شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه با رأی کشورهایی چون عربستان، قطر و امارات مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر حقوق بشر ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران) در حالی مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد که شمار آرای مثبت کمتر از نصف اعضای شورا بود.

اولین بار در ژوئن سال 2011 بود که وزیر خارجه پیشین مالدیو به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر حقوق بشر در ایران معرفی شد تا بر آنچه از سوی کشورهای غربی نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی خوانده می‌شد، نظارت کرده و در این رابطه گزارش‌دهی کند.

تهران با رد گزارش‌های احمد شهید، وی را به عدم رعایت اصل بی‌طرفی و استناد به منابع غیرموثق متهم کرده است.

در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل هم چندین کشور از جمله روسیه و چین با انتقاد از عملکرد احمد شهید، عدم تمدید مأموریت او را خواستار شدند.

دو هفته قبل، نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر گفت: «بر اساس اصول شورای حقوق بشر، برخورد با کشورها نباید گزینشی و سیاسی باشد و گزارش‌ها نیز باید بی‌طرفانه و حرفه‌ای باشد، اما متاسفانه گزارشگر سازمان ملل این اصل را نادیده می‌گیرد.»

با این حال اتحادیه اروپا از چند ماه قبل حمایت خود از تمدید مأموریت وی را اعلام کرده بود. نهایتا در نشست روز چهارشنبه سی و یکمین اجلاسیه شورای حقوق بشر، بلوک کشورهای غربی با همراهی کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی، قطر و امارات که خود از سوی نهادهای حقوق بشری به شدت مورد انتقاد هستند، مأموریت احمد شهید را برای یک سال دیگر تمدید کردند.

در جریان رأی‌گیری، 20 کشور رأی مثبت و 15 کشور رأی منفی دادند و 11 کشور هم از شرکت در رأی‌گیری خودداری کردند تا شهید با رأی حداقلی شورا همچنان گزارشگر ویژه سازمان ملل باقی بماند.

فهرست آرای کشورهای عضو شورای حقوق بشر در ادامه آمده است:

موافقان: 20

- انگلستان

- آلمان

- فرانسه

- عربستان

- امارات

- قطر

- پرتغال

- کره جنوبی

- اسلوونی

- سوئیس

- مقدونیه

- لاتویا

- مکزیک

- هلند

- پاناما

- پاراگوئه

- آلبانی

- بلژیک

- بوتسوانا

- السالوادور

 مخالفان: 15

- روسیه

- چین

- آفریقای جنوبی

- ونزوئلا

- ویتنام

- هند

- اندونزی

- کنیا

- قرقیزستان

- الجزیره

- بنگلادش

- بولیوی

- بروندی

- کوبا

- اکوادور

 غایبان: 11

- فیلیپین

- توگو

- غنا

- مالدیو

- مغولستان

- مراکش

- نامیبیا

- نیجریه

- کنگو

- ساحل عاج

- اتیوپی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس