مقامات ايراني نگران هستند که چه کسي پس از اوباما، به قدرت می‌رسد. مارکو روبيو و تد کروز، دو نامزد جمهوري‌خواه آمريکا قول داده‌اند برجام را لغو کنند و ترامپ هم مدعی‌ است که برجام «توافقی بد» است و می‌تواند توافق بهتری به دست آورد.

از «نگاه‌ِ برجامیِ» ایران به انتخابات آمریکا تا حمایت ایرانیان از مقاومت در سوریه////////////////////////////////آماده انتشار///////////////////////به گزارش گروه بین‌الملل مشرق پايگاه اينترنتي روزنامه گاردين در مقاله‌اي با عنوان «در انتظار ترامپ: رصد انتخابات آمريکا در ايران» به قلم «ريس ارليچ» خبرنگار و تحلیل‌گر اين روزنامه در تهران نوشت:«در حالي که تندروهاي آمريکايي دست و پا مي‌زنند که بيينند کداميک مي‌توانند ايران را محکم‌تر بکوبند، ايرانيان نگران رقابت‌هاي انتخاباتي براي کنترل دولت آمريکا هستند، زيرا اين مسئله ممکن است منجر به تضعيف توافق هسته‌اي اين کشور با قدرت‌هاي جهاني شود. بر اساس اين توافق (برجام)، سخت‌ترين تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، در ازاي محدود سازي برنامه انرژي هسته‌اي ايران، لغو شده است.»

سيد محمد مرندي، استاديار مطالعات جهاني و بين‌المللي در دانشگاه تهران، گفت: «دولت ايران همچنان به اجراي اين توافق که در ماه ژوئيه 2015 به امضا رسيد، پايبند است». وي افزود: «مجلس شوراي اسلامي ايران نيز از اين توافق حمايت کرده است. شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز از اين توافق پشتيباني کرده است. رهبر معظم ايران نيز حامي آن است. همچنين، مجلس جديد ايران که بزودي آغاز به‌کار خواهد کرد، قطعاً از برجام حمايت خواهد کرد.»

گاردین: 63 درصد ایرانیان موافق حمایت

ريس ارليچ افزود: در عين حال مرندي و بسياري ديگر در ايران نگرانِ آن هستند که مبادا آمريکا در قبال برنامه جامع مشترک اقدام (برجام)، پيمان شکني کند و درپي انتخاب رييس جمهور جديد آمريکا، زير قول‌هاي خود در اين خصوص بزند يا به هر نحو ديگر، تلاش کند به مخاصمه و ستيزه‌جويي با ايران برخيزد. مرندي به تصميم کنگره آمريکا و دولت اوباما در رابطه با ايجاد محدوديت‌هاي رواديدي براي تمام کساني که از ايران ديدن کنند، اشاره کرد، که حتي شامل ايرانيان داراي تابعيت دوگانه که در اروپا زندگي مي‌کنند نيز مي شود. اين در حالي است که اين افراد گهگاه به کشورِ زادگاهشان مي‌آيند تا با فاميل و دوستان‌شان ديدار کنند. البته چنين محدوديت‌هاي رواديدي براي کساني که از عربستان سعودي يا ساير کشورهاي متحد آمريکا ديدن کنند، وجود ندارد.

مرندي در اين خصوص گفت: «اين بسيار طعنه‌آميز است که اکثر حملات تروريستي عليه غرب، از کشورهايي مانند عربستان سعودي نشأت گرفته است، اما محدوديت‌هاي ويزاييِ آمريکا براي ايرانيان در نظر گرفته شده است!»

نويسنده اين مقاله افزود: «مقامات ايراني همچنين نگران اين مسئله هستند که چه کسي ممکن است بعد از باراک اوباما، رييس جمهور کنوني آمريکا، در اين کشور به قدرت برسد. مارکو روبيو و تد کروز، دو تن از نامزدهاي رياست جمهوري از سوي حزب جمهوري‌خواه آمريکا، هر دو، قول داده‌اند که برجام را لغو کنند. تد کروز گفته است که اگر به رياست جمهوري آمريکا برسد، در همان روز اول کاريِ خود در دفترش در کاخ سفيد، توافق هسته‌ايِ فاجعه‌آميز ايران را پاره پاره خواهد کرد. دونالد ترامپ نيز از برجام به عنوان «توافقي بد» انتقاد کرده است. ترامپ مدعي است که مي‌تواند در صورت دستيابي به مقام رياست جمهوري آمريکا، بار ديگر با ايران وارد مذاکره شود تا توافق بهتري براي آمريکا به دست آورد. »

حميد دهقاني، مدير بخش خاورميانه (غرب آسيا و شمال آفريقا) در وزارت امور خارجه ايران، گفت: انتخابات آمريکا قطعاً تأثيري بزرگ خواهد داشت. با اين حال، وي تأکيد کرد: حتي اگر آمريکا بخواهد تحريم‌هاي ايران را که اکنون لغو شده است،‌ بار ديگر بر ايران تحميل کند، به حمايت اروپاييان، روس‌ها و چيني‌ها نياز خواهد داشت. دهقاني اضافه کرد: آمريکا اين قدرت را ندارد که به‌تنهايي در مقابل تمامِ جهان بايستد.

گاردین: 63 درصد ایرانیان موافق حمایت

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران نيز قبلاً تأکيد کرده بود که نامزدهاي رياست جمهوري آمريکا در خلال سخنراني‌ها و مناظرات انتخاباتيِ خود نوعاً مسائلي را مطرح مي‌کنند که وقتي به مقام رياست جمهوري رسيدند کارهاي ديگري - مخالف شعارهاي سابق خود - انجام مي‌دهند. ظريف تأکيد کرد: «من مطمئنم رييس جمهور بعدي آمريکا قادر نخواهد بود اين توافق را پاره کند، زيرا اگر ما آن توافق را به‌اجرا گذاريم، پيامدهايِ آن آنقدر براي همه خوب خواهد بود، که ديگر هيچکس نقض اين توافق يا پاره کردن آن را در راستاي منافع خود نخواهد ديد.»

اين منبع افزود: «مخالفان توافق هسته‌اي در ايران عملکرد خوبي در انتخابات 26 فوريه (7 اسفند) براي مجلس شوراي اسلامي و همچنين مجلس خبرگان، نهاد روحانیونی که رهبر معظم ايران را تعيين مي‌کند، عملکرد خوبي نداشتند، اما آنان به هيچ‌وجه به سکوت کشانده نشده‌اند.» به عنوان مثال، احمد نصيري‌نسبِ 54 ساله، صاحب يک فروشگاه کوچک گفت: «به نظر من، سرِ ما کلاه گذاشته‌اند؛ ما فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف کرديم، اما تحريم‌ها همچنان سرِ جاي خود باقي مانده‌اند. نويسنده اين مقاله افزود: منظور نصيري‌نسب، تحريم‌هاي يکجانبه‌ي آمريکا عليه ايران در رابطه با مسائل مربوط به حقوق بشر و آزمايش موشک‌هاي باليستيک است، که هنوز هم پابرجاست. »



ريس ارليچ افزود: «ادامه‌ي به‌اجرا گذاشتن برجام، لزوماً به معناي همکاري ايران با آمريکا در خصوص مسائل منطقه‌اي، مانند سوريه، نيست، بلکه بالعکس، در ماه‌هاي اخير، سپاه پاسداران، سرويس‌هاي امنيتي و رهبر معظم ايران حمايت‌هاي قدرتمندتري از بشار اسد، رييس جمهور سوريه، کرده‌اند. »

نويسنده اين مقاله اضافه کرد: «به‌نظر مي‌رسد که افکار عمومي در ايران به سمت حمايت از مشارکت بيش از پيش ايران در سوريه حرکت کرده باشد، به خصوص بعد از آن که ارتش روسيه حملات هوايي خود را به مواضع شورشيان (تروريست‌ها)‌ در سوريه آغاز و حتي شماري از نيروهاي زميني خود را به سوريه اعزام کرد. اين کمک‌ها به ارتش سوريه اجازه داده است که کنترل برخي از مناطقي را که قبلاً از دست داده بود، بار ديگر به‌دست آورد. »

محمد پيرعلي، مدیرمسؤول روزنامه محافظه‌کار «سياست روز» گفت: مداخله‌ي روسيه اين احساس را به ما داد که ما ديگر تنها نيستيم، بلکه کشورهاي قدرتمندِ ديگري نيز وجود دارند که منافع‌شان در اين خصوص با ما يکسان است.

گاردین: 63 درصد ایرانیان موافق حمایت
محمد پیرعلی مدیرمسؤول سیاست روز

گاردين افزود: شمار نيروهاي سپاه پاسداران ايران که در سوريه مستقر هستند، از دو هزار نفر کمتر است، اما ايران از هزاران نيروي جنگنده‌ي ديگر از حزب‌الله لبنان و همچنين شبه‌نظاميان از عراق و افغانستان حمايت مالي مي‌کند. اين روزنامه افزود: «تاکنون صدها نفر در اين جنگ کشته شده‌اند، که باعث به‌وجود آمدن شک و شبهه در ميان ايرانيان در خصوص فعاليت‌هاي ايران در اين جنگ شده است. »

پيرعلي در اين خصوص گفت: «اينگونه نگراني‌ها وجود دارد و شايد قوي‌تر هم شده باشد، اما مردم اين استدلال را پذيرفته‌اند که اگر ما به تلاش‌هاي خود در سوريه ادامه ندهيم، ممکن است مجبور شويم در مرزهاي کشور خودمان با آنان بجنگيم.»

نويسنده اين مقاله افزود: يک نظرسنجيِ اخير که دانشگاه مريلندِ آمريکا آن را انجام داده است، نشان مي‌دهد که شصت و سه درصد از ايرانيان از اعزام نيروهاي ايراني به سوريه توسط دولت ايران حمايت مي‌کنند. با وجودِ اين، پيرعلي اذعان کرد که جنگ سوريه ممکن است به اين زودي‌ها تمام نشود و ما خواهان طولاني شدن اين جنگ نيستيم و از اينرو سعي خواهيم کرد آن را هرچه سريع‌تر به پايان رسانيم.

ريس ارليچ در پایان نوشته است: «البته اين ممکن است کار ساده‌اي نباشد. به عنوان مثال، دهقاني، همان مقام وزارت امور خارجه ايران، اذعان کرد که اسد کنترل شصت درصد از اراضي سوريه را از دست داده است.» دهقان افزود: «سوريه به صورت غيررسمي توسط گروه‌هاي شورشي (تروريستي) تقسيم شده است؛ شرايط سوريه سيال و متغير است. »

منبع:

http://www.theguardian.com/world/iran-blog/2016/mar/07/iran-us-elections-future-nuclear-deal-tehranbureau

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی از قم ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    چرا ما نمیخواهیم از سرگذشت مصدق.مشروطه خواهان.شیخ خزعل....درس بگیریم؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    پس اصلاح طلبان باید دعا کنند دمکراتها رای بیاورند در صورت رای اوردن جمهوری خواهان برجام لغو می شود وارزوهایشان نقشه براب می شود
  • محمد ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    درتوافق سر ایرانی ها کلاه رفت برجام باقی است تحریم هم باقی است رکود و بی کاری تورم و ... ادامه داره و مسئولان به فکر درست کردن آمار هستن اون هم با شیب ملایم
  • yas ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    باور کنید اگه برجامم لغو بشه بعضی ها اینقدر بی چشم و رو هستند میگن,نذاشتن ما کار کنیم...؛اصلاحات: فقط در بی فرهنگی ,بی عقلی,سرمایه داری ,سرمایه پرستی,پررویی,تحقیرکردن مردم,باند و رفیق بازی,حاشیه سازی خلاصه میشود؛ نگاه کن از سال ۹۲تا الآن چه کار مثبتی انجام شده...چه وعده هایی دادن..!ولی تا دلت بخواد حاشیه سازی و باندبازی!, نمیدونم چرا مردم هیچی نمیگن....
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    مردم اگه میدونستن که رای نمیدادن به اینا چند نفر تو تهران نشستن و بی خبر از همه فکر میکنن فقط زندگی شکمه و زیر شکمه اونم وضعیت شهر تهرانه . فساد و آلودگی و دزدی تجاوز و هزارتا گند کاریه دیگه هر سری از تهران رد میشیم تا یه هفته باید نماز آیات بخونیم هر روز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس