اصلاح‌طلبان که با ضعف منطقی خود در مقابل رقیب روبرو هستند از ترس اینکه ماجرای رای دهی الهه راستگو در شورای شهر تهران تکرار نشود درصدد گرفتن تعهد کتبی از نامزدهای خود برای حمایت از آنها هستند تا در بزنگاه‌های حساس با چرخش سیاسی اصلاح‌طلبان روبرو نشود.

ماجرای فرم‌های «فام» در اصلاحات چیست؟/ وحشت اتاق فکر اصلاحات از راستگویان
گروه سیاسی مشرق - جریان اصلاحات که به گفته بسیاری از تئورسین‌های این جریان ازجمله عباس عبدی، محمدرضا تاجیک و ... دچار خلاء راهبردی شده، از این موضوع ضربه‌های بسیاری خورده است. بدین معنا که پس از چندی نیروهای حاضر در این جریان با توجه به عدم استحکام فکری در فضای اصلاحات و راستین بودن منطق رقیب نظر خود را به سمت طرف مقابل سوق داده‌اند.

نمونه بزرگ این جریان که اصلاحات را با شوک عجیبی روبرو کرد رأی الهه راستگو عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران به محمد باقر قالیباف برای ماندن در شهرداری تهران بود. این موضوع با حمله شدید اعضای تندرو به این بانوی اصلاح‌طلب همراه شد و اصلاح‌طلبان هنوز هم از آن به عنوان شکستی تاریخی و ایدئولوژیک در درون خود یاد می‌کنند.

روزنامه آرمان با اشاره به رأی گیری برای انتخاب شهردار تهران می‌نویسد:‌« «الهه راستگوها!» اين اسم از زمان شهردار شدن قاليباف و همچنين ناكامي اصلاح‌طلبان در انتخابات شهردار تهران باب شد. کسی كه با اصرار برخي از شخصيت‌هاي حزبي اصلاح‌طلب در ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان گنجانده شده بود. ليستي كه بدون بررسي دقيق و ريزبينانه گزينه‌هاي مناسب بسته شده و خلاف تفکر جریانی که حمایتش کرده بودند، رفتارکرد. البته اینکه تصمیمش درست بود یا نادرست موضوع فرعی دیگری است اما از لحاظ سیاسی و تشکیلاتی خلاف خواست حزب متبوعش که او را در لیست گنجاند و عامل اصلی رای آوردنش شد، عمل کرد.»

حال اصلاح‌طلبان بنابر این تجربه بیان می کنند که نبایستی ماجرای شکست در شورای شهر دوباره در اردوگاه اصلاحات اتفاق بیفتد.

اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس دهم تمام تلاش‌شان را مصروف احیای خود در صحنه سیاسی کشور می‌کنند تاکیتک‌های چندلایه‌ای را برای رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان در دستور کار خود دارند و سعی می‌کنند از نیروهای مختلف استفاده کنند اما از موضوع راستگویانی که در مواقع حساس و بزنگاه‌‌ها با توجه به ضعف منطق اصلاح‌طلبان با منطق جریان مقابل عمل می‌کنند بسیار برای این جریان پر از استرس و واهمه است. [1]

بنابر همین موضوع روزنامه اصلاح‌‌طلب آرمان از اتاق فکر اصلاحات خبر می‌دهد که اصلاح‌طلبان برای فرار از عواقب چرخش نیروهای خود به سمت منطق اصولگرایان دست به کار گرفتن تعهد و ضمانت‌هایی از نامزدهایی که تحت حمایت آنها در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند، شده‌اند.

این روزنامه زنجیره‌ای در این زمینه خبر می‌دهد: «‌اتاق فكر اصلاحات به راه مي‌افتد و راهكار‌هاي مختلف بررسي مي‌شود. صادق زيباكلام به سياق انتخابات 92 از عدم آلترناتيو مي‌گويد، علی شكوري‌راد از ماندن در صحنه حرف مي‌زند، آذر منصوري از ائتلاف با اصولگرايان ميانه حرف مي‌زند، حق‌شناس از ائتلاف چهارضلعي گفته و كواكبيان از امضاي ميثاق‌نامه اصلاحات توسط اصولگراياني كه به ليست دعوت مي‌شوند، دم مي‌زند. در اين ميان اما در نهايت تحليل‌ها به سمت حمايت از افراد كمتر شناخته شده ولي نزديك به گفتمان اصلاح‌طلبي می‌رود. اتفاقي كه طي آن فرم‌هايي با نام مخفف [فام] تهيه شده و به دست متقاضيان شناخته نشده حضور در ليست براي پر شدن داده شد، مصاحبه‌هايي با متقاضيان انجام گرفت و تعهد‌هايي از آنان گرفته شد تا در نهايت به مرحله بستن ليست برسد.» [2]

اصلاح‌طلبان اگرچه ظاهرا ادعا دارند که داوطلبین تایید صلاحیت شده آنها حتی به اندازه یک لیست 30 نفره هم نمی‌رسد اما اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند حدود 300 نفر از نامزدهاي تاييد صلاحيت شده در اين مدت به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مراجعه كرده‌اند كه در ‌‌نهايت بعد از چند مرحله پالايش 70 نفر از آنها براي قرار گرفتن در ليست اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند كه بر اساس معيارهايي امتيازدهي شدند و ارزيابي اوليه از آنان صورت گرفت. در ‌‌نهايت نيز روز گذشته آخرين جلسه براي انتخاب 30 نفر نهايي از ميان اين 70 نفر برگزار شد.

به نظر می‌رسد که اصلاحات بیشتر از‌آنکه در حوزه غربالگری شورای نگهبان مشکل داشته باشند در حوزه ایدئولوژیک و نیروهای وفادار به منطق این جناح سیاسی دچار مشکل هستند و سعی دارند با پررنگ کردن دیگر مسائل فرعی این ضعف خود را کتمان کنند که البته در بسیاری از موارد موجب شکست آنها شده و به صورت زائده‌ای بزرگ از درون این جریان بیرون می‌زند که دیگر قابل پنهان کردن نیست.

از این روست که فاطمه راكعي فعال سياسي اصلاح‌طلب لیست شورای عالی سیاستگذاری را ليست نهايي و قطعي اصلاح‌طلبان ندانسته و احتمال تغيير در آن در آينده را محتمل می‌داند. جواد اطاعت نیز تاکید کرده است: اصلاح‌طلبان باید از کسانی حمایت کنند که اگرچه چهره‌های مشهوری نیستند، اما در میان خود اصلاح‌طلبان چهره‌هایی شناخته شده و دارای سوابق روشن اصلاح‌طلبی بوده و به آرمان‌ها،ارزش ها و اصول اصلاح طلبی پایبند باشند.[3]



[1] www.armandaily.ir/Default.aspx

[2] همان

[3] همان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • علی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دیدگاه اصلاح طلبی دیدگاهی شکست خوردس. این جریان مواضعش نسبت به انقلاب امام ولایت وفقیه و خیلی چیزهایی دیگر ناشناخته است
  • میثم ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    احسنت تعداد پناهنده ها، کشف حجاب کرده ها، و بی دین شده های چپ کرده هم تو این گروه چند صد برابر اصولگراهاست
  • amin ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    کاش بی طرف بودی مشرق
  • مهماندار هواپیما ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مشرق اگر در برابر وطن فروشی بی طرف باشد باید شک کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس