در این رقابت‌ها، روحانی و متحدانش به مردم گفتند که توافق هسته‌ای گام اول برای ارتقاء جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران در جهان بود و این انتخابات گام دوم آن محسوب می‌شود. حالا عرصه در دست دولت و طرفداران آن است تا وعده‌هایی را که برای توافق هسته‌ای دادند، اجرایی کنند.

گروه بین‌الملل مشرق - انتخابات اخیر ایران، در مراحل مختلف خود، سرخط تقریبا تمام رسانه‌های سیاسی مهم دنیا را به خود اختصاص داد. این مساله، بار دیگر اهمیت جایگاه ایران را به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه و عرصه بین‌المللی نشان داد که معادلات سیاسی داخلی آن تاثیراتی بسیار فراتر از محدوده مرزهای آن دارد. بدیهی است که هر یک از این رسانه‌ها، منطبق بر منافع و سیاست‌های کلی کشورهای متبوع خود، نتایج انتخابات ایران را تفسیر کرده‌اند، که البته بنا به رویکرد کلی آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران، مشابهت زیادی بین این تحلیل‌ها وجود دارد. قصد این گزارش، صرفا انتقال چکیده تحلیل رسانه‌های مهم غربی درباره نتایج انتخابات ایران است. تحلیل این تحلیل‌ها موضوع دیگری است که قطعا در موقعیتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

سی ان ان

انتخابات ایران، یک نوع همه پرسی درباره سیاست رییس جمهور روحانی بود که محور آن توافق هسته‌ای با طرف‌های غربی است. اگر پارلمان، اعضای میانه‌رو و اصلاح‌طلب بیشتری داشته باشد، پیش بردن برنامه‌ها برای روحانی آسان‌تر می‌شود.

در این رقابت‌ها، روحانی و متحدانش به مردم گفتند که توافق هسته‌ای گام اول برای ارتقاء جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران در جهان بود و این انتخابات گام دوم آن محسوب می‌شود. سی‌ان‌ان از قول رضا مرعشی، عضو «شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار» (نایاک) می‌نویسد:

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی + تصاویر
رضا مرعشی

«اگر انتخابات به نفع روحانی باشد، باید مسوولیت تحقق وعده‌هایی که داده را بر عهده بگیرد.»

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

گاردین

نتایج هر دو انتخابات برای تندروها تحقیرآمیز بود، به ویژه آن‌ها که به صراحت با روحانی و توافق هسته‌ای او مخالفت نشان می‌دادند. این نتایج می‌تواند برای روحانی جهت انتخاب مجدد در انتخابات آینده ریاست جمهوری، امیدبخش باشد.

به اعتقاد تحلیل‌گر این روزنامه انگلیسی، پیروزی در خبرگان به مفهوم پیروزی اصلاح طلبان نیست، بلکه راه یافتگان متحدان میانه‌رو هاشمی و روحانی هستند.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی + تصاویر

پیروزی حامیان روحانی شاید به معنای گشودگی بیشتر به سوی غرب و محدودترشدن محافظه‌کاران در داخل باشد، امری که می‌تواند دومین دور ریاست جمهوری را برای روحانی تضمین کند.


وال استریت ژورنال

رای‌گیری روز جمعه یک همه‌پرسی برای روحانی بود که اتکاء همه برنامه‌هایش بر حصول توافق هسته‌ای و خروج تهران از انزوا در عرصه بین‌المللی بود. حالا عرصه در دست دولت و طرفداران آن است که با همراهی بیشتر مجلس، وعده‌هایی را که برای توافق هسته‌ای دادند، اجرایی کنند.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

هافینگتن پست

تضعیف موقعیت محافظه‌کاران مخالف غرب که مجلس کنونی، با 290 کرسی،  را در اختیار دارند، می‌تواند دست روحانی را برای تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر در پی توافق هسته‌ای سال گذشته بازتر کند.

این نتایج یک نقطه عطف برای ایران است که 60 درصد از جمعیت 80 میلیونی آن زیر 30 سال دارند و مشتاق روابط نزدیک با غرب، بعد از برداشته شدن تحریم‌ها هستند.

تحلیل رسانه‌های غربی از نتایج انتخابات ایران

این روزنامه به نقل از سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌نویسد: «این خبر بسیار خوبی برای روحانی است. ما یک مجلس بسیار منطقی‌تر خواهیم داشت، یک مجلس کم‌تر جناحی، متخصص‌تر و تکنوکرات‌تر.»

بی بی سی

این نتایج چشمگیر، یک تغییر در تعامل ایران با غرب ایجاد خواهد کرد. دست روحانی برای گشودن کشورش به روی سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی بازتر خواهد بود. این به روحانی و دیگر اعضای کمپین اصلاح‌طلب او کمک می‌کند تا گفتگوهای ایران با غرب را که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای آغاز شده بود، گسترش دهند.

اما بیشترین گشایش همچنان با اروپا، و نه ایالات متحده، خواهد بود. روابط ایران و ایالات متحده همچنان پیچیده و چالش برانگیز است. ایران خواسته‌های منطقه‌ای محکمی دارد. این کشور منافع راهبردی در کشورهایی چون سوریه، عراق، لبنان  و افغانستان دارد و دخیل‌بودن در مسایل مربوط به این کشورها را قویا حق خود می‌داند. این‌ها حوزه‌هایی است که نهاد قدرتمند سپاه پاسداران و رهبری کشور نقش‌آفرینان اصلی آن هستند.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

ایران می‌خواهد که در حد یک بازیگر برابر بتواند پشت میزهای بزرگ جهانی بنشیند و روی تهدیدات مشترکی چون گروه موسوم به دولت اسلامی با دیگران کار کند. تیم روحانی احتمالا اکنون با کمی احساس قدرت بیشتر در مسایل بین‌المللی وارد می‌شود.

نتایج انتخابات پایتخت مهم است، چون قانونگذاران پایتخت معمولا جهت‌گیری سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند. با این حال، اصلاح‌طلبان در خارج از پایتخت این اندازه موفق نبوده‌اند.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

اسوشیتد پرس

در اولین انتخابات از زمان حصول توافق هسته‌ای در سال گذشته، هیچ کدام از سه اردوگاه سیاسی-اصلاح‌طلب، محافظه‌کار و تندرو- نتوانستند اکثریت 290 کرسی را به دست آورند، گرچه آمار، عملکرد بهتر اصلاح‌طلبان را برای اولین بار در ده سال گذشته نشان می‌دهد.

محافظه‌کاران میانه‌رو هم کرسی‌هایی به دست آورده‌اند و اگر به ائتلاف احتمالی با اصلاح طلبان برسند، تفوق تندروهای مخالف توافق هسته‌ای در مجلس پایان می‌یابد. توفیق اصلاح‌طلبان عمدتا به دلیل وعده فرصت‌های اقتصادی جدید برای کشور در پی به دست آمدن توافق هسته‌ای است.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

مهناز همتی، آرایشگر 21 ساله ساکن تهران به خبرنگار این خبرگزاری می‌گوید:

«من انتظار دارم که توجه بیشتری به فرصت‌های شغلی برای زنان بشود. روحانی به کمک مجلس جدید می‌تواند درها را به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز کند.»

محمدرضا شهابی، حسابدار یک شرکت عمرانی نیز می‌گوید:

«از حالا به بعد، دست دولت برای تعامل با دنیا بازتر خواهد بود. انتخابات به قدرت روحانی اضافه می‌کند، چون نمایندگان جدید جلوی برنامه‌های او مانع ایجاد نمی‌کنند.»

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

العربیه انگلیسی

در تهرانِ لیبرال، میانه‌روها و اصلاح‌طلبان هر سی کرسی را به دست آوردند. در مجلس جدید، که کمابیش بین سه گروه اصلاح‌طلب، مستقل و محافظه‌کار تقسیم شده است، نه تنها روحانی قدرت مانور بیشتری دارد، که باد سیاسی موافق از سوی جامعه را پشت خود دارد. حال ساده است درک این نکته که چرا رییس جمهور ایران، این انتخابات را آغاز یک «فصل تازه» برای ایران می‌خواند.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

العربیه می‌نویسد: «اما شاید هنوز زود است که غربی‌ها از خوشحالی چوب پنبه شامپاین‌های خود را بیرون بکشند! چون گرچه انتخابات مجلس یک تحول امیدبخش برای غربی‌هاست، اما یک تحول محدود است. روحانی به خوبی می‌داند که آیت الله العظمی خامنه‌ای، که موضعی مخالف غرب دارد، قدرت اصلی سیاسی را در ایران در دست دارد. از این رو، رهبر ایران تضمین خواهد کرد که هیچ تجدیدنظر بنیادینی نسبت به غرب وجود نخواهد داشت.»

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی + تصاویر

آن چه این نتایج انجام می‌دهد، گشودن در به روی این امکان راهبردی-امکانی مورد علاقه کاخ سفید- است که این شانس برای ایران باقی خواهد ماند که بتواند موضع ضدغربی متعصبانه امروز خود را تغییر دهد و به سوی یک موضع عمل گرایانه‌تر و بی‌طرفانه‌تر برود.

کریسچن ساینس مونیتور

گروه‌های تندرو در ایران، در اولین آزمون انتخاباتی مهم برای روحانی بعد از توافق هسته‌ای، دچار شکست غیرمنتظره‌ای شدند که موجب افزایش امیدواری‌ها برای نزدیکی بیشتر با غرب و برداشته‌شدن محدودیت‌های اجتماعی شده است.

در نتایجی که روز دوشنبه اعلام شد، ائتلاف میانه‌رو-اصلاح‌طلب همه 30 کرسی تهران را برای پارلمان 290 نفره ایران درو کردند، در حالی که در باقی نقاط کشور هم نسبت طرفداران روحانی تقریبا 1 به 2 است و در 58 کرسی کار به دور دوم کشیده است.

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

روحانیون نزدیک به روحانی هم 15 کرسی از 16 کرسی تهران را در مجلس خبرگان به دست آورده‌اند و دو آیت الله تندرو از راهیابی به مجلس خبرگان 88 نفره بازماندند.

نتیاج این انتخابات یک پیروزی نمادین است که روحانی را قادر می‌سازد با عزم بیشتری برنامه خود را برای نزدیکی به غرب و افزایش آزادی‌های شخصی در داخل دنبال کند. «امیر محبیان»، روزنامه‌نگار محافظه‌کار معتقد است:

«نتایج انتخابات نشان داد که مردم از روی احساسات حاصل از یک نوع ترس رای دادند، چرا که باور داشتند اردوی تندروها یک تهدید برای آنان، آرزوها و امیدهایشان بود. شاید مردم کسانی را که به توافق هسته‌ای حمله می‌کردند، دوست ندارند- یا از آن‌ها بدشان می‌آید.

دویچه وله


اصلاح‌طلبان به اتفاق در تهران پیروز شدند و کل 30 کرسی تهران را از محافظه‌کاران گرفتند. با این حال، محافظه‌کاران در سایر استان‌ها و شهرها موفقیت قابل توجهی داشتند و این پیام را فرستادند که هیچ جناحی نمی‌تواند مدعی تضمین کنترل بر اکثریت پارلمان شود. با این وجود، وسعت موفقیت روحانی در تهران نشانگر آن است که مجلس ایران به زودی پذیرش بیشتری نسبت به برنامه‌های او برای افزایش تجارت خارجی و ارتقاء روابط با غرب نشان خواهد داد.

یو اس اِی تودی

به نظر می‌رسد که مردم ایران روابط بهتر با آمریکا را می‌خواهند که از زمان انقلاب 1979، توسط رهبران این کشور به عنوان شیطان ترسیم شده است. با این وجود، تحلیل‌گران آمریکایی هشدار می‌دهند که رویکرد روحانی و متحدانش به آمریکا می‌تواند توسط تندروهایی که در قدرت باقی می‌مانند، با مانع مواجه شود.

تحلیل رسانه‌های غربی از نتایج انتخابات ایران

کارشناسان بر این مساله توافق دارند که نتایج، نشان‌دهنده حمایت عمومی از توافق هسته‌ای است. شماری از این کارشناسان، نتایج انتخابات را نشانه خوبی برای میراث اوباما در سیاست خارجی می‌‌دانند، ولی دسته‌ای دیگر به انتخابات سال‌های گذشته اشاره می‌کنند که میانه‌روها در آن غالب بودند، اما نقض حقوق بشر و سیاست‌های ضدآمریکایی بر جای خود ماندند یا بدتر شدند. علی رضا نادر، تحلیل‌گر ارشد سیاست بین‌الملل در موسسه رَند، معتقد است:

انتظارات غربی از انتخابات ایرانی

«یک انتخابات قرار نیست همه چیز را تغییر بدهد. حتی اگر مجلس بیش‌تر به سمت میانه متمایل شود، فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلب‌تر شود.»

دولت میانه‌روتر قرار نیست که تغییر جدی در سیاست خارجی نسبت به اسراییل ایجاد کند که از سوی رهبران ایران، دشمن آشکار تلقی می‌شود، یا تغییری در سیاست ایران در حمایت از گروه‌های تروریستی چون حزب‌الله در لبنان ایجاد کند.

 

منابع:

http://www.wsj.com/articles/moderates-win-majority-in-tehran-in-iranian-elections-1456736113

http://www.theguardian.com/world/2016/feb/29/reformist-backed-candidates-tehran-iran-assembly-elections

http://edition.cnn.com/2016/02/29/world/iran-election-results/

http://www.huffingtonpost.com/entry/rouhani-and-reformers-wins-big-in-first-irans-post-nuclear-deal-election_us_56d2e76ce4b0bf0dab326d46

http://www.usnews.com/news/world/articles/2016-02-28/iranian-reformists-set-to-win-all-tehran-parliamentary-seats

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/reformists-leading-in-iran-parliament-vote/2016/02/26/f371d104-dcfb-11e5-8210-f0bd8de915f6_story.html

http://www.usatoday.com/story/news/world/2016/02/27/iran-reformists-performing-well-early-election-results/81030582/

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-35681250

http://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2016/03/01/Two-cheers-for-the-Iranian-election.html

http://uk.businessinsider.com/iran-elections-reformists-moderates-2016-2?r=US&IR=T

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرق بدجوری خفه شدی درباره افتضاح قاضی پور باید موضع بگیری این رفیق شما شرف ایرانی ها رو لکه دار کرد ننگ بر شما که خفه خون گرفتید
  • مهدی از قم ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    از فرهنگ سیاسی و معلومات سیاسی بعضی از هموطنانم در شگفت هستم.وقتی افرادی را میبینم که با رفتن رییس دولت به اروپا انچنان ذوق زده میشوند که سر از پا نمیشناسند و گمان میکنند که تمام مشکلات حل شده است به این نکته که ما ایرانی ها کم مطالعه میکنیم ایمان میاورم.دوستان عزیز غرب برای هر کشوری با توجه به ایدئولوژی غالب بر ان کشور و ژئوپلتیک و هزار مورد دیگر برنامه خاصی دارد.به والله قسم غرب با کشوری با موقعیت ایدئولوژیک و ژئوپلیتیکی ایران کنار نمی اید.ما از زمان عباس میرزا تا اخر پهلوی با غرب رابطه صمیمی داشته ایم در این صد و چند سال غربی ها کدام تکنولوزی را به ما داده اند؟؟؟؟؟چرا نمیخواهیم از سرگذشت مشروطه خواهان و مصدق درس بگیریم؟؟؟؟چرا فکر میکنید غرب همانطور به ما نگاه میکند که به ژاپن و کره و مالزی و عربستان؟؟؟؟؟رابطه با غرب اشکالی ندارد اما وادادگی در برابر غرب مساوی است با تجزیه کشور و جنگ داخلی
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    خفه بمیر بابا. گیر دادید به این قاضی پور
  • ناشناس ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    درود بر شما گل گفتی .
  • ناشناس ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    حالا چرا رسانه های غربی از پیروزی نصف و نیمه اصلاح طلبان ذوق زده شده اند ؟!! پاسخ به این سوال مجهولات را حل میکند .
  • ناشناس ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    صحبت های مرعشی را فراموش کردی که به مردم عزیز شهرستان ها بی حرمتی کرد.
  • ناشناس ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    قطعا"نه توافق هسته ای و نه تعامل با غرب باعث حل مشکلات اقتصادی کشور نخواهد شد و چاره حل مشکلات توجه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی نیروهای داخلی است .
  • علی ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    نظرتون در مورد رابطه با جیبوتی,جزایر کومور و ... چیه؟
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    صحبت های مرعشی قابل مقایسه با فحاشی های این شخص نیست طوری که حتی زبان آدم هم شرم داره از بیان و تکرارش
  • سارا ترشیده ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    براوو مهدی از قم
  • مهدی از قم ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    نظرمون این است که شما از عالم سیاست چیزی نمیدونید.در زمانی که ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و خیلی از رهبران کشورهای اسیایی و افریقای به فرنگ رفتنشان افتخار میکردند و رهاورد ان هم قراردهای استعماری بود اروپایی ها دنیال برقراری رابطه با همین کشورهای نظیر جیبوتی و کومور و ...بودند
  • حسین ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    اونایی که منفی گذاشتند حتما از توهین به مادر و خواهرشون ناراحت نشدند ...
  • سبحان ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    جوک خاتمی رو در مورد هموطنای ترکمون به یاد بیار تکرار میکنم
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مشابه همین مطالب را هم ویرایش اینترنتی مجله Spiegel آلمان منتشر کرد است.
  • ناشناس ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرق جان ول کن تفرقه افکنی لطفا نکن.از نظر من مجلس اصولگرا بهتر می تواند با آقای روحانی کار کند تا اصلاح طلب .چون خود آقای روحانی یک محافظه کار قوی هستند.البته نیروی اصولگرا از محافظه کاری فاصله گرفتند .همین محافظه کاری اصولگرا ها به نفعشان شده از مجلس هفتم تا الان حداکثری رو داشتند.البته جناح اصلاح طلب و مجاهدین خلق اسلامی سابق هم نسبت به مجلس ششم ضعیف تر شدن چون بعضی از افراد کلیدی یا درزندانند یا در اونور آب هستند متاسفانه در کشور ما یک وارونگی وتناقض بین احزاب وجود دارد. توی تهران مردم به آقای عارف رای دادند .بیشتر افراد لیست توی شهر خودشان رای نمی آوردند متاسفانه فاصله طبقاتی داره بیشتر می شه
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    فعلا مه همونا هم ما رو رو تحویل نمیگیرن از وسعت لبخند و تو سری خوری بعضیا
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اتفاقا این موضوع برای من هم جای سوال شده. شما در نمایندگان مجلس و گرایشاتشون دقت کنید.اول اینکه تعدادی از نمایندگانی که در ائتلاف اصلاح طلبان هستند در واقع اصول گرا هستن. اصول گرایانی که واقعا با بینش و درک درست اصول گرا هستند نه با شعار و....یک نمونش هم مطهری. دوما اصلاح طلبها فقط در تهران رای اکثریت رو آوردند و در واقع در سراسر ایران در خصوص کسب کردن اکثریت شکست خوردند. و این خیلی موضوع مهمیه اگر به عمق این مسئله نگاه کنید معنیش اینه که یعنی اصلاح طلبها فقط در تهران که اون هم مقطعیه طرفدار دارند و در اکثریت هستند و در کل ایران که اکثریت مردم رو در خودش جای داده و حرف آخر رو رای اکثریت مردم ایران میزنند این آقایون محبوبیت ندارند. سوما اکثریت مجلس خبرگان هم که در دست اصول گراها و هم فکران اصول گرایی هست. تمام اینها در حالیه که دولت در دست اصلاح طلبها بود و بر خلاف حرفهایی که میزنند دولت روحانی تمام امکاناتش رو بسیج کرده بود تا هم در خبرگان و هم در سراسر کشور اکثریت آراء رو به دست بیاره. البته شبکه های ماهواره ای و بی بی سی هم که دیگه نیازی به گفتن نداره. حالا با تمام این حرفها و تمام تلاشهای دولت اصلاح طلب چیزی که عجیبه اینه که ببینید با وجودی که واقعیات حاکی از اینه که این اصول گراها هستند که رای اکثریت همه مردم ایران رو اعم از فرهنگها و زبانها و قومیتهای مختلف در شهرهای مختلف ایران در اختیار دارند(یعنی طرفداری اکثریت کل ایران رو منهای تهران که بخش کوچکی از ایران بزرگه) و خبرگان هم در اختیارشونه ولی اصلاح طلبان برای خودشون جشن گرفتند و خودشون رو پیروز این رقابت میدونند. و جالبتر اینکه اونور آبی ها هم دارن واقعیت رو وارونه جلوه میدن. حلا شما این وسط پیدا کنید پرتقال فروش رو!
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    از F14 دیگه تکنولوژی بالاتر هم بود تو اون زمان به نظرت؟
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    از لحن صحبت کردنت معلومه از کدوم قماشی... تا میتونین تخریب میکنید، توهین میکنید، فساد ایجاد میکنید(البته نه همتون.بیشترتون راه درست رو پیدا نکردید. برای مثال همون خاتمی و مرعشی رو بگم کفایت میکنه). اونوقت تو رسانه ها تون نه تنها عذرخواهی نمیکنید بلکه ازشون حمایت هم میکنید. جدا ننگ بر شما...
  • مهدی از قم ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    دوست عزیز تکنولوژی یعنی اینکه ما بتوانیم خودمان این وسایل را تولید کنیم نه اینکه فقط وارد کننده باشیم.یعنی این خیلی چیز پیچیده ای است که شما متوجه نمیشوید؟؟؟؟؟؟ما سال 57 اینقدر از نظر علمی در سطح پایینی بودیم که حتی پزشک عمومی از هند و پاکستان وارد میکردیم.
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ادبت کجاست مرد
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    من یک اصولگرای واقعی ام نه ازینه محافظه کاراش اما به اقای عارف خوشبینم تا حالا ازش بدی ندیم و ازش گذشت و فداکاری دیدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس