همزمان با تنش روابط اسرائیل و آمریکا بر سر حجم کمک های نظامی سالانه واشنگتن در ده سال آینده، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اعتراف کرد که مسابقه تسلیحاتی در منطقه برتری ارتش اسرائیل را در برابر تهدید قرار می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه السفیر، در شرایطی که اختلاف اسرائیل و آمریکا بر سر حجم کمک های نظامی سالانه واشنگتن در ده سال آینده، تنش روزافزون بین دوطرف را به دنبال داشته، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل  اعتراف کرد که مسابقه تسلیحاتی در منطقه برتری ارتش اسرائیل را در برابر تهدید قرار می دهد.

تکاپوی مسئولان اسرائیلی برای تفاهم با اوباما

مقامات رژیم صهیونیستی که در انتظار رئیس جمهور جدید آمریکا از مذاکره با «باراک اوباما » خودداری می کردند، به تازگی در تکاپوی تفاهم با دولت اوباما هستند.

روزنامه های اسرائیلی نیز در این باره نوشتد: روابط بین آمریکا و اسرائیل به خاطر اختلاف درباره حجم کمک های نظامی سالانه آمریکا در ده سال آینده دچار تنش شده است.

سفارشات نظامی اسرائیل به آمریکا

در همین ارتباط سایت خبری «والا» نوشت که رژیم صهیونیستی لیست های مفصلی از سامانه های تسلیحاتی و انواع مهمات و جنگنده ها را به دولت آمریکا ارائه کرده و خواهان دستیابی به آنها در چارچوب قرارداد دو طرفه شده است.

مقامات رژیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که « آمریکایی ها برای کمک به اسرائیل آمادگی بالایی از خود نشان داده اند اما خواسته های اسرائیل زیاد تر از اینها است.

اسرائیل برای توجیه این زیاده خواهی ها به تغییراتی استناد می کند که در موازنه قدرت در خاورمیانه ایجاد شده است.

نارضایتی اسرائیل از درجا زدن حجم کمک های آمریکا

در دیدارهایی که به منظور انعقاد تفاهم نامه کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل بین نمایندگان دو طرف برگزار شد، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «موشیه یعلون» وزیر جنگ و مسئولان امنیت ملی و وزارت جنگ آن حضور داشتن.

فضای این نشست ها در ابتدا مثبت بود تا این که آمریکائی ها اعلام کردند، قصد ندارند کمک های خود به اسرائیل را چندان افزایش دهند در نتیجه اسرائیل که از این تصمیم احساس ناامیدی می کرد سعی کرد مذاکرات راکد شود.

آیا اسرائیل منتظر سرآمدن دوره ریاست جمهوری اوباما است؟

این در حالی بود که  مقامات آمریکایی برداشتی منفی از این رفتار اسرائیل داشتند و آن را اینگونه ارزیابی کردند که اسرائیلی ها منتظر پایان دوره ریاست جمهوری اوباما و خروج وی از کاخ سفید و جایگزینی شخص دیگری به جای او هستند، اما اسرائیل همواره این تحلیل را رد کرده و درهفته های اخیر آمادگی خود را برای امضای فوری تفاهم نامه با دولت اوباما اعلام کرد.

نگرانی اسرائیل از مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه

در این میان اسرائیل به تازگی مسائل زیادی را درباره مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و ورود روسیه به عرصه این مسابقه به ویژه از نظر همکاری و پیوند محکم آن با کشورهایی مانند ایران و سوریه عنوان می کند.

اسرائیل همچنین به قراردادهای کشورهای عربی همچون اردن و سعودی و امارات اشاره می کند که ارزش آن ها به بیش از 200 میلیارد دلار است.

از همین رو اسرائیل که خواهان کمک تسلیحاتی50 میلیارد دلاری آمریکا در ده سال آینده بود، اعلام کرده که حاضر است به کمک 40 میلیارد دلاری اکتفا و از دولت آمریکا درخواست کرده این خواسته آن را جامه عمل بپوشاند.

اظهارات فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در مورد مسابقه تسلیحاتی در منطقه

در همین رابطه، «طال کالمن» فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که  مسابقه تسلیحاتی کشورهای منطقه ممکن است برتری ویژه ارتش اسرائیل و نیروی هوایی آن را تحت تاثیر قرار داده و موجب  تضعیف آن شود.

وی که در نشست امنیتی موسسه فیشر و مجله اسرائیل دیفنس سخن می گفت، افزود: مسابقه تسلیحاتی در منطقه روز به روز در حال گسترش است و کشورهای خاورمیانه صدها میلیارد دلار برای خرید سلاح های پیشرفته خرج می کنند.

وی به طور خاص به عملیات خرید جنگنده و موشک های زمین به هوا و دوربرد اشاره کرد.

کالمن گفت: خطر بسیار بزرگ است، چون ممکن است دشمن امروز، فردا تبدیل به دوست شود ویا دوست امروز، فردا از در دشمنی در آید، در سال های اخیر احتمال تضعیف برتری و دست بالای ارتش و نیروی هوایی اسرائیل وجود داشته است.

مباهات اسرائیل به خرید جنگنده های اف 35

وی در عین حال افزود: اسرائیل به زودی جنگنده های اف 35 را در اختیار خواهد گرفت و این جنگنده ها برتری ارتش آن را حفظ می کنند و عامل بازدارنده مهمی برای آن  به شمار می آیند.

برهمین اساس، « پیش بینی کالمن این است که اسرائیل اواسط ماه دسامبر دو نمونه از این جنگنده ها در اختیار می گیرد و ارتش می تواند  در سال 2017 توان عملیاتی خود را با به کار گیری این جنگنده ها ، محک بزند.

کالمن درباره اظهارنظرهایی که راجع به عملکرد و هزینه بالای این جنگنده ها مطرح می شود، گفت: درباره اف 35 صحبت های زیادی شنیده می شود که چندان به واقعیت نزدیک نیست، از یک سو مسائلی در مورد مشکلات عملیاتی و تاخیر در ارسال جنگنده ها می شنویم، از سوی دیگر شاهد استفاده از این جنگنده ها در عملیات تفنگداران دریایی آمریکا هستیم.

قیمت جنگنده های اف 35 در حال سقوط است

وی ادامه داد: برخی معتقدند این جنگنده فوق العاده گران است، اما واقعیت این است که این هواپیما ارزان تر از هواپیماهای دیگر بازار است و قیمت آن در حال پایین آمدن است، بی تردید موضوع  مربوط به یک پروژه بزرگ و پیچیده و پر خطر است اما این پروژه نیز مانند هر پروژه دیگر قابل توسعه می باشد.

این در حالی است که یک مسئول امنیتی آمریکایی حدود شش ماه قبل گفته بود، پس از امضای توافق اتمی با ایران اسرائیلی ها نمی خواستند برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به برخی توانایی های نظامی اساسی دست پیدا کنند.

ناگفته نماند که دولت اوباما پس از امضای توافق هسته ای با ایران قول داده بود که کمک های نظامی آمریکا به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را افزایش می دهد.

کالمن با ابراز اطمینان از اینکه  توافق با ایران خطر هسته ای را از اسرائیل دور نمی کند، افزود: ایران حجم بالایی از سلاح را در اختیار گروه های ضد اسرائیلی منطقه قرار می دهد.

وی همچنین درباره جنگ روسیه و آمریکا با داعش در سوریه گفت: این اقدام ما را وادار می سازد با همکاری و هماهنگی مشترک از منافع اسرائیل محافظت کنیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس