یک تئورسین اصلاحات با بیان اینکه این جریان باید استراتژی خود را تغییر دهد، گفت: فضل بازنشستگی ژنرال‌های اصلاح‌طلب فرا رسیده است.

فصل بازنشستگی ژنرال‌های اصلاح‌طلب فرا رسیده است / ما بازنده این دوره انتخابات مجلس بودیم / این بازندگی به خود نیز هست
گروه سیاسی مشرق - محمدرضا تاجیک که این روزها به‌عنوان یکی از تئوریسین‌های اثرگذار در جریان اصلاحات مطرح است، نظریات مختلفی در مورد نواصلاح‌طلبی و تغییر تاکتیک‌ها و استراتژی این جریان سیاسی ارائه کرده است.

وی همان‌طوری که فاز تغییر استراتژیک را در این جریان کلید می‌زند قائل به عبور از برخی از مسائل و شخصیت‌های سیاسی در این جریان نیز هست که آن‌ها را به‌اصطلاح «ژنرال‌های سیاسی» می‌خواند.

تاجیک چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد درباره تحلیل حادثه انتخابات تهران که باعث شوک در جریان اصلاحات شد، می‌گوید: این‌گونه نیست که از یک «تفکر» و «ایدئولوژی گفتمانی» یا «رهبری خاص» ناشی شده باشد. بلکه در یک «شرایط خاص تاریخی» و به خاطر همان هویت‌های متمایز و افرادی که به لحاظ هر دو گفتمان به لحاظ انگیزه‌ها و انگیخته‌ها و آرمان‌ها و منش و روش‌ها متفاوت هستند در یک‌لحظه تاریخی شقاقشان تبدیل به وفاق می‌شود، متولد شد.

وی با تأکید بر اینکه می‌گوید اصلاحات بایستی سوار بر این اسب حادثه‌ساز هفت اسفند شود و به موج‌سواری در این عرصه بپردازد درباره تأثیر ژنرال‌های سیاسی این جریان بر مخاطبین می‌گوید:‌ «تأکید می‌کنم که آن پیام دودقیقه‌ای بسیار مؤثر بود اما برای مخاطبان خودش مؤثر بود. آیا حاملان و عاملان هفتم اسفند فقط همان‌ها بودند.»

تاجیک در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه شرق که البته پیش از انتخابات انجام شده نیز به اصل تغییر راهبرد سیاسی اصلاح‌طلبان اشاره می‌کند و بی‌پرده بیان می‌کند که «بایستی به جوانان مجال داده شود تا جریان اصلاح‌طلبی از رهبری به‌اصطلاح ژنرال‌های اصلاح‌طلب خارج کند.»

این تئوریسین اصلاح‌طلب می‌افزاید: این به‌اصطلاح ژنرال‌ها فرصت کنشگری خود را فقط در زمان تصاحب قدرت فرض می‌کنند و قصد دارند در زمان هر انتخابات سایه سنگین خود را روی جو و تصاحب انتخابات بیفکنند.

وی تصریح می‌کند:‌ برخی از این ژنرال‌های اصطلاح‌طلبی باید بپذیرند فصل بازنشستگی آنان فرا رسیده و با انتقال دانش و تجربیات خود به نسل جدید، از حاشیه، نقش‌آفرینی کنند و متن را به نسل جدید واگذار کنند و اجازه دهند چرخش نخبگان و شایسته‌سالاری -همان‌طور که در شعار، مانیفست و گفتمان اصلاح‌طلبی وجود دارد- به حقیقت بپیوندد.

تاجیک با بیان اینکه ما بازنده این دوره انتخابات هستیم می‌گوید:‌ اگر از چند ماه قبل به فکر این پوست‌اندازی و مهیا کردن نیروهای جدید می‌افتادیم. قطعاً روی فرد تمرکز نمی‌کردیم و به انفعال نمی‌افتادیم و می‌توانستیم در همین انتخابات مجلس نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشیم و نبض جریان انتخابات را در دست بگیریم؛ ولی چون ژنرال‌های ما تأیید صلاحیت نشدند، ما بازنده این دوره به‌حساب می‌آییم. این بازندگی به خود نیز هست؛ چون ما حتی سعی در تغییر استراتژی خود نداشتیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    باختید معلومه نیروهایی که تو مجلس فرستادید صفر کیلومتر صفر کیلو مترن و رزومه شونو نگاه کنید یا معلم دبیرستان هستند یا اصلا سابقه‌ای ندارن و فقط آقازاده هستن
  • محسن ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اما همین صفر کیلومترها، ژنرال های اصولگرایان را اتوبوسی از دور خارج کردند!
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    خوب شد خودتون هم فهمیدید که این نماینده های اصلاحاتچی تون هم مثل رئیس جمهور اصلاحاتچی تون تو کار خودش خواهد ماند.
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    این که تیکه به خودتون بود حتی از صفر کیلومترها هم شکست خوردین
  • مهماندار هواپیما ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    این نیروها فقط برای جار و جنجال در مجلس انتخاب شده اند
  • حمید نبوی ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    برفرض درستی این اظهارات " برادران اصول گرا ببینند و یاد بگیرند که آسیب شناسی خود شهامت میخواهد و نشانه سلامت است نه ضعف . و این درحالی است که در کلیدی ترین شهر ایران یعنی تهران پیروز مطلق بوده اند .
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    فکرنکن این صفرکیلومترها بدرد اصلاحات نمیخورن .برعکس خیلی هم مفیدن برای این حزب چون اینا که سابقه ای ندارن کسی نیستن ٫ بودن یانبودنشون فرقی برای اصلاح طلبای اصلی نمی کنه میشه راحت ازشون سواستفاده کردوبعدم حذفشون کرد . میشه حرفهای اصلاحاتوتو دهن اینا گذاشت . اخرش اگر برای چهارسال بعد به خاطرهمین حرفا توسط شورای نگهبان حذف شدن که حذف شدن . حتی ازحذفشونم میشه سواستفاده کرد .اصلاح طلبا روی اینا سالها هزینه نکرده بودن یه ۴ سال ازشون سواستفاده میکنن جهت پیش برداهدافشون بعدم پرتشون میکنن بیرون . ادمهای جدیدصفر کیلومترمیارن حرفهاشونو موبه مو به اینا دیکته میکنن . ایناهم موبه مو اجرا میکنن. اصلیا وایمی ایستن یه گوشه ولی اهدافشون جلو میبرن. اخرشم این ادمهای جدیدبه خاطرکارهاوحرفاشون حذف میشن برای همیشه ولی اصلیها همیشه میمونن و باز ادمهای جدیدو میارن ودوباره تکرارتکرار تکرار
  • مهماندار هواپیما ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    اقای تاجیک این مطلب خودت تنهایی گفتی یا هاشمی هم کمکت کرده
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    بیسواد ها چند بار باید گفت "انتخابات ها" غلط است. اگر انتخابات یک کشور مورد نظر است می شود انتخابات ایران برای مثال و اگر بیش از یک انتخابات است فقط واژه انتخابات استفاده می شود. برای نمونه : ژنرال های اصلاح طلبی که انتخابات را تصاحب می کنند. انتخابات ها مال بیسوادان است.
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    خوب چهار سال وقت دارند یاد بگیرند . دور بعد دیگر صفر کیلومتر نیستند .
  • مهماندار هواپیما ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    شما سال 88 باختید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس