رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: باید در نظام جمهوری اسلامی ایران، اعضای خبرگان رهبری اضافه بر تعیین ولی‌فقیه و اضافه بر شرایط تعیین آن، از سیستم حاکمیت ولایت فقیه نیز مراقبت کنند تا عوض نشود.

گروه سیاسی مشرق - نوزدهمین اجلاسیه چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز به ریاست آیت الله یزدی برگزار شد.

در این اجلاسیه که طی امروز و فردا 18 و 19 اسفند برگزار می‌شود، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت سخنرانی می‌کنند.

آخرین دوره چهارم خبرگان در حالی برگزار شد که آیت‌الله واعظ طبسی و آیت‌الله خزعلی در این دوره حضور نداشتند و یاد و خاطره این دو عضو فقید مجلس خبرگان با عکس آنها زنده نگه داشته شد.

توصیه سیاسی آیت‌الله یزدی به «دولت اعتدال»/ آخرین حضور برخی چهره‌های شاخص در آخرین دوره چهارم

آیت الله هاشمی شاهرودی و موحدی کرمانی به عنوان نواب رئیس و آیت الله سید احمد خاتمی و دری نجف آبادی نیز به عنوان منشی در جایگاه هیات رئیسه مجلس خبرگان حضور یافتند.

روحانی و آملی لاریجانی رؤسای قوای مجریه و قضائیه، علوی وزیر اطلاعات، رئیسی تولیت آستان قدس رضوی علیه‌السلام، آیت‌الله جنتی دبیرشورای نگهبان، امامی کاشانی، آیت‌الله مصباح‌یزدی، آیت‌الله علم‌الهدی، مجتهدی شبستری و رازینی از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

زمانی که آیت‌الله مصباح وارد مجلس خبرگان شد، رازینی به احترام وی از جای برخاست و صندلی خود را به ایشان داد اما آیت‌الله مصباح ترجیح داد در ردیف انتهای مجلس و کنار آیت‌الله جنتی بنشیند.

توصیه سیاسی آیت‌الله یزدی به «دولت اعتدال»/ آخرین حضور برخی چهره‌های شاخص در آخرین دوره چهارم

در ابتدای این جلسه آیت الله یزدی ریاست مجلس خبرگان رهبری با بیان نکاتی پیرامون انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در هفتم اسفندماه سال جاری برگزار شد، به منتخبین ملت تبریک گفته و برای آنها آرزوی موفقیت در خدمت رسانی به مردم کرد.

وی افزود: به باور من یکی از حساس‌ترین وظیفه‌های مجلس خبرگان، مراقبت از تغییر مسئله هویت ولایت فقیه است؛ یعنی همان ولایت فقیه که حضرت امام(ره) طراح آن بودند.

توصیه سیاسی آیت‌الله یزدی به «دولت اعتدال»/ آخرین حضور برخی چهره‌های شاخص در آخرین دوره چهارم

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: باید در نظام جمهوری اسلامی ایران اعضای خبرگان رهبری اضافه بر تعیین ولی فقیه و اضافه بر شرایط تعیین آن، از سیستم حاکمیت ولایت فقیه نیز مراقبت کنند تا عوض نشود.

آیت الله یزدی با بیان اینکه خوشبختانه من برای شرکت در مجلس بعدی خبرگان رای نیاوردم گفت: من خوشحالم از اینکه باری که بر روی دوشم بود برداشته شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به برخی شایعه سازی‌ها و مطالب کذب در رسانه‌های خبری پیرامون تلاش برای ورود وی به مجلس بعدی خبرگان اشاره کرد و افزود: آنچه که در سایت‌ها و رسانه‌های خبری درباره این حقیر عنوان شده دروغ است؛ اقدامی برای انصراف شخصی به نفع بنده نه از سوی جامعه مدرسین و نه از سوی خودم صورت نگرفته است و همه این‌ها شایعه‌سازی و بی تقوایی است.

وی ادامه داد: من بعد از اینکه از وزارت کشور اعلام رسمی نتیجه انتخابات را اعلام کرد، اطاعت قانون کردم چرا که من مثل همه افراد مطیع قانون هستم و قانون را مقدم می‌شمارم و راضی نیستم در قانون کمتری تخلفی انجام شود.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: نمایندگان مجلس هم باید واقعاً به این مردم خدمت کنند و مشکلات مردم را برطرف سازند؛ به فکر حل مشکلات مردم باشید به مسائل اقتصادی، اشتغال و فرهنگ این ملت برسید.

وی با تاکید بر اینکه نماینده هر حوزه انتخابیه براساس قانون اساسی نماینده کل کشور است گفت: فقط به فکر حوزه انتخابیه خود نباشید؛ من نمی‌گویم که اصلا به فکر حوزه انتخابیه نباشید اما منافع کشور را بر منافع حوزه انتخابیه مقدم بشمارید و حالا که خدا به شما توفیق داده که به مجلس راه پیدا کنید به مردم واقعا خدمت کنید نه اینکه دنبال سود شخصی باشید.

آیت‌الله یزدی گفت: ما پرونده‌های برخی از نمایندگانی را که رد صلاحیت شدند را بررسی می‌کردیم و فشار روحی آنچه در این پرونده‌ها رخ داده بود برای ما سنگین‌تر از فشار رد صلاحیت برای آنان بود؛ شما نماینده هستید که به مردم خدمت کنید نه اینکه به دنبال ساخت، سود و استفاده شخصی و زد و بند با وزرا باشید.

آیت‌الله یزدی با اشاره به درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی گفت: رحلت عالم بزرگوار نماینده ولی فقیه در آستان قدس و تولیت آستان قدس، عضو محترم مجلس خبرگان و شخصیت برجسته و خدوم نظام از اوایل انقلاب را تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: خدمات آیت‌الله واعظ طبسی از اوایل انقلاب تا روزهای پایانی عمر برای همه ما روشن است بنابراین رحلت ایشان ضایعه‌ای برای نظام و همه برادران دینی بود.

انتقاد از بداخلاقی های انتخاباتی در نطق پیش از دستور اعضا

در ادامه این نشست دو تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور خود نسبت به شایعه سازی های انتخاباتی برای تخریب برخی از بزرگان اشاره کردند و نسبت به معضلات اساسی کشور همچون وضع اقتصادی و بیکاری جوانان و همچنین افت شتاب علمی کشور مواردی را مطرح کردند.

آیت الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور خود گفت: افتخار ما شاگردی حضرت امام(ره) در نجف اشرف و همراهی ایشان در قیام علیه نظام شاهنشاهی و پس از رحلت آن امام عزیز پشتیبانی از ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب است، اما در ایام تبلیغات انتخاباتی، شاهد برخی تخریب ها و بد اخلاقی ها بودم که گسست و انشقاق در جامعه و بین متدینین را موجب می شد.

همچنین آیت الله احمد بهشتی نماینده فارس در خبرگان رهبری به برخی ناهنجاری ها و مشکلاتی چون بیکاری در کشور اشاره کرد و از مسؤلان خواست برای اشتغال جوانان تدبیری بیندیشد.

وی همچنین از خطر افت علمی در کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار ارائه برنامه‌های راهبردی در این مورد شد.

گلایه آیت‌الله جنتی از بررسی 12 هزار پرونده در طول 20 روز در شورای نگهبان

آیت الله ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور و سخنرانی آیت الله جنتی در اجلاسیه امروز خبرگان گفت: آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درجلسه صبح امروز خبرگان از کار سنگین این شورا برای بررسی 12 هزار پرونده در طول 20 روز گله داشتند.

آیت‌الله ممدوحی ادامه داد: دبیر شورای نگهبان تاکید کرد که این موضوع باید اصلاح شود و یکباره این حجم از پرونده به شورا نیاید و بنابراین باید قانون گذاشت که از اول محدودیت‌هایی لحاظ شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: آیت‌الله جنتی در سخنان خود حضور مردم در انتخابات را ستود و بابت مشارکت آنها در انتخابات از ملت ایران قدردانی کرد.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه عده ای در تلاش بودند که شورای نگهبان را به چالش بکشند که این امر نیاز بررسی و واکاوی بیشتری دارد، ادامه داد: بحمدالله شورای نگهبان با تکیه بر مبانی اصیل انقلاب و آرمان‌های حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری، این بار نیز از آزمایش سربلند بیرون آمد.

آیت‌الله جنتی با انتقاد از کثرت ثبت نام کنندگان در انتخابات خبرگان و مجلس شورا، این موضوع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و افزود: در این ایام، فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد، در حالی که اگر در حین ثبت نام نامزدهای دو مجلس یک چارچوب مشخص، معیّن می شد از حجم این فشار کاری کاسته می شد؛ چرا که مثلاً برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری که علمیت و شرایطی دیگر وضع شده افرادی ثبت نام کرده بودند که اساساً تحصیلات حوزوی نداشتند و در ابعاد دیگر هم فاقد شرایط اولیه بودند.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: در آزمون مقدماتی که در شهریور ماه 223 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 187 نفر در آزمون کتبی شرکت کرده که در میان آنها 34 نفر قبول و برای امتحان شفاهی دعوت گردیدند و در پایان از میان آنها 15 نفر پذیرفته شدند. همچنین در ثبت نام رسمی دی ماه نیز 795 نفر ثبت نام نمودند که 33 نفر فاقد تحصیلات حوزوی، 79 نفر فاقد صلاحیت علمی و 72 نفر نیز از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان بودند. در مجموع از میان آنها 62 نفر سابقه تأیید گذشته، 15 نفر قبولی آزمون شهریور، 6 نفر قبولی با بررسی تألیفات، 4 نفر احراز صلاحیت شده توسط آقایان فقهای شورای نگهبان، 185 نفر انصراف و در نهایت 159 نفر تأیید صلاحیت نهایی شدند.

آیت الله جنتی با اشاره به قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، آشنایی به مسائل روز به اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و عدم سوء سابقه را برای کاندیداهای این مجلس، لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: رد یا قبول در امتحان علمی، گر چه شرط است، ولی احراز سایر موارد کار بسیار دشواری است و شورا در این ایام، فشار کاری زیادی را  تحمل کرد.


ادامه دارد....



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جواد ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    خدا را شکر که هاشمی رای اورد " والا معلوم نبود الان چه اشوب هایی در کشور درست میکردند .
  • علی ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    خیالمون راحت شد الآن یه نفس راحت میکشیم انشالله روزی برسه که باز هم بریم پشت آیت الله هاشمی نماز جمعه برگزار کنیم
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اصلا قصد بحث سیاسی ندارم واصلا با موضع گروهی وباندی نمی خواهم حرف بزنم . ولی همه اش با خودم فکر میکنم اگر قیامتی باشد و اگر حق با علماء بزرگوار مانند مصباح ویزدی وجتی باشد ، کسانی که بی مهابا به اینان حمله کردند چگونه جواب خدا را خواهند داد واقعا دنیا اینقدر ارزش دارد که انسان ابدیت خودش را تکرار میکنم ابدیت خودش را خراب کند یعنی تا خدا ، خدایی میکند ما در محضر خدا خواهیم بود وانسان به خاطر مطامع دنیا اینگونه آخرت خود را تخریب کند . چطور امکان دارد دشمنان قسم خورده این ملت ومملکت به این سه بزرگوار حمله کنند وما هم دقیقا همین کار را بکنیم و حق هم با ما باشد نباید کمی فکر کرد که چرا ما با دشمن دین ومملکت ، دارای یک هدف شده ایم ؟ یعنی دشمنان آنقدر دلسوز ماشده اند که به فکر راهنمایی ما افتاده اند؟ آیا درحمله به این بزرگواران اشتباه نکردیم ؟
  • تسنیم ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    بسم الله دلم خیلی گرفته از بی وفایی مردمی که دوست واقعی را از دشمن تشخیص ندادند...خیلی...
  • بی طرف هستم ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    باید ایشون وارد مجلس خبرگان میشد. رای نفر 17 را اشتند و اصلا عیبی نداشت که با انصراف یک نفر دیگر جا برای ایشان ایجاد شود . اتفاقا کار درستی هم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس