ایران و روسیه در یک اردوگاه قرار دارند اما هر کدام دیدگاه خود را در مورد نتیجه این جنگ دارند. مقامات روس به روشنی گفته‌اند بیشتر از آن که مقامات سوریه برایشان مهم باشد به دولت این کشور و وضع کنونی اهمیت می‌دهند، در حالی که ایرانی‌ها بر حفظ نقش بشار اسد، تاکید دارند.

گروه بین‌الملل مشرق - زمانی که روسیه در چهاردهم مارس اعلام کرد تصمیم گرفته است بخش زیادی از نیروهای خود را از سوریه خارج کند، متحدان این کشور در جنگ داخلی سوریه متعجب نشدند. دولت سوریه، ایران و حزب الله پیش از اعلام این خبر، از آن مطلع شده بودند. با این حال، این تصمیم موضوع اصلی بحث میان بسیاری شد به خصوص این که این جنگ همچنان ادامه دارد، اهداف اصلی آن حاصل نشده و مسیر سیاسی برای راه حل این درگیری مشخص نشده است. 

یک مقام بلند پایه سوری به المانیتور گفت مسکو و دمشق برای این عقب‌نشینی نسبی توافق کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند. وی «افزود: روس‌ها به ما اطمینان دادند که به ادامه عملیات ضد تروریسم خود متعهد» هستند. وی «افزود: این گام روسیه تلاش‌ها را برای رسیدن به آشتی بزرگتری تقو یت خواهد کرد. این تصمیم موجب تقویت آتش بس، کمک به جنگ با تروریسم و حمایت از مذاکرات ژنو می‌شود. مواضع سوریه و روسیه از نظر سیاسی و نظامی مانند یکدیگر است.»

تحلیل المانیتور از تصمیم روسيه براي خروج بخشي از نيروهايش از سوريه

یک منبع دیپلماتیک سوری ادعا کرد برخی دیگر نیز از برنامه‌های روسیه مطلع بودند. وی گفت: اوباما کاملا از «تصمیم پوتین مطلع بود. اقدام رئیس جمهور روسیه موجب افزایش احتمال یافتن راه‌حل سیاسی در سور‌یه می‌شود. ایران نیز کاملا باخبر بود. می‌توانم بگویم که هماهنگی ایران، سور‌یه و روسیه در بهترین» شکل خود است. يک مقام ايراني که خواست نامش فاش نشود به المانيتور گفت: «روس‌ها براي تصميمي که فکر مي‌کنند از ديد آنها براي منطقه بهترين تصميم است، آزاد هستند. ائتلاف حامي دولت سوريه اهداف مشترکي دارد اما هر يک از طرفين اهداف خاصي را نيز در راستاي منافع خود دنبال مي‌کند.» به گفته اين منبع ايراني، هيچ چيزي موضع ايران را در مورد سوريه تغيير نخواهد داد. وي «افزود: تا زماني که اين جنگ ادامه دارد، نه تصميم روسيه و نه اين مسير سياسي بر تعهد ما به دولت سوريه تاثيري نخواهد گذاشت. تصميم مسکو نيز بخشي از تعهد آنها به متحدان خود است اما اين تصميم تاثيري بر عمليات کنوني نخواهد داشت. نيروها و تجهيزاتي که از سوريه خارج شده‌اند ديگر در اين جنگ مورد نياز نبودند. بر اساس آن چه که به ما گفته شده است، نيازي به آنها نيست . آنها حتي گفتند آماده مي‌شوند تجهيزات جديدي در آينده نزد يک به سوريه ارسال کنند.»


این حقیقت وجود دارد که ایران و روسیه در یک اردوگاه قرار دارند اما هر کدام از آنها دیدگاه خود را در مورد نتیجه این جنگ دارند. مقامات روس بارها به روشنی گفته اند بیشتر از آن که مقامات سوریه برایشان مهم باشد به دولت این کشور و وضع کنونی اهمیت می‌دهند در حالی که ایرانی ها بر حفظ نقش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تاکید دارند. اما با این حال هر دو کشور در نهایت یک هدف مشترک دارند. نظامیان روس هنوز حضور قدرتمندی در فرودگاه نظامی خمیمین و پایگاه دریایی طرطوس دارند. 

روز هفتم مارس، یک هفته پیش از اعلام این عقب نشینی و یک روز پس از سفر احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به تهران، میخائیل بوگدانف، دیپلمات روس وارد پایتخت ایران شد تا با همتای ایرانی خود حسین امیر عبداللهیان در مورد اوضاع سوریه گفتگو کند. این مقام ایرانی به المانیتور گفت، هدف این سفر مطلع کردن ایران از فرماندهان نظامی ما از این خبر مطلع بودند اما لازم بود در مورد برخی از جزئیات آن « تصمیم روسیه بود. وی گفت: «در سطح سیاسی نیز گفتگو شود. سفر داوود اوغلو به ایران نیز به روسیه ارتباط داشت زیرا تهران و آنکارا هر دو به شدت نگران بلند پروازی های کردها در شمال روسیه هستند.» 

علی هاشم - المانیتور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    مگه در شمال روسیه هم کردها زندگی میکنن؟
  • ناشناس ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    واقعا برای کشورهای مانند ایران وانکارا جای شرم دارد اگر نگران شمال سوریه باشند اخر به شما چه مربوط مردم اونحا مگر چکاره هستن؟ فقط شما ادم هستید ؟
  • حسین ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    خودتون 5 سطر آخرو بخونید ببینید چیزی متوجه میشید!!!!!
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    انقدر که پوتین به سخنان رهبر عزیز معظم انقلاب عمل کرده دولت ...تدبیر روحانی عمل نکرده
  • hossein ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    سوریه با روسیه اشتباه شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس