دولت یازدهم در سال‌های گذشته سنتی را مبنی بر ارائه وعده برای هر سال داشته است که اکثرا به موارد اقتصادی و رفع رکود مربوط می‌شده است اما وضعیت اقتصادی که اکنون آحاد جامعه با آن دست به گریبانند، بیانگر چیز دیگری است.

وعده‌های اقتصادی دولت هر سال دریغ از پارسال / روحانی سالهای قبل چه وعده‌هایی اقتصادی داد؟

گروه اقتصادی مشرق - دولت یازدهم را می‌توان به نوعی دولت وعده‌های اقتصادی نامید. این روزها که دولت 900 روزه شده یادآور وعده رئیس‌جمهور احیا اقتصاد در 100 روز و ارائه گزارش در این مدت به مردم است. « اقتصاد را 100 روزه احیا می‌کنم» جمله معروف تبلیغات انتخاباتی حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود. اما وضعیت اقتصادی کشور رکودی را نشان می‌دهد که حتی در مقطعی صدای چهار وزیر مهمی که در امور اقتصادی کشور فعال هستند را در آورد. 

روحانی اما در ابتدای هر سال به کار ویژه دولتش در سال آینده اشاره کرده و وعده‌هایی برای اجرای این امور به مردم داده است که این وعده‌ها نیز در جای خود جالب توجه است و می‌توان بر اساس آن کارنامه کاری دولت را در ارائه وعده‌ها و عمل به آن مورد بررسی قرار داد.

در ادامه به برخی از این موارد اشاره‌ می‌کنیم:‌

روحانی در همایش روز کارگر (11 اردیبهشت 93)؛

سال 93 را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام می‌کنم/ دولت مصمم است قفل تمام تحریم ها را بشکند

حسن روحانی در بیست و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه ها و واحد های نمونه کشور که در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد، گفت: دولت تدبیر و امید دولتی است که در سایه حمایت شما سال 93 را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه من سال 93 را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام می کنم گفت: دولت مصمم است قفل تمام تحریم‌های نابجا علیه ملت ایران را بشکند چرا که تحریم های نابجای قدرت های بزرگ علیه ملت ایران برای همه مردم ما درد و رنج بود به ویژه برای کارگران عزیز دولت مصمم است با حفظ حقوق ملت ایران در سایه تعامل با جهان درها را به روی صادرات کالاهای ایرانی باز کند.[1]

روحانی در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی (28 اردیبهشت 93):‌

برنامه دولت تبدیل سال 93 به سال رونق اقتصادی است

حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: همه برنامه‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای تبدیل سال 93 به سال رونق اقتصادی است و همه باید در جهت رونق، ایجاد اشتغال و پشت سر گذاشتن دوره رکود همگام و هم‌صدا شوند. وی گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مردم برای به دست گرفتن امور، به صحنه بیایند چرا که دولت هیچگاه نمی‌تواند به تنهایی در جهت توسعه کشور اقدام کند اما می‌تواند هدایت‌گر بوده و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به آمار ناخوشایند ایجاد اشتغال در کشور طی سال‌های گذشته، گفت: مبنای حرکت دولت در سال 93 اشتغال‌زایی بوده و ایجاد اشتغال یکی از اهداف اساسی ما خواهد بود.[2]

روحانی در نخستین جلسه هیئت دولت ( 5 فروردین ۹۴):

سال 94 را سال رونق تولید معرفی میکنم/ آمارهای اقتصادی در کشور دلگرم‌کننده است

روحانی گفت: شعار امسال نباید تنها روی کاغذها و تابلوها بماند بلکه باید بر دل‌های ما حاکم شود و همه تلاش‌ها برای تحقق عینی آن متمرکز شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نخستین جلسه هیئت دولت در سال 94 با اشاره به اینکه با نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال 94 با تقویت بیش از پیش روحیه وحدت، برادری و همدلی آغاز شد و ان‌شاءالله این شعار، شعاری دائمی خواهد شد، گفت: میان دولت به‌معنای عام و مردم به‌عنوان صاحبان کشور و کسانی که همه اختیارات مسئولان با امضا و رأی آنان شکل گرفته است، باید همیشه همدلی و همزبانی باشد.

رئیس‌جمهور سال جدید را سال رونق تولید معرفی کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم که شاهد یک رونق در بخش تولید باشیم و بتوانیم کنار تولید، برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم. بحث رونق تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی، سه محور اصلی در موضوع اقتصاد است که امسال باید با جدیت بیشتری دنبال شوند.[3]

رييس جمهوري در ديدار نوروزي با جمعي از کارگزاران نظام (يکشنبه 16 فروردين94):

بزرگترين هدف دولت در سال 1394 رونق اقتصادي است

رييس جمهوري در ديدار نوروزي با جمعي از کارگزاران نظام و مديران دستگاه‌هاي مختلف کشور با تأکيد بر تلاش همگاني براي دستيابي به اهداف ملي، گفت: بزرگترين هدف دولت در سال 1394 رونق اقتصادي است و اين مهم در سايه همدلي و همزباني که پايه همه امور است، محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحاني روز يکشنبه با بيان اينکه ‌خلوص، هماهنگي و تلاش هر کجا که باشد، موفقيت به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: کليد اصلي رونق اقتصادي همدلي و همزباني است و بايد اين نکته که رهبر معظم انقلاب فرمودند نصب‌العين همه ما باشد تا پله‌هاي پيشرفت و توسعه را سريع‌تر طي کنيم.[4]

روحانی در اجتماع بزرگ مردم استان یزد ( 17 اسفند 94):

سال 95، سال شکوفایی و رونق اقتصادی ایران خواهد بود

رییس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم استان یزد با بیان اینکه «دولت یازدهم ارزش پولی ملی، ثبات بازار ملی و روند کاهنده تورم را باوجود کاهش شدید و کم سابقه درآمدهای نفتی حفظ نموده»، اطمینان داد که سال 95، سال شکوفایی و رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال گفت: باوجود همه مشکلات، به شما مردم ایران قول می‌دهم که سال 95 سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.[5]



[1] http://www.mehrnews.com/news/2282616

[2] http://kayhan.ir/fa/news/13357

[3] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/01/05/694181

[4] http://www.president.ir/fa/85854

[5] http://president.ir/fa/92346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    وعده دادن کاری ندارد . برای تغییر باید اقدام صورت گیرد . کدام مدیری تغییر کرده است ؟ اصولا در دولت مگر برای مدیران اهداف تیین شده است ؟ تا این اهداف شاخصی برای عمل کرد موفق یا ضعیف مدیران باشد؟
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    دوست دارید احمدی نژاد برگرده تا پوستتون رو بکنه؟!! خداتونم شکر کنید که روحانی هست
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد بله بشنو و باور نکن
  • مسعود ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ای بابا مشرق این روحانی بدبخت داره کشور رو با نفت ۲۵ دلار اداره میکنه اینقدر فاز ضد دولت بر ندار
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مردم که به هیچکدوم از لیست اقتصاددان های همفکر مشرق برای مجلس رای ندادن بذارید مردم تصمیم بگیرن
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مردم تهران رو می گی... یا مردم کل ایران رو
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    دکتر احمدی نژاد هم به خاطر تحریم بدون درآمد نفتی و در واقع با نفت صفر دلار مملکت را اداره میکرد. مگر نه اینکه روحانی وعده میداد اقتصاد بدون نفت ایجاد میکنه؟ پس کو؟
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ما از رکود خارج شدیم!!!
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ولی در عوض بعضی صرافی ها خوب رونقی پیدا کردند...
  • امیر ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    خودتو به نفهمی نزن.نفتی که تو 8 سال احمدی نژاد فروخت معادل تمام نفتی بوده که در این صد سال بفروش رسیده.بعدشم که جریان انحرافی و بابک زنجانی و فساد سه هزار میلیاردی و ... از تو شکمش دراومد.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    با نفت ۲۵ دلار?!!
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ما مردیم، دیگر سیگنال های شما را نمی شنویم، آقای روحانی لطفا جهت وعده از پیام رسان روحگرام استفاده فرمایید، اگر ندارید چند تا خرما هم ما را بس با یک فاتحه
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ما که متقاضی مسکن مهر هستیم بیچاره شدیم از چی از دست دولت یازدهم ...خدا وکیلی اگر تاالان بود ما تو خونه های خودمان ساکن بودیم وزیر مسکن دولت دهم جناب نیکزاد قهرمانی بود بخدا کارمیکرد هفتگی میرفت پردیس بجاش.....میلیون حالا شده 60میلیون ازکجا بیاریم یارانه خودتون را جمع کنید بدید حالا شما حساب کنید 40میلیون پول من هزاران هزار نفرمثل من تو پردیس نزدیک 4سال خوابیده من هم دارم ماهی 600هزارتومان اجاره میدم ارزش پولم کم شده این همه مدت اجاره دادم آقای روحانی کماکان وعده میده....
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    زمان احمدی نژاد قیمت نفت بالا بود. ولی پول نفت احمدی نژاد بلوکه شد و پس از برجام دو دستی تقدیم روحانی شد. روحانی باید پاسخگو باشد که با 150 میلیارد دلار که گیرش اومد چه کار کرده.
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آره لپامون گل انداخته .. خدایا شکرت
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آدم بدبخت که اینهمه لاف نمیاد
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    نه اینکه شما هرچی مخ اقتصادی رو فرستادید تو مجلس
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    امیر خان! پول نفت هایی که رو که احمدی نژاد فروخت و به دست ما نرسید الان تو مشت روحانیه. یا حداقل ادعا می کنه که باید به دلیل اجرای برجام باشه. شما هم خیلی کار غلطی کردی که بلدم بلدم می کردی چاخان...
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ما وارد کود شدیم.
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    روحانی هیچ فرقی نمی کند
  • خداپرست ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    دولت یازدهم با صبوری و دلسوزی هرچه تمام‌تر در راستای آبادنی وطن و خدمت‌رسانی به مردم، حتی هر چاله‌ای را هم با سیمان پر می‌کند، تا نکند یک وقت مردم در آن سقوط کنند و دچار سانحه شوند؛ مثل چاله راکتور اراک.
  • ناشناس2 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    شما خودت زدی به خواب ! یا واقعا خوابی؟! والا مردم که تصمیم خوبی گرفتن بخصوص شهرستانیا پرچم بالاست...شمام برو به خوابت برس
  • ناشناس2 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    اگه منظورت آلمانه که آلمان غول اقتصاد اروپاس و رکود نداشت پس لطیفه نگو:))) اگرهم منظورت ایرانه که تورم نه تنها کم نشد بلکه بیشترم شده... پس جوک نگو:))) پیشنهادم اینه بری لطیفه نویس بشی تا متفکر اقتصادی=)))
  • ناشناس2 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    خوشحالم هنوزم آدم های خوب مثل تو زنده و بیدارند.
  • ناشناس2 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    لااله الا الله..شما چه خیری دید از ایشون؟ نکنه پول میده بهت=)) والا من طرفدار کسی نیستم... اما ما یک کلام از من بشنو و برو: اگر دین ندارید آزاده باشید. بعدشم برای چی باید خوشحال باشیم الان ایشون چیکارکردن که عام المنفعه باشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس