کد خبر 545290
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

امریکا می‌گوید تهدید حمله اتمی کره شمالی را جدی می‌گیرد، اما رزمایش‌های نظامیِ مقرر خود را برگزار خواهد کرد.

به گزارش مشرق،کره شمالی دوشنبه (17 اسفند) اعلام کرد چنانچه امریکا و کره جنوبی رزمایش‌های مشترک خود را آغاز کنند، پیونگ‌یانگ آنها را هدف حملات هسته‌ای قرار خواهد داد.

رزمایش‌های مشترک امریکا و کره جنوبی با عنوان «جوجه عقاب» و «عزم راسخ» دوشنبه با شرکت 17 هزار نیروی امریکایی و بیش از 300 هزار نیرو از کره جنوبی آغاز شد.

فرماندهی نظامی مشترک امریکا و کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی از «ماهیت غیرتحریک‌آمیز این رزمایش» که تا 30 آوریل (11 اردیبهشت 1395) ادامه خواهد داشت، مطلع شده است.

با این وجود، پیونگ‌یانگ در بیانیه خود با اعلام اینکه این رزمایش‌ها «به وضوح رزمایش جنگ هسته‌ای» هستند و حاکمیت ملی کره شمالی را تهدید می‌کنند، اعلام کرد در صورت مشاهدۀ کوچکترین اقدام نظامی، نیروهای این دو کشور را هدف یک حمله تمام عیار قرار خواهد داد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این رابطه گفت: «ما این تهدیدها را جدی گرفته و دوباره از پیونگ‌یانگ می‌خواهیم از لفاظی‌ها و رفتار تحریک‌آمیز و همچنین تهدید بپرهیزد.»
وی افزود: «اگر پیونگ‌یانگ تا این حد در شبه‌جزیره کره خطرآفرینی نمی‌کرد و یا سبب افزایش حس ناامنی و یا بی‌ثباتی در آنجا نمی‌شد، دیگر دلیل قانع‌کننده‌ای برای بهبود قابلیت‌های دو متحد (امریکا و کره جنوبی) وجود نداشت.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه گفت به کره شمالی توصیه می‌شود دست از ایجاد تنش بردارد و بر مردم خودش و ایجاد صلح در منطقه تمرکز کند.

کربی خاطر نشان کرد: «کیم جونگ اون یک راه پیش‌رو دارد و مشخصاً علاقه‌ای به انتخاب آن ندارد؛ اینکه به جای اینگونه سخنان تحریک‌آمیز، تنش در شبه‌جزیره کره را کم و منابع و توان خود را بر مردم کره شمالی و صلح و امنیت منطقه متمرکز کند.»
این نخستین بار نیست که کره شمالی پیش از اجرای رزمایش نظامی در منطقه، دشمنان خود را به چنین حمله‌ای تهدید می‌کند.

زرادخانه هسته‌ای کره شمالی از روز جمعه (14 اسفند) به دستور کیم‌ جونگ-اون، رهبر این کشور در حالت «حمله پیشگیرانه» قرار دارد.

کربی و جف دیویس، سخنگوی پنتاگون اعلام کردند واشنگتن و سئول حتی طرح خود را برای استقرار سامانه دفاع موشکی پیچیده امریکا در کره جنوبی اجرا خواهند کرد.

این در حالی است که به باور تحلیلگران، این اقدام سبب افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.


منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس