بجای اینكه در موضوع تاد از آمریكا انتقاد كرده و با این اقدام مخالفت كند، باید جلوی توسعه برنامه موشكی كره شمالی را بگیرد.

چینی ها می گویند كه در مورد كره شمالی تصمیم گیرنده اصلی نیستند و كلید حل منازعات در این منطقه در دستان كره شمالی و آمریكاست.

با این وصف كارتر تاكید كرد كه موضوع تاد انجام خواهد شد و آمریكا از چین انتظار دارد كه تلاش بیشتری كرده و با توسعه برنامه موشكی كره شمالی مقابله كند.

در شرایطی كه چین به شدت با این اقدام آمریكا مخالفت ورزیده است، كارتر می گوید كه شكایت كردن از آمریكا دردی را دوا نمی كند.

او روز گذشته در جریان یك گردهمایی در نیویورك در پاسخ به سوالاتی در باره تاد و اینكه این كار شدنی است یا خیر، گفت: البته كه تاد در منطقه آرایش داده خواهد شد.

روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ كنگ به نقل از وی نوشت كه این موضوعی بین واشنگتن و سئول است و برای دفاع از نیروهای آمریكایی و كره ای در شبه جزیره كره لازم است.

وزیر دفاع آمریكا همچنین تاكید كرده است كه موضوع تاد ارتباطی به چین ندارد و واشنگتن از پكن انتظار دارد به جای مخالفت ها، برای مقابله با تهدیدهای كره شمالی همكاری بیشتری داشته باشد.

چین می گوید كه برد این سامانه فراتر از منطقه شبه جزیره كره است و ضمن تهدید امنیتش، باعث بروز مشكلات امنیتی و لطمه زدن به ثبات منطقه ای می شود.

سیستم تاد یك برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرك و جابجایی است كه برای نابودی موشك های بالستیك كوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.

این سیستم یكی از آخرین لایه های دفاعی در برابر موشك های بالستیك است و نقش مهمی را در برنامه های دفاعی آژانس دفاع موشكی آمریكا دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    مگه باید از چین اجازه بگیره?

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس