کد خبر 547938
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعای خود مبنی بر نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران گفت که در حال آماده‌سازی گزارشی از آزمایش‌های موشکی ایران و ارائه آن به شورای امنیت هستیم.

به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره تصمیم واشنگتن در برابر آزمایش‌های موشکی ایران گفت: همان‌طور که سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفته است، در حال آماده کردن گزارشی از این آزمایش‌های ایران و ارائه آن به شورای امنیت هستیم و باید اجازه دهیم شورا در نشست خود این موضوع را بررسی کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در ادامه مدعی شد: با این وجود ما هنوز هم نسبت آزمایش‌های اخیر موشکی بالستیک در ایران بسیار نگران هستیم و بر این باوریم که چنین اقداماتی هم بی‌ثبات کننده و هم تحریک آمیز است.

وی افزود: باید بگویم که این آزمایش‌های موشکی دست کم با قطعنامه شورای امنیت نه تنها همخوانی ندارد، بلکه نوعی دهن کجی به قطعنامه 2231 به شمار می‌آید که به موجب آن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد مرحله اجرایی شد. بنابراین، می‌توان درباره این‌که آیا آزمایش‌های موشکی از نگاه فنی نقض به شمار می‌آیند یا خیر، بحث کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد: اما این به آن معنی نیست که شلیک موشک‌های بالستیک هیچ مشکلی ندارد و به این معنی هم نیست که شورای امنیت بر این موضوع سرپوش بگذارد و باز به این معنی هم نیست که اقدامات ایران با قعطنامه‌ای که از آنان خواسته از چنین فعالیتی خودداری کنند همخوانی دارد. از این‌ رو، هنوز هم این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهیم کرد و دست‌مان نیز پر است.

جان کربی در پاسخ به استدلال نماینده روسیه در سازمان ملل درخصوص ادعای نقض قطعنامه 2231 توسط ایران که گفته است، درخواست را نمی‌توان نقض کرد بلکه می‌توان آن‌را نادیده گرفت، اظهار کرد: شلیک چنین موشک هایی دهن کجی کامل به قطعنامه شورای امنیت است. دست ما پر است و جای هیچ تردیدی هم نیست.

وی با ادعای این‌که این آزمایش‌ها با تعهداتی که ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باید اجرا کند همخوانی ندارد، افزود: می‌توان درباره واژه ها بحث کرد و من خوشحال می‌شوم در این باره به تبادل نظر با شما بپردازم. اما چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این آزمایش‌ها با تعهداتی که آنان (ایرانی‌ها) بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت متعهد به انجامش هستند، در تضاد است. بنابراین، این موضوع باید در شورای امنیت بررسی شود و همین اتفاق هم دارد می‌افتد و همان‌گونه که سامانتا پاور گفت و به علاوه وزیر امور خارجه بارها تاکید کرده است، اقدامات ایران با تعهداتش همخوانی ندارد و شکی در این نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت که متن قطعنامه نشان می‌دهد ایرانی‌ها حق ندارند چنین موشک هایی را شلیک کنند، حتی اگر تفسیر و برداشت از واژه‌ها متفاوت باشد.

مقامات غربی و آمریکایی در واکنش به پرتاب آزمایشی چند موشک مختلف طی هفته‌ گذشته در ایران، باوجود اذعان به این‌که این آزمایش‌ها توافق هسته‌ای را نقض نکرده است، مدعی شدند که ایران خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده است.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد این ادعاها تاکید کرد که آزمایش‌های موشکی اخیر به هیچ وجه قطعنامه 2231 را نقض نکرده و ایران همانند هر کشور دیگری که حق گسترش توان دفاعی‌اش را دارد برای توسعه ظرفیت بازدارندگی‌اش به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه دوشنبه خود با وجود فشارهای زیاد رژیم صهیونیستی، آزمایش موشکی ایران را ناقض قطعنامه 2231 ندانست و هیچ بیانیه‌ای در این‌باره صادر نکرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس